Moet het wel even op de keukentafel zetten, in de garage is het te donker.
Hier zijn er enkele, niet de beste kwaliteit: heb geen degelijke camera.
Geven toch een goed beeld van het geheel.

Heb gekozen voor een bewegende X en dus vaste Y.
Anders moet de X motor de Y + Z + spindle bewegen en die constructie leek mij te complex en waarschijnlijk onstabiel.

X-as: 2 dubbele glijrails (56 cm, recup uit minicomputer)aangedreven met M12 draadstang en 200 step motor uit Brother matrix printer.
De draadstang en motoras zijn gekoppeld met een soort nylon buis gebruikt in waterleiding.
De "moer" is een stukje nylon met M12 draad erin getapt, loopt heel soepel en heeft geen speling.

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/1.jpg

Y-as: 2 glijassen met de bijhorende geleiders uit OKI printers (32cm, 12mm dik). De rest is hetzelfde als de X.
De Y assemblage lijkt heel licht en fragiel maar is het niet.
De zijplaten zijn een soort gelaagde formica, veel harder dan aluminium en buigen niet (uit een afvalcontainer..).
De glijassen hadden aan beide uiteinden een kleinere diameter (8mm), hierdoor zitten ze opgespannen tussen beide zijplaten met een muurvast resultaat.

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/2.jpg

Achteraanzicht met de Z motor.

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/Y.jpg

Z-as: assen met bijhorende kunststof geleiders uit HP printer.
De aandrijving hier is met een riem (motor, "idler pulley en riem uit een Lexmark dacht ik).
Voor boren en licht vlak frezen werkt dit perfect maar het is niet goed genoeg voor zwaarder freeswerk.
Het was nooit mijn bedoeling om een 3D frees te maken maar het lijkt mogelijk als dit aangepast wordt.
De nylon stukken liggen al klaar voor de aanpassing naar aandrijving met draadstang maar weet nog niet als ze er ooit in komen.....

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/Z.jpg

Ik ben benieuw hoe je de spelingen op de 3 assen hebt overwonnen met slechts 2 kogellagers. Het ontwerp dat ik aan het uitdenken ben heeft 8 kogellagers per as. Tenzij ik kant-en-klare glijrails met 60 cm bewegingsvrijheid kan vinden.

De glijassen en rails hebben geen speling. Het is wel belangrijk om ze zover mogelijk uit elkaar te zetten en de aandrijfstang in het midden in dezelfde lijn als de assen.

De kogellagers in de Y as waren voorzien om de links/rechts speling op te vangen door de draadstang erin vast te zetten met de moeren.
Dit bleek helemaal niet nodig te zijn omdat de as van de motor goed vast zat, alleen met hard duwen kan ik die verplaatsen (dit lijkt minder het geval op andere motoren).
Dus die kogellagers dienen alleen om de draadstang te geleiden. De moeren zijn vastgezet met Loctite en dienen alleen als "vliegwiel", ze mogen er gewoon af.
Bovendien is de kogellager aan de kant waar de motor zit ook overbodig, de stappenmotor heeft er een.
Zo heb ik het dan ook gedaan voor de X as: Simpelweg motor gekoppeld aan de draadstang, werkt perfect.

wat voor motor is dat om je boor/frees aan te drijven?

Zeker heel strak.. Echter nog een beetje te klein voor mij...

Ik moet namelijk ook platen van 50cm breed plexi kunnen graveren..

Wordt tijd dat ik ook eindelijk eens aanpak om mijn xyz bankje te bouwen.. Elektro had iki al een tijdje klaar met 3 ULN2803... Echter vanwege de maten zit ik een beetje vast op mijn glijstangen.. En moet ik dat dus oplossen met nylon lagering.. Echter laat dit weer veelste lang op zich wachten ;S

Oftewel gaat morgen eens iets heel nuttigs doen: Schuur opruimen.. Ter voorbereiding..

BTW hoe nauwkeurig kun jij frezen?? Ben jij in staat om op een print een spoor tussen 2 via's door te krijgen?? Dus tussen de reeks van ic pootjes door enkele sporen laten lopen?

[Bericht gewijzigd door DJD XTREEM op ]

Was hier bezig met een volledig antwoord en verdere uitleg maar het blijkt plotseling verdwenen, kan dus herbeginnen....

