Ik ben bezig een voeding te maken voor 4.5V/2A & 9V/2A en wil daar twee digitale LCD-metertjes inbouwen die de stroomafgifte in mA aangeven.
Daarvoor heb ik 2 op 7106 gebaseerde metertjes gekocht met een bereik van 0-199.9mV en displayaanduiding van 0-1999 en een voedingsspanning van 9V.

Deze heb ik parallel met een 0.1ohm shunt tussen de + aansluitingen van de voedingen gehangen en worden zelf gevoed door de 9V-voeding.

Nu wordt ik helemaal gek omdat t niet werkt en ik niet snap waarom: Als er 15mV over de shunt staat (nagemeten met multimeter), staat de LCD te varieren tussen 900-1800 ?
Verder valt t me op dat er zo'n 900ohm weerstand zit tussen GND van de LCD-voeding en de In- wat volgens mij de waarde ook beinvloed!!

WAT DOE IK FOUT ???

Moeten die meters niet een eigen voeding hebben?
Hang ze eens aan een 9 Volt batterij

[Bericht gewijzigd door diode op ]

Is dat het?
Da's ook lullig; moet ik telkens batterij vervangen (ik maak juist een voeding om geen batterijen te hoeven vervangen)

Is er geen makkelijke manier om dat los te koppelen of moet ik echt een batterij in de voeding gaan opnemen met schakelaar etc. etc?

Extra voedinkjes maken voor de metinging. Je hebt hier aparte trafo's voor nodig, Een printtrafo van een paar VA met een 78L09 en brugcel/elco voldoet. Dmv een batterij weet je de stroomopname.
Voor stroommeting is dit altijd nodig, voor voltmeting hangt het van de soort paneelmeter af (zit Vin- echt aan Vvoeding-?).

Isolated DCDC convertertje?

Ik heb overigens ook wel eens wat heel spannends met een stel op-amps gezien waardoor je wel je voedingsspanning kon meten. Wil nog wel eens graven als het erg interessant voor je is...

:-( Wordt er wel een beetje verdrietig van :-(

Veel geld uitgegeven aan voedingen, metertjes, kastje etc.
Alles min of meer af...

In het kastje is geen plaats voor een 9V batterij en niet voor een trafo-tje. baal baal :-(

@Marco69: hoe groot is zo'n dcdc convertortje? kan die ook van 9v>9v ? werkt dat?
Ook wel geinteresseerd in op-amp oplossing (past iig in kastje)

Printje met een DC-DC converter erop voor 9V en een paar mA moet toch wel op 3cm2 gaan...

@kif: dat zal wel lukken. Probleempje is die galvanische scheiding.

@bc157: Zoek bij Farnell eens op 'NMF', dan komt er wel het een en ander boven. 9-9 zie ik alleen niet. En je weet... de laatste 20% kosten 80% van de inspanning. Dus je bent bijna op de helft... :)
Die op-amp oplossing heb ik ooit eens van een collega gekregen. Ziet er wel aannemelijk uit. Maar garantie eh.. tot de fileserver of zo. Je kunt 'm dit weekend hier downloaden.

Op 10 december 2005 20:09:32 schreef Marco69:
Isolated DCDC convertertje?

Ik heb overigens ook wel eens wat heel spannends met een stel op-amps gezien waardoor je wel je voedingsspanning kon meten. Wil nog wel eens graven als het erg interessant voor je is...

De Hi-tech oplossing, moet wel geisoleerd zijn.

Ik heb dat probleem ooit eens zo opgelost:

http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Temp%20downloads/dvmvoeding%20oplossing.GIF

Da's weer een hele klus (voor mij dan) op zich...

Ik heb t maar ff geprobeerd met de LCD's gevoed door een 9V batterij... en jawel hoor, dan werkt t.

Maaaarrrrr....... Als ik dan allebei de LCD's laat voeden door de batterij, krijg ik t volgende gekke: De LCD aan de 9V voeding blijft gewoon werken, maar zodra ik iets aan de 4.5V voeding hang, wijst de LCD maar de helft aan.
Soldeer ik dan de voeding aan de '9V LCD' los, dan geeft de 4.5V goed aan EN STIJGT de stroomafgifte ook???

