Op verzoek plaats ik hier een pre-selector (Toptune) en antennetuner (Topmatch) uit een bouwboekje van Barend Hendriksen (Boekje Nr1. Public Domain).
De schema's zijn bruikbaar tussen 100KHz en 30 MHz.

Voor de oplettende oudere kijker is er nog een verrassing.:P

http://www.uploadarchief.net/files/download/pre-selector1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pre-selector2.jpg

Op 12 juni 2005 20:10:11 schreef Henry S.:
Voor de oplettende oudere kijker is er nog een verrassing.:P

Een goedkeurend kijkende dr. Blan, dan moet het welhaast goed zijn ;-P

Bedankt Henry S.!
Het zijn anders geen Amroh spoelen die daar gebruikt worden en Dr Blan kijkt blij? Moet iets betekenen!

MvgEat ;)

Dr Blan is er door Barend bij gezet, het hele boekje zit vol met tekeningen daarvan.

Op 13 juni 2005 19:05:01 schreef Henry S.:
Dr Blan is er door Barend bij gezet, het hele boekje zit vol met tekeningen daarvan.

//Offtopic
Toch waren die Amroh spoelen griezelig goed! Vooral die voor de lange en middengolf: Kruisgewikkeld, hoge Q en stabiel.

MvgEat

Ja laat ons maar weer kwijlen!

Kheb hem gelijk opgeslagen!

Rob007.

Ik ga deze preselector bouwen :) Simpel, getest en ik heb alle onderdelen.

Dit filter ziet er complex uit en ik zou niet weten hoe ik dit moet berekenen. Google op BandPass filter levert zoveel op, maar vind het goede maar eens...

Mijn varco is 320pF is dat een groot probleem?
L4 is een 82uH Neosid. Ik heb hier een 39uH Neosid liggen, C3 aanpassen moet de oplossing zijn. Maar ik kan hier niet de formule f=1/(2pi*wortel(LC)) toepassen denk ik, omdat die varco ook meedoet.

Dus formules of gewoon het antwoord? (formule zou wel tof zijn)

Enkele L's in serie zetten tot ge aan +- 82µH komt(L1+L2..).
Anders door enkel C3 aan te passen verandert de impedantie ook.
Die 320pF C is ook goed, dat zal geen problemen geven.

Ok

Maar nog even ter controle voor mezelf:
De preselector past de impedantie aan (dus de longwire wordt 50 ohm?), haalt ruis weg (of liever signaal uit de ruis) en verbetert de hoorbaarheid van signale in het algemeen.

Haalt ie ook brom weg?

Die toptune is een pi-filter waarvan de ingang aan de antenne aangepast wordt, en de uitgang aan de ontvanger.
De ontvanger zal daarmee geen 'versterkte' signalen ontvangen, maar zal wel selectiever kunnen ontvangen.
Brom wordt daarmee niet uitgefilterd...maar vanwaar komt die brom??

Ik snap dat hij niet versterkt, maar omdat de ruis weggehaalt wordt scheelt dat wel bij je radio.

Brom komt omdat ik een draad binnen heb hangen (het inmiddels bekende verhaal van mijn ouders...)

Enne dat ding past de impedantie ook aan heb ik begrepen?

Op 30 januari 2006 22:28:16 schreef Berry:
Ik snap dat hij niet versterkt, maar omdat de ruis weggehaalt wordt scheelt dat wel bij je radio.

Brom komt omdat ik een draad binnen heb hangen (het inmiddels bekende verhaal van mijn ouders...)

Die brom zal er dus niet mee verdwijnen.
Werkt uw radio wel naar behoren?

Op 30 januari 2006 22:28:16 schreef Berry:

Ik heb ook de antenne binnen maar geen brom

Of is het computer/monitor junk?

Zou kunnen, moet nogsteeds eens testen met de computer (TFT + P4) uit (iets wat een computerverslaafde niet snel zal doen), maar die staat er wel 2m onder de toren.

ok kan op het moment niet testen, maar mocht het de computer zijn, wat kan ik daar aan doen? Computer verplaatsen of antenne naar buiten lijkt helaas geen mogelijkheid... Enkel een mooi filtertje enzo.

BTW ik bouw sowieso deze preselector, komt altijd wel uit :)

Hij zit in elkaar, en om een of andere reden doet mn draad binnen geen brom meer opvangen :S Misschien omdat ik eerst een draad van 1 eind van radiator naar de werkplek had, en nu heb ik een kort draad van het midden van de radiator als aarding... Anyway ben hier wel blij mee :D

Nu de vraag over de preselector. Als ik op een signaal indraai en het signaal komt het hardste binnen, hoor ik zeer veel ruis. Als ik er IETS naast-tune (waardoor het signaal wat zwakker is) is er veel minder ruis!

Hier een paar voorbeelden:
Zeer veel ruis:
http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/dump/hmmpf.mp3
Iets ernaast, maar wel een vaag signaal
http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/dump/hmmpf2.mp3
Zeer duidelijk :)
http://djoamersfoort.demon.nl/~berryb/dump/DC_RX_sample.mp3

Het klopt dat je op de piek meer ruis krijgt, dat is de selektiviteit.

Dan doe ik het dus goed als ik er iets naast tune? Dan is het signaal iets minder maar de ruis veel minder => duidelijker?

Op de piek zou het signaal ook maximaal moeten zijn, weer die selektiviteit

Ja en dat is het ook, maar als ik er iets naasttune is de signaal-ruisverhouding veel beter. Das dus normaal?

Nee eigenlijk niet, is het oversturing?

Zou kunnen hoe weet je zoiets?

IC's schijnen van zichzelf al een lading ruis te geven, maar dan zou het niet alleen op de getunede frequentie zijn lijkt me.

oversturing of misschien niet-lineaire vervorming van de preselector...
Wat voor onvanger gebruik je nu eigenlijk?

de DC, zal binnenkort eens een regen bouwen ter vergelijking

Als ik de verzwakker gebruik is de ruis natuuurlijk minder, maar het signaal ook dus weet neit hoor...