Ik vind die 2 toch niet zo gelijk:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf540n.pdf
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf9540n.pdf
Rds-on, Id en capaciteiten vallen op...
@De RIAA: 10uF/250V MKP, vrij prijzig, is 10uF elektrolyt met 100-220nF MKP bypass een optie?
Ik meen schema's gezien te hebben met die IRF-jes als complementair paar, maar misschien vergis ik me in de nummers. Als ik het tegenkom, zal ik er eens naar kijken.
Elco's met bypass mag, "tubes have guidelines" 
Voor de liefhebber, snel zijn;
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/…
Advertentienr.:4438790113
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
OK, dan hier de buizenspanningsversterker van mijn hybrides, deze is voor alle uitvoedingen nu hetzelfde:
http://img436.imageshack.us/img436/7791/vase288ccpr5.jpg
(klikbaar)
Let op het optillen van de gloeidraad aan de pluskant, dit geeft de voeding alvast wat belasting.
Als dat teveel is (krappe trafo), dan de waarden wat hoger nemen.
Met voordeel kun je de voeding ook stabiliseren, ik werk nog aan een versie met 1 enkele ECL82 daarvoor.
Let ook op dat je een E288CC neemt, de stroom door de buisgedeelten is nogal fors, teveel voor een enkele ECC88.
Ik heb geprobeerd met 2 stuks in parallel, dat loopt weg na verloop van tijd.
Een ECC99 van JJ is nog een optie, ik ga dat nog eens proberen.
Dan kunnen we er nog meer stroom doorheen jagen wat de uitgangsimpedantie alleen maar verlaagt 
De stroomversterker volgt nog later, die kan uitgerust worden met resp. 1 x 2SJ50 en 1 x 2SK135, of twee maal van ieder, of zelfs vier maal van ieder.
In het laatste geval komt er nog een kathodevolger achteraan met een EL84, de optimalisatie daarvan is nu nog in het laboratoriumstadium 
Met deze VAS kun je tot 2 x 2 MOSFETs maximaal aansturen zonder problemen.
Ook de 2SJ162/2SK1058 kan toegepast worden, zij het met een lagere ruststroom.
De BUZ900/905 is feitelijk een dubbele K135/J50, die kan er ook in.
MBT. de IRF540/9540 ben ik nog niet aan toegekomen.
Meer daarover in deel3, de stroomversterker + voeding.
Op 4 augustus 2006 20:37:27 schreef KT88:
[...]
Voor de liefhebber, snel zijn;
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//kopen.marktplaats.nl/…
Advertentienr.:4438790113
Wat is er speciaal aan deze buisjes? ECC82-achtig lees ik.
Om in het gronings te blijven *'Mok ter met?'
*Wat kan ik er mee?
Edit:
Ik zocht wat data voor m'n 6189's en toen kwam de bovenstaande ook tussen Substitutes, andersom niet.
5814a is ECC82 on steroids?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
5814: SQ versie van de ECC82.
Mooi voor je line-driver, of een HF-oscillatortje, of.....
Mooi voor vanalles, en dat voor 4 eurootjes NOS!
Is zeker geen vervanger voor jouw eindbuizen, zal een foutje zijn in die lijst.
Moet dat niet 7189 zijn trouwens? Motn die Friezn alles wer aonders doon? 
6189 is ook een SQ E82CC trouwens.
allright, iedereen hun multimeter mee voor morgen de beurs in Hoenderloo?
ik zal bereikbaar zijn op PMR kanaal 4 
mijn lijstje: buisvoetjes, en euh... eigenlijk verder niets, altijd leuk om daar rond te lopen 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
Zijn 807's trouwens nog leuke eindbuizen? (ook als in: wat is de maximale prijs die je voor die dingen neer moet leggem)?
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
LED: Hugo en Eat (misschien Henry ook wel) hebben een PMR bij zich, we spreken wel iets af bij de muziektent morgen.
Geen speciale wensen, ik kom, zie en laat me verleiden 
Alex: 807 is een 6L6GC met topcap en UX5 voet, verder zeer robuust ding. Klinkt gewoon goed.
