hoi hoi,

is het in nederland verboden om met een 4 watt AM bakkie te zenden??
zo, ja levert dit dan veel problemen op?
want ik wil hem alleen maar gebruiken om met een vriend van mij te zenden
6km verderop, en evt wat te luisteren als er mensen in de lucht zijn.

groetjes rick

Am is hier in Nederland absoluut verboden! Behalve voor de RC kanalen, als dat nog steeds zo is (?)

40 Kanalen *FM* 4 watt, mits type goedgekeurd, mag wel.

Op 26 augustus 2005 19:17:32 schreef Rick+Jorith:

wat zijn rc kanalen?

Afstand bestuurbare zaken (RC=Radio Controlled) als auto's, bootjes, etc.

Op 26 augustus 2005 19:15:54 schreef Rd12tf:
Am is hier in Nederland absoluut verboden! Behalve voor de RC kanalen, als dat nog steeds zo is (?)

40 Kanalen *FM* 4 watt, mits type goedgekeurd, mag wel.

sorry maar tegenwoordig mag je ook am/ssb hebben
Duurdere setjes hebben dus fm 4W,am 1W en geloof 4W pep ssb

Ik had er wel vage geruchten over gehoord. Ik zal m'n Pr. Lincoln weer eens aansluiten maar er gebeurt hier heel weinig op die band!

//Edit: Bij C*nrad zie ik wel FM/4W AM/1W setjes staan, ze hebben het niet over SSB.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

De PL heb ik ook nog liggen waarvan helaas de eindtrap er uit ligt.nu gebruik ik een Yeasu 897 ,een wereldse verbetering vergeleke bij de pl.
De 11m is eigenlijk alleen leuk als er een beetje propagatie is ,voor de rest kan je beter op andere freq. gaan babbelen.

11 meter is ook vergane glorie, lokaal is er al een hele tijd niets meer te doen en binnen Nederland hoor je ook vrijwel niets meer op 805 ssb.
Das war einmal!

Mn Superstar 3900 heeft volgens verschillende sites 5W FM, 5W AM en 12W SSB! Hoe kan dat dan? Mag ik hem geeneens gebruikene ofzo (niet dat ik dat doe, het schijnt er saai leeg te zijn...)
http://www.cbradio.nl/superstar/frames_superstar-3900.htm

/Offtopic
Berry, is je ontvanger nog goed gekomen?

// Offtopic

Dat zelfbouw 'prul'? Ja prima hoor. Met de actieve antenne eraan heb ik al mooi ontvangst, en nu ik er een 80cm telescoop ipv een stuk draad aan heb gemaakt heb ik bijna geen storing meer, zeker niet als ik wat met de antenneverzwakker pruts. Wel is de versterking van die LM386 een beejte laag, dus het is oortjes spitsen. Morse en RTTY komen (zover ik kan horen) goed over, ga binnenkort een RTTY interface maken om het te testen. Gewoon stemmen komen niet echt goed over, maar het speakertje is ook prut, met mn seinnheiser is het al stukken beter. Hoor veel duitsers. Dus kort samengevat, voor zo'n simpel ding valt het niet tegen!

/Oftopic
Zit er tussen poot 1 en 8 van de 386 een condensator? Maak de c dan los van poot 8 en leg de vrije condensator draad aan massa via een weerstand van 4,7 ohm. Meer versterking (ook meer ruis!).

/Ontopic
Is die set van jouw niet bedoeld voor export, en om die reden hier te koop?

zal morgen eens kijken hoe meer versterking klinkt.

Oh ik weet heel niet of mijn SS3900 wel 12W uitblaast, ik zie het op al die sites, maar ze zullen het wel over amerikaanse modellen hebben. Moet er zeker ook opstaan?
Hmm dat ding trekt 36W als ik het goed heb, met 4W zendvermogen zou dat veel verloren zijn of niet :-/

Helaas alleen slap ge-OH hier op de 27Mc. Allemaal tokkies...

Zelfs die tokkies (:D) zijn hier niet meer aanwezig!

