| Naam |
Bericht |
MAH
Golden Member
|
quote:
hehe, wat wordt wel een heel bijzondere klok.
ik moet toch weer eens verder gaan met mijn ontwerp...
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
|
chuckie
Honourable Member
|
@Sine
Die XYZ buisjes weet ik wel wat voor.
Je hebt in je icon/avatar een sinus staan (loopt eigenlijk)
en laat die nu ook net in de XYZ buisjes zitten, dus...
@Parus
Jij hebt ook mail, ik had niets ontvangen hier, waarschijnlijk omdat ik een nieuw E-mail adres heb.
Met dank aan de k..........s van de KPN.
@Mah
Octale klok...? [Bericht gewijzigd door chuckie op 6 september 2008 16:18:35]
Schreeuwen versterkt de stem, maar niet de argumenten.
|
Sine
Moderator
|
Zoiets beoel je ?
Deze zit in de ZM1042
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Lucky luke
|
quote: Op 6 september 2008 08:44:15 schreef Turbokeu:
[...]
Ik heb je (en anderen) toen meermaals gezegd wat de meest kritische vereisten voor de componenten waren voor een correcte èn voornamelijk efficiente werking van de schakelende nixievoeding:
En daarom ben ik toch nog maar eens dat spoeltje na gaan meten.
quote:
- Inductor: ("géén choke of onstoringsspoel!", ook niet het 'weerstandformaat') Zo hoog mogelijke Idc (liefst >1A) en zo laag mogelijke Rdc (<0.5R)(Panasonic, Toko, Epcos, C&D Technologies).
In xantus ontwerp zat 'n weerstandsvormig spoeltje. Dat werkte, maar fikte bij mijn door bij het afregelen. Dus er zit nu een noname ding uit een scanner in (geen idee hoeveel uH of Rdc, maar 't werkt)
quote:
- MOSFET: Zo laag mogelijke Rdson (liefst <0.5R) (2SK3772-01, IRFB9N30A, IRF840, IRF740, IRF730, BUZ73).
IRf840 in xantus-kit, volgens mij zelfde voedingsontwerp.
quote:
- Diode: Zo laag mogelijke Trr (<50nsec) (BYT03-400, BYV27-400, UF4004, BYV95B of C).
kan niet kijken wat er nu in zit, maar zal wel goed zijn.
quote:
- Tankcap: Zo laag mogelijke ESR.
In mijn klok (xantus-kit) zit zo'n groot grijs blok van 1uF en een iets kleiner geel blok van 1uF, dus dat lijkt me wel low esr.
quote:
[...]Welcome to the club!
Dank je.
Voor die single digit nixieklok wil ik eigenlijk dat trafotje gaan gebruiken, maar dat is 165VDC. (na gelijkrichting dus) Nu staat er in de datasheet dat ik 'n zo hoog mogelijke spanning moet gebruiken met een goede anodeweerstand. Waarom moet die spanning eigenlijk zo hoog mogelijk zijn? En daar zijn denk ik ook wel grenzen aan? Of doen nixie's 't echt het best op enkele megavolts via een hele hoge weerstand? [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 7 september 2008 14:21:48]
mijn homepage.
|
niels v.v
Special Member
|
Zijn er hier ook geïnteresseerden in de 74141 (of de Russische vervanger K151ID1)?
Ik ben namelijk opzoek naar een stuk of 6 (of meer) voor een 2e nixie klok. Ik heb ze gevonden voor 2,50 euro p/s, terwijl je ze op ebay voor ong. 0,52 euro p/s incl. verzendkosten kunt kopen, dit wel per 50 stuks. Ik vroeg me daarom af of er meer mensen zijn die hier wel belangstelling voor hebben, zodat we samen op 50 stuks komen. De bijkomende kosten voor jullie zijn dan de TNT tarieven, maar deze zullen waarschijnlijk zo'n 0,88 euro zijn. Ik heb inmiddels een werkende paypal account, dit zal dus ook geen probleem zijn. [Bericht gewijzigd door niels v.v op 8 september 2008 20:26:27]
http://elektronicaniels.webs.com
|
Lithium
|
quote:
Voor als de tijd ongeveer klopt
Wat is groot wat is klein? Wat is duur en wat is goedkoop? Alles is relatief!
|
Lucky luke
|
quote: Op 7 september 2008 20:03:27 schreef niels v.v:
Zijn er hier ook geïnteresseerden in de 74141 (of de Russische vervanger K151ID1)?
Ik ben namelijk opzoek naar een stuk of 6 (of meer) voor een 2e nixie klok. Ik heb ze gevonden voor 2,50 euro p/s, terwijl je ze op ebay voor ong. 0,52 euro p/s incl. verzendkosten kunt kopen, dit wel per 50 stuks. Ik vroeg me daarom af of er meer mensen zijn die hier wel belangstelling voor hebben, zodat we samen op 50 stuks komen. De bijkomende kosten voor jullie zijn dan de TNT tarieven, maar deze zullen waarschijnlijk zo'n 0,88 euro zijn. Ik heb inmiddels een werkende paypal account, dit zal dus ook geen probleem zijn.