Hugo en Eat zijn ook QRV op 145.550 MHz en evt. PI3APD (Repeater van Apeldoorn). Dit ter info.
Ik zoek nog een lange antenne voor de sem35 en nog een hoop meer.
Op 4 augustus 2006 23:55:32 schreef KT88:
Alex: 807 is een 6L6GC met topcap en UX5 voet, verder zeer robuust ding. Klinkt gewoon goed.
OK. Wat is een redelijke prijs voor een 807?
(Een van de dingen die ik nog eens wil doen is een setje verschillende eindbuizen beluisteren. Gewoon om te kijken wat voor makkelijk verkrijgbare buizen er zijn buiten de platgetreden EL34/KT66/KT88/etc.
[Bericht gewijzigd door alex278 op ]
Ik zie ze regelmatig voor 10...12.50 liggen op de radiomarkten, NOS.
Schijnt dat of Svet of Saratov ze ook weer maakt tegenwoordig, die heb ik nog nooit gehad dus ken de kwaliteit niet.
De narigheid is niet zozeer de verkrijgbaarheid van de buis, maar die nare UX5 en die topcap.
Als je daar overheen wilt stappen kun je er een prima versterker mee bouwen.
Die platgetreden paden.....tja, ik heb daar elders al een opmerking over gemaakt: als je over 10...20 jaar nog iets wil doen met buizen, moet je je richten op de "common types" , wat dus neerkomt op EL84/34, KT88/ 6L6GC, ECC81/2/3/8 etc.
Ook daarmee is veel moois te maken hoor.
Is dit niet een 807 achtige?
http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php?action=product&c…
1624 is een wat afwijkende buis, andere aansluitingen, en 15 watt max Pa.
Kan in bepaalde gevallen een 1619 ofwel 6L6 metal of 6L6GA of GB vervangen.
Voor hetzelfde geld heb je echte 807s bij bijv. Twenthe, heb daar voor een paar jaar geleden nog 4 stuks RCA gekocht voor 10 gulden/stuk.
Als ik me niet vergis liggen die nu stof te happen bij Termelator.........
Ik zie ze regelmatig voor 10...12.50 liggen op de radiomarkten, NOS.
Zijn er ook radiomarkten in de buurt van den haag? Ik ben wel eens op een radiomarkt van de VERON-afdeling den haag geweest, en dat was alleen maar bagger. Ik heb daar geen enkele buis gezien.
De narigheid is niet zozeer de verkrijgbaarheid van de buis, maar die nare UX5 en die topcap.
Die topcap is inderdaad naar.
Die platgetreden paden.....tja, ik heb daar elders al een opmerking over gemaakt: als je over 10...20 jaar nog iets wil doen met buizen, moet je je richten op de "common types" , wat dus neerkomt op EL84/34, KT88/ 6L6GC, ECC81/2/3/8 etc.
Heb ik gelezen. Overigens vind ik 't wel bemoedigend dat 'n bedrijfje als emissionlabs bestaande buizen 'doorontwikkeld'.
Daarnaast: ik heb hier nog een berg PL36's liggen. Bijvoorbeeld. Daar moet ik toch wel twintig jaar mee vooruit kunnen. 
MorgenVandaag dus jongen, Hoenderloo, bij Apeldoorn.
Uurtje rijden vanuit den Haag, misschien iets meer.
"Are we the men or are we the mice?">:-)
Krimweg als ik het wel heb, midden v/h. dorp is gereserveerd voor de radiomarkt.
Ander keertje. Nou een beetje te gammel. Bovendien is hoenderlo nou ook niet bepaald naast de deur...
Op 4 augustus 2006 23:55:32 schreef KT88:
LED: Hugo en Eat (misschien Henry ook wel) hebben een PMR bij zich, we spreken wel iets af bij de muziektent morgen.
Geen speciale wensen, ik kom, zie en laat me verleidenAlex: 807 is een 6L6GC met topcap en UX5 voet, verder zeer robuust ding. Klinkt gewoon goed.
Henry heeft ook een PMR mee, kanaal 4 subcode 0
Ben der tegen twaalfen.