Dus als ik het goed begrijp is 1 watt Am toegestaan, maar 4 watt Am niet?
Maar kan je er dan echt zoveel gezeik mee krijgen als je alleen maar met een vriend op 6km afstand ouwehoert?
Dat moet toch geen probleem zijn, of controleerd de RCD nog zoveel dan? ik heb wel bij m'n kennis gezien dat je de am-bak kan ombouwen naar een fm-bak, heeft er iemand voor mij zo'n schema??

Groeten, rick

Maak je maar niet te druk,valt over het algemeen wel mee ,
ik heb jaren lang met 35W gezeten.

zijn er nog veel mensen op de am-band?

Ik heb ook een hoop aan dx gedaan op ssb met meer dan fatsoenlijk vermogen.
4 elements richtantenne op 13 meter hoog.
Vermogens van 2 tot 500 watt.
Maar ja dat was wel in een dorp waar je de mensen kent die een hoop ontvangen op hun babyfoon :P

Zolang je niemand stoort valt het allemaal wel wat mee.

oooo, dan ist gelukkig geen probleem om lekker met elkaar te ouwehoeren, net zag ik zelfs dat 4 watt am gewoon toegestaan is sinds 2001.

ik ga zenden met een zelfgemaakte cb antenne, je kent het wel, pvcpijp, koperdraadje, spoel, etc ,

is isolatie voor de spoel noodzakelijk?

Helaas alleen slap ge-OH hier op de 27Mc. Allemaal tokkies...

Dat komt hier in mijn regio ook voor, maar als de wat meer technische mensen niks zeggen blijft dat ook zo.
Voor de mensen in de regio, roep eens Johan uit Utreg aan op 27.405, kanaal 40 :)

nu we het toch over de 27Mc hebben, ik ga de oude van mn pa (die SS3900) een aansluiten. Gewoon een draad, want ik hoef alleen te ontvangen. Moet ik dan nog met SWR rekening houden? En hoe gaat dat dan? Kan ik dat bijstellen op het 'bakkie'?

Voor ontvangst hoef je je over de SWR niet zo druk te maken.
Wel over een goede aanpassing van de antenne op de ingang van de bak.

Een draadantenne heeft een impedantie van enkele 100-den ohm. Je bak 50 ohm.
Er gaat dus een hoop antenne energie verloren in de mis aanpassing.

Maar om simpel te proberen of je iets ontvangt is een draadje van een 3 meter lang en een goede aarde voldoende.

Anders een open dipool maken, 2 stukken draad van 2,75 meter.

Het verschil tussen AM en FM, is de radiostoringen.
Daarvoor heeft men destijds FM verplicht.
Ik zal het uitleggen.
Alhoewel de zendamateurs graag met het fabeltje uitpakken dat storingen van CB in een audioinstallatie binnekomen via de luidsprekerkabels die als dipoolantenne dienstdoen spreek ik dat met klem tegen. (op 80 en 40 m bij zeer grote vermogens is een ander verhaal) Ik heb destijds als pro honderden praktijkgevallen bestudeerd van storingen door zenders op audioinstallaties en ALTIJD kwam de storing binnen via de gevoelige audioinputkabels.Toen was dat dan meestal de pick-up ingang omdat daar heel kleine signalen opzaten. Het mechanisme is eenvoudig: De radiofrequenties zijn op zich niet hoorbaar, maar verschuiven het werkpunt van de ingangstrap van de voorversterker naar het nietlineaire gebied. Hierdoor vervormt het audiosignaal, maar er treedt ook detectie op en het AM/SSB signaal wordt omgezet in audio. Gezien de amplitude bij FM niet varieert treedt dat verschijnel niet op.
Theoretisch kan bij FM ook flankdetectie optreden, maar de praktijk leert dat dit uiterst zelden het geval is.

Op 27 augustus 2005 11:19:18 schreef Rick+Jorith:
[...]
is isolatie voor de spoel noodzakelijk?

Ja, anders werkt ie niet als spoel.