Ik zoek een voeding die 4 zwevende 5V spanningen kan afgeven bij 200mA per sectie. Ze moet zeer klein zijn.Wordt dus SOPS.Welke kern kan ik gebruiken om prim+4 secundaire wikkelingen te leggen? En waar kan ik die kopen?
Verdere Uitleg.Ik heb een labovoeding gebouwd met 2x 40V 5A en digitale volt en amperemeter.Deze meettoestellen, zijn gekochte modules. Door de opbouw van mijn schakeling moeten ze 'zwevend' gevoed worden. Ik heb dit simpel opgelost, door op de ringkerntrafo 4 extra wikkelingen te leggen. Een printje met 4 bruggen en 4x 7805 doet de rest.
MAAR het probleem is dat ik mijn 'slimline' kast niet dichtkrijg.
Het lijkt me dat je van de bestaande voeding met C-tjes ook spanningen af kan takken voor panelmeters, al dan niet via 1 inverter.
Die C-tjes maken dat het zwevend is voor DC tov. de eigenlijke voeding.
Stroomopname van die meters moet dan wel klein zijn, dus helaas geen LED displays.
BTW Evarist, stroom meten met een shunt in de nulleiding veroorlooft je dezelfde nul voor stroom- en spanningsmeter.....
Ja, Hugo had er zelfs een PCBtje bij staan. Dit is 'm.
BTW Evarist, stroom meten met een shunt in de nulleiding veroorlooft je dezelfde nul voor stroom- en spanningsmeter....
Pas dan wel op dat je de juiste 0-en aan elkaar knoopt. Spanningsmeter doorgaans achter de shunt (zoals ik ze ken), zolang die geen deel uit gaat maken van de shunt zal het wel loslopen 
Op 5 februari 2006 20:12:35 schreef KT88:
Het lijkt me dat je van de bestaande voeding met C-tjes ook spanningen af kan takken voor panelmeters, al dan niet via 1 inverter.
Die C-tjes maken dat het zwevend is voor DC tov. de eigenlijke voeding.Stroomopname van die meters moet dan wel klein zijn, dus helaas geen LED displays.
Nee, het zijn Led displays.
BTW Evarist, stroom meten met een shunt in de nulleiding veroorlooft je dezelfde nul voor stroom- en spanningsmeter.....
Klopt niet KT.Mijn meters kunnen niet met negatieve ingang werken.
Als we de - van de uitgang als 0 beschouwen, is de spanning op de shunt negatief.
De voltmeter kan je niet voor de shunt aansluiten, anders meet deze de U over de shunt mee.
Mijn voornaamste probleem is een geschikte kern vinden. Die SOPS maak ik wel.
Tja, dan een hoge permeabiliteits ringkern voor het geschikte frequentiegebied gaan vinden.
Misschien dat onze HF-vrienden hier iets op weten?
Met die kerntjes zoals ze in en om netsnoeren en voedingen gebruikt worden, kun je helaas weinig, daarvan is doorgaans de permeabiliteit veel te laag, wat zou resulteren in teveel windingen, verlies en warmteontwikkeling.
Kun je het laten weten als je wat hebt gevonden?
Ik zoek nl. nog een efficiënte methode om 4 zwevende 2.5V bij 2.5A gloeidraden van eindbuisjes te voeden, dacht dat op dezelfde manier te gaan doen.
Op 5 februari 2006 20:33:54 schreef Sine:
2x5A 40V ?Klinkt als een 1991 elektuur ontwerp
Kan het in zowel de jaaropgave van '91 als die van '92 niet terugvinden...
dubbele labvoeding ?
Zal morgen de elektuurs er eens bij grabbelen, 2x 5A aan 40V iig, met een waardeloze voor regelaar ( dimmer voor de trafo, DC componenten kernverzadiging en andere akeligheden krijg je er gratis bij )
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
baco verkoopt ferriet kerntjes die oorspronkelijk uit een 12v 8A smps voor halogeen lampjes komt. Dingetjes zijn 23 bij 13 mm. Daar kun je vast wel wat mee. Ze staan bij componenten,diversen,pagina 7.
Op 5 februari 2006 23:29:34 schreef Sine:
dubbele labvoeding ?Zal morgen de elektuurs er eens bij grabbelen, 2x 5A aan 40V iig, met een waardeloze voor regelaar ( dimmer voor de trafo, DC componenten kernverzadiging en andere akeligheden krijg je er gratis bij )
Ohh die!
Oct/Nov 1990
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Het smps'je verkopen ze ook (technisch, pagina 2) Ik heb er net even aan gemeten. Een halfbrug die schakeld op 70 kHz. Het kerntje wordt echt als trafootje gebruikt dus. Een nette blokgolf met een piek spanning van 19 volt. (afhankelijk van de netspanning). Secondair zitten er 9 windingen op.
Je kan dus af met 3 windingen voor 5 volt als je met 70khz gaat schakelen.
Op 5 februari 2006 20:33:54 schreef Sine:
2x5A 40V ?Klinkt als een 1991 elektuur ontwerp
Misschien ben ik er toen aan begonnen.
Op 5 februari 2006 23:53:26 schreef fry:
baco verkoopt ferriet kerntjes
Bedankt voor de tip. Ik houd jullie op de hoogte als de schakeling klaar is.
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
Ik zit een stap verder. Ik heb de application note van de LT1172 in 8pins DIL gemaakt. Er staat een schakeling bij met een transfo, page 13. Hiervoor heb ik een kern van een standby transfo van een TV genomen. 2.5cm x 2.5cm. De draad verwijderd en vervangen door 40w primair en secundair 4x6w. De ingang is 40Vdc en de uitgang 5V, in te stellen met FB. De stabilisatie is redelijk, maar de modules werken nauwkeurig van 3.8V tot 5.5V.Over de 5V uitgangen staat een 2W 5V6 zener tegen 'calamiteiten'.
De blokgolf benadert de ideale duty cycle van 50%. de frequentie is ong 80kHz.Alle diodes schottky SB3100