Start maar een SK  .
Ik heb er iig 4 nodig voor de buisjes die ik nu heb liggen (hoef ik niet meer te multiplexen). Als je ook buisjes kunt regelen misschien ook daar wel interesse in (+ meer drivers). Goedkope neonlampjes/indicators + mpsa torren (voor een binaire nixieklok)... (ik krijg een hele hoop ideën nu) Zit niet zo heel ruim bij kas, maar SK's duren altijd lang, dus...
Sowiso interesse voor 2-4 KM155ID1 (of hoe die driver ook mag heten) of iets equivalents.
mijn homepage.
|
gideon_wackers
|
een buisjes SK zou wel leuk zijn (moet nog IN-8 en voetjes ervoor) mpsa42 torren bij de baco 1 euro voor een zak van 20
|
MAH
Golden Member
|
quote:
ik wil er ook wel een stuk of 12 (13 mag ook).
Als je er een kleine ia van maakt zou dat wel leuk zijn. Kunnen we eventueel ook nog wat andere buisjes bestellen.
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
|
niels v.v
Special Member
|
Mooi dat er reacties zijn.
Ik ga een miniactie houden voor alleen de 74141, iedereen die hier voor belangstelling heeft kan een email sturen naar mij met de aantallen (zie profiel). Bij voldoende aantallen (50, 100 etc.) zal ik hier melden dat de actie dicht is en krijgen de geintresseerde verdere gegevens. Ik heb belangstelling voor zeker 14 stuks (reserve).
Andere dingen doe ik (nog) niet aan, de zelfde verkoper heeft geen andere nixie toebehoren en het kan dan uit de hand gaan lopen.
|
Lucky luke
|
oke, begrijp ik. Geen neonlampjes dus.
jouw eigen 14 + die 12 van MAH + 4 van mij = 30 stuks, je zit dus al over de helft.
mijn homepage.
|
chuckie
Honourable Member
|
@Gideon
Ik vrees dat Baco ze nu even niet heeft.
Ik heb namelijk afgelopen vrijdag de hele bak leeggehaald.
Sorry...
|
gideon_wackers
|
chuckie hoe kon je
nou eigen schuld dan want ik blijf zelf steeds uitstellen om eens de hele troep te bestellen, hoeveel zakken hadden ze liggen? en weet je of ze die weer nieuw bestellen? welk handig als je er dichtbij woont
|
chuckie
Honourable Member
|
@Gideon
Viel wel mee hoor, het waren nog 7 zakken x20 is 140 stuks.
Overigens ben woon ik ruim 200km verderop maar ik heb daar op het industrieterrein een paar klanten zitten en een kameraad van me woont er praktisch om de hoek.
Binnen no-time hebben ze de torren wel weer hoor werd mij verzekerd.
|
Buzz
|
En anders verkoopt Farnell ze ook: bij 100 stuks ongeveer 5 cent ex per stuk.
|
niels v.v
Special Member
|
quote: Op 8 september 2008 20:06:40 schreef MAH:
[...]ik wil er ook wel een stuk of 12 (13 mag ook).
Als je er een kleine ia van maakt zou dat wel leuk zijn. Kunnen we eventueel ook nog wat andere buisjes bestellen.
Ik heb nog geen bevestiging gehad van je, kan ik er van uit gaan dat je er 13 wilt? Als het aan mij ligt wil ik wel gaan bestellen.
|
chuckie
Honourable Member
|
Yes, de 3 ZM1000 buisjes, zeer genereus verstrekt door Parus zijn binnen.
Dit samen met de russen, verstrekt door Sine, stelt mij in de gelegenheid ook weer volop aan de gang te gaan.
Echt geweldig zoals mensen op dit forum geregeld belangenloos componenten e.d. ter beschikking stellen.
En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Ik laat de back to back configuratie maar vallen en ga toch maar voor de conventionele voeding die veel platter wordt.
Blijf het toch wel een beetje tegennatuurlijk vinden en minder veilig.
|
Lucky luke
|
quote:
En ik kom er nu achter dat die minimaal 170 V nodig heeft...
Iemand een tip? Ik heb geen spullen voor turbokeu's kakelende voeding, vooral geen diode en FET. Spoeltje ook niet, tenzij 220uH of 420uH ook mag, dan sloop ik 'n ouwe scanner. 470uh (ongeveer) heb) ik nog uit een oude printer, en "onbekend" uit een oude schakelende voeding. Uit die voeding kan ik ook nog wel een hoogspanningscondensator halen denk ik. Kan ik dan cascadegelijkrichten met die 2 elco's? Ze zouden ongelijk kunnen zijn... En kan het genoeg stroom leveren voor de nixie?
