Hallo Hans,
ja de antenne viel me qua prestatie's niet tegen maar er is nog een klein problem.
De antenne veranderd van swr.
Ik ben nog aan het uitzoeken wat het is.
Het schijnt of de tempratuursverandering te zijn of een vocht probleem.
Het eerste controleer ik nu dmv. een tabel waarop ik bij houd bij welke temperatuur het swr is.
Tevens kijk ik of het geregend heeft of niet.
Ik heb met station de Wipkikker een paar mails geschreven over deze antenne daar hij die ook gebruikt.
Het enige verschil tuusen de antenne van hem en mij is dat mijn spoel aan de onderzijde aan aarde ligt.
Bij hem niet en is alleen de buitenmantel van de coax aan aarde.
Volgens hem is de kans groot dat het inderdaad een vocht probleem is.
Ik heb de antenne op 1593 KHz afgeregeld en na een paar dagen staat hij 1:1.1 op 1606 KHz.
Op 1593 staat nu het swr 1:3.x
Hij is dus 13 kc gaan wandelen, lijkt me een beetje veel van het goede.
Ik probeer erachter te komen waar dit aan ligt.
Dus vandaag de antenne weer omlaag en bijregelen en ik ga tevens de spoel van aarde losgooien, kijken of het invloed heeft.
Tja, wat vrouwen betreft is het zoals je schrijft, we hebben denk ik mazzel dat we zo iemand achter ons hebben staan 
Voor de een is een computer een vreemd iets wat men maar niet begrijpt maar blijft het toch een aantrekkelijk fenomeen en maakt men er iedere dag gebruik van.
Ik denk en hoop dat onze vrouwen zo ook over ons denken *lol*
Ik zal ze vanavond eens extra in de watten leggen 
Hallo Kroket,
ik heb een paar tests gedaan en ben erachter gekomen wat het is.
De antenne's die ik heb werk ik altijd zo goed mogelijk waterdicht af, dus daar zit het niet in.
De gehel spoel zit in vulkaniserende plakband en daar kan geen druppel water doorheen.
Waar het wel aan ligt is een beetje moeilijk te verhelpen.
Zodra er water aan de buitenzijde van de isolatie zit (druppels/condens)veranderd het swr.
Dus het water aan de buitenzijde heeft invloed op de spoel.
Remedie:
voorheen deed ik de reparatie's in men warme hobbie kamertje waar ik van te voren men antenne afdroogde voordat ik er mee door het huis ging wandelen.
Nu dus niet meer!
Ik kantel de antenne en met een chirurchische ingreep op de antenne stel ik hem buiten af.
De chirurchische ingreep is een beetje isolatie opensnijden en de-solderen en weer op een andere plek solderen tot hij goed staat.
Zo blijft de omgeving van de spoel indentiek en veranderd de waarde niet te zeer.
Nu staat men antenne goed en is het verschil in beduidend minder, het wordt nu max. 1:1.4 
De antenne werkt echt goed maar had deze vreemde eigenschap, geluk wil dat het nu voor 99,9% verholpen is.
Ik heb nu maar een korte tijd kunnen testen en weet nog niet wat het op langere termijn doet.
Maar zodra ik wat bemerk schrijf ik het hier neer.
Door een mede amateur ben ik attent gemaakt op een site.
Daar staan draad antenne's op die vrij kort zijn en zelfs een programma (download) om zelf je antenne te berekenen.
Het is een eindgevoede antenne met aan het voetpunt een dikke spoel met daarop de aftakking voor de coax.
Meer info vindt men hier: DL7XF
Onderaan de pagina is het bij behorende programma gratis te downloaden.
Dit is natuurlijk ideaal voor de middengolf amateur maar ook voor de 48 meterband amateur is dit niet verkeerd.
Zelfs al wordt het maar voor ontvangst gebruikt lijkt het me een prima antenne om eens uit te proberen.
Op 30 november 2005 20:51:50 schreef Hans de Swan:
Nah! Op de MG is wel degelijk (nog steeds) goede muziek te beluisteren. Sinds een paar maanden is in de nachtelijke uren (na 01:00 tot in de ochtenduren met het verdwijnen van de condities) het legendarische rockstation Caroline (jawel, de enige echte!!!) snoeihard te beluisteren op de 1350 KHz. Over Caroline gesproken... Ook het oude Radio Seagull (in '73/'74 Caroline) is inmiddels al een paar jaartjes springlevend! Nu met 1 KW. vanuit Midden-Friesland op de 1602 KHz. vanaf 19:00 tot 07:00 uur met obscure, alternatieve rock-programma's! Verder op de 1195 en 1215 KHz. zit (het meer commerciële) Virgin-radio vanuit Engeland, en op de 675 KHz. zit tenslotte de zichzelf herhalende, gecomputeriseerde, commerciële rock-shit van Arrow Classic Rock van Willem van Kooten.
