Hallo, ik wil een 15v dc motor aansturen. hij moet links/rechtsom kunnen lopen en hij moet heel nauwkeurig in te stellen zijn. Ik wil hierbij gebruik maken van een pulsbreedte schakeling, heeft iemand een schema voor me? of een linkje.

Alvast bedankt,

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17

En dan met een H-brugje ipv de buz11 voor links en rechtsom. En de H-brug moet dan 15V krijgen ipv 12V dus het beste is dan van de 2 delen appart te voeden.

Een buz11 kan tot 134A gepulst leveren, dus dan kan je er al wat aan hangen.

Moet dat links en rechtsom met dezelfde knop als de snelheid gebeuren?
midden is stilstand links is linksom draaien rechts rechtsom?
Of mag dat ook schakelaar voor links/rechtsom en dan draaiknop voor snelheid?

Mogen ook aparte schakelaars zijn, het vermogen is me nog onbekend. maar heeft iemand iets van een schema ofzo?

Het enige wat ik heb is een 15vdc motor, en ik weet wat er moet gebeuren, verder moet ik alles nog uitzoeken, voeding etc. ook

bedankt,

Hey,

Net zoals 'waltzu' zou ik graag een motor willen aansturen. De mijne zal echter maar 6V hebben (vermogen nog niet bekend). Geld dan nog steeds dat stroomschema? Wat ook mooi zou zijn is dat de snelheid en links en rechtsomdraaien met dezelfde knop gebeurd, zoals 'kluyze' opmerkt.

Zoals jullie merken, weet ik dus bitter weinig van stroomschema's en hun componenten. Een weerstand en een condensator gaan nog. Een diode nog net, maar een 'buz11' doet me bijna panikeren. Weten jullie waar ik toevallig de nodige informatie zou kunnen vinden?

Hey wil je het echt goed doen doe het dan net als mij alleen hij is nog niet naar mijn wens :P

http://www.circuitsonline.net/forum/view/53732

[edit de motor werkt op 50mA die ik erop aansluit en 12 volt max]

[Bericht gewijzigd door Darkangel op (20%)]

Bedankt om te antwoorden Darkangel. Het schema op zich ziet er voor mij toch iets te ingewikkeld uit, ik heb dus nog veel te leren :)

Oh oke dan als je iets wil weten vraag het maar gerust.
Maar ik zeg er wel bij de dat de pulzen nu wel langzaam groter worden en als je reset ook weer kleiner worden en zo ok als je de andere kant op gaat

[Bericht gewijzigd door Darkangel op (58%)]