Hallo.
Ik zou graag een schema willen hebben om een modeltrein te laten pendellen op een recht stuk spoor.
Aan begin en eind van het rechte stuk spoor zou ik een reed relais willen gebruiken om een schakeling aan te sturen die de polariteit van de gelijkspanning op het spoor kan omkeren, zodat de trein aan het eind van het spoor van rijrichting verandert.Iemand een idee, en schema voor zoiets?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
ai, let wel dat je daarbij op moet passen met langzaam optrekken en afremmen, spanning er in een keer af kan wel, erop zal langzaam moeten gebeuren.
iig heb je voor het ompolen een h-brug nodig, die moet op zich wel triggerbaar zijn met die reed-relais en wat logica (flip flops denk ik) daarna moet je een manier zien te vinden om de spanning langzaam op te voeren, of een pwm-systeem toepassen met de 555.
is vrij eenvoudig:
nee twee magneetschakelaars op in je spoor.
stuur met deze magneetschakelaars een flipflop en stuur hiermee het relais aan dat de spanning polariteit omschakelt. dit werkt enkel voor DC gestuurde treinen zoals Fleishmann en Rocco ed...
laat ook ff weten of je een snelheidsregeling wilt hebben?
indien niet lijkt het me het beste om bijvoorbeeld t seconden te wachten voor je ompoolt. dat zullen de reizigers nl prettiger vinden 
[Bericht gewijzigd door shortcircuit op ]
zweetvoetje
Free the whales!
waarom toch altijd ondingen als reed-relais als treindetectie? en geen 'as'detectie, die zonder stroomloos te zetten meet of er een as over een bepaalde (kleine) overgang rijd? Het meet heel even of er sluiting is doordat het wieltje over een railovergang rijdt.
daar zijn namelijk ook simpele schakelingen voor, en die zijn dus wel wat effectiever, en je hoeft dan niet overal magneten in te bouwen. Ik kan je van een schema voorzien voor asdetectie, als je erom vraagt.
verder is het zo zoals shortcircuit opmerkt. Dat is gewoon de beste methode.
pcnerd
relais gaat niet werken, stroom wordt te snel omgepoold, treintje gaat slippen, geen goed plan.
tja, detectie is het probleem niet lijkt me, als hij het voor mekaar heeft met reedrelais werkt dat goed, je kunt natuurlijk ook voor andere dingen kiezen (hall sensoren, inductieve naderings sensoren, capactieve naderings sensoren, ir sluis, enz.)
met een toggle flipflop, h-brug en evt timer en/of pwm regelingetje moet dit makkelijk te regelen zijn.
MET relais gaat prima mits je een kleine omschakelingvertraging inbouwt.
Heb zelf ooit nog zulke systemen gehad.
Mooier is natuurlijk met PWM.
pcnerd
Op 9 juli 2006 12:52:16 schreef shortcircuit:
MET relais gaat prima mits je een kleine omschakelingvertraging inbouwt.
Heb zelf ooit nog zulke systemen gehad.
Mooier is natuurlijk met PWM.
omschakel vertraging, jammer joh, je zult dan 2 relais nodig hebben, een relais heeft namelijk geen tussenstand
. (nouja, misschien wel, maar die is erg moeilijk te benaderen
).
en een h-brug is wat beter in dit geval denk ik, omdat die ook nog is solid state is, en daarom wat langer mee zal gaan, zal wel een flinke worden trouwens, wat is dat voor trijntje @ ts?
zweetvoetje
Free the whales!
langer meegaan? ja, tot op zekere hoogte, maar als je het teveel mishandeld, dan is dat voor een relais geen enkel probleem, maar solid state heb je maar zo een paar fetjes gebakken...
Op 9 juli 2006 11:46:31 schreef shortcircuit:
is vrij eenvoudig:nee twee magneetschakelaars op in je spoor.
stuur met deze magneetschakelaars een flipflop en stuur hiermee het relais aan dat de spanning polariteit omschakelt. dit werkt enkel voor DC gestuurde treinen zoals Fleishmann en Rocco ed...
laat ook ff weten of je een snelheidsregeling wilt hebben?
indien niet lijkt het me het beste om bijvoorbeeld t seconden te wachten voor je ompoolt. dat zullen de reizigers nl prettiger vinden
Heb dus idd een gelijkstroomloc van Fleischmann.