En wanneer ik 's avonds de MG "overloop" kom ik nog veel meer goede rock-stations tegen uit Frankrijk, Duitsland, etc...
Maar wat de piraten aangaat is hier bijna uitsluitend alleen Nederlandstalig te horen. Een goede MG-piraat vind ik de Barones, ook wel bekend als de Spaceman op 76 meter ('s zaterdagsavond) en 48 meter. Maar ja, die zit weer in het Oosten van Nederland.
Nog steeds apatisch wat Middengolf aangaat, Henry?
Ik ben ook door dit forum MG luisteraar geworden.675 komt gans de dag volop binnen in Belgie. Bijna ongestoord, is ook slechts 200km, maar 1602 is slechts zeer zwak bij avond te ontvangen.
Op 27 december 2005 10:45:49 schreef Henry S.:
@view: Ik ben benieuwd hoe je antenne op sneeuw reageert.
Een paar 1000 W er door en dat probleem is opgelost
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 26 december 2005 22:23:02 schreef view:
Door een mede amateur ben ik attent gemaakt op een site.
Daar staan draad antenne's op die vrij kort zijn en zelfs een programma (download) om zelf je antenne te berekenen.
Het is een eindgevoede antenne met aan het voetpunt een dikke spoel met daarop de aftakking voor de coax.
Meer info vindt men hier: DL7XF
Onderaan de pagina is het bij behorende programma gratis te downloaden.Dit is natuurlijk ideaal voor de middengolf amateur maar ook voor de 48 meterband amateur is dit niet verkeerd.
Zelfs al wordt het maar voor ontvangst gebruikt lijkt het me een prima antenne om eens uit te proberen.
Leuke tip! Ik ga binnenkort eens een soort van tuner maken met 2 rolspoelen, 2 spoelen met 6 aftakkingen (bijv. rolspoel is totaal 5 mtr. lang, dan wordt op zo'n spoel 6 x 5 = 30 mtr. aan windingen gewikkeld met om de 5 mtr. een aftakking), een 6-polige dubbele schakelaar (voor het tegelijk switchen van de 2 zelf gewikkelde spoelen), en een 1:1 balun. Met de zelfgewikkelde spoelen wordt "grof getuned" d.m.v. de dubbele schakelaar, waarna er met de rolspoelen fijntjes "bijgetuned" wordt.
Het principe lijkt op mijn zolderantenne (een halvegolf-dipool met een spoel aan iedere kant en een 1:1 balun), maar deze staat vast op één frequentie, nl. 6.295 MHz. en met zo'n "tuner" zou ik een halvegolf-dipool of Inverted Vee op (bijna) elke frequentie kunnen tunen...
Ook voor MG is dit te verwezenlijken met óf genoeg ruimte voor de 2 gespannen draden, óf de lengte aanpassen van de gewikkelde spoelen (in combinatie met de rolspoelen)...
Zat vanavond nog aan de band,QSO gehad met de zender Delta uit ZW Nederland.hij zat met een dubbele 807.kwam hier binnen S9+10.Verder hoor ik nog vrij weing hier uit het Westen.Afwachten maar.
@Kroket,
troost je. 
Waar ik woon ben ik de enige die aktief in de lucht is....
Ik krijg wel stations van het noorden binnen maar zover kom ik niet met men laag vermogen.
Ik ben meer bezig met LPAM (Low Power AM) en wil met laag vermogen toch een eind weg draaien.
Zodoende is het voor mij niet haalbaar om te gaan DX'n.
Hans de Swan
Op 27 december 2005 10:45:49 schreef Henry S.:
@view: Ik ben benieuwd hoe je antenne op sneeuw reageert.
Daar al iets van gemerkt???
Wat de etherpiraten in ZO-Friesland/NW-Overijssel op MG aangaat... Jaren geleden, rond de 70- en 80-er jaren, zat de band hier tjokvol! Daartussen zaten grote namen die Internationaal draaiden, als: Ome Kees, Jojo Buitenzorg, Manta, Japie de Stroper, de Stoelematter, de Kabellegger, Nooitgedacht, Vrolijke Jan, Swiebertje, Goudvink, Blonde Greet, Tamboer, Delta, Ome Soto, etc., etc. Ook Radio Wipkikker was toen al volop aktief! Volgens mij zat je al snel boven de 100, met de kleintjes meegerekend. De Soto en Wipkikker zijn zo ongeveer de enigen die overgebleven zijn uit die periode... Op Internet is niet veel terug te vinden over die tijd, maar dit is een leuke link http://kotisivu.dnainternet.net/harriku/piratenzenders.htm
Hallo Hans,
de antenne is nadat ik hem voor het laatst heb afgeregeld niet meer aan de wandel geweest en bleef netjes stabiel.