Moet ik soms voor beide LCD's een eigen 9V batterij hebben???

Op 11 december 2005 01:39:04 schreef bc157:
Moet ik soms voor beide LCD's een eigen 9V batterij hebben???

Dat ook nog eens ja. De ground van de meter hangt aan de ground van de te meten spanning. Je ground van de meter hangt echter aan de echte ground van de voeding als ie als voltmeter staat, en als stroommeting hangt de ground aan de plus. Je moet dus ook nog eens oppassen dat je je meter niet opblaast..

Hugo, dat is echt een geweldige oplossing. Ik dacht dat ik ook wel eens galvanisch gescheiden DC-DC convertors had gezien bij een chipboer, voor dit soort dingen. Maar eerlijk gezegt zie dit er veel leuker uit. :)

Diodes ertussen om los te koppelen werkte ook niet :-(

hmm, laat ik er dan maar om gaan lachen ipv huilen :-)

Ik denk, ik ga een voeding maken voor al die experimentjes, dat spaart me batterijen.
Ik denk, dan doe ik 4.5V en 9V tegelijk
Ik denk, dan wil ook weten hoeveel mA de schakelingen trekken.
...
...
Zit ik straks met een voeding met 2 9V batterijen er in.... voor de LCD's

pffffffffffff

Ik heb eens een dergelijk voedingsprobleem opgelost door even snel een paar wikkelingen op de trafo te leggen, zelf dus, middels lakdraad. Zeker met een ringkern is dit een fluitje van een cent, maar met een normale blikpakket gaat het ook prima natuurlijk, mits deze wat groter is uitgevoerd.

Op 11 december 2005 02:04:45 schreef bc157:
Diodes ertussen om los te koppelen werkte ook niet :-(

hmm, laat ik er dan maar om gaan lachen ipv huilen :-)

Ik denk, ik ga een voeding maken voor al die experimentjes, dat spaart me batterijen.
Ik denk, dan doe ik 4.5V en 9V tegelijk
Ik denk, dan wil ook weten hoeveel mA de schakelingen trekken.
...
pffffffffffff

Al die foefjes gaan niet werken. Het moet nou eenmaal galvanisch gescheiden zijn. Overigens: als je dat spul al een aantal keren 'smerig' aan elkaar gehangen hebt, heb je nog mazzel dat die metertjes nog leven. Ik heb ze voor minder zien gaan... En inderdaad, die metertjes hebben hun eigen 9V voeding nodig (dat had je al kunnen verzinnen toen je verteld werd dat ze niet met hun meetspanning verbonden mogen worden). Er zijn metertjes die het wel kunnen, oa. EX2068. Maar ja, kom daar maar weer eens aan. En eh... let dan ook goed op dat de meetspanning wel 'ongeveer' op voedings GND moet liggen. Shunt dus in de -! (ja, anders gaat-ie stuk, weet ik uit eigen ervaring |:()

Het klinkt lullig, maar het is wel een typisch geval van RTFD. En we komen er allemaal vroeg of laat een paar keer achter dat we dat te laat gedaan hebben, want 'het zal wel zo en zo werken'. Wees blij dat het een enkele voeding is. Ik heb nog wel eens een paar honderd laptops voor zoiets zitten modificeren (nee, dat was niet mijn fout).

@hugo: wel creatief. Is dat galvanisch gescheiden genoeg? Lijkt mij dat je toch de GND van de meter wat op-en-neer trekt. Of gaat dat goed vanwege de hogere frequentie?

@hugo: wel creatief. Is dat galvanisch gescheiden genoeg? Lijkt mij dat je toch de GND van de meter wat op-en-neer trekt. Of gaat dat goed vanwege de hogere frequentie?

Ik gebruik dit al een jaar of vier in een 13,8V 10A voeding voor de V en A meters.
Geen probleem tot nu toe.

