Actieve preselector, haal meer uit je radio.
In dit topic wil ik een eenvoudig na te bouwen actieve preselector voorstellen, ik vraag daarom dat iedereen ontopic blijft.
- Wat is een preselector en wat betekent actief:
-Een preselector is een apparaatje dat een bepaalde frequentie voorselecteert, signalen buiten die frequentie worden slechter doorgelaten en daardoor verbetert de ontvangstkwaliteit. Signalen die je ontvanger oversturen kunnen waardoor je helemaal niets meer ontvangt behalve die sterke zenders, interferentie en kruismodulatie.
-Ook zorgt de preselector voor een goede aanpassing aan de antenne, je kan hier van alles op aansluiten - van telescoopspriet tot yagi's en draadantennes.
-Actief betekent dat het signaal na het filteren nog eens versterkt wordt voor een betere signaal/ruis verhouding, deze versterking is regelbaar voor optimale ontvangst. - Het schema: (klikbaar)
-Het schema bestaat uit 3 delen:- De preselector.
-De antenne en de eventuele aardpen worden aangesloten op J1.
-De preselector bestrijkt 6 banden, vanaf de langegolfband tot en met de totale kortegolfband:- 150-370 kHz
- 370-900 kHz
- 900-2200 kHz
- 2200-5400 kHz
- 5400-13200 kHz
- 13200-32000 kHz
-De bereiken worden gekozen door een spanning op 2 diodes te zetten: Voor band 1 wordt D1 in geleiding gezet waardoor L1 en L2 parallel aan D13 en D14 komt te staan.
D2 spert voor HF, daarom kunnen we een normale draaischakelaar of zelfs een IC gebruiken.
-D13 en D14 zijn twee capaciteitsdiodes met een capaciteit die afhankelijk is van de aangelegde sperspanning, deze spanning, en dus de afstemfrequentie wordt geregeld met een 50k potmeter op J2.
-Meer spanning op de varicaps betekent minder capaciteit en daardoor een hogere afstemfrequentie, minder spanning geeft een lagere afstemfrequentie. - De regelbare versterker.
-De versterker is een eenvoudig mosfet versterkertje waarbij de versterking wordt geregeld met een 50k potmeter op J3.
-Op J4 wordt via een 50 ohm coaxkabeltje de ontvanger aangesloten. - De voeding.
-De hele schakeling kan gevoed worden met batterijen of met de bijgevoede netvoeding.
-De stroomopname is 20mA bij 9V, dit is iets te veel voor een 9V-blokje, maar 6 penlights kunnen vele uren gebruikt worden.
-De voeding bestaat uit een EI30 - 9V trafo en een spanningsregelaar 78L09.
- De preselector.
- De opbouw:
- De print:
-De print is enkelzijdig en heeft in het HF-deel zo veel mogelijk koper als massa.
-De print is in tweeën te zagen, zodat de voeding kan vervallen bij batterijgebruik of ergens anders geplaats kan worden. Ikzelf gebruik een standaard kastje van 10x12x6 cm (BxDxH), waarbij de voeding op de bodem komt en het HF-gedeelte in het bovendeksel.
-Als de print niet wordt doorgezaagd, vervallen J6 en J7.
-Omdat ik de transparanten van de printlayout heb (natuurlijk), én de print nauwkeurig moet zijn, ben ik bereid om printen in opdracht te laten maken, vertind en wel of niet geboord.
-Prijzen:- -Onbewerkt, ongeboord en ongelakt: €9
- -Vertind, ongeboord: €12,50
- -Geboord: €7,50 extra, alle gaten op maat.
- -Verzendkosten: €1
- De componenten:
-De componenten worden op de HF-manier gemonteerd, dat wil zeggen met zo kort mogelijke aansluitpootjes.
-De spoeltjes zijn standaard axiale spoeltjes, Kent in Hoek heeft een gedeelte in de aanbieding: €1,20 p/5s.
-De HF-varicaps zijn schaars aan het worden, zowel 2x BB112 als 1x BB212 kan worden gebruikt zonder een draadbrug te plaatsen.
-Oa Frans Bakelaar in Julianadorp heeft de BB112 voor €4.85 p/s, Kent de BB212 voor €5,70 p/s, maar wie weet heb je zelf of de plaatselijke handelaar nog BB212's.
-*Tip van MGP*
Als de BB112's gebruikt worden kan D13 vervangen worden door een keramische condensator van 470pF, dit scheelt een kostbare BB112.
C8 is alleen nuttig bij gebruik van een condensator ipv D13. Bij gebruik van een varicap wordt C8 een draadbrug.
