Anoniem
Op 17 november 2006 21:14:51 schreef kluyze:
Draadloze energie is inderdaad simpel (radio? niemand?) het is het richten van de energie.EM golven doen niets anders dan energie overzetten zonder draad. Het is de mens zelfs al gelukt om energie vanaf mars naar de aarde te sturen en dat ging goed. (niet snel maar goed)
Niet snel? toch met de lichtsnelheid, de hoogst mogelijke die er bestaat.
Het probleem is dat bij het uitzenden van EM golven deze nogal wat last hebben van in elke richting te willen voort bewegen waardoor op 1 lijn de energie te snel afneemt naar mate de afstand vergroot.
Dat is geen eigenschap van golven, maar van de antenne. Als je EM golven uitstuurt met een voldoende grote antenne met voldoende directiviteit blijven ze wel gebundeld. Al eens gehoord van Hertzkabels?
Leuk weetje:
- zendvermogen nodig om radio donna over net niet heel vlaanderen uit te zenden: orde grootte 100kW
- zendvermogen van marslander om foto's naar de aarde te sturen: orde grootte 100mW (dus 1 000 000 keer minder![]()
Ja, maar die 100 kW dienen om voldoende signaal over te houden achter obstakels, en om vreemde stoorbronnen weg te duwen.
Tussen de aarde en Mars zit er niet veel in de weg.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
Voor simpele toepassingen kan je dit al wel gebruiken. Muis oplader voor draadloze muis.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Proest! 
Maar werken zal het. Het idee is echter niet zo nieuw. Vergelijkbare toepassingen bestonden al in de jaren '80 van vorige eeuw. Wat niet wegneemt dat ik dit een leuke aanvulling vind...
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Op 17 november 2006 21:55:29 schreef grotedikken:
Niet snel? toch met de lichtsnelheid, de hoogst mogelijke die er bestaat.
Ik had het op de snelheid van het verzenden, 1-2 z/w foto per dag of zoiets
Dat is geen eigenschap van golven, maar van de antenne. Als je EM golven uitstuurt met een voldoende grote antenne met voldoende directiviteit blijven ze wel gebundeld. Al eens gehoord van Hertzkabels?
Het ligt eraan of je de EM golven als deeltjes of golfmodel gaat bestuderen. Golven hebben namelijk ook de eigenschappen als buiging ed.
Ja, maar die 100 kW dienen om voldoende signaal over te houden achter obstakels, en om vreemde stoorbronnen weg te duwen.
Tussen de aarde en Mars zit er niet veel in de weg.
Het gaat niet om hetgene wat tussen de 2 antennes staat maar om de bandbreedte van het signaal, tussen de aarde en mars is er een heel kleine bandbreedte gebruikt (daarom ook dat het langzaam ging) Maar voor radiozenders is een bandbreedte van 15kHz (FM) nodig.
Anoniem
Op 17 november 2006 22:32:05 schreef kluyze:
[...]Ik had het op de snelheid van het verzenden, 1-2 z/w foto per dag of zoiets[...]
Ik dacht het nog..
Het ligt eraan of je de EM golven als deeltjes of golfmodel gaat bestuderen. Golven hebben namelijk ook de eigenschappen als buiging ed.
Akkoord, maar met voldoend hoge frequenties en richtantennes kun je toch aardig bundelen. Kijk maar naar laserstralen die duidelijk ook EMgolven zijn. Met een goede optiek krijg je een divergentie van <0,1 mRad. Kun je het signaal km's ver versturen zonder veel isotrope verzwakking (divergentie).
[...]Het gaat niet om hetgene wat tussen de 2 antennes staat maar om de bandbreedte van het signaal, tussen de aarde en mars is er een heel kleine bandbreedte gebruikt (daarom ook dat het langzaam ging) Maar voor radiozenders is een bandbreedte van 15kHz (FM) nodig.
Toch wel, maar idd een smalle bandbreedte zal het ruisgetal van de ontvangeringang sterk naar beneden halen.
FM radiozenders hebben geen bandbreedte van 15 kHz, maar van 150 kHz dacht ik.
Voor energieoverdracht heb je in principe geen modulatie, dus geen bandbreedte nodig.