De motor is een gewoon handheld pcb boormachientje (ala Dremel), alleen was de onderste kogellager compleet versleten, die heb ik vervangen door een miniatuur motortje uit een harde schijf met 2 hogesnelheidskogellagers ipv te proberen de lagers eruit te halen en waarschijnlijk te vernielen..
Vandaar dat eigenaardig koperen gedoe onderaan.

Heb dit moeten doen om het frezen te verbeteren, bij boren was er geen probleem zelfs met die versleten lager.

De "spindle" is volgens mij het grootse probleem bij een low-cost machine die ook gebruikt wordt om te frezen.
Plaats een PCB boormachientje vast in bv een bankschroef met een boortje van 2mm of een freesje. Duw tegen de punt en bekijk de verplaatsing, er is niet veel kracht nodig om die 1mm te buigen.
Er wordt veel gepraat over speling maar als je het bovenstaande bekijkt.....
Bij boren is dit geen probleem, geen zijdelingse krachten en evt. X-Y speling is gestabilizeerd tegen dat de boor de print bereikt.
Frezen is dus een stuk moeilijker.

BTW hoe nauwkeurig kun jij frezen?? Ben jij in staat om op een print een spoor tussen 2 via's door te krijgen?? Dus tussen de reeks van ic pootjes door enkele sporen laten lopen?

Dat was nou net mijn vraag, ik zoek daarvoor een goed programma en de correcte frezen.
Testen met een botte 1.xx mm ronde frees geven aan dat een spoor tussen IC pootjes zou moeten lukken (hoeken zijn recht en precisie is goed) maar ik mis de nodige "infrastructuur" om enkele serieuze testen te doen.

Suggesties? Iemand met enige ervaring?

Dit is het resultaat van het boren, op lage spindle snelheid, het kogellagerprobleem in de boormachine was dan nog niet opgelost.
En weeral met dezelfde povere camera, kan alleen een gedeelte ervan duidelijk krijgen.

Print werd eerst geboord in fotogevoelig materiaal, daarna belicht met afdruk uit laserprinter, ontwikkeld etc....

Componentenzijde:

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/top.jpg

Soldeerzijde:

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/solder.jpg

Dit is het pcb voor het sturen van de stappenmotoren van de machine.

Software zul je gewoon even moeten zoeken.. Neus het topic nog eens door er staan namelijk genoeg linkjes in van de software..

Wat betreft het frezen en de afwijking hierin volgens jou.. Als je echte freesjes erin zou draaien zul je merken dat er geen zijdelinkse beweging mogelijk is.. (mits je geen speling op je lagers hebt) Ik heb mensen gezien die met hoge nauwkeurigheid kunnen frezen met behulp van echte freesjes.

Maar hierin is speling echt de grootste boosdoener.. Helemaal met een boortje van 2mm die zijn veel te flexibel in zijwaartse bewegingen.. Vaak als ik een dunne boor (tot 4mm) in de kolomboor druk en je drukt een beetje tegen je te boren materiaal aan zal je zien dat de boor een bepaald gedeelte meebuigt.. Ga je tever zegt ie KNAP..

Heb alle links al vroeger eens bekeken en uren lang ge-Googled en weet ondertussen waar wat te krijgen is
Wou gewoon weten als iemand hier ervaring mee had ipv zelf het warm water uit te vinden.
Welk programma geeft het beste resultaat, kan goed ingesteld worden etc...
Welk type frees is hiervoor best geschikt en wat zijn de ervaringen, waar kan je ze krijgen?
Lijkt dat die dingen slechts optimaal werken en de langste levensduur hebben bij 30.000RPM......
Bovendien zouden die "slechts" een levensduur hebben van 45 meter.
HSS of hardstaal (carbide)?
Welke is de beste frees-bewegingssnelheid?

Iemand?

Tja software is maar net wat je zelf handig vindt en welk type interface je gebruikt..

Inderdaad werken frezen het beste bij hoge snelheden..
De frezen die ik wel eens tegenkom zijn een 5mm dik met een tip van enkele 100ste van 1mm. Dubbelzijdig uitgevoerd dus 2x te gebruiken..
Ik kom ze tegen op een standje op de radio onderdelen markten van de Veron..

Beste frees bewegings snelheid is helemaal verschillend per materiaal.. zacht kunstof freest veel sneller dan plaatstaal.. Dus dat is per materiaal gewoon uitproberen waneer het nog wel goed gaat en waneer er te veel stress op het systeem komt te staan.. Meestal kun je zulke dingen merken in sterke toeren vermindering, dichtslippen frees of niet strak werk.. Dat het gaat brokkelen..