-*Tip van Rd12tf*
Van Dijken in Hoogkerk heeft BB212's voor €2,50 p/s. -Vrijdagmiddags is daar een dumpverkoop aan de balie btw.
-Voor het omschakelen worden PIN diodes gebruikt (BA479S), deze zijn vrij prijzig - €0,75 p/s, maar er zijn meer opties:
-Kent levert setjes van 50x de BA243 diode voor €3,41.
-Zelfs in commercieele apparatuur zijn de dure PIN diodes vervangen door 1N4148's! Goedkoper kan het niet, al kan er sprake zijn van een hogere 2e-orde IM-vervorming, al dan niet meetbaar.
-Alles wordt aangesloten via printkroonsteentjes of eventueel printpennen. De netvoedingaansluiting is een speciale printkroonsteen met een steek van 7,5mm voor 230V.
-Let bij de mosfet op de pootjes, hou de datasheet bij de hand als je deze monteert.
-De trafo is een EI30-type vanaf 1VA, dit is een standaard type.
-De gelijkrichter is een dip model uit de DF-serie, elk type is geschikt, Kent heeft ze voor €0,50 p/s of 10 voor €3,-.
-Componentenlijst
-Componenten opstelling: (klikbaar)
-Kosten:
-Componenten: €60 - Met BB212, 1N4148's, printkroonstenen en complete netvoeding. Dit is wat ik lokaal betaalt heb bij Broeksma Leeuwarden, prijzen kunnen sterk varieeren, en doe je voordeel bij Kent.
-Print: €20 max.
-Status: Prototype
- De print:
- Bronnen:
-Elektuur: jan 1999 en feb 1999
-BF961
-BA479S
-BA243
-BB112
-BB212
-DF serie
-Frans Bakelaar
-Kent
-Van Dijken - Wijzigingen:
- -16-01-05: Prijzen, componentenfoto, BB212 tip van Rd12tf en link van Van Dijken toegevoegd.
- -26-01-05: Definitieve printprijzen + verzendkosten en tip van MGP toegevoegd.
Je wist het wel! Tuurlijk reageer ik hier op!
Absoluut een mooi apparaatje! Eng mooi zelfs!
Vraagje?
Waar kan ik de print bestellen?
Etsen doe/kan ik zelf niet!
Een klein nadeel lijkt me de schroef verbindingen.
In verband met slecht contact en kosten!
Maar daar kan je zelf wat aan doen!
Opmerking!
Een schotje tussen voedingsdeel en te voeden apparaat
Is misschien wel wijs.
Ik denk dat ik die kortegolf ontvanger ga downloaden!
heb ik geloof ik niet, is dat wat?
Rob007.
Op 16 januari 2006 17:50:38 schreef rob007:
Je wist het wel! Tuurlijk reageer ik hier op!Absoluut een mooi apparaatje! Eng mooi zelfs!
Vraagje?
Waar kan ik de print bestellen?
Etsen doe/kan ik zelf niet!
Kan je via mij bestellen, via email.
Een klein nadeel lijkt me de schroef verbindingen.
In verband met slecht contact en kosten!
Maar daar kan je zelf wat aan doen!
Het zijn schroefcontacten die ook in de industrie gebruikt worden, gebruik ze al jaren, je kan ze ook weglaten en draadjes rechtstreeks op print solderen, behalve bij de netaansluiting natuurlijk. Scheelt je €5,-
Opmerking!
Een schotje tussen voedingsdeel en te voeden apparaat
Is misschien wel wijs.
Is een goede optie, J6 en J7 vervallen dan sowieso en kan je een printpen gebruiken, aan de printpen soldeer je dan een reepje blik vast.
Ik denk dat ik die kortegolf ontvanger ga downloaden!
heb ik geloof ik niet, is dat wat?Rob007.
Is zeker wat, bevat wel wat speciale onderdelen die je bij elkaar sprokkelen moet: filters, PIC (via Elektuur) en een 1x16 LCD. Heeft 2 printen die samen op €85 komen en de PIC kost ook een kleine €30. Duur geintje 
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Henry en anderen.
Ik denk niet dat ik deze preselector ga bouwen, vind hem wat duur, maar zeker een mooi ding!
Anyway, ik denk dat ik de passieve preselector ga bouwen (die uit het boekje van Barend die Henry heeft gepost). Nu vroeg ik me af: Met een beetje standaard ontvanger met een NE612 heb je dan nog erg veel voordeel aan de versterking die een actieve preselector bied?