Wel heb ik de eerste avond van het slechte weer de antenne gekantelt omdat men harde wind had voorspeld.
Maar de antenne werkt prima en wil er nu ook een maken voor de 48 meterband.
Dit puur om te testen of dit ook goed werkt en hoe de antnne met ontvangst is tov. een draadantenne.
Vieuw ik zit ook niet met hoog vermogen hoor,40Watt.Maar vandaag kwam ik toch door bij de Hawai ergens in het Noordoosten.Dus dat is toch aardig vanuit de Randstad.
En mijn antenne is ook niet zo bijzonder.12 meter vertical en 10 meter hor.
Jongens luister eens?
Wil een van jullie dit ook eens berekenen voor 1620KHZ?
http://www.teletronik.de/amafunk/kurzwelle/endgespeiste_antenne.htm
en wat moet dan de lengte van de draad zijn?
Leuke site trouwens!
http://kotisivu.dnainternet.net/harriku/piratenzenders.htm
Rob007.
je vult je maximale draadlengte, draaddoorsnee en frequentie in 
Stel je hebt 40m/1mm op 1620: spoel wordt dan 13,7uH
Op 4 januari 2006 12:10:12 schreef Hans de Swan:
[...]
Daar al iets van gemerkt???
Wat de etherpiraten in ZO-Friesland/NW-Overijssel op MG aangaat... Jaren geleden, rond de 70- en 80-er jaren, zat de band hier tjokvol! Daartussen zaten grote namen die Internationaal draaiden, als: Ome Kees, Jojo Buitenzorg, Manta, Japie de Stroper, de Stoelematter, de Kabellegger, Nooitgedacht, Vrolijke Jan, Swiebertje, Goudvink, Blonde Greet, Tamboer, Delta, Ome Soto, etc., etc. Ook Radio Wipkikker was toen al volop aktief! Volgens mij zat je al snel boven de 100, met de kleintjes meegerekend. De Soto en Wipkikker zijn zo ongeveer de enigen die overgebleven zijn uit die periode... Op Internet is niet veel terug te vinden over die tijd, maar dit is een leuke link http://kotisivu.dnainternet.net/harriku/piratenzenders.htm
En weer draaiorgel 'muziek' op 1640, tja, dat is het enige wat je hier hoor, blegggg, ik blijf op KG.
Toch wil ik het nog wel eens proberen op dat bandje,
MAAR!
Het probleem is niet zo zeer de zender of de voeding.
Maar de modulator en de antenne!
Rob007.
Op 7 januari 2006 18:09:19 schreef Henry S.:
Wat is er anders aan de modulator Rob? AM = AM, alleen andere frequentie.
hier in het westen activiteit genoeg hoor op mg. zojuist een qso gehad met de pionier en de ridiculous en ondergetekende Baken 16 allemaal op 1636 khz.
Op 7 januari 2006 18:09:19 schreef Henry S.:
Wat is er anders aan de modulator Rob? AM = AM, alleen andere frequentie.
Rob bedoelt eigenlijk dat je voor MG wat meer vermogen nodig hebt om verder weg te komen en dat is ook zo , dus meer vermogen betekent ook een grotere modulator , op MG wil je wel een beetje kwaliteit dacht ik zo!
Ja @Henry dat bedoelde ik, meer HF dus
Meer LF vermogen heb ik dan natuurlijk ook nodig,
En de antenne woord een ander verhaal.
Zendertje stelt niks voor,
voeding moet natuurlijk ook watt omhoog.
Gaat niet om het bouwen, dat geloof ik wel!
Rob007.
Hans de Swan
Op 7 januari 2006 18:38:42 schreef westcoast:
[...]
hier in het westen activiteit genoeg hoor op mg. zojuist een qso gehad met de pionier en de ridiculous en ondergetekende Baken 16 allemaal op 1636 khz.
[/quote]
Baken 16? Gave naam! Roept herinneringen op aan lang gelee...
Op 8 januari 2006 18:09:44 schreef Hans de Swan:
Op 7 januari 2006 18:38:42 schreef westcoast:
[...]
Baken 16? Gave naam! Roept herinneringen op aan lang gelee...
[/quote]
mi amigo, Hans ! fantastische radio , ja baken 16 dat was mijn favoriete progamma, vooral als met de microfoon door het schip gingen wandelen of met het kleine bootje (dolores) gingen varen ik kan me nog goed herinneren dat marc jacobs van de touwladder afviel met microfoon en al in zee , tja die tijden zijn helaas niet meer, wij draaien op 1636 wel regelmatig opnames uit die tijd. ridiculous heeft een enorm archief met zeezender opnames.