Kun jij trouwens jou x,y,z as nog tegenhouden of zijn de motoren wel degelijk sterk dat je ze niet zo tegenhoud met de minste weerstand?? Ben er benieuwd naar omdat ik heel erg zit te dubben of ik mijn stappenmotors op vertraging zal gooien of niet.. Heb namelijk voor X & Y 7,5Deg per stap motoren.. (Komen uit HP500 printers) Dus ben ik nog niet over uit of ik dit nauwkeurig genoeg vindt.. Anders kan ik met een beetje moeite er reductie's tussen gooien van 1:20 ofzo...

[Bericht gewijzigd door DJD XTREEM op ]

Frezen wordt dus experimenteren.
In de meeste lectuur beschrijven ze een type als de 846 op deze pagina:
http://www.mdaelektronica.nl/webshop.html?target=p_69.html&lang=nl

Als ik de X of Y tegenhou veplaatst de ganse tafel zich, dus de kracht is geen probleem.
Ga je draadstangen gebruiken? Bij M12 heb je bij een omwenteling van de motor een afstand van 1.75mm.
Mijn motoren zijn 1.8deg/step dus een step komt overeen met 0.00875mm, precisie is geen probleem.
Dit is het mooie van draadstangen, geen complexe reducties, gewoon rechtstreeks koppelen.
De snelheid die ik haal is bijna 2 cm per seconde, tijdens het boren bereikt ie dit zogoed als nooit, de afstanden zijn veel korter

Stappenmotoren en hun sturing zijn ook een complexe materie..
Zijn die van jou unipolair (5 of 6 draden) of bipolair (4 draden)? Wat is hun spanning en stroom?
Welke type sturing ga je gebruiken: gewoon de spanning erop, "bi-level", ballast weerstanden of PWM.
Bovendien kan je ook half-step gebruiken, dan worden jou motoren plots 3.75 maar dan verlies je wel kracht.

Dit is allemaal belangrijk, heeft grote impact op kracht en snelheid.
Veruit de eenvoudigste maar ook de slechtste configuratie zijn unipolaire motoren met gewoon de spanning schakelen. (zoals je meestal ziet in eenvoudige schema's)
Het beste zijn bipolaire motoren met lage interne weerstand en PWM gestuurd (dit is het meest complexe..)

Jeetje 40 euri per 5 is nogal wat..

Ik wou gebruik gaan maken van M10 draad omdat die redelijk overeen komen met de maat van de tandwielen die op de assen van de motors zitten. Dan een stukje slang ertussen. (hoe heb jij dat bevestigd?? )

Mijn motoren zijn : http://www.eminebea.com/content/html/en/motor_list/pm_motor/pm55l048.s…

Ze zijn unipolair en ik ga ze aansturen op de meest simpelste wijze.. Niet dat ik een gecompliceerde manier uit de weg ga.. maar ik wil een besturing hebben die op bijna alle software draait.. Dan kom je dus op de 3x ULN2803 print uit.. Ik heb nog een oude laptop staan die onder DOS draait die dit heel mooi kan aansturen.. Gewoon de Gcode op floppy gooien en dan naar de CNC toe en uitvoeren..

Kwa nauwkeurigheid moet ik even gaan uitvogelen wat ik precies wil.. Maar daar kom ik vandaag wel uit.. Vandeweek een basis frame lassen om de hele handel op te zetten.. Dan mijn 4 lagerschuivers bevestigen en een plaar erop bouwen.. En dan opzoek naar geschikt materiaal om naar boven te gaan.. Staal wordt te zwaar dus denk iki dat ik ook naar dat 'gelaagde formica' opzoek ga..

Op 14 november 2004 08:41:41 schreef DJD XTREEM:
Jeetje 40 euri per 5 is nogal wat..

Dat is niet misselijk, maar ik geloof dat je juist daar niet op moet bezuinigen. Er wordt nogal wat van die dingetjes gevraagd. (harde epoxyplaten, grote nauwkeurigheid, lange levensduur enz..).

Aardige topic trouwens. Ik ben zelf ook met een cnc-machientje bezig.
Heb een Proxxon freesmachientje gekocht met kruistafel.
http://www.kruis.nl/artikelen/727110.html
Daar heb ik steppers op bevestigd. Jammer dat de Y-richting slechts 49 mm heeft. Daar moet dus wat op verzonnen worden als ik een eurokaartje wil boren/frezen.

