Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 4 augustus 2006 22:07:11 schreef weardguy:
Ik moet soms zo lachen als ik dat allemaal lees.Ik heb dus nog nooit een schijf gehad die om onverklaarbare redenen ermee opgehouden is.
M'n vader (een systeembeheerder) merkt overigens dat (het merk schijnt niet echt uit te maken) dat +200 GB schijven er sneller mee ophouden dan daaronder, na een bestelling van een aantal 250 GB zijn er binnen een korte tijd 3 geweest die het wel welletjes vonden, tegen 0 daarvoor.
Kijk dat de schijf uit m'n oude computer het niet meer deed na een val van een meter op de grond is niet gek natuurlijk, maar het lijkt steeds makkelijker te gaan (maar t moet ook allemaal steeds kleiner, dus zo gek vind ik dat niet...
Dus gooi je nu geen harde schijven meer op de grond 
Heb d'r pas 'n 250GB Tekstor bij gekocht voor als backup.
Natuurlijk heb ik die eerst 24uur laten draaien vooral eer ik er data op gescheven heb.
Moet toegeven dat die wel erg heet wordt.
Was wel op de dagen dat Nederland helemaal heet was.
De test is goed doorstaan overigens.
Maar zijn die dan werkelijk zo onbetrouwbaar ???
Wat noem je heel heet? Zoiets kan je alleen meten, met zo maar ff voelen voelt alles boven de 40 graden heel heet aan.
Slechte merken bestaan eigenlijk niet meer, alleen gradaties in wat free aangaf.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
@ Free,
Ik heb jaren voor een apple service center gewerkt, die hebben dus hun "eigen" schijven d.w.z. met hun eigen firmware. deze kwamen bij diverse fabrikanten vandaan.
hiervoor waren wel updates beschikbaar als er weer eens een nieuw OS op de markt kwam, maar niet iedere mac, had dan hetzelfde merk HD aan boord . hoe werkt dit dan, dit is nl iets wat ik nooit begrepen heb. een niet officiele MAC-HD wist ik te formateren door eerst een echte aan te sluiten, de mac hem laten herkennen en net tijdens het formateren de HD van de controller af te halen en de uiteindelijk te formateren HD er weer aan te knopen. Ging gelukkig altijd goed, maar hoe kan dit ?
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
ik las ergens op western digital dat de hardeschijven niet meer dan 56 grade mochten draaien, teminste bij hun merken.
ik heb hier een 160gb van wd en die draait nog zoon 5 jaar lang elke dag aan enz.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik werk bij Harddisk-recovery.nl .
Willyp, dat zwarte ding wat de kop vasthoud is hoogst waarschijnlijk inderdaad de beveiliging dat als ie uitstaat de kop niet uit z'n parkeerstand komt. Het is ONS 1 keer overkomen in honderden datarecoveries dat ie vast zat en dat met de hand uit-parkeren hielp. Vrij zeldzaam dus.
Het feit dat als je hem open maakt de kop daar vast zit, zegt dus weinig: Dat hoort.
Dat met "stof" noemen wij een headcrash. Er HOEFT niet een stuk kop af te breken. Een willekeurig stofje kan de boel aan de gang zetten. Het stofje kan tussen de kop en de schijf komen, en dan wordt er wat materiaal van de schijf afgeragt. Nieuwe stofjes. Nieuwe botsingen, nieuwe krassen op je schijf. Game over.
Vooral WD en Quantum schijven hebben echter met het ruwe oppervlak zodanige problemen dat de kop zich in de plaat boort, en door het draaimoment van de schijven van z'n arm gerukt wordt (of alleen ombuigt en haaks op de plaat komt te staan).
Spectaculair wordt een headcrash als je een IBM schijf hebt met glazen platen in tegenstelling tot de normale alu platen. Die glazen platen kan je na een hefige crash dus doorheen kijken. (je voelt het als je glazen platen hebt: De disks zijn zwaarder dan normaal).
