Ik zit nu met het volgende probleem bij mijn Philips PM3055 oscilloscoop, die bij een partijtje spullen zat dat ik overgenomen heb.
Zodra ik de scoop aanzet begint de voeding te piepen. Voor de rest is de werking in orde (metingen gaan goed, alles correct in te stellen). Ik heb nog een tweede PM3055 als referentie.
Los van het feit dat die piep irritant is en niet hoort, is het gevolg van de piep dat het lijntje op het scherm licht gegolfd is (met de frequentie van de piep, ongeveer 1500Hz). Ongeacht welke gevoeligheid ik selecteer, het blijft een paar millimeter in verticale richting.
Ik heb wat dingen geprobeerd en het resultaat is het volgende:
- Als ik aan het knopje draai voor de reticle illumination, dan verdwijnt in veel gevallen de piep als het lampje fel brandt. Ook na terugdraaien van de helderheid blijft de piep weg en gedraagt de scoop zich zoals het hoort. (gewoon op de normale netspanning)
- Aangezien de scoop geschikt is voor een ingangsspanning van 100-240V heb ik hem ook eens op de variac aangesloten. Bij een ingestelde spanning lager dan ongeveer 210V werkt alles ook naar behoren en komt de piep niet tevoorschijn als ik de scoop aanzet.
Draai ik de variac op tot iets boven de 230V dan begint hij weer te piepen. Spanning weer terug tot ongeveer 180V en de piep is weer weg (of aan het illumination knopje draaien), en blijft weg.
- Zodra de piep weg is zie ik eigenlijk geen verschillen tussen de piep-scoop en zijn normale broertje.
Heb al verschillende punten nagemeten in de voeding, maar kom er niet helemaal uit waar het probleem vandaan komt. Op het gehoor komt de piep uit T6001 (of die directe omgeving).
Ter verduidelijking hieronder scans van het voedingsgedeelte uit de service manual en een foto van de rimpel over C6007 (2V/div).
http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/images/3055_voeding.jpg
http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/images/3055_voeding2.jpg
http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/images/3055_voeding3.jpg
Iemand een idee?
Ik denk dat het de kern van T6001 is die je hoort.
Het wil wel eens helpen om die trafo in zijn geheel onder te dompelen in een of andere compound, om zo de rammelende kern/wikkelingen te fixeren.
Dit is al eens vaker voornij gekomen ivm. piepende TV-lijntrafo's, er bestaat een of ander goedje voor.
Nog een optie is om C6007 en 6008 te vervangen door low-ESR types.
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
Inspuiten met plastic spray of onderdompelen in de blanke lak, maar eerst die condensators vervangen.
Beide condensators heb ik verwisseld met de exemplaren uit de andere goede scoop. Dit gaf geen verandering. De piep in de piep-scoop blijft, de andere scoop blijft stil.
Het piepen van de kern van T6001 lijkt mij eerlijk gezegd een beetje vreemd. Volgens de manual werkt de omzetting met een frequentie van ongeveer 45kHz. En de pieptoon is 1,5kHz, en tevens zichtbaar als rimpel (op de grove rimpel) van de voedingsspanning.
Ik kijk morgen wel even verder.
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Het piepen van de voeding lijkt mij door dat de voeding er behoorlijk zwaar aan moet trekken. Check eens alle elko's die kunnen nog wel eens voor last zorgen.
Wat Alrik zegt zou wel eens kunnen kloppen, alhoewel de belasting dan wel extreem zwaar zou moeten zijn om ze van 45 naar 1.5 kHz naar beneden te trekken......
Het kan ook zijn dat je met een soort intermodulatieproces te maken hebt, dwz. ergens wordt er een verschil van 1.5 kHz opgewekt wat als rimpel op je voedingslijnen terugkomt.
Lastig...........
En het lijkt er erg op alsof de belasting juist wat hoger moet zijn om de storing op te heffen.
Terugdraaien netspanning met variac -> hogere stroom om hetzelfde vermogen te dissiperen.
Reticle illumination aan -> toch weer 40mA door het lampje heen (en nog wat in het stuurcircuit) wat ook een extra belasting op de voeding geeft.
Heb vandaag helaas geen tijd meer gehad er naar te kijken, en ik vrees morgen ook niet. Wordt het zondag.
Ik houd jullie op de hoogte.
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Klopt KT88 ik kan het ook niet echt beargumenteren maar ik heb het vaker bij de hand gehad. Waarbij de
Elko's slecht waren of de belasting te zwaar. Waar ik aan denk is dat als je geen feedback hebt en de belasting zwaar. De voeding behoorlijk gekenepen word en daardoor op het randje loopt.
MmJM
Haal het netfilter er eens zolang uit deze zijn berucht.
Probeer de voeding eens zonder X6001 aangesloten de div spanningen te belasten hoe hij daar op reageerd. Als ik mij niet vergis moet voor elke spanning in de service doc een tabel staan met welke weerstand waarden dat moet.
Kan je evt van het netfilter en de voeding een foto maken?
Kijk ook eens rond die opto-terugkoppeling, lijkt me dat de spanningsdeler R6034 en R6039, of de referentiespanning een probleempje heeft.
In dat verband is C6011 ook verdacht, en waar komt die 10V ref eigenlijk vandaan?
Ben ik weer. Had het de laatste dagen erg druk. Zojuist wat dingen nagelopen.
Het netfilter (HGN 365-2-F1) heb ik als test verwijderd: geen effecten. Foto staat hier: http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/images/netfilter.jpg
Ook de weerstanden bij de referentiespanning (die exact 10,0V is en géén rimpel heeft) zijn in orde. De referentiespanning wordt afgeleid van de 17V lijn.
X6001 loshalen en dan belasten met de weerstanden zoals in de manual staat heb ik nog niet gedaan, omdat ik deze weerstandswaarden niet bepaald bij de hand heb.
Verder ben ik nog eens op zoek gegaan waar de pieptoon nu werkelijk vandaan komt. Daartoe ben ik wat componenten rondom T6001 wat aan gaan aanraken (uiteraard met inachtneming van eventuele hoogspanning) om zo een eventuele trilling te voelen.
Zodra ik thyristor V6013 met mijn vinger aanraakte verdween de pieptoon. Na loslaten kwam hij soms weer terug, soms bleef hij weg.
De thyristor is op de onderstaande foto te zien. Het is het metalen tonnetje rechtsonder T6001.
http://www.home.zonnet.nl/barend_servet/images/voeding.jpg
Volgens de datasheet staat het metalen omhulsel in verbinding met de anode gate, in het schema verbonden met de 10k weerstand (in orde) R6007.
Vervolgens de thyristor vervangen door die uit de goede scoop (en andersom). Geen effect.
Probleem lijkt dus op een slechte ontkoppeling. Dus maar C-tjes vervangen. C6013, C6012 en C6011 als eerste. Piep is weg. Daarna wat nauwkeuriger gaan kijken, en het blijkt inderdaad terug te voeren op C6011. Als ik daar de oude in terugstop begint het piepen in 80% van de gevallen weer (dus niet 100%, wellicht hebben de andere C's ook nog iets invloed), met een nieuwe condensator is het over.
Dus nu de komende dagen maar eens kijken hoe de scoop zich houdt.
In ieder geval iedereen hartelijk dank voor het meedenken.
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Elco's zijn bijna altijd de boosdoener in schakelvoedingen, vooral die blauwe axiale dingen van philips.
Die zijn eigenlijk niet bedoelt voor schakelvoedingen, lopen hardstikke droog.