Mijn motoren zijn : http://www.eminebea.com/content/html/en/motor_list/pm_motor/pm55l048.s…

Ze zijn unipolair en ik ga ze aansturen op de meest simpelste wijze.. Niet dat ik een gecompliceerde manier uit de weg ga.. maar ik wil een besturing hebben die op bijna alle software draait.. Dan kom je dus op de 3x ULN2803 print uit.. Ik heb nog een oude laptop staan die onder DOS draait die dit heel mooi kan aansturen.. Gewoon de Gcode op floppy gooien en dan naar de CNC toe en uitvoeren..

Mijn steppers worden unipolaire hybrids (24V 200 mA).
Je kan bijna een academische graad behalen op het aansturen van steppers, maar ik heb ook voor de simpele benadering gekozen, dus; ULN2803 en gewoon lekker onvriendelijk aansturen.
Dit wordt eigenlijk een soort prototype voordat ik aan een grotere machine ga beginnen, want ik ben al een hoop (voorziene) problemen tegengekomen, en verwacht dat er nogal wat onvoorziens boven water kan komen.

Het project van A tot Z:

Ik werk met de studentenversie van Ultiboard. Deze kan een drillfile aanmaken, dus boren is geen probleem.
Een beperking van deze versie is dat er geen gerber-file aangemaakt kan worden. Hier moeten we dus een beetje gaan hacken. Ik denk dat ik een screendump van de printsporen ga maken, daarmee produceer ik een bitmap.
Daarin moet ik een paar referentiepunten zetten, en aangeven hoeveel mm daartussen zit, om op schaal 1:1 uit te komen. Vervolgens mag VB met een 'virtuele frees' over die BMP heen gaan, om coordinaten te produceren.
Probleem dat nog opgelost moet worden is het herkennen van sporen die een hoek van 45 graden maken. Ik wil dus niet tot in het oneindige X+1 en Y+1 doen, maar 2 motoren tegelijk aansturen.

Dan wordt er in VB een stuurprog gemaakt, die de coordinaten naar een PIC stuurt. Allemaal tegelijk, want ik wil geen 'hikje' van de motoren tijdens seriëele communicatie. Deze PIC stuurt de motoren dan aan.
Probleem is dat er ook handbediening middels een joystick op komt. De PIC moet dus ook de absolute positie van de frees weten, en onthouden....ook na uitschakelen!!
Ik gebruik dus geen eindschakelaars, daar heb ik het nut nog niet van ingezien...
Volgend probleem is het updaten van een LCD-display die XYZ absoluut- en relatief moet aangeven.
Dit moet tussen de stappen door gebeuren, en daar heb ik minder dan 3 millisec. de tijd voor.
Dan krijgen we nog de tegen-EMK van de motoren. Ik heb hierdoor al aardig wat pics en ULN's gemold, dus dat wordt zwaar beveiligen met snelle diodes, en misschien ga ik zelfs optocouplers gebruiken.

Kortom; best wel een heavy projectje, waar ik nog wel wat weekjes mee zoet ben...

groet, Theo

Met M10 en 7.5 graden krijg je 0,03125 mm/step, lijkt mij meer dan voldoende.

Die simpele wijze kan je op een eenvoudige manier verbeteren door gebruik te maken van ballastweerstanden.
De vuistregel is als volgt: je verdubbelt de spanning en plaatst een vermogenweerstand in beide stroomdraden naar de motor met dezelfde weerstand als die van de motor.
Dus 24V wordt 48, weerstanden van 30 ohm (serieuze kleppers).
Dit heeft als gevolg dat de stroom veel sneller stijgt in het begin van iedere stap naar zijn normale waarde en resulteert in grotere kracht en snelheid.
Ik gebruik dit (met motoren van 5V 5ohm) en het verschil is opmerkelijk, weet echter niet wat dit bij hybrids geeft.
Suggestie : Probeer het eerst gewoon en daarna met dit systeem.

Bitbiters tegen-EMK is nog zo'n addertje onder het gras.
Als je dioden op de conventionele manier plaatst, dwz van collecter naar voeding, dan krijg je bij unipolaire motoren volgend effect:
Die tegen-EMK piek genereert een stroom door de motor in omgekeerde richting als die van de zopas uitgevoerde stap en werkt de motor tegen: verminderde snelheid etc..
Om dit te vermijden worden meestal zenerdioden gebruikt, zie de L297 PDF op pag. 15: Zeners van 48V.