Hoe lang het duurt voordat je een fataal stofje hebt als je een disk buiten de cleanroom openhaalt valt niet te zeggen. Je kan mazzel hebben. Wij hebben een oude disk anderhalf jaar open laten staan ("Kijk zo ziet ie er van binnen uit!"), en dan nog data kunnen lezen (maar niet van de bovenste plaat die het meeste stof had gevangen). Ga er van uit dat ie meteen kapot is zodra je de eerste schroef losmaakt is een veilige stelling. In de praktijk kan het meevallen.
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Dat getik van de harde schijf ken ik ook. In dit geval de HD in mijn PC.
Ben je leuk aan het werk, en dan "tik"...Het koude zweet breekt me dan uit... vervolgens "tik...tik,tik...". En ja hoor, de computer volledig vast gelopen. Ding uitzetten, wat rommelen aan de connector op zowel de HD als op het moederbord. Pincetje zoeken, wat rommelen aan de jumpers achter op de HD. PC aanzetten en hij doet het weer. Maar naar een paar weken weer precies hetzelfde.
Een connectorfoutje. Maar ik heb geen idee waar. Maar geen zorgen, ik maak mijn back-up's
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 5 augustus 2006 00:13:47 schreef rew:
Het is ONS 1 keer overkomen in honderden datarecoveries dat ie vast zat en dat met de hand uit-parkeren hielp. Vrij zeldzaam dus.Dat met "stof" noemen wij een headcrash. Er HOEFT niet een stuk kop af te breken. Een willekeurig stofje kan de boel aan de gang zetten.
Vooral WD en Quantum schijven hebben echter met het ruwe oppervlak zodanige problemen dat de kop zich in de plaat boort, en door het draaimoment van de schijven van z'n arm gerukt wordt (of alleen ombuigt en haaks op de plaat komt te staan).
heel juist.
die stiction ( static friction ( ofwel blokkeret de kop . soms gat de motor zelfs niet aan het draaien. de kop plakt zo hard tegen de platters ) )
is een probleem wat al eel lang uit de wereld is. dat gebeurde alleen bij MIG koppen en die zijn al 15 jaar niet meer in omloop
quantum had daar inderaad een probleem mee. vooral de zogenaamde 'taildragger' koppen (staartslepers). klik ploink en kop staat onder 90 graden en krast de platen dan kapot.
ibm is niet de eneige die glazen platters debruikt. ook lpatopschijfjes en vooral schijfjes in ipods en kleiner (1.8 inch en 1 inch schijfjes ) zijn vaak kwartz ( tis eigenijk getemperd glas )
de nieuwe wd( sedert dat ze naar mr koppen en dan vooral TGMR koppen zijn overgestapt ) hebben ook een smooth oppervlak. allen de landing zione is ruw die heeft van die 'sombrero' nopjes die laser ge-etst zijn en als runout dienen bij powerdown.
willyp
http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl
Op 5 augustus 2006 00:13:47 schreef rew:
Ik werk bij Harddisk-recovery.nl .
Hoe kom je nu in zo`n hard drive recovery aan het werk? Wat voor opleiding heb je daarvoor nodig?
Lijkt me echt heel leuk om dat soort dingen te repareren waar je ook met alles preciés moet zijn.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
ik draai 2 maxtors van 300GB, in begin een beetje problemen mee gehad, maar dit kwam volgens mij omdat mijn neons op dezelfde 12V lijn zaten, sinds ik die verstoken heb heb ik geen probs meer....deze draaien altijd rond de 30°C, soms keer 39 ofzo als het echt warm is
problemen waren dat schijf telkens maar uit een aan sloeg, terug opspinde, maar je dus niet meer kon doen....
naar het schijnt zijn western digital de betere, mja, ik weet het niet
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Op 5 augustus 2006 08:44:09 schreef Blanckaert Tim:
ik draai 2 maxtors van 300GB, in begin een beetje problemen mee gehad, maar dit kwam volgens mij omdat mijn neons op dezelfde 12V lijn zaten, sinds ik die verstoken heb heb ik geen probs meer....
Dat is goed mogelijk, ik heb ook wel eens problemen gehad met maxtors als gevolg van een slechte voeding... stilvallen en opnieuw opspinnen, iedere paar minuten.
