Hoi Digitaaltjes,

Voor een ander toptic op CO zijn wij op zoek naar een schakeling die binnen 25ms een 'stilstaande' spanning kan afschakelen.

De werking van een laser voor leken:
Met software wordt er een 8bit X -en Y-signaal uitgestuurd via de parallelle poort naar een DAC converter. Deze zet de bits om in een spanning tussen 0 en 10volt. Deze 'analoge' spanning wordt aangeboden aan motorspiegels, die de laserstraal afbuigen.

Als door een fout de straal langer dan 25ms stilstaat, kan dit schade aanrichten aan ogen of huid. Het X (of Y) signaal moet dus binnen die 25ms een andere waarde hebben.
10volt gedeeld door 1024 (2^8=(8 bits)) geeft dus een spanningsverandering van 10mV binnen 25ms. Dus: binnen 25ms geen grotere verandering dan 10mV = afschakelen!

De schakeling heeft 2 ingangen (X en Y) en 1 uitgang; namelijk een relais of optocoupler.

Wie kan ons helpen????????

ik zat te denken of zoiets te doen is met een avr
maar ik kan zelf helaas niet pprogameren :(

'k Zit eigenlijk te denken aan een integrator.
Zolang de spanning op de ingang verandert, valt er iets te integreren en is de uitgangsspanning ongelijk aan nul.
Bij gelijkblijvende ingangsspanning blijft de uitgangsspanning nul. Kwestie van checken hoe lang de uitgangsspanning nul blijft. Indien langer dan 25 ms: *KLIK* :)
Dat laatste lijkt mij trouwens goeD te doen met een retriggerable MMV.

jij mag het schema maken :P
want ik snap het niet :P

Edit : bij pap
dit moet gaan met een difertator

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op ]

Op 31 december 2005 16:02:53 schreef MNM(tm):
'k Zit eigenlijk te denken aan een integrator.

Klok en klepel, je bedoelt een differentiator.

Idd !! Met een MMV zou zoiets moeten kunnen, maar hoe precies?

Of een differentiator met 2 ingangen, waarbij de ene ingang 25ms achterloopt op de andere. Is er geen verschil, dan is de uitgang dus 0 volt en moet de laserstraal worden uitgeschakeld.

Met een goei µc moet het werken. Even uitleggen.

Om de 1mS leest ge uwe data lijn X en Y. Ge zet dat in een array van 0-25. Als hij alle data heeft in die 25mS gaat hem veglijken. Als alles het zelfde voor beide kanalen dan *klik* relais slaat af. Zo moeilijk is dat toch nie. Voor die 1mS zou je een externe blokglof generator kunnen gebruiken(Geen 555).

RT

Op 31 december 2005 16:32:37 schreef JoWi:
[...]Klok en klepel, je bedoelt een differentiator.

Jah, hoor 'es... Wiskunde is al weer 10 jaar geleden, 'or.
'k Haal die dingen nogal eens door mekaar. :P

Merk op dat de kanalen X en Y niet met elkáár vergeleken moeten worden, maar X 25ms geleden met zichzélf en Y 25ms geleden met zichzelf.

Je idee met een array klinkt goed, maar dan moet het wel een schuif-register ofzo worden. Volgens mij kán het dan nog mis gaan met de laser als de hele array na 25ms leeggemaakt wordt en er nieuwe data binnenkomt. In die 25ms 'vollopen' wordt er dus ff niet vergeleken.

Ik zit zelf tóch meer te denken aan een verschilversterkertje (diff.) dat steeds het spanningsniveau meet tov 25ms eerder...

@TS: Hoe ga je het doen als uwe lazer alleen over 1 as draait? En hoe ga je het doen als uwe lazer een snelle beweging moet maken bv voor een figuurtje?

RT

Op 31 december 2005 17:49:55 schreef Lazeres:
Merk op dat de kanalen X en Y niet met elkáár vergeleken moeten worden, maar X 25ms geleden met zichzélf en Y 25ms geleden met zichzelf.

Jawel, het is alleen maar gevaarlijk al uwe lazer op een punt lazert. Effe een beetje BASIC:

If(X = X25ms later AND Y = Y25ms later THEN
Lazer(OFF)
End_If

Om het simple te maken

Ja, het is een AND functie.
Een horizontale of vertikale streep mag nog, een punt dus niet.
Nu die IF-functie nog in een leuk jasje gieten...

huh ga je nu progameren ?