Op 17 november 2006 22:58:43 schreef grotedikken:
FM radiozenders hebben geen bandbreedte van 15 kHz, maar van 150 kHz dacht ik.
15 kHz audio, 19 kHz piloot, 38 kHz subcarrier (onderdrukt).
Zwaai max. 75 kHz maal 2 zijbanden is dus 150 kHz.
ik zie er wel wat in
stel je voor in de toekomst rijden we met een elektrische auto, rfid chip erin.
je zet hem op de parkeerplaats en hij word gelijk weer opgeladen met een spoel in het wegdek.
via de chip krijg je de rekening.
Op 17 november 2006 23:17:17 schreef KT88:
[...]
15 kHz audio, 19 kHz piloot, 38 kHz subcarrier (onderdrukt).
Zwaai max. 75 kHz maal 2 zijbanden is dus 150 kHz.
RDS @57kHz
ook onderdrukt, heeft ook weer 2 zijbandjes.
Totale freq spectrum is bijna 60kHz.
Maar je hebt met de zwaai te maken die is max 75kHz. -> 150kHz.
Een FM spectrum is niet zo eenvoudig op te tekenen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Ook temperatuur, de antenne bij de nasa werd met helium gekoelt tot op net geen 0 K.
En ja inderdaad de voorwerpen tussen de zender en ontvanger maken ook uit bij de sterkte. Maar de zenders van donna staan ook redelijk hoog opgesteld. Voor zo weinig mogelijk stoorelementen tussen in
Volgens mijn bron is FM trouwens 50-15000Hz, geluid heeft niet meer als 20kHz nodig in theorie, en tot 15kHz is de muziek goed genoeg voor onze oren. Daarmee dus een bandbreedte van 15kHz. Maar daar ga ik niet over discusieren, zou eventueel ook 150kHz kunnen zijn. In elk geval veel meer als de bandbreedte die gebruikt werd voor van mars naar de aarde te sturen.
Op 16 november 2006 20:55:35 schreef pros:
Voor mobieltjes e.d. is het misschien een nuttige optie.
Er bestaan al meer dan een jaar van die matjes waar je je mob op moet leggen en dat automatisch laad. Werkt met een spoeltje aan je batterij die de rf oppikt. Heeft ooit eens in de KIJK gestaan.
Edit: Shit waarom laat ik dat venster ook zo lang open staan:-( Iemand was me al voor. Maar die dingen zijn trouwens in massaproductie.
[Bericht gewijzigd door elektrohenri op ]
Op 17 november 2006 23:27:55 schreef elektrohenri:
[...]Er bestaan al meer dan een jaar van die matjes waar je je mob op moet leggen en dat automatisch laad. Werkt met een spoeltje aan je batterij die de rf oppikt. Heeft ooit eens in de KIJK gestaan.
Edit: Shit waarom laat ik dat venster ook zo lang open staan:-( Iemand was me al voor. Maar die dingen zijn trouwens in massaproductie.
die matjes inbouwen in elke bank en waar je maar kan zitten.
zo gouw je niks doet en op je reet zit word toch je mobiel bij geladen 
Op 17 november 2006 23:33:58 schreef shiptronic:
zo gouw je niks doet en op je reet zit word toch je mobiel bij geladen
Komt mooi uit ook nog, al die collega's die de hele dag zitten te bellen doen inderdaad geen reet, behalve een stoel warm houden.
Perfect idee! 
Zolang niemand mij kan uitleggen met welke materialen en methoden dat moet gaan werken denk ik dat het hier gaat om het recentelijk opnieuw uitgevonden materiaal genaamd 1G-Rap!
Voor zover ik iets van natuurkunde heb opgestoken is het wel mogelijk om met behulp van kinetische resonantie energie over te dragen maar dat is relatief gelijk aan de hoeveelheid die met EM straling wordt overgedragen. Het verschil zit hem denk ik hier in, dat bij resonantie de energie zich ophoopt in het meetrillende deel en daardoor lijkt het "veel" of "meer" energie.
Dit bericht zal wel uit het blad KIJK komen, die hebben wel vaker extreem euforische denkbeelden bij het ontdekken van bepaalde natuurkundige methoden of fenomeenen.