Je krijgt het idee dat zo'n schijf kaduuk is, maar in een andere pc werkt-ie als een zonnetje.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
kijk heel veel problemen met grote harde schijven zijn voeding gerelateerd.
het is met moderne schijven absoluut NOODZAKELIJK dat die 12 volt en 5 volt ( en bij echte SATA schijven ook de 3.3 volt ) rotsvast zijn.
op de kabel van die harddisken steek je dus GEEN ventilatoren , ccfl lampen of weet ik veel wat voor andere zever. je gebruikt ook gene verlengsnoeren. als je met meerdere harde schijven zit : geef ze elk hun kabel.
en zorg dat je een DEFTIGE voeding hebt ( gene ching chang chong die gelabelt is 500 watt maar die dat alleen piek kan leveren. ) koop ene Antec voeding. ze kosten 5 euro meer maar hebben een aparte regellus per spanning EN ze hebben twee 12 volt uitgangen.
en harde schijf is bij ene spanning van 11.5 volt al 'buiten specificatie' aan het draaaien. op de 5 volt is 4.7 ook al ene probleem aant worden.
het probleem zit hem bij 2 dingen:
1) de powerup ( maar de meeste disken hebben nu de smooth controller van St aan boord
) de schijf moet zo snel mogelijk op toeren om de kop niet te lang te laten slepen ver de landingzone . dus die controller vreet stroom om die motor gelanceerd te krijgen. ( de motorspanning is zelf ongeveer 3 volt in bedrijf. maar bij powerup gaan ze de chopping anders gaan doen en krijgen die spoelen flink wat meer stroom te verwerken . ze forceren die erin door via de chopping hogere spanning te gaan zetten. er wordt ook een frequentiezwaai gedaan. ze beginnen dus traag te commuteren en sweepen mee. dit is een servo mechanisme wat via de tegen emk van de spoelen 2 dingen doet
a) draairichting verifireren tijdens de start
b) via die frequentizwaai ervoor zorgen dat de impedantie van de spoelen en de tegenemk zodanig geplaatst zijn dat er slechts een beetje energie nodig is om de motor net iets sneller te laten lopen. een spoel verzet zich tegen de stroom die je erdoor wilt duwen. en bij ene bepaald toerental wek je een bepaalde tegenemk op. door dat in de gaten te houden en de chopping frequentie mee te regelen wordt het makkelijker om stroom door de spoel te forceren. de houden de toerental delta constant. det zorgt ervoor dat de spoelen niet overbelast geraken en de motor toch snel kan starten ( vele sneller dan gewoon bonk : spanning erop )
2) wanneer de kop moet bewegen wordt de voicecoil actief. dat ding vreet stroom. das ook een gelijkaardig regelprinciepe. die arm kan razendsnel bewegen door gecontroleerde inductie. het probleme is dat die stroompieken op de voeding tot 2 a 3 ampere kunnen zijn.
de gemiddelde vermogenopname van ene harde schijf is ongeveer 20 watt. tis 50/50 verdeeld alleen de spindle en de voicecoil zit op 12 volt. al de rest zit op 5 volt.
de piek vermogen opname kan tot 60 watt gaan. vooral als er vele seek opdrachtne gedaan worden waarbij de koppen over grote afstand moeten verplaatst worden.
dat zijn serieuz spikes op de voeding van 1 a 2 ampere amperes.
als daar dan wat voltage drop is ... je raadt het al.
free_electron, heel erg bedankt 
Nu weet ik gelijk waar het probleem zit met die oude PC.
Deze is 4jaar geworden, en start moeizaam op.
De HD van 80GB vondt ik te klein, zit nu 160GB in.
Soms moet ik wel tot 5x opstarten, dus voeding te klein.
Kan zeer goed kloppen wat je schrijft,
Zowel de voeding als het moederbord zijn al stuk geweest.
Gelukkig had ik er 3jaar garantie bij genomen toen 
mvg
hennep
reading can seriously damage your ignorance
willyp,
Je schrijft dat dit al de tweede hd is die kapot gaat. En ook dat het een externe disk is.
Kan de behuizing waarin het loopwerk zit wel voldoende ventileren. Zit er een ventilator in of voldoen grote ventilatieopeningen?
