Ik heb zojuist een TV DVD Combo binnen gekregen met een defect. Het gaat om een Akai Tv DVD combi model CT-S14MtD-E3.
Zekering (2A) is eruit gevlogen. Tevens is er een FET gesneuveld naast de SOPS trafo en staat de voedingselco bol.
Heeft iemand een chassis nummer voor dit toestel of een schema ? Ben niet bekend met Akai.
Alvast bedankt !
Dominic
Ronald45
Golden Member
Ik zou als eerste aan de bruggelijkrichter diodes denken.
Die elco staat vermoedelijk bol omdat ie wisselspanning voor zn kiezen kreeg. Ook de FET zal daardoor gesneuveld zijn.
Misschien is ie nog te maken zonder schema.
Groetjes Ronald.
[Bericht gewijzigd door Ronald45 op ]
Opdruk van de FET is niet meer te lezen. Een schema is dus gewenst voor deze reparatie.
Elco meet nog maar 152 uF wat totaal niet meer klopt met de opdruk. Was wel te verwachten.
1 diode uit de brug was gesneuveld ik heb ze direct allemaal vervangen. SOPS trafo is nog goed overigens. Had exact een zelfde eens uit een slooptoestel gehaald en ze meten allebei gelijk.
Dus wie heeft er een idee waar ik het schema te pakken kan krijgen. 
Dominic
Ronald45
Golden Member
Misschien herkennen de vakmensen hier het chassis wel aan de hand van een foto? Die zou je kunnen plaatsen.
Groetjes Ronald.
Bij deze even een foto van het chassis. Ik kan nergens een kenmerk vinden geen FCC nummer niks. Er staat een klein nummertje op de onderste hoek : 20022003.
Wat me overigens meteen opviel is hoe rommelig alles in elkaar gezet is. Onderdelen schots en scheef op de print, soldeerwerk van lik me vestje....
Het hele spul is overigens opgebouwd rond een Philips SAA5532PS microcontroller.
En de ontplofte fet
Dominic
[Bericht gewijzigd door Dominic op ]
Ik heb inmiddels achter een plastic stripje een nummer gevonden : 0707-a20296-00
Hetzelfde chassis word ook gebrukt in;
Medion MD6226
AMSTRAD TX1435
DENVER TVD1401
Ik zie toch wat gekrabbel op die fet staan, is daar echt niks van te maken? En er staat een 'E' bij, fets hebben geen emitter...
[ot]
Heb je de Philips speelcomputer ook nog?
[/ot]
Idd lijkt het of er een E op de print staat en de logische volgorde bij transitoren in deze tv,s is dan B C E.
Afhankelijk van of het een n of een p transistor is kan je daar de vrij universele transistoren BC 639/640 plaatsen resp NPN /PNP
In dergelijke toestellen was het vaak zo dat de kleine elco,s verliepen waardoor de voeding te hoog ging oplopen dus die zou ik zonder meer vervangen.
Controleer ook de hoogohmige startweerstanden welke direct vanaf de main elco komen.
De main elco bol komt doorgaans door overspanning waarna de elco gaat kortsluiten waardoor de brugschakeling defect .
Nu je het zegt zie ik op de foto ook een E. Heb de print even schoon gemaakt en het is duidelijk een NPN tor. Stom dat ik dat niet heb gezien ... oeps ...
Ik heb het apparaat even leeg geschud en nog wat stukjes gevonden. Het enige wat ik kan vinden is C1815, wat weer voor BC of 2SC zou kunnen staan. Echter als ik hierop zoek kom ik bij beide torren uit op NPN audio torretje 
ps. De G7000 computer heb ik nog
die ligt ook uit elkaar op mn werkbank te wachten op nieuwe elco's en een schoonmaak beurt 

2SC1815, universeel torretje, japanse BC zeg maar. Gewoon vervangen en proberen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]