Voor de stuursignalen uit de PC:
De "betere" CNC programma"s ala Kcam4 blijken deze simpele sturing niet te ondersteunen, het moet pulse/dir zijn.
Turbocnc kan beide aan.
Ik gebruik nu 2 PIC's 16F48 (firmware van het net) die pulse/dir omzetten naar de 4 gewone signalen, weinig extra componenten en geen beperking naar software toe, ik hou namelijk ook mijn eerste "simpele" versie compleet.

Op 14 november 2004 14:17:25 schreef lucas:

Die simpele wijze kan je op een eenvoudige manier verbeteren door gebruik te maken van ballastweerstanden.
De vuistregel is als volgt: je verdubbelt de spanning en plaatst een vermogenweerstand in beide stroomdraden naar de motor met dezelfde weerstand als die van de motor.
Dit heeft als gevolg dat de stroom veel sneller stijgt in het begin van iedere stap naar zijn normale waarde en resulteert in grotere kracht en snelheid.
Ik gebruik dit (met motoren van 5V 5ohm) en het verschil is opmerkelijk, weet echter niet wat dit bij hybrids geeft.

Bitbiters tegen-EMK is nog zo'n addertje onder het gras.
Als je dioden op de conventionele manier plaatst, dwz van collecter naar voeding, dan krijg je bij unipolaire motoren volgend effect:
Die tegen-EMK piek genereert een stroom door de motor in omgekeerde richting als die van de zopas uitgevoerde stap en werkt de motor tegen: verminderde snelheid etc..
Om dit te vermijden worden meestal zenerdioden gebruikt, zie de L297 PDF op pag. 15: Zeners van 48V.

Voor de stuursignalen uit de PC:
De "betere" CNC programma"s ala Kcam4 blijken deze simpele sturing niet te ondersteunen, het moet pulse/dir zijn.
Turbocnc kan beide aan.
Ik gebruik nu 2 PIC's 16F48 (firmware van het net) die pulse/dir omzetten naar de 4 gewone signalen, weinig extra componenten en geen beperking naar software toe, ik hou namelijk ook mijn eerste "simpele" versie compleet.

kan jij is een schema posten van je sturing want van die uitleg snap ik lang niet alles

Op 14 november 2004 14:17:25 schreef lucas:

De hybrids maken 1,8 deg/step dat geeft 0,005 mm per step.
Meer dan voldoende resolutie om halfstepping of microstepping lekker te kunnen vergeten.

Dit mogen dan geen draadgewonden weerstanden zijn, want die geven weer inductie, en dan is het mooie effect weer helemaal weg.

groet, Theo

Op 14 november 2004 15:09:24 schreef bitbiter:

[...]

Dit mogen dan geen draadgewonden weerstanden zijn, want die geven weer inductie, en dan is het mooie effect weer helemaal weg.

groet, Theo

mag toch wel want die zijn bifilair gewikkelt en geven dus geen inductiespanningen
http://www.vego.nl/4/n/n_061_01.gif
http://www.vego.nl/4/n/n_061.htm

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Op 14 november 2004 15:11:21 schreef stynus:
[...]
mag toch wel want die zijn bifilair gewikkelt en geven dus geen inductiespanningen
[afbeelding]
http://www.vego.nl/4/n/n_061.htm

Hoe kan je constateren of je weerstand al dan niet bifilair is? Ik heb namelijk een hele vracht powerweerstanden, en het zou leuk zijn als ik daar wat van kon gebruiken.
Ik bezit geen inductiemeter.

groet, Theo

hmm resolutie van 0,03125 mm/step is echt genoeg voor mij.. Dan kost het me nog 16 stappen om 0,5 mm te verplaatsen.. Dat is ruim voldoende..

Waarom heb je eigenlijk teflon gebruikt voor je 'nuts' op je spindels.. IPV gewone moeren?? Gewoon benieuwd naar..

Morgen eens zien dat ik ff langs plaatselijke metaal boer ga om wat materiaal op te halen..

Op 14 november 2004 17:45:53 schreef bitbiter:
[...]