Bovendien zit ik dan op ongeveer 2*165V > 300V, is dat nog wel gezond voor die nixie?
Ik vrees dat ik spullen moet gaan zoeken voor turbokeu's kakelende voeding... De elco's zijn wel heel erg ongelijk. 4.7uF 250V en 47uF/400V. (en ja, ik kijk uit. Liever 10x te voorzichtig dan 1x te onvoorzichtig)
EDIT: Stom, ik kan natuurlijk die 9Vac in serie zetten met de 122, en dan pas gelijkrichten, dan zit ik wel boven de 170V. Tenzij de trafo al op die manier opgebouwd is... Dus eigenlijk 1 sec. wikkeling voor 122VAC, met een aftakking voor 9Vac. Hmm...
Desondanks het proberen waard, lijkt me.
EDIT2: Het is gelukt, ik heb nu 173V (na enkelzijdige gelijkrichting van 130VAC) voor de nixie en (7805) 5V voor de logica. Die 7805 word gevoed uit een andere wikkeling, waar iets van 8VAC afkomt. [Bericht gewijzigd door Lucky luke op 14 september 2008 17:05:41]
mijn homepage.
|
chuckie
Honourable Member
|
Verdorie, had geboden op 6 pixie's op Ebay maar was net te laat thuis vanavond om verder te kunnen bieden.
Ze zijn voor € 117,- weg gegaan
Had er een leuk idee voor.
Nu maar wachten of ze nog eens voorbij komen...
|
Sine
Moderator
|
Oeh, pixies zijn vrij zeldzaam, en er wordt behoorlijk op geboden normaalgezien.
zelf vind ik ze niet echt spannend, je moet er echt met je neus bovenop zitten om ze te kunnen aflezen.
Ik heb wel een stapeltje decatrons verzameld, daar wil ik iets met sub-secondes mee gaan doen.
|
Benadski
Golden Member
|
quote:
Kun je geen complete dekatron gestuurde klok maken eigenlijk? Volgens mij heb ik zoiets nog niet gezien, er zullen wel wat torretjes tussen moeten denk ik, maar het zou toch kunnen?
Ik heb ook een behoorlijke stapel dekatrons, kwam ze van de week ineens tegen... Ook zelfs een paar duodecals, die tellen tot 12 in plaats van 10 ( klik, wist niet eens dat ik die had. Misschien leuk voor een klok die twee dekatrons naast elkaar heeft, 1 voor de uren en de andere om de minuten in stappen van 5 weer te geven. Het enige jammere is dat de aflezing wordt bemoeilijkt door het glazen tuutje op de top.
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
gideon_wackers
|
ik had eindelijk een goed idee over hoe ik een klok in elkaar kon zetten, grotendeels gebasseerd op de buisvoetjes. laat het nu net zo zijn dat de plek waar ik de voetjes had gezien ze niet meer heeft. nu zijn er wel nog die metalen busjes om in een printplaat te drukken en solderen. die zullen wel niet in experimenteer print passen he? iemand hier enig idee hoe dik die dingen zijn, en zou ik experimenteer printplaat met gewone metaal boortjes wat kunnen uitboren zodat die busjes passen (heb wel eens gehoord dat dat niet goedgaat met gewone boortjes)? nou of toch maar even wachten of er niet een setje IN-8-2 buisjes langskomt en die direct op de print solderen, ik kom namelijk ook nog aan het wachten totdat de baco weer mpsa42 torren heeft omdat iemand hier zo nodig alle mpsa42 torren moest kopen  ag nja hebk weer wat om over na te denken.
btw wat ik me wel afvroeg is waar je zoveel torren voor nodig hebt chuckie.
in elk geval mocht iemand nog IN-8 + voetjes hebben of IN-8-2 buisjes en hij of zij moet ze kwijt laat maaar iets horen [Bericht gewijzigd door gideon_wackers op 20 september 2008 22:50:36]
|
Turbokeu
Golden Member
|
Die busjes hebben een dikste diameter van zo'n 2.35mm, het boorgat is 1.9-2.0mm. Aanbevolen pindikte 0.90-1.05mm.
Mag je vergeten voor een IN-8 waarvan de pinnen zo dichtbij elkaar staan.
Dus twee mogelijkheden:
- IN-8 met specifieke voetjes.
- IN-8-2 direct soldeerbaar.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Sine
Moderator
|
Ik weet niet of ze dun genoeg zijn ... maar voor de IN-18 heb ik wel eens pennen uit een subd vrouwtje gebruikt, de gedraaide uitvoering is erg stevig, geen idee of ze smal genoeg zijn om te passen rond een IN-8
|
gideon_wackers
|
Heb er een gevonden die IN-8-2 buisjes verkoopt voor een heel zacht prijsje. ik moet binnenkort maar eens stoppen met vanalles uitstellen en gewoon bestellen
|