Dan zal die ADC wel te traag zijn om eea. mee te krijgen. Goed om te weten...

@bc157: je zou het eens kunnen proberen... Denk dat je alleen alles wat achter C7/C10 hangt dubbel hoeft uit te voeren.vanaf C7/C10 dubbel hoeft uit te voeren.

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Op 11 december 2005 09:20:16 schreef Marco69:
@bc157: je zou het eens kunnen proberen... Denk dat je alleen alles wat achter C7/C10 hangt dubbel hoeft uit te voeren.

Daar heb ik geen ervaring mee.
Ik heb hem voor mijn V/A meters volledig dubbel gebouwd.

Ik zou C7 en C10 voor de tweede gelijkrichter ook mee nemen, anders zijn een halve periode de meters toch weer gekoppeld via de voedingspanning.

Als je de stroom meet in de low-side van de voeding moet het misschien kunnen zonder extra C7/C10.

Ik zou C7 en C10 voor de tweede gelijkrichter ook mee nemen, anders zijn een halve periode de meters toch weer gekoppeld via de voedingspanning.

Helemaal gelijk. Verkeerd geformuleerd...

Tjonge :-)
Ik heb dus net ff de vervelende situatie. Ik 'moet wel meten aan de + kant van de voedingen, omdat ze een gemeenschappelijke - kant hebben.

Zou ik evt kunnen proberen enkel een gelijkrichtertje+elco+weerstand aan de sec. kant v.d. trafo v.d. voeding te hangen en dit dan aan voeding 1 voor lcd van voeding 2 en omgekeerd?

Ik heb ech niet de ruimte voor al die andere dingen in het exact op maat gemaakte kastje (en daar zitten de meeste uren in en meters in verlijmd etc. etc.)

Anders weet ik het ff niet :-(

Zou ik evt kunnen proberen enkel een gelijkrichtertje+elco+weerstand aan de sec. kant v.d. trafo v.d. voeding te hangen en dit dan aan voeding 1 voor lcd van voeding 2 en omgekeerd?

Dat gaat niet werken omdat dan een halve periode van de wisselspanning die meters weer galvanisch gekoppeld zijn aan de voeding.

Apart voeden is echt de enige oplossing, of nieuwe meters kopen waarbij de DVM-voeding en het te meten object wel galvanisch gekoppeld mogen zijn.
Overigens ben je dan voor de A-meter verplicht in de low-side te gaan meten.

Heb net ff een printje getekend voor die schakeling, past op 4,5x4,5 cm.

Zou ik evt kunnen proberen enkel eengelijkrichtertje+elco+weerstand aan de sec. kant v.d. trafo v.d. voeding te hangen en dit dan aan voeding 1 voor lcd van voeding 2 en omgekeerd?

Dat bied wellicht perspectieven, maar dan moet die gemeenschappelijke GND wel ongemeenschappelijk worden. Hebben die 2 voedingen gescheiden trafo's? Dat had ik niet zo begrepen... Overigens heb je dan de helft van de oplossing. Voor de 2de meter gaat dat dus niet werken.

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Op 11 december 2005 14:51:16 schreef Hugo Welther:
[...]
Heb net ff een printje getekend voor die schakeling, past op 4,5x4,5 cm.

Dus dat wordt dan 2x4.5x4.5 ? Die ruimte zit er echt niet in.

Maar s ff zoeken of er niet kleine 9V cellen bestaan en dan dat maar

Op 11 december 2005 15:03:46 schreef Marco69:
[...]Dat bied wellicht perspectieven, maar dan moet die gemeenschappelijke GND wel ongemeenschappelijk worden. Hebben die 2 voedingen gescheiden trafo's? Dat had ik niet zo begrepen... Overigens heb je dan de helft van de oplossing. Voor de 2de meter gaat dat dus niet werken.

Ja, 2 complete instelbare geschakelde voedingen gekocht met alle veiligheden etc. erop-en-eraan.
Die zitten precies klem in t huisje met nog 1cm ervoor over voor diepte LCD's