MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Hallo allemaal,
Dit kwam ik tegen in een computertotaal (oktobernummer).
http://www.heho-id.com/page0006.htm
Je moet het ding in een stopkontact steken en dan zal het alle apparatuur in een straal van 35 meter beschermen tegen overspanning. Het lijkt mij net zoiets als de powersaver/moneysaver die we hier ook al een keer ter discussie hebben gehad.
Wat zou dit ding kunnen doen? zodra de spanning te hog wordt alles op de aarde gooien en dan moet dus het aardlek eruit springen.
Hij kost 9,95 dus dat is al wat beter dan dat energiespaarding(die was 70 ofzo). Is gewoon verkrijgbaar bij gamma/hema e.d.
Wat denken jullie hiervan?
pcnerd
Take a parachute, and jump!
lol..
het enige wat ik me kan voorstellen is dat dat ding bij overspanning kortsluiting maakt zodat de groep uitvalt..
dat doet de spanningsbeveiliger hier ook schijnbaar (groep viel uit na blikseminslag vlakbij)...
Een goede beveiliging bestaat uit 3 delen:
- Afleiding aan de hoofddiffirentieel
- Afleiding aan de betreffende automaat
- Afleiding aan het betreffend stopcontact
Een goed afleidingssyteem kan je vinden op:
http://eshop.phoenixcontact.com/phoenix/treeViewClick.do?UID=735098271…
En dan moet je nog rekening houden dat enkel instraling via stopcontact beveiligd is. Datanetwerken zoals ethernet, telefonie, modem, fax ... is een ander verhaal (staat trouwens ook op die site)
Anoniem
Een perfecte bliksembeveiliging bestaat niet.
Als de bliksem recht op je raap valt kun je die met niets tegenhouden.
Als het bliksemt en de bliksem slaat ergens in, dan krijg je een aantal indirecte verschijnselen tot honderden meter in de omtrek. Meestal uit dit zich als inductie van een spanningspuls tot enkele duizenden voltstussen de netdraden en de aarde of telefoonlijnen en de aarde. Elke maatregel kan daarom helpen.
Ik heb een tijdje geleden enkele van die spullen moeten uittesten en heb geen enkele echte fake gevonden.
Ze bevatten allemaal minstens twee metaaloxidevaristoren, soms glaszekeringen en spoeltjes. Wat wel varieerde was de grootte van de MOVs. Dat heeft een invloed op de surgestroom die ze kunnen afleiden zonder stuk te gaan.
Het klopt ook dat als je zo'n bliksemprotectie op 1 stopcontact plaatst, de andere stopcontacten op dezelfde stroomkring in een straal van enkele meters ook beschermd zijn.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
ik heb laatst echte bliksenbeschermers gezien. die dingen zijn zo groot dat ze niet op een gemiddelde eettafel passen. die hebben we kunnen testen bij kema en die werkten ook. maar of ze werkelijk werken is natuurlijk altijd nog maar de vraag omdat bliksem zo'n ontzettende overslag heeft dat het al het een en ander beschadigt voordat de beveiliging de boel blokkeerd.
maar als het mensen een veilig gevoel geeft...
Niet helemaal onafhankelijk, ik ben een van de bedenkers van dit product. Desalniettemin misschien toch interessant om wat meer achtergrond info te krijgen.
Met name omdat onderzoek wat KEMA voor de ConsumentenBond gedaan heeft, aangetoont heeft dat er vrijwel geen werkende overspanningsbeveiligingen zijn.
Wij zijn dus wel een beetje trots dat wij wel door deze testen gekomen zijn:)
Een overspanningsbeveiliging is eigenlijk een piekspanningsbeveiliging. Dus je beschermt niet wanneer NUON een half uur 380V op het net zet. De huidige "vakterm" is Surge Protective Device (SPD).
Dan heb je inderdaad direkte en indirekte inslag. Direkte inslag wordt verholpen met bliksemafleiders. Daar is dit soort producten niet voor. Dit product is voor indirekte inslag.
Een indirekte inslag komt binnen via Lijn, Neutraal en/of aarde. Voor deze inslagen is een internationale norm ontwikkeld (IEC 61643, voor de EU EN 61643) door verschillende experts uit industrie (onder andere www.dehn.de) en testinstituten (oa KEMA).
Onderzoek heeft aangetoont dat de hoogte van een piekspanning in een woning max ca 5 tot 6kV bedraagd. Dit komt doordat woningen gedeeltelijk afgeschermd zijn mbv SPD's in de groepenkast, maar ook omdat een deel van de kracht verloren gaat doordat we te maken hebben met inductie die via grond, kabels etc binnenkomt.
De meeste apparaten in normaal huisgebruik zijn getest op ca 1,5kV. Dit betekend dat een goede SPD ca 6kV moet kunnen afbouwen tot ca 1,5kV om schade te voorkomen.
Wij hebben de E-Protector laten testen bij KEMA. 9kV is geen probleem, maar wij hebben een feature toegevoegd en dat is het beschermen van meerdere kamers die aangesloten zijn op dezelfde groep. Door de afstand (max 35 meter) verlies je wat vermogen en om het zekere voor t onzekere te nemen houden we op 35 meter 6kV aan.
De testen zijn uitgevoerd op 35 meter volgens de EN 61643 voor zowel ring- als sternetwerken. Inmiddels hebben we uit de markt ook een praktijkbericht terug van iemand die geen schade heeft terwijl de buren veel schade hadden na een blikseminslag.
In de markt zie je veel (erg dure) producten die beweren tegen 25kV, 30kV en meer te beschermen. Dat is onzin. Die producten hoeven niet slecht te zijn. Maar 30kV is een directe inslag. Bij KEMA heb ik een 30kV simulatie meegemaakt en dat was een vuurbol van ca 2 meter doorsnede! Dat gaat dus niet werken.
Als bedenker ben ik niet onafhankelijk, maar t product is echt goed en zeker prijs-kwaliteitverhouding is goed. Phoenix en ook andere maken erg goede producten, maar zo duur hoeven ze echt niet te zijn. Kijk maar eens wat er op de PCB zit en reken t uit...
Geloof je het niet? Bel KEMA ff...
Groet
Erik
PS: ik ben altijd geïnteresseerd in mensen met goede productideëen --> www.heho-id.com