Een snelheidsregeling is ook een goed ding, had ik in eerste instantie niet aan gedacht.Heb je eventueel een schema voor mij?
Op 9 juli 2006 13:29:23 schreef zweetvoetje:
langer meegaan? ja, tot op zekere hoogte, maar als je het teveel mishandeld, dan is dat voor een relais geen enkel probleem, maar solid state heb je maar zo een paar fetjes gebakken...
Iedereen alvast bedankt voor alle tips.Voor alle duidelijkheid, heb nog helemaal geen onderdelen voor dit project, dus kan alle kanten nog op.De vertraging tijdens het afremmen en optrekken had ik nog niet aan gedacht, maar is wel een heel goed idee.Ik dacht zelf aan gebruik van reed contacten bij elk uiteinde van de rail,icm magneetje onder de loc, maar andere (betere) oplossingen zijn zeker welkom.Ook een compleet schema ben ik zeer blij mee...
pcnerd
pff, je moet met een toggle flip flop (misschien een jk'tje in toggle mode) je h-brug + pwm sturing gaan aansturen, maar als je niet al te snel rijdt, is enkel een inschakelvertraging voldoende om te voorkomen om te gaan slippen.
welke spanningen praten we hier trouwens over? en je stroom?
Op 9 juli 2006 13:23:53 schreef pcnerd:
[...]
omschakel vertraging, jammer joh, je zult dan 2 relais nodig hebben, een relais heeft namelijk geen tussenstand. (nouja, misschien wel, maar die is erg moeilijk te benaderen
).
en een h-brug is wat beter in dit geval denk ik, omdat die ook nog is solid state is, en daarom wat langer mee zal gaan, zal wel een flinke worden trouwens, wat is dat voor trijntje @ ts?
Een fleischmann stoomloc catnr. 4064
Had als jochie een complete baan met meerdere locs, en na een kleine 20 jaar op zolder te hebben gestaan wou ik toch weer eens wat met het spul gaan doen.Noem het sentiment:-)
een PWM schakeling als deze http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 misschien en vervang de potmeter door een digitale potmeter die gestuurd wordt door een kleine microprocessor.
de reed contacten breng je ook binnen in de microcontroller
schrijf een klein programma die de contacten binnen leest en de digitale potmeter en ompool relais aanstuurt.
pcnerd
hmm, ok, en nu (3 keer) ff de stroom + spanning geven, zonder kunnen wij hier niet zo veel. en nog veel belangrijker, ook de gegevens van je trafo.
Op 9 juli 2006 13:58:34 schreef pcnerd:
pff, je moet met een toggle flip flop (misschien een jk'tje in toggle mode) je h-brug + pwm sturing gaan aansturen, maar als je niet al te snel rijdt, is enkel een inschakelvertraging voldoende om te voorkomen om te gaan slippen.
welke spanningen praten we hier trouwens over? en je stroom?
Rijspanning tussen de 6 en 14 volt, en stroomsterkte? M'n grootste trafo kon 1,2 Ampere leveren, maar bij die hele lage snelheid die ik wens moet je daar ver beneden gaan denken.Orde in de groote van 0,2 a 0,3 Ampere?Wil ook een nieuw kastje gaan bouwen met de besturing en trafo in 1.
pcnerd
hmm, stroomregelen kan ook, maar spanning is makkelijker in dit geval, pwm kan ook. maar het is het makkelijkst dat je een vaste rijspanning hebt (zeg 12 v), met de elctronica van het pendelschema kun je de rijsnelheid vast ook nog wel aanpassen (gewoon durend de hele rit pwm toepassen), maar het is wel belangrijk om te weten hoeveel stroom de loc gebruikt. (incl licht enz.)
pwm moet te doen zijn met h-brug (met relais mag je proberen, maar dat gaat niet lang goed) en een ne555 (zie de motorregeling van deze site) met de buz11 kun je denk ik ook wel de h-brug opzetten in dit geval, als je spanningsgestuurd wilt gaan rijden, kun je transistor-h-brug gaan gebruiken, en deze langzaam dicht en open sturen.
hier een vb van een digitale potmeter
http://www.vego.nl/8/01/02/08_01_02.htm
een locje is normaal 300 a 350 met licht.