Ik heb een 20GB laptop hd in een doosje zitten gemaakt van aluminiumprofiel met een IDE naar USB convertor. Er zit helemaal geen ventilatiemogelijkheid in. Een heel handig ding om mee te nemen en aanzienlijk groter dan een memorystick. Als ik dat ding echter meer dan een half uur onder spanning houdt dan wordt het toch wel wat heet. Het zal dan ruim onder de vijftig graden zijn omdat ik er nog wel aan kan komen. Ik zou toch niet graag uren de spanning erop houden.
Als jij de hd maanden laat werken bij zo'n hoge temperatuur dan zou dat wel eens de oorzaak van vroegtijdig uitvallen kunnen zijn.
free_electron
Silicon Member
Op 4 augustus 2006 23:33:29 schreef Gadget_inc:
@ Free,uitleg over crapintosch disken
klopt. maar dat is niet de firmeware die anders is. dit zit hem in de sectoring tabel. zji plaatsen daar ene marker die laat weten dat de schijf van hen is.
de Mac kijkt alleen naar die marker om er ene systeemschijf te kunnen van maken en vertikt het op een niet originiel te installeren. je kan hem foppen op de door jouw beschreven manier.
in de sectoring tabel kan je niet schrijven. die is beschermd.
ze zijn daar wel mee opgehouden nu.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
kom net trug van feestje, waar pc voor muziek moest zorgen
en hdd's spinden altijd maar aan en af, aleja, soms zo, en dan loopt heel boelke dus vast, want die zijn niet meer bruikbaar dan, maar deze namiddag had ik nog 2 neons bij gestoken, wat het totaal op 4 van 30cm brengt en 1 ronde + 1 in sata kabel en 1 string van 1.5m of zo, en sinds neons uit zijn werken hdd nu trug lange tijd achter elkaar normaal
ligt het dus aan die neons? want normaan zitten die op andere voedingskabel, bij cd spelers, voeding zelf is 400W van tybotech(zat standaard in case), kunnen het de neons zijn, die het voltage opdrijven of zo voor de hoogspanningstrafo of euhm iets anders...want schijven hebben dit niet wanneer ze moeten opstarten, maar gwn wanneer ze al tijdje aan het draaien zijn
free_electron
Silicon Member
zucht. zijn jullie nu echt onnozel ?
die dingen veroorzaken storingen tot en met en niet alleen op de voedingspsanning. de electromagnetische straling van die hoogspanningsunit alleen al.
en je hebt zo een sliert van die dingen op naast ene SATa kabel hangen ? das miserie vragen. sata signalen zijn hoop en al 200millivolt differentieel. ( das PECL niveau )
ik begrijp dat dat voor discofuiven cool is zo ene pc met al die lichtjes. dus hier is ene tip:
gebruik een compleet APARTE voeding voor al die flikkerdingen. breng al die 12 volt aansluitingen op ene connector naar buiten en voedt dat volledig apart van de pc. gebruik zo een losse adapter daarvoor.
en houdt die dingen absoluut weg bij sata kabels. alsook ide kabels (en de rest van de electronica) . steek desnoods dummy kabels die je verlicht en werkt de echte die signaal voeren weg.
steek al die inverters voor de ccfl's ook in een metalen kast zodat ze afgeschermd zijn van de rest van de computer. en de aanvoer en afvoer draden van de hoogspanning voor de ccfl's moeten minstens 5 centimeter verwijderd blijven van eendert welke andere kabel in de computer.
als je de schijven op high reliability wilt hebben steeks ze dan in ene gekoelde carrier. Vantec heeft heel mooie. met temperatuuruitlezing en ook voor SATA 9 ik heb er zo 2 zitten in mijn video verwerking machien. die disken zien af tot en met als ik high definition aant editeren ben.
die trays houden de schijven proper op rond de 40 graden.
http://www.cluboverclocker.com/reviews/hdd-cool-adapt/vantec_ezswap_sa…
ik heb daar western digital 500Gb sata-II (met command queueing ) schijven met 16meg buffer in zitten.
werkt vlekkeloos.
