Marantz sr-50l met "blinde tuner".
Hellup!! Ik ben een tunerreciever aan het repareren;
maar k loop n beetj vast. De klacht: Alles werkt prima; behalve de tuner. Die kan ik alleen heeeeel zachtjes horen met het volume helemaal open. Verder blijft hij ook niet staan bij sterke zenders.
Wie kan mij een beetje op weg helpen?
ps. hij is NIET schokgevoelig en voor de zekerheid heb ik het tunerprintje en de kanalenkiezer al doorgesoldeerd.
Zonder enig resultaat.
Ik heb dit wel eens eerder meegemaakt,
met een kenwood reciever; toen heb ik een regelbaar spoeltje vervangen.
Makkelijk herkenbaar; er zat een barst in.
Maar welke er nu vervangen moet worden????
Op 23 mei 2005 22:48:16 schreef Henry S.:
Volg het radiosignaal van af de detector je versterker in, misschien een kapot versterkertrapje.
Ik heb geen scoop;
Verwacht je dat het in de tuner zit? (metalen doosje)
Of daarbuiten. Het radiodeel bestaat uit 2 printjes van 5 bij 16 cm.
Brandt je stereoindicatorlampje als je op een zender afstemt?
Lockt de tuner op een zender als je automatisch afstemt, en geeft hij dan de goede frequentie aan?
Indien beide vragen met "ja" beantwoord worden, is iig. de discriminatorspoel goed en de afregeling ook OK.
Het probleem kan in de ingangskeuzeselector liggen (is deze een mechanische schakelaar of een MOS keuzeIC?)
Of evt. de mutingschakeling, soldeer de twee torretjes over de tuneruitgang eens los en test opnieuw.
Op de eerste twee vragen zal ik "NEE" moeten antwoorden.
Hij blijft zoeken zonder stereo-indicatie.
Band/Functie-keuze geschied digitaal.
Mutingtorren kan ik ff niet vinden.
Ik heb wel een foto van het beestje maar mijn Emailadres is inmiddels gewijzigd dus kwam ik niet verder.
Had ik al geschreven dat ik de metalen tuner kompleet heb doorgesoldeerd?
Op 28 mei 2005 16:56:52 schreef vincentlorie:
Hij blijft zoeken zonder stereo-indicatie.
Dat wijst dus in de richting van de discriminator (FM-detector).
Post eens een foto van dat gedeelte in het upload archief of op Imageshack, dan kan ik je ws. wel vertellen welke je moet hebben.
Verloop van de discriminator is een veelvuldig voorkomend verschijnsel bij de standaard Japanse tuneropzet, oa. Denon, Kenwood, Onkyo en Yamaha hebben er ook last van.
Sorry, moest ook nog even Stargate kijken 
De eerste foto: het spoeltje in blikje in het midden is de discriminator.
Sluit een draadantenne aan.
Stem handmatig af op een zender (bijv. 96.8 MHz Lopik).
Stel met een kleine schroevedraaier het kerntje van deze spoel af (let op, heel kleien stukjes! ) totdat de zender doorkomt en de stereoindicatie gaat branden.
Er zullen ergens ook wel testpunten zitten om een voltmeter aan te sluiten, meestal is dat over een weerstand bij deze spoel. Over deze weerstand moet dan bij correcte afregeling nul volt vallen.
Helpt dat niet, dan is er nog verder iets defect (IC, spoel of nog wat anders) en kan ik je zonder schema niet verder helpen.
No problemo! Ook belangrijk.
De eerste foto het spoeltje in blikje in het midden is de discriminator.
Sluit een draadantenne aan.
Stem handmatig af op een zender (bijv. 96.8 MHz Lopik).
Stel met een kleine schroevedraaier het kerntje van deze spoel af (let op, heel kleien stukjes! ) totdat de zender doorkomt en de stereoindicatie gaat branden.
In het midden??? Links zitten er 2 boven elkaar; de andere 3 zijn vaste spoelen. Met het bovenste kleine spoeltje kun je duidelijk regelen en met de onderste (zichtbaar)krijg ik weinig voor elkaar. MAAAAR...
Waar ik met grote schrik achter kwam; Als je "modetoets" van "auto" afhaald klinkt hij WEL hard,en hoe! Ahh mn oren!
Nu vind hij ook meer zenders, maar nog geen stereo-indicatie.
Dus zenders vinden lukt alleen handmatig.
Snap ik alleen die "autotoets" niet want automatisch zoeken kan ook in beide standen...alleen vind hij niets.
vreemd. Misschien ligt het toch niet a/d de tuner; maar idd een IC?!
Je hebt goede tips; veel ervaring zeker.
Eerder heb je mij ook al uit de brand geholpen.
Op 29 mei 2005 13:58:44 schreef vincentlorie:
In het midden??? Links zitten er 2 boven elkaar; de andere 3 zijn vaste spoelen. Met het bovenste kleine spoeltje kun je duidelijk regelen en met de onderste (zichtbaar)krijg ik weinig voor elkaar. MAAAAR...
Bovenste print, tunerblikje, daaronder twee bruine C-tjes, en daaronder de discr. spoel.
Waar ik met grote schrik achter kwam; Als je "modetoets" van "auto" afhaald klinkt hij WEL hard,en hoe! Ahh mn oren!
