Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Beste mensen,
hoe kom ik erachter wat de configs zijn van deze pic
er zijn 234 pagina's in de datasheet en INTRC_OSC_NOCLKOUT werkt niet ik wil wel graag op de interne clock werken omdat ik geen crystal heb/ wil halen voor een paar tests.
wat is dan de config voor de interne OSC?
ik kan het niet van picbasic halen want die heeft andere configs (16F628A)
Volgens mij werkt INTRC_OSC_NOCLKOUT op alle pic's in picbasic (die het ondersteunen), wnat dat is nou net de reden dat je een (basic)compiler gebruikt. Die compiler stelt de nodige zaken in op je pic.
wat ik wil zeggen is dat het niet uitmaakt of je dat vermeld boven een 16f677 of een 16f628, of je verdere acties moet ondernemen om zonder kristal te werken weet ik niet want ik werk altijd met een kristal. ben wel benieuwd naar je bevindingen
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
Op 21 september 2006 12:12:36 schreef T.Assies:
Ik neem aan dat je de 16F877A bedoeld? Die heeft geen interne oscilator
als ie de 16f677 bedoeld heeft die wel een interne osc volgens mij,
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41262C.pdf
bladzijde 49
Maar die bedoelt ie denk ik niet, want de datasheet van de 677 heeft meer pagina's als hij zegt en de 877 heeft de genoemde 234 pagina's. dus dat wordt shoppen voor een kristalletje en twee condensatortjes.
'Het grote .... vragen topic' is bedoeld voor algemene dingen, niet voor een enkel picje!
Titel-fix dus.
kan het zijn dat picbasic in de freeware versie alleen object code voor de pic16F628 genereert, en dat de TS deze object code wil gebruiken om een 16F677 te programmeren ??
(wat dus inderdaad betekent dat in de object code de configuratiebits aangepast dienen te worden)
Kevinoud
henry !! fix hem dan wel goed
het was: het grote 16F877A vragen topic
en jij verander het in een pic die niet bestaat ....
Edit: maar das wel vervelend ik wist niet dat hij geen interne osc had ... dan moet ik die maar effe zoeken...
maar voorderest kan ik hem gebruiken als een normalen pic of zitten er nog ander problemen aan vast waardoor ik hem niet zomaar kan gebruiken of nog meldingen over poorten.
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op ]
Oeps
Maar ook jouw fout, 16F677A stond al in de titel!
En wat dacht van alle replies met 16F677A?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 21 september 2006 14:00:55 schreef Kevinoud:
maar voorderest kan ik hem gebruiken als een normalen pic of zitten er nog ander problemen aan vast waardoor ik hem niet zomaar kan gebruiken of nog meldingen over poorten.
Nope! Prima dingetje!
/edit
De standaard open drain dingetjes heb je hier ook. Kwestie van ff datasheet bekijken.
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
Kevinoud
lol daaar ben ik denk ik wel even mee zoet en dan snap ik nog niet alles van dat technische gebeuren en dat komt omdat het engels is ik kan het wel lezen maarja, je vat het gewoon niet allemaal maar dat komt wel.
234 pagina's datasheet ja ik geef je gelijk over kwestie van datasheet bekijken.
je leert veel over de poorten en het geheugen.
Heel veel
maar zoals 2 opdrachten tegelijk uitvoeren snap ik nog neit helemaal...
bijv. ik wil een IR power led en een Tsop tegelijk iets laten doen .. hoe ? de pic moet continu! naar de tsop kijken maar hij moet erook op letten dat als de schakelaar op een bepaalde poort ingedrukt word, dat hij een blokgolf uitstuurd over de IR power led.
[EDIT] ik hoorde van iemand hele tijd heen en weer springen naar de check lussen.
maarja als de pic bezig is met blokgolf IR led kan hij niet naar de tsop kijken !! want dan is ie bezig.
dit is ook erg tijd afhankelijk dus het word zeker een crystal 20 Mhz.[/EDIT]
iemand stukje voorbeeld code in PIC basic?
iemand heeft het me proberen uit te leggen maar snap er nog geen ruk van.
iemand enig idee of er een boek van Pic basic bestaat van Proton IDE ofzo ? die je LOS van proton ide kan kopen.
proton ide heb ik al weliswaar niet zuiver maar wel compleet zonder dat irritante 50 regel LIMIET..
bestaan er uberhaubt boeken met picbasic of zijn er alleen ENGELSE cursusen op internet dat is vrij irritant.
code engels oke maar uitleg ook engels irri..
Frits wil ik hiermee natuurlijk en duwtje geven goed bezig ga zo door met picbasic.nl
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Alles wat in het meegeleverde boek van Proton PIC Basic staat is ook in het Engels...
Je kunt ook eens in de HELP files van de PIC Basic LITE compiler rondneuzen.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Kevinoud
tja idd..
das simpel gezegt "Kut"
Edit:
maar frits weet jij iets op die 2 dingen tegelijk met de IR led en de tsop zoals ik in de vorige post
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op ]
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 22 september 2006 08:45:35 schreef Kevinoud:
tja idd..
das simpel gezegt "Kut"Edit:
maar frits weet jij iets op die 2 dingen tegelijk met de IR led en de tsop zoals ik in de vorige post
Eigenlijk is het doodsimpel, maar als je niet aan de datasheet wil zal het ws niet te doen zijn voor jou (als je weigert te leren wat de volgorde van de pedalen is, zal je nooit in een auto kunnen rijden).
