kan iemand mij helpen?
Ik ben op zoek naar een schema dat ik ooit had maar verloren ben. Elektuur Leslie simulator. Ik herinner mij een emmertjesgeheugen-type opbouw zoals in chorus effecten enzo?...

Tussen subtiele haakjes: Ik ben van plan om een analoge chorus/flanger box te maken op basis van een dubbele emmertjesgeheugenlijn.
Ik grabbel van alles samen. Andere hulp is ook altijd welkom ;-)

ik heb hierr ca 1.5 meterr aan elektuurs staan. weet je wanneer hij erin stond?

Tja, zal eind jaren tachtig zijn. Is een 1,5meter voldoende breed in de tijd?

tja het zal er om gaan... ik zal even kijken welke jaren ik daar heb

EDIT: heb begint vanaf 1975 met enkele mummers per jaar. dus met een beetje geluk... en hoe verder hoe completer. roep maar een nummer. dan zal ik gaan kijken

[Bericht gewijzigd door MAH op ]

Als ik mij goed herinner staat een analoge lesley in het Elektuur printenboek. Gewoon met transistoren. Als het deze is zoek ik die op.
Anders heb ik nog een deel van een echte, zie
http://users.pandora.be/on1aht1/lesley%20zijkant.jpg

Ik ken wel een discrete "leslie", maar dat is eigenlijk een soort VCF, geen echte vertraging. Een soort tegengestelde wah-wah als je er iets mee bent.
Ik ben op zoek naar de "echte" simulator met vertragingschip.

Kan niets sturen,geen e-mailadres gevonden.VR.GR.

Op 23 november 2005 09:00:57 schreef Stebendermeister:
Ik ken wel een discrete "leslie", maar dat is eigenlijk een soort VCF, geen echte vertraging. Een soort tegengestelde wah-wah als je er iets mee bent.
Ik ben op zoek naar de "echte" simulator met vertragingschip.

Klopt, als ik me die schakeling goed herinner was het een oscillator met twee gloeilampjes en twee LDR's

Die twee versterker trapjes open / dicht stuurden.

Allemaal erg simpel dus :)

Ik herinner mij een Lesley met een TDA1022 emmertjesgeheugen. Die werd geklokt met een blokgolf, die zelf FM gemoduleerd werd met een andere oscillator.
Ik heb die Elektuur niet meer, maar het moet uit 1986 of 1987 zijn. Op de cover staat een klavier, dat gegolfd is. Leuk plaatje.

[Bericht gewijzigd door oorpijn op ]

Op 23 november 2005 19:13:50 schreef oorpijn:
Ik herinner mij een Lesley met een TDA1022 emmertjesgeheugen. Die werd geklokt met een blokgolf, die zelf FM gemoduleerd werd met een andere oscillator.
Ik heb die Elektuur niet meer, maar het moet uit 1986 of 1987 zijn. Op de cover staat een klavier, dat gegolfd is. Leuk plaatje.

Aha die komt me bekend voor.. staat in "Doe het zelf elektronica 40 bouwprojekten"
Ik heb die schakeling wel.

'k heb even mijn ouwe Elektuur Item Tracer opgezocht; het artikel dat je zoekt staat in de elektuur van februari 1986 op pagina 36 ev.

Thanx iedereen!
Heb ondertussen het artikel te pakken!
Hartelijk dank nogmaals. Dit forum werkt... ;-)

Ja, dat is nu precies het werkprincipe van alle analoge "chorus" effecten (begindeuntje "purple rain" van prince bv.) en bijna alle vibrato's (sommig werken met banddoorlaat faseverschuiving). Nu ja zelfs digitale werken met dit principe, alleen niet met emmertjegeheugen.

Flangers (mijn stokpaardje) zijn net niet goed genoeg met één emmertjesgeheugen, omdat voor en echt goed effect de minimumvertraging liefst compleet nul is.

TDA1022... wordt al jaren niet meer gemaakt, is nog wel te krijgen (Nedis-via vakhandel, Cricklewood, brokers).
http://www.elektro-onderdelen.nl : €5,80 terwijl Circlwood 9 pond vraagt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]