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
Tim Blanckaert
dat is de sata kabel waar ik het op heb
http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=1107
neon zit er dus standaar in
hdd zijn goed gekoeld, er zitten 2 80mm fans voor
en tja, zal idd keer aan andere voeding denken om erin te steken, of aan andere case met 2 voedingholes of zo, of euhm, is een voeding met 2 gescheiden 12V lijnen ook goed?
zoals deze?
http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=2989
[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op ]
free_electron
Silicon Member
1) die kabel is veeeeel te lang. hoe koerter een sata kabel hoe beter
voeding met gescheiden uitgangen iook niet goe.d je weet immers nog niet hoe ze gesplit zijn.
echt een aparte voeding nemen. (zo een adapterblokej.
Tim Blanckaert
Op 6 augustus 2006 17:05:58 schreef Antoine:
Ik dacht dat een SATA kabel maar max 46cm lang mocht zijn ? Of was dat ATA66 standaard ?
nou, hij werkt allezins naar believen, geen problemen mee gehad tot nu toe, het is trouwens ook nooit die sata schijf die kuren heeft, maar telken een ide schijf...
maar euhm, in mijn case is er geen plaats voor 2 voedingen, en xtra trafo lijkt ook zo raar, aleja, kweet niet, maat van mij heeft ook neons zitten, met ide schijf maar ng nooit problemen mee gehad, zou het aan het merk kunnen liggen?
het zijn beide maxtors 300GB, een ide, de ander sata
free_electron
Silicon Member
dan is het uw pc voeding zelf die bagger is.
wat voor cpu zit daar in ? en wat voro videokaart
je sprak van ene 400 watt voeding ...
voor 2 300 gig schijven en een deftige cpu en deftige video kaart is dat al kantje boordje.
die 400 watt is piek en dat moet nog uitgesplit wordne over de verschillende spanningen. je hebt misschien hoop en al 10 ampere op de 12 votl ter beschikking.
als je videokaart daar uit trekt. en je harddisks. en al die flikkerdingen....
is dat de boosdoener
ik zou beginnen daar ene deftige voeding in te stoppen.
en die ide kabel zeker weghouden van al die flikkerdingen en hun cablage.
wat trekt zo een ccfl invertor eigenlijk ? halve ampere ? of meer ? en hoevele zitten er zo in ? waarschijnlijk gaat de hekft van je 12 votl power neaar die flikkerdingen
Tim Blanckaert
Op 6 augustus 2006 19:10:53 schreef free_electron:
dan is het uw pc voeding zelf die bagger is.wat voor cpu zit daar in ? en wat voro videokaart
je sprak van ene 400 watt voeding ...
voor 2 300 gig schijven en een deftige cpu en deftige video kaart is dat al kantje boordje.die 400 watt is piek en dat moet nog uitgesplit wordne over de verschillende spanningen. je hebt misschien hoop en al 10 ampere op de 12 votl ter beschikking.
als je videokaart daar uit trekt. en je harddisks. en al die flikkerdingen....
is dat de boosdoenerik zou beginnen daar ene deftige voeding in te stoppen.
en die ide kabel zeker weghouden van al die flikkerdingen en hun cablage.
wat trekt zo een ccfl invertor eigenlijk ? halve ampere ? of meer ? en hoevele zitten er zo in ? waarschijnlijk gaat de hekft van je 12 votl power neaar die flikkerdingen
ik draai met amd athlon xp 2600+ overclocked @ 2800+
1 cd writer, 1 dvd writer, 5 fans in case+cpu fan+psu fan en graka fan, een geforce 4 en dan ng 2 maxtor schijven...
maar nu die neons uit zijn heb ik het vanmorgen ook al 2x gehad dat ze continu spinden, maar nu weer niet meer, nu draait alles al een uur of 8 zonderproblemen
het is een tybotech voeding, 400W, en op +12V is 16A beschikbaar(staat zo op de voeding, daarvan gaat rond de 3A naar mijn hdd's + een stuk naar mobo+ naar fans in case, die zitten met molex aangesloten
er zitten 2 inverters in waarom 4 30cm neons zitten, 1 invertor waarop 1 ronde zit, 1 inverter voor neonstring en 1 inverter voor neonsstring in sata kabel