Maak gebruik van interrupts, of reken alles goed uit (ws lukt het met slim programmeren ook zonder interrupts, TSOP is ook weer niet zo enorm snel, het hangt er een beetje van af wat je met die IR led exact wil doen).
Als je RC5 wil verzenden, kan je in jou geval beter niet proberen de carrier van 38kHz op de PIC zelf te maken, maak gewoon een externe oscillator op 38kHz, en gooi die door een AND poortje samen met je manchester code die je wil verzenden, dan moet je maar elke 900µs de verzendpin aansturen. Voor het ontvangen van de TSOP hetzelde, het is maar elke 900µs dat iets interessants kan gebeuren, dus dat is ook niet zo kritisch (als je lui bent kan je zelfs daarvoor interrupt on change gebruiken, das nog eenvoudiger, als je echter de datasheet wil lezen over interrupts).
Wil je toch die 38kHz carrier in de PIC maken, geef ik je niet veel kans op succes.
Kevinoud
bedankt voor de opbouwende kritiek ik ga zeker verder met het doorlezen van de datasheet.
ik had alleen de special functies van de cpu "doorgebladert" en de poortfuncties nauwkeurig bekeken.
tis alleen veeel werk 234 A4 tjes ;P
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Op 22 september 2006 14:30:34 schreef Kevinoud:
bedankt voor de opbouwende kritiek ik ga zeker verder met het doorlezen van de datasheet.
ik had alleen de special functies van de cpu "doorgebladert" en de poortfuncties nauwkeurig bekeken.
tis alleen veeel werk 234 A4 tjes ;P
Ik heb er me ook 5 keer door geworsteld voor ik het goed snapte, maar nu vind ik binnen enkele minuten wat ik zoek in de datasheet, eenmaal je mee bent met het systeem vind je alles enorm snel terug.
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Ben het met Videomodulator eens.
In het begin denk je, tjee, wat een bulk (Engelse!) info.
Maar na een paar keer ga je gericht zoeken.
Je wilt bijv. iets over de pull-up weerstand weten, dan kijk je bovenin bij de index van de PDF datasheet.
Of je zoekt met (met CTRL + F (= Find)) naar "pull-up".
En de PDF datasheet laat alle regels na elkaar met het woordje "pull-up" zien.
Heus, een paar keer goed gebruiken, en je begint er aan te wennen.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 21 september 2006 18:00:54 schreef Kevinoud:
.... proton ide heb ik al weliswaar niet zuiver maar wel compleet zonder dat irritante 50 regel LIMIET......
Eigen schuld als het niet werkt.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 23 september 2006 00:12:29 schreef Frits Kieftenbelt:
In het begin denk je, tjee, wat een bulk (Engelse!) info.
Maar na een paar keer ga je gericht zoeken.
Dat zou dan printen worden, voor mij...
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kan niet geconcentreerd van een Beeldscherm lezen.
En ongeconcentreerd haalt niets uit omdat je dan toch niets opneemt.
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Op 23 september 2006 12:16:04 schreef Fantomaz:
[...]Dat zou dan printen worden, voor mij...
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik kan niet geconcentreerd van een Beeldscherm lezen.
En ongeconcentreerd haalt niets uit omdat je dan toch niets opneemt.
Ik doe bijna niets anders dan van een scherm lezen.
Het enige voordeel van een boek is dat ik overal bladleggers tussen kan leggen, en op 2 plaatsen in de boek tegelijk kan kijken.
En printen, heb ik 2x gedaan. 16f84 en 16f628 datasheet geprint. Groot stapel papier waar ik nooit meer naar kijk.
Owja, ook nog de max712 datasheet, die heb ik wel wat vaker in gekeken. De rest blijft gewoon digitaal.
Fantomaz
Op 23 september 2006 12:33:41 schreef chipje:
En printen, heb ik 2x gedaan. 16f84 en 16f628 datasheet geprint. Groot stapel papier waar ik nooit meer naar kijk.
Owja, ook nog de max712 datasheet, die heb ik wel wat vaker in gekeken. De rest blijft gewoon digitaal.
Hee...
Die Datasheet van de 16F628 moet ik ook nog hebben!
Kun je hem voor me inscannen en mailen?
Dan print ik hem hier wel weer uit ....
Ik heb altijd zo'n moeite met scrollen. Alles hapert een fractie. De beeldopbouw is daardoor net wat trager dan mijn visuele observatie. Of zoiets...
Waren ze niet met zo'n "boek" bezig, die je op schoot kunt "doorbladeren". Terwijl het gewoon een TFT schermpje is?
Misschien zal dat beter gaan...
Tenzij het de harde lichtachtergrond is.
Ik heb er in ieder geval veel moeite mee.
De 16F628 datasheet: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/40044D.pdf
180 pagina's, als twee pagina's per vel print zit je op 90blz.
Papier vind ik zelf ook lekkerder lezen maar dit is 'net' te veel.
Overgang van letters naar witte achtergrond te groot? Contrast en helderheid ietsje lager zetten.
Het apparaatje wat je bedoelt bestaat al en is idd een tft.