Henry je schreef dat een preselector de impedantie van de antenne naar de systeemimpedantie aanpast. Is dit ook het geval met dat passieve ding?
ik mis een paar zaken:
- passieve verzwakker aan de antenne-ingang, daar ga je heel blij mee zijn als je lokaal zeer sterke signalen hebt, die via de varicaps gaan kruismoduleren.
- Varicap D13 zal niet veel doen, deze mist een DC-weg naar massa voor de afstemspanning.
Verder idd. een leuke schakeling.
Zou een 100K weerstand tussen de anode van D13 naar GND ook niet aan te raden zijn? Deze heeft nu geen DC path om de afstemspanning te garanderen.
Edit: ah was net te laat.
**Mooi ontwerp en presentatie van het project Henry!**
De BB212 kost bij van Dijken 2,50 euro, tip.
Heeft het gebruik van die PIN diode wel zin? Hij PINt pas bij 10 MHz en hoger, worden ze hier niet misbruikt als schakeldiode? (1n4148 zal dan ook werken). Of heb ik het mis?
Op 16 januari 2006 18:26:13 schreef Berry:
Henry en anderen.Ik denk niet dat ik deze preselector ga bouwen, vind hem wat duur, maar zeker een mooi ding!
Anyway, ik denk dat ik de passieve preselector ga bouwen (die uit het boekje van Barend die Henry heeft gepost). Nu vroeg ik me af: Met een beetje standaard ontvanger met een NE612 heb je dan nog erg veel voordeel aan de versterking die een actieve preselector bied?
Henry je schreef dat een preselector de impedantie van de antenne naar de systeemimpedantie aanpast. Is dit ook het geval met dat passieve ding?
Dat is bij de passieve versie ook zo, de preselector bepaalt dat, niet de mosfet.
Je kan het goedkoper maken door de print en diodes te vergeten, de spoelen direkt op de draaischakelaar te solderen en een 500pF draaicondensator gebruiken mocht je die hebben, BB212 en een 9V-batterijtje in houder is dan ook een optie, stoomopname is dan <0,2mA.
Je stukje over de NE612 vergeten:
Met een extra mosfetje voor de NE612 verbeter je het IM gedrag. Door de versterking regelbaar te maken kan je een optimale ontvangst krijgen.
Op 16 januari 2006 18:27:27 schreef DC2PCC:
ik mis een paar zaken:
- passieve verzwakker aan de antenne-ingang, daar ga je heel blij mee zijn als je lokaal zeer sterke signalen hebt, die via de varicaps gaan kruismoduleren.
- Varicap D13 zal niet veel doen, deze mist een DC-weg naar massa voor de afstemspanning.Verder idd. een leuke schakeling.
Op 16 januari 2006 18:27:40 schreef jojo:
Zou een 100K weerstand tussen de anode van D13 naar GND ook niet aan te raden zijn? Deze heeft nu geen DC path om de afstemspanning te garanderen.
Edit: ah was net te laat.
Ik zie dat nu ook!
Wordt in het orgineel zonder wwerstand gedaan, maar ik zal er bij het bouwen van het prototype op letten!
Op 16 januari 2006 18:28:05 schreef Rd12tf:
**Mooi ontwerp en presentatie van het project Henry!**
Dank U!
De BB212 kost bij van Dijken 2,50 euro, tip.
Gouden tip, ik betaalde €4,50, zal het toevoegen in de openingspost.
Heeft het gebruik van die PIN diode wel zin? Hij PINt pas bij 10 MHz en hoger, worden ze hier niet misbruikt als schakeldiode? (1n4148 zal dan ook werken). Of heb ik het mis?
Ik ben van de weekend aan het googlen geweest en kwam diverse artikelen tegen waarin gezegt wordt dat zelfs in sommige commercieele trans/re-ceivers gewoon 1N4148's toegepast worden om kosten te drukken.
BAT85's zouden net zo goed kunnen, even als de aangehaalde BA243's
Dat ze pas boven 10MHz 'pinnen' wist ik trouwens niet.
Dan mis/gebruiken ze de pin diode als schakeldiode en maken gebruik van de lage capaciteit van dat ding.
zo zie ik het ook.
Zelf heb ik in het verleden met BAT85's en 1N4148's geexperimenteerd, met succes.
Van dijken heeft 15V/1,5VA EI30 trafo's in de aanbieding: €1,50 p/s. De spanning is wat hoger maar veilig voor 78L05.
Hehe! Daar kwam ik vanmiddag dus ook achter... 
Terwijl ik tig keer de sheet heb gezien, zie ook de startpost...