Op 31 december 2005 18:26:12 schreef robint91:
[...]
Jawel, het is alleen maar gevaarlijk al uwe lazer op een punt lazert. Effe een beetje BASIC:

If(X = X25ms later AND Y = Y25ms later THEN
Lazer(OFF)
End_If

Om het simple te maken

Als je dan na 25ms over hetzelfde punt komt (bijvoorbeeld het midden van een bloem of hoe heet zo'n ding) schakelt hij ook af. Je moet dus eigenlijk steeds alle 25 items in de array vergelijken, zijn ze alle 25 gelijk, dan afschakelen...

Edit:

Bepalen die motorspiegels aan de hand van hun voltage WAAR ze gaan staan, of HOE SNEL ze draaien?
Dat tweede lijkt me een stuk waarschijnlijker eigenlijk, dus dan is deze benadering verkeerd. Dan moet je kijken of ze 25ms lang beiden 0 V (of kleiner dan zeg 0,05 V om ook erg langzame dingen af te vangen) zijn.

[Bericht gewijzigd door Paul Nieuwkamp op ]

Zat meer te denken aan dit:

http://www.uploadarchief.com/Bestanden/76dc611d6ebaafc66cc0879c71b5db5c.bmp

Nu die 25ms vertraging nog...
Iemand een idee?? (emmertjesgeheugen?)

zou het ook sneller kunnen dan 25 ms
want hoe sneller hoe beter :P
hoeveel mw mag je gebruiken bij 25 ms ?

@ Paul:

Sorry van onze kant voor de onduidelijkheid!
Die motortjes zijn een soort servo's.
Hoe hoger de spanning, hoe groter de X uitslag.

Je hebt ook gelijk dat de schakeling de HELE 25ms moet kijken of de spanning gelijk blijft. Mijn schema van net werkt dus niet.....

id'tje:

Signaal0-10V - buffer - condensator - weerstand - massa.
Tussen de condensator en de weerstand een aftakking naar een comparator die op de 2de poot een ingestelde spanningsdeling heeft staan.
Dit ook voor de andere as, beide 'foutmeldingsignaaltjes' naar een of-poortje (of telkens diode achter elke uitgang).
Van of-poortje naar de timer die, wanneer de tijd verstreken is het échte foutsignaal geeft. Komt er <25ms een verandering dan wordt de timer gereset. Terug fout-> timer terug in actie enz...
Alleen vrees ik, wanneer de verandering minimaal is, de meting niet nauwkeurig genoeg zal zijn.

Volgens mij moet het zo:

Men gebruikt een timertje dat je insteld op 25ms.
Dit timertje wordt telkens gereset als er een grotere spanningsverandering is dan 10mV.

Is er dus geen spanningsverandering, dan loopt de timertijd af en schakelt de laser uit.

Simpel genoeg?????????????

het kan allemaal veel makkelijkr, zelfs zo makkelijk dat ik me afvraag waarom hier een topic over geopend is.
met een 74hc132 kun je door middel van een rc netwerk zoiets heel eenvoudig maken.

als jij een schema maakt is deze vraag opgelost ;)

@ hilbren:

Een 74hc132 en een paar RC's kosten misschien 10 euro bij elkaar. Als het zó simpel is mag jij zeggen waarom MediaLas er 130 euro voor vraagt!
Bedenk het schema en je krijgt gelijk.

Met spanning wachten we af !

ik ben sneller ;)
offtopic : kom je niet meer online ?

[edit] ik denk dat die van medialas niet 25 ms is
maar veel en veel sneller
en daardoor ook duurder
en natuurlijk ook dat window is duur en ingewikkeld
en ze willen ook winst maken he ;)

[Bericht gewijzigd door roelke.nl op ]

Ik heb ooit wel eens een analoge variant hiervan ontworpen, nooit gebouwd of getest. Kan eens kijken of ik m nog ergens heb, verwacht er echter niets spannends van.

Paar opmerkingen:

- Dit soort beveiligingen beveiligd alleen tegen grove defecten / falen van het systeem, niet tegen te hete frames, dus te veel vermogen op een te kleine opp in het vlak van het publiek.
De laser is met zo een schakeling niet vanzelf veilig voldoet aan de VDE of zoiets, het is alleen wat veiliger als er een DAC kapot gaat, de software hangt en dergelijken.

- Het best gebruik je net als ML de feedbacksignalen van de galvo's. Gaat er een galvo stuk ziet-ie het ook :)

- 25 ms is volgens mij de totale tijd van stilstand tot het wegvallen van de bundel. Daar gaat dan in theorie de traagheid van de shutter, detectieschakeling etc. vanaf. 25 ms is niet zo heel lang, dus snelheid is belangrijk.

Overigens staat er hier op mijn site een verhaaltje over veiligheid bij lasershows, voor zover ik bekend ben met de materie.