807: Idd 10-12.50 euro NOS
Ook wel in gedaante van een 5933S (Thomson-CSF), deze heeft een rechte kolf ipv het buikje. FF kijken of ik daar meer van kan krijgen, heb maar eentje.
Leuk de informatie over een hybride versterker.
Ik heb zelf de hybride gebouwd die in de electuur van 1997 stond.
Na een aantal kleine aanpassingen, BUZ900-906 Mosfets, spannigsstablisatie van de anodespanning en gebruik makend van de buisjes 6N1P van svetlana klinkt deze heel mooi.
Toch zou ik wel weer een aantal aanpassingen willen doen, zoals meer mosfets parallel en een hogere ruststroom (nu 100mA).
Ook een terugkoppeling om de uitgang op "0" te houden lijkt mij wel nuttig, alhoewel deze ook zonder wel mooi rond de 0V blijft hangen.
Maar met deze aanpassingen zouden de 6N1P ook vervangen moeten worden (door de ECC99 misschien) dus dit heeft nogal wat voeten in aarde.
Ik ben trouwens wel heel nieuwsgierig naar het schema van de sroomversterker van KT88
Groet Theo
zo, weer op tijd terug om boodschappen te doen...
opbrengst: 3 buisvoetjes, 2 batterijbuisjes, en een dynamotor 9v naar 450v 
daarmee kan ik dus een flinke batterijbuizenversterker maken 
edit: dynamotor doet het
, volgende project: iets waarmee ik van 12 naar 9v 10a kan zonder dat ik al te veel vermogen verstook 
en daarna denk ik iets van een mooie buizenversterker, voor in de auto 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op ]
Op 4 augustus 2006 17:39:02 schreef KT88:
9540 is de complementaire van de 540, dus dat mag wel gaan lukken.Wel in klasse A zetten dan he!
Ik zal ook nog even het schema van de hybride posten, ben nu toch bezig.
Dat is wel om te werken naar 540/9540.
Die mosfets zijn absoluut niet complementair, kijk maar eens in de curves in de datasheets.
Irf520 en irf9530 doen het wel netjes samen, al is het wel beter om gewoon single ended te gaan, al is het energieverbruik wel een beetje veel dan.
Kijk eens wat een schoonheid KT heeft gevonden.....
(klikken voor goed plaatje)
Zit een mooi verhaal aan vast: ik was deze beauty al tegengekomen op de laatste NVHR beurs in Doorn, maar op dat moment waren de financiën even wat krapjes.
Maar ik ben van haar blijven dromen, en ziedaar: vandaag in Hoenderloo, zag ik haar weer.
Ditmaal keek ze me zo verleidelijk aan, dat ik door de kniëen ben gegaan en voor het eerst in mijn leven ben vreemdgegaan.... (mijn huidige draaitafel is een zelfbouw en was nodig aan modificatie toe).
Daarnaast is ze gewoon prachtig om naar te kijken, en het mooiste is: mijn vrouw is niet eens jaloers 
neenee, ik hoef niet onder een boom te slapen vannacht...
Het gaat hier om een JVC QL-Y5F, een halfautomaat direct drive met een electronisch gedempte arm (!).
Hoe dat precies in zijn werk gaat, moet ik nog even uitvinden.
Element zat er nog in, een Grado Z1. Toegiftje 
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Op 5 augustus 2006 18:31:20 schreef KT88:
[...]
neenee, ik hoef niet onder een boom te slapen vannacht...
Dat vroeg ik me nog af 
Element zat er nog in, een Grado Z1. Toegiftje

Op 5 augustus 2006 18:35:42 schreef Ibanez:
Heel mooi ding. Prachtig hout.
Prachtig kunststof 
Op 5 augustus 2006 18:40:35 schreef Henry S.:
Prachtig kunststof
Dat dacht ik ook, maar het blijkt wel degelijk hout te zijn.
De top-glanslaag is wel iets kunststof-achtig, maar eronder zit hout.
Anders was ze beslist lichter.......
eerste keer dat ik een zware dame prefereer boven een lichtgewicht....