Ik heb een Rocco Tee rijden en die moet rond de 1A voor zich alleen hebben 
[Bericht gewijzigd door shortcircuit op ]
pcnerd
Op 9 juli 2006 14:25:12 schreef shortcircuit:
hier een vb van een digitale potmeter
http://www.vego.nl/8/01/02/08_01_02.htmeen locje is normaal 300 a 350 met licht.
Ik heb een Rocco Tee rijden en die moet rond de 1A voor zich alleen hebben
locje verschilt nogal, je hebt ze van onder de 100ma (kleine schaal) en lgb tot 8A ofzo.
Op 9 juli 2006 14:31:37 schreef pcnerd:
[...]
locje verschilt nogal, je hebt ze van onder de 100ma (kleine schaal) en lgb tot 8A ofzo.
Dit is schaal H0...
pcnerd
kan wel kloppen, niet zo bekend met die schalen, iig, als de stroom niet boven de 1A ligt, zal het over het algemeen niet zo'n groot probleem worden met je torretjes, en misschien dat je met een elcotje al heel wat kunt berijken kwa langzaam op/afbouwen.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 9 juli 2006 14:03:46 schreef shortcircuit:
een PWM schakeling als deze http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17 misschien en vervang de potmeter door een digitale potmeter die gestuurd wordt door een kleine microprocessor.
Dan zou ik de microcontroller (geen microprocessor) alles laten doen, ook de PWM. Een simpele uC als een ATtiny2313 kan dat al prima doen. Die heeft hardware PWM. Je hoeft dan alleen nog een brug trapje te maken en een treindetectie. De mooiste detectie is een stroomdetectie omdat je die vrijwel onzichtbaar kan wegwerken.
Voordeel is dan dat je alles kan controleren. De snelheid van afremmen en optrekken, hoe lang de trein stil blijft staan, etc...
zweetvoetje
Free the whales!
Ik zou simpelweg gaan voor een lineaire voeding met een relais erachter. Zo'n relais gaat behoorlijk lang mee hoor. dan heb je geen 'moeilijk' gedoe met PWM enzo.
schakeling:
een set-reset flipflop, geset en reset door reedrelais, of door simpele en betere 'as-detectie'.
een relais plus stuurtor, die je aan de uitgang van de flipflop zet.
een lineaire voeding (2n3055 op koelvinnetje, bc639 als sturing) alles in collectorschakeling. De uitgangsspanning zal evenredig zijn met de spanning op een condensator die je ontlaad als een trein over de detector gaat. Daarna laadt je m langzaam op, waarbij de uitgangsspanning ook oploopt. Hier kan je evt. nog wel wat mee experimenteren.
pcnerd
as detectie zal moeilijk gaan, de stroom gaat ook door de rails, en de hele rail is verbonden onderling, er wordt ook geen contact tussen de rails gemaakt, behalve voor de motor (die zijn stroom hier vanaf haalt).
wat ikzelf ooit heb gedaan werkte met 1 relais en 2 diodes:
aan beide uiteinden een onderbreking maken in de rails, en die vervolgens overbruggen met een diode.
vervolgens de spanning met een relais met 555 ofzo steeds ompolen
_______________________ +/-
/
|
---------------------------------------
| | | | | | | |
| | | | | | | |
-- ------------------------------ --
\_______________________ +/-
resultaat:
de trein rijdt bvb naar rechts, en stopt vanwege de diode
dan poolt het relais om en komt er weer stroom op de rails, en door de diode rijdt ie weer terug
Danny