Hoe kan je constateren of je weerstand al dan niet bifilair is? Ik heb namelijk een hele vracht powerweerstanden, en het zou leuk zijn als ik daar wat van kon gebruiken.
Ik bezit geen inductiemeter.

groet, Theo

als je er veel hebt kan je er is 1 openwerken.

kan jij is een schema posten van je sturing want van die uitleg snap ik lang niet alles

Hier is een gedeelte met de PIC die ik nu gebruik.
Een PIC doet de omzetting voor 2 steppers.
Het basisschema is zogoed als identiek als het simpele ULN.
Alleen zijn er de 2 vermogenweerstanden tussen de 12V en de motor, de ballastweerstanden die de kracht opdrijven.
En ook de 2 zeners, bij mij staan ze naar de 12V (was ook zo uitgevoerd in een printer), sommigen zetten ze gewoon naar massa. Deze voorkomen dat de tegen-EMK de motor afremt maar dempen die toch zodat de drivers niet vernield worden.
Indien je dit gebruikt moet je wel even nakijken indien de ULN een spanning van 60V (48+12) verdraagt.
Ik gebruik darlington arrays van 3A 100V, kwestie van een beetje reserve te hebben....

http://users.skynet.be/sky50985/CNC/stepperdriver.jpg

Op 14 november 2004 18:08:51 schreef DJD XTREEM:
Waarom heb je eigenlijk teflon gebruikt voor je 'nuts' op je spindels.. IPV gewone moeren?? Gewoon benieuwd naar..

Ben zelf ook bezig met het bekijken voor zo'n CNC machine (vandaar dat ik dit topic met zeer veel interesse volg) en ik denk dat Lucas (BTW: Deftig apparaat!!) dat teflon gebruikt omdat het "smeert" en sneller slijt dan het draadeinde.
Het gevaar bestaat nl. dat als jij kracht uitoefend op een draadeinde met een moer van hetzelfde materiaal deze vast kan slaan waardoor beide niet meer van elkaar te scheiden zijn en beide defect raken. Zie maar eens exact eenzelfde soort draadeinde te vinden na een jaartje ofzo gebruik.

Meestal zie je dan ook dat op een draadeinde van staal of RVS een koperen moer of teflon systeem gebruikt wordt om te voorkomen dat het draadeinde in de moer vastslaat. Het koper of het teflon zal dus eerder "verkruimelen" dan het draadeinde bij te vast aandraaien of scheef opzetten. Het kan zo altijd weer losgehaald en vervangen worden

Bij mij op het werk zijn de meeste tanks en reactoren met een hand en/of mangat (luik van RVS) uitgeveord en daar is dit ook zo uitgevoerd (koper op RVS). Het is gemakkelijker de bout te vervangen door een nieuwe (volledig eraf draaien en een nieuwe plaatsen) dan het draadeinde dat in een scharnier gelast is.

Gewone moeren hebben speling (daar gaan we weer...) en ijzer op ijzer glijdt niet zo goed.
Mijn zelfgetapte nuts hebben geen speling, zelfs niet als alle 3 de draadtappen gebruikt werden, heb de nummer 3 er zelfs verschillende malen doorgehaald.
Het lijkt alsof de kunststof tegenwerkt, het resultaat is spelingvrij maar creert heel weinig wrijving:
Teflon of nylon glijdt namelijk heel goed over ijzer (zie vorige topics over lineaire geleiders in dit forum).

Als het een probleem is om dit te vinden kijk dan eens in de keukenkast, daar staat meestal een snijplank uit witte kunststof, Zou het erg zijn als die plots wat kleiner geworden is ... ;-)

Verdorie was net iets te laat..

ik denk dat Lucas (BTW: Deftig apparaat!!) dat teflon gebruikt omdat het "smeert" en sneller slijt dan het draadeinde.

Kunststof geleiders worden al lang gebruikt in printers ed.
Maar ik heb er nog maar weinig (eigenlijk geen) gezien die versleten waren, als je het ding een beetje onderhoudt, regelmatig reinigt en lichtjes smeert denk ik niet dat het rap verslijt.
De toekomst zal het uitwijzen....
Die kunststof is namelijk heel hard, denk eens aan dat keuken-snijbord, stukje rosbief in sneetjes snijden met een vlijmscherp mes, hoe diep raak je erin???

weet ik wel ja :) ik bedoel dan ook dat als er iets mis gaat (vastloper ofzo en je hebt sterke steppers...) Maar geloof me als ik je vertel dat wij op het werk regelmatig meemaken dat een teflon "bout" om het zo maar ff te noemen volledig aan gort gedraaid wordt door een snuggere die 'm d'r niet helemaal recht op zet.

als je door wat voor reden dan ook (vijlsel op je draadeinde ofzo) toch je "bout" hierover beschadigd dan ben je snel klaar...

Waar heb jij je teflon gehaad en van welke kwaliteit is het?!