In den beginne dacht ik er niet aan, sorry.
Maar energie op afstand overbrengen kan natuurlijk.
Kijk eens simpel naar de magnetron, die doet het ook.
Maar dan moet je de warmte weer omzetten in electrische energie
Ut zou al 'n flink vermogen kunnen worden 
ja , met een magnetron open en een paar tl lampen aan aan het plavon is het voldoende, die gaan branden zonder dat je ze aansluit
(gold volgens mij ook als je ze bij een flinke antenne houd)
dus draadloze lampen zonder accu is geen probleem, mischien het uitzetten 
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
Op 18 november 2006 02:19:39 schreef shiptronic:
dat zal inderdaad een probleem zijn, maar ng niet voor direct denk ik, zal ng goed tijdje duren eer dat er door komt, want zoals eerder aangehaalt meot dan ng onderzocht worden of die stralen wel ok zijn en niet gevaarlijk en zo...(aleja, ge moet toch wen iets sterven e, ma liefst niet te snel)
Op 17 november 2006 21:22:31 schreef Aart:
@ GJ_ : Dat vind ik dus een niche.
mja, da's misschioen net van welke kant je het bekijkt. Het is van belang voor de helft van de industrie, met name de proces en petrochemie waar de aanleg van één conventioneel aangelegde sensor al heel snel meer dan 10.000 euro kost. (excl sensorprijs), en robots waar vooral het onderhoud en storingsgevoeligheid van conventionele sensoren lastig zijn.
Voor mij valt het in dezelfde categorie als LED-verlichting, als de specifieke mix van voor- en nadelen gunstig uitpakt voor een toepassing wordt het gebruikt, anders niet.
Met LED verlichting heeft het niks te maken met practisch nut. Als de mensen dit graag willen (omdat ze dat verteld is) dan willen ze dat en dan komt het er. Ik kan geen vakblad meer openslaan of er is weer LED verlichtinsnieuws. En allemaal consumentenmarkt. LED verlichting is aan een niet meer te stuiten opmars begonnen. LED is je van het en de massa gaat het straks willen. Philips koopt hele fabrieken en merken op om de armaturen te kunnen gaan produceren (o.a. Massive)
Ik dwaal af hè?
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
blijkbaar is de kristalradio nog steeds het meest succesvolle produkt dat zijn energie draadloos krijgt, en nog steeds in produktie ! 
Anoniem
Op 18 november 2006 02:19:39 schreef shiptronic:
ja , met een magnetron open en een paar tl lampen aan aan het plavon is het voldoende, die gaan branden zonder dat je ze aansluit(gold volgens mij ook als je ze bij een flinke antenne houd)
Werkt perfect zo'n draadloze magnetronvoeding voor lampen. Alleen , wat heb je aan die lampen als er in je kop twee hardgekookte eieren zitten waar voorheen je ogen zaten? 
Wat in gebouwbeheersystemen wel toegepast wordt is EnOcean-technologie. Dabn heb je bijvoorbeeld een afstandsbediening om het licht uit te doen met knopjes met een spoeltje eraan. De druk op de knop levert genoeg energie om de puls te zenden die de verlichting uit moet schsakelen. Verder bijvoorbeeld met dynamotjes zoals die ook in zichzelf opwindende horloges bevinden. Temperatuuropnemers op zonnecellen, dat soort dingen.
Op 17 november 2006 23:18:51 schreef shiptronic:
ik zie er wel wat instel je voor in de toekomst rijden we met een elektrische auto, rfid chip erin.
je zet hem op de parkeerplaats en hij word gelijk weer opgeladen met een spoel in het wegdek.
via de chip krijg je de rekening.
Als we dan toch bezig zijn gewoon van het hele wegen net een lineare motor maken 
Die had ik eerlijk niet gezien ! ( geloof jij het, geloof ik het
)
Ship's opmerking zette me aan het denken over lussen onder het wegdek om de motor in de auto te voeden.
Waarom dan niet meteen de auto vooruit duwen 
-edit-
Thread gelezen, en dat idee had ship alweer van jou gepikt 
[Bericht gewijzigd door Sine op ]