Nu vind hij ook meer zenders, maar nog geen stereo-indicatie.
Dus zenders vinden lukt alleen handmatig.
Klopt, dan gaat hij in mute.
De discriminator zal wel op 't randje staan, een klein tikje van de kern kan voldoende zijn.
Je hebt goede tips; veel ervaring zeker.
Eerder heb je mij ook al uit de brand geholpen.
Is dat zo? Kan het me even niet herinneren, maar ja, ik word ook al wat ouder 
Ik heb inderdaad jarenlang in de audio gewerkt, en heb het nu nog steeds als hobby.
WEL VERDRAAID!!!
HALLELULIA!! (of zoiets) Hij doet t! En goed.
KT88: Met stereo-indy en "autofind" Het was idd. de discr.spoel.
Hoe wist je dat dat hem was?
Ps. bij "akai AA1020 50Hz-FM-Brom" heb je mij geholpen; (dec"04) Nu nogmaals bedankt! Even uit nieuwsgierigheid; Krijg je hier nou voor betaald?
Ik heb 2 jaar gerepareerd bij Een zaak als MEGAPOOL.
(naam zal k niet noemen) Nu zit ik in de instrumentatie bij een olieraffinaderij.
Henry S. Ik heb van een micadostaafje een niet geleidende schroevendraaier gemaakt. (het nuttige met het aangename combineren heet dat) Bedankt voor de tip.
Op 29 mei 2005 22:32:00 schreef vincentlorie:
WEL VERDRAAID!!!
HALLELULIA!! (of zoiets) Hij doet t! En goed.
KT88: Met stereo-indy en "autofind" Het was idd. de discr.spoel.
Hoe wist je dat dat hem was?
Gefeliciteerd man!
Ja jeetje, ik heb redelijk wat ervaring met audio, maar je moet me niets vragen over video's of TVs......
Ps. bij "akai AA1020 50Hz-FM-Brom" heb je mij geholpen; (dec"04) Nu nogmaals bedankt! Even uit nieuwsgierigheid; Krijg je hier nou voor betaald?
Dat wil je niet weten........
Waar denk je dat al die banners en donaties voor dienen? 
Hihi welnee joh, dit is gewoon leuk om te doen, wilde altijd al de leraar uithangen maar heb daar geen papieren voor **grijnz**
Nou nogmaals hashstickie bedankt.
En mocht je nog ooit een vraag hebben over een TV of Video dan hoop ik je daarmee uit de brand te kunnen helpen.
Ik lees dit forum nl best vaak. (op mn werk ...)
Groet
Vincent
Hoi
Met mijn pioneer xr-p240c heb ik het zelfde probleem dat ik geen zenders kan ontvangen, dus heb ik ook geprobeerd mijn discriminator in te stellen, maar nu twijfel ik of ik wel aan het goede schroefje heb gedraaid en ook op de zender afgestemd, het probleem is nu als ik een andere zender op zoek ik over de hele band de zelfde zender houd en ik hoor ook constant een piep er tussen door.
ik heb ook even een foto geupload:
Ik heb aan dat oranje stel schroefje rechts onder aan gedraait, is dit de discriminator?
Hoi mensen,
Ik ben nieuw hier en heb bovendien bar weinig verstand van elektonica, maar ik ben nieuwsgierig en pruts wat raak! Ik heb vandaag toevallig ook net een Marantz SR-50l versterker gekregen, met wat defecten...
* Het grootste defect was dat het geluid via de rechter box niet doorkwam... Dit heb ik kunnen oplossen door het platte snoertje met 6 adertjes bij de volume knop wat van de grote printplaat kwam, beter vast te solderen.
* Het tweede defect is dat de display niet werkt, samen met alle led indicator lampjes, het enige licht dat van het apparaat komt is dat van het Tape Monitor lampje.. Ik zit er niet echt mee, want verder werkt nu alles, met prima geluid! Ik heb zelf nog niks geprobeerd om dit op te lossen. Maar als een van jullie experts wellicht een tip heeft dan zou ik die gaarne lezen!
Ik hoop in de toekomst ook een amateur expert te worden!
Op 20 augustus 2005 00:43:06 schreef Tiemen1:
* Het grootste defect was dat het geluid via de rechter box niet doorkwam... Dit heb ik kunnen oplossen door het platte snoertje met 6 adertjes bij de volume knop wat van de grote printplaat kwam, beter vast te solderen.
Controleer ook eens het speakerrelais, dat wil deze klacht ook nog wel eens veroorzaken.
* Het tweede defect is dat de display niet werkt, samen met alle led indicator lampjes, het enige licht dat van het apparaat komt is dat van het Tape Monitor lampje.. Ik zit er niet echt mee, want verder werkt nu alles, met prima geluid! Ik heb zelf nog niks geprobeerd om dit op te lossen. Maar als een van jullie experts wellicht een tip heeft dan zou ik die gaarne lezen!
Dat wijst op het ontbreken van een voedingsspanning, of het niet werken van de microcontroller.
Check eens of de diverse spanningen er zijn (stabilisatoren/transistoren) en of de clock van de processor aanwezig is (zit vermoedelijk op de front-printplaat).
Heb je een oscilloscoop?
Ik hoop in de toekomst ook een amateur expert te worden!
Je kunt beter proberen een expert amateur te worden 
Die kon ik nog niet.