Ik heb een schakelingetje opgebouwd volgens onderstaand schema. Nu wil ik hier een stroominstelling inbouwen. Ik zat te denken aan een extra tor over de sense weerstand (niet in plaatje) van de laatste tor waarmee dmv een potmeter de afvloeiende stroom is in te stellen. Kan iemand mij misschien adviseren?
Op 4 augustus 2006 19:21:29 schreef Sine:
Hmja ... en dat is nuttig omdat ?
Vraag ik me ook af, een relais schakelt of schakelt niet hé ..
Misschien omdat een relais meer stroom nodig heeft om in te schakelen en minder om ingeschakeld te blijven? zodat je het stroomverbruik kan verminderen?
Dat doe je met een weerstand, optimum bepalen, elk relais heeft dat.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 4 augustus 2006 20:31:28 schreef Jan Bot:
Misschien omdat een relais meer stroom nodig heeft om in te schakelen en minder om ingeschakeld te blijven? zodat je het stroomverbruik kan verminderen?
en waarom wil je dat? te weinig vermogen? ==> los de oorzaak op en probeer niet het gevolg ervan te verminderen
Op 4 augustus 2006 20:31:28 schreef Jan Bot:
Juist Jan, dat heb je helemaal correct!
Op 4 augustus 2006 20:36:07 schreef Henry S.:
Dat doe je met een weerstand, optimum bepalen, elk relais heeft dat.
Dit wil ik graag extern regelbaar oplossen. Ik wil geen weerstand opnemen in de transistor aangezien de dissipatie in deze R dan niet te overzien wordt. Er gaan namelijk een nogal hoge stroom vloeien.
Op 4 augustus 2006 20:37:29 schreef shiptronic:
[...]en waarom wil je dat? te weinig vermogen? ==> los de oorzaak op en probeer niet het gevolg ervan te verminderen
Er is geen oorzaak en gevolg. Ik wil gewoon de stroom kunnen regelen.
[Bericht gewijzigd door Xander2K op ]
Op 4 augustus 2006 20:49:43 schreef Xander2K:
[...]
Dit wil ik graag extern regelbaar oplossen. Ik wil geen weerstand opnemen in de transistor aangezien de dissipatie in deze R dan niet te overzien wordt. Er gaan namelijk een nogal hoge stroom vloeien.
[...]
Waar je die weerstand/regeltor ook plaatst, er zal gedissipeerd worden, hoe is om het even, het blijft dezelfde warmte.
En zoiets is een eenmalige instelling, weerstand, klaar.
Je moet de spanning verlagen, alleen geschakeld gaat dat zonder warmte.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Werk met 2 voedingsspanningen : De normale voedingsspanning voor het relais en de verlaagde voedingsspanning om het relais nog net aangetrokken te houden.
Met behulp van 2 schakeltransistoren schakel je eerst het relais aan op de normale voedingsspanning. Na enkele miliseconden haal je de éné transistor uit geleiding en schakel je de andere transistor voor de verlaagde voedingsspanning aan.
LET OP : Beide transistoren mogen niet tegelijk in geleiding kunnen komen anders kortsluiting.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Elektuur heeft ooit (meerdere) 'zuinig relais' schakelingen gepubliceerd. Daarmee kon je bvb. een 24V relais doen aantrekken op 12V. Ik herinner mij een ééntor schakeling rond de jaren 80.
Even googelen op 'zuinig relais' geeft ook een schakeling uit de HG 2004. Er zijn er wellicht nog meer.
http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&art=62950&PN=On
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Volgens mij wil die het uitgaande vermogen van zn relays regelen.
Anders weerstandje met evt. elco erover in serie met de spoel om een boost te kunnen geven.
Als je de uitgang van je relays wilt gaan sturen zou ik maar even de werking van een relays onderzoeken...