Op 1 maart 2006 13:08:43 schreef Wuzzelez:
[...]euhm een kleine opmerking hierbij. Wanneer ik op bijvoorbeeld de site kijk van ROMEX B.V. in Rhenen bij de printboormachines kom ik nergens toerentallen tegen van 65.000 toeren max. Bij een minimum van 30.000 toeren zou er bijna niet 1 geschikt zijn. De toerentallen die je daar vind zijn van 8000 TOT 30.000. (dit zijn professionele machines)
Ik boor kleine printplaatjes nu met een accuboor met een gewoon boortje op 1200 rpm en dat wil ook prima bij een nieuw boortjes.
De kwaliteit van het boorgat ligt er ook aan hoeveel tijd je het boortje gunt om in het materiaal te kunnen boren. Ofwel druk je dat boortje met een rotgang door je print dan zal het gat kwalitatief minder zijn.
Idd, print klem op een plankje, HSS boortje in de accutol en gaan met die banaan, probeer dit niet met printboortjes!
Als het boortje wat stomp begint te worden worden de gaten wat rafeliger.
Miezjel
Si vis pacem para bellum.
Ik ben ook al tijden aan het kijken naar een fatsoenlijk apparaat waarmee ik gaatjes in me printjes kan boren, de prijzen echter rijzen de pan uit voor een beetje machine 
Op het moment gebruik ik ook een accuboor met hss boortjes.. (zijn ondertussen behoorlijk bot maar maken nogsteeds gaatjes
) mocht er nog wat korting geregeld worden enzo heb ik wellicht ook nog interresse!
Ok ik heb reactie van de leverancier.
bij afname vanaf 5 stuks kunnen zij een korting geven 10%
de machine zit in een doos van 26x22x33 cm en weegt 9,5kg.
zij rekenen voor verzending van 1 machine 7,50 (bij vooraf overmaken)
ik zal vanavond een topic openen i.v.m samenkoop.
Het lukt mij deze week niet meer om te gaan kijken wat het is
ik probeer dat volgende week te doen
Ah dat is goed nieuws Jan 
Heb je dit nu via een andere leverancier geregeld ofzo? De korting is iig mooi meegenomen. Maar kunnen de machines voor dat bedrag direct naar verschillende adressen gestuurd worden?
totaal wordt dus
59,00 x 90% + 7,50 = 60,60 inc. btw en verzending
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ik las dit topic en misschien heb ik ook belangstelling.
Ik vraag me af is dit ook een "Hong Kong" machine?
Omdat de specs zo sumier zijn en een foto zonder eigenlijk weinig details.
Wat ik hier veel lees is dat de snelheid alles bepalend zou zijn voor de juiste gaten, maar de snelheden die ik hier zie zijn volstrekt overbodig voor normaal printplaat.
Goed boren is ook een kwestie van de juiste boor voor het juiste materiaal, en dan komt de snelheid pas aan de orde.
Ik heb een aantal jaren in de metaalbewerking gewerkt en was de hele dagen bezig met boren en aan boren verwante zaken en dan bezie je het vanuit een ander en professioneel perspectief.
Je zaakje goed inklemmen, en een goede scherpe boor, dat zijn de hoofd ingredienten voor een mooi gat zonder bramen.
Goed boren is nog een kunst.
Bovendien moet je een boor altijd de tijd gunnen om zich door het materiaal te werken en niet op duizelingwekkende snelheden een boortje door je print prikken uit de losse hand, dat is geen boren.
SWSje
Op 2 maart 2006 16:00:02 schreef Sweet Winter Smile:
Ik las dit topic en misschien heb ik ook belangstelling.Ik vraag me af is dit ook een "Hong Kong" machine?
Omdat de specs zo sumier zijn en een foto zonder eigenlijk weinig details.
.........
SWSje
hong kong mschine? het zal wel een privat labe of namaak van een andere machine zijn. ik wil volgende week gaan kijken wat het is.
om met de ia verder te gaan heb ik hier voor de overzichtelijkheid een apart topic voor geopend.
zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/31933
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Ik bedoelde er mee te zeggen, is het wel goede kwaliteit, of is het iets wat alleen maar mooi lijkt maar tegen zal vallen na aanschaf?
SWSje
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Dit is mijn vorige printboormachine: Een (vorig model) Maxicraft model 60000, 83/100Watt, 12-18VDC, dubbelgelagerd, >20.000 RPM, met spanboorkop tot 3.2mm en bijhorend statief ref.50700. Zéér krachtig!
Ik gebruik ze nog steeds samen met een zelfbouw 0-40V/5A labvoeding.
Een ietsje minder stabiel en precies dan mijn Proxxon TBM220 maar kleiner en lichter (én geluidruchtiger).
Kan ook gebruikt worden als een "Dremel" uit de losse hand.
Heel tevreden over.
Prijs was iets van een 100 Euro voor het geheel.
CD