Bugje! 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Vanmiddag de print opgebouwd en een testje gedaan:
Band 5 gekozen en tussen 6 en 7MHz wat geprobeert. De tune potmeter werkt goed, Je krijgt op de ontvanger een duidelijke piek, op een vrije frequentie hoor je de ruis ook duidelijk omhoog gaan. De versterker doet op gehoor minder, boven een bepaald nivo wordt het geluidsvolume niet hoger, ik heb helaas geen analoge S-meter, alleen 9 blokjes.
Ontdek nu oa cijferzenders in SSB vlak naast de 'diesels'
Testantenne is 3m draad.
En wat de zwevende varicap betreft: Op deze band zonder of met 100k... weinig verschil.
Morgen inbouwen en meer testen.
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Henry
Vanwege drukte kon ik nog niet reageren op je project maar het ziet er prima uit Henry mooi verzorgd en getuigt van de nodige (HAM)-spirrit.Ik hoop dat je de testen met suk6 bekroond ziet worden. In een woord super !!!
Dank voor alle lofbetuigingen. Ik ben nog geen stap verder gekomen wegens omstandigheden.
'Maybe tomorrow' zoals iemand langgeleden al zong...
Maandag hoor ik de prijs voor een ongeboorde print met soldeerlak ipv tin, zal de prijs wat drukken.
Op 16 januari 2006 18:27:27 schreef DC2PCC:
ik mis een paar zaken:
Ik ga even spelen met een pi-verzwakker, moet de zendamateur op het eind van de straat z'n zender even aanzetten. 
- Varicap D13 zal niet veel doen, deze mist een DC-weg naar massa voor de afstemspanning.
[...]
Ik ga er een SMD'tje tussen zetten om te zien of het echt niks uitmaakt.
MGP
LDmicro user.
Zou het niet beter zijn van D13 te vervangen door een vaste capaciteit, en D13 parallel solderen met D14?
Nog iets : heb een grote hekel aan die hoge weerstanden om die varicaps te ontkoppelen. Ik zou R14 weglaten en R13 verminderen naar bv. 22k
[Bericht gewijzigd door MGP op ]
Op 22 januari 2006 20:48:27 schreef MGP:
Zou het niet beter zijn van D13 te vervangen door een vaste capaciteit, en D13 parallel solderen met D14?
Zal het eens proberen
Nog iets : heb een grote hekel aan die hoge weerstanden om die varicaps te ontkoppelen. Ik zou R14 weglaten en R13 verminderen naar bv. 22k
Wat is de reden?
MGP
LDmicro user.
Op 22 januari 2006 23:48:38 schreef Henry S.:
Wat is de reden?
Varicaps zijn statische componenten, daarmee bedoel ik dat ze geen stroom voeren en enkel reageren op spanning.
Hoge weerstanden dempen de, door de omgeving geïnduceerde, storingen weinig of niet.
Een minimaal geïnduceerd stroompje, geeft (IxR=U) toch een redelijk hoog spanningske af. Alles in zijn proporties gezien natuurlijk.
Dat wordt allemaal 'gemengd' met het ontvangstsignaal van enkele µV.
Heb daar zeer slechte ervaringen mee, en dat is zeker niet nodig om zo'n hoge weerstanden te gebruiken.
Je kunt die weerstand zien als een parallelschakeling van D14 met 1Mohm.
Dus XL(D14)op 30MHz en minimum C is dat rond 270 ohm.
Een kleinere weerstand zal dus niet veel uitmaken aan de totale impedantie en is veel minder stoorgevoelig.
Ook zo voor R16... de mosfet heeft al zo'n hoge ingangsweerstand.
Die ingangstrap hebt ik, de week na verschijning, gemaakt als versterking van een garagepoortontvanger (+-40MHz), wel met andere weerstanden en minimum aan componenten.
Werkt zeer goed, die persoon is er zeer content over.
NB. Over dat schema in Elektuur niets dan lof, hoor.
Knap staaltje van ontwerptechniek.
Heb daar dagen naar gekeken..waarom doet hij dit..en dat.
Wat ik schrijf is mijn ervaring en daar moet je niet mee akkoord gaan 
EDIT: Bij het uitrekenen van XL(D14) heb ik gezien dat deze tot >500pF gaat. Dus zoals ik eerder heb geschreven om D13 en D14 parallel te zetten moet je niet doen (kunt wel proberen).
Want ik vrees voor de afstemming op de hoge bereiken..teveel capaciteit.
Wat je wel kunt doen is D13 vervangen door een C van 500..1000pF als vervanging van de 500pF van D13, wat de prijs zal drukken en hetzelfde effect zal geven.
[Bericht gewijzigd door MGP op ]