Hallo,
Ik wil een powermixer kopen maar... Ik wil van mijn PC de LINE OUT naar mijn powermixer laten lopen. geen probleem. Maar nu komt het. De line out is een stereo signaal en de ingangen zijn mono. daar zitten een XLR aansluiting voor mic. en een Jack aansluiting voor Line maar is Mono hoe moet ik dat aansluiten.
Je hebt ook Stereo ingangen. Dan moet je 2 jacks inpluggen 1 voor link en 1 voor rechts. kan ik gewoon gebruiken maar... ik heb ook een stereo cd speler en een stereo MD speler dus hoe moet ik dat allemaal aansluiten??
Klik hier voor de handleiding mischien heb je er wat aan!
Alvast bedankt
Knappe kast, maar meer voor een podium met diverse mensen.
Deze kast is special ontworpen voor microphone usage, met een beperkte mogelijkheid voor het aansluiten van stereo audio hulp toestellen.
Ik zou omkijken naar een andere mixer als het kan, tenzij je inderdaad podium werk gaat doen.
ja dat was wel de bedoeling. Ik deed al kleine partijen enzo maar ik wil meer de evenementen kant op. Dus veel podium met muziek enzo. dus niet een DJ want dan meot je inderdaad een andere mixer hebben ja. maar het is dus voor podium. Ik heb dus 3 bronnen waar ik de muziek vandaan haal en de rest is mics.
als je echt in stereo wilt werken, zul je 2 kanalen moeten reserveren, en de pan van bijde kanalen op resp L en R moeten draaien... Maar, wie gaat nu bij een 'knalfeest' merken of het mono of stero is? Persoonlijk zou ik de tafel sowieso niet gebruiken als DJ tafel.
MAW ligt het er maar net aan wat je zelf wilt. Laatste optie die ik verzinnen kan is je MD op een aux return of tapereturn te zetten. Dit is alleen practisch als je ze puur voor jingles ed gebruikt. MD als begeleiding voor tape-acts dan zeker niet
ok ik snpa het dus het is niet te horen of het stereo of mono is? Ik heb namelijk een cd daar loopt de muziek van links naar rechts en terug terwijl de zang hetzelfde blijft. Dat verschil hoor je dan niet.
maar hoe zoun je het dan moeten aansluiten als je bijv. van een cdspeler die tulp hebt naar een mono jack? In de handleiding staan schema's mar daar staat geen stereo mono bij...
Op 27 januari 2007 16:24:56 schreef Aleandervz:
ok ik snpa het dus het is niet te horen of het stereo of mono is? Ik heb namelijk een cd daar loopt de muziek van links naar rechts en terug terwijl de zang hetzelfde blijft. Dat verschil hoor je dan niet.
Natuurlijk hoor je dat, wat denk je zelf?
maar hoe zoun je het dan moeten aansluiten als je bijv. van een cdspeler die tulp hebt naar een mono jack? In de handleiding staan schema's mar daar staat geen stereo mono bij...
Spitsen naar 2 monojacks, en zoals al eerder gezegt twee kanalen gebruiken.
9-10 en 11-12 gebruiken stereofaders de rest mono, maar je hebt altijd een jack per kanaal nodig.
Deze gegevens haal je zo van pag 1 van de pdf af.
ja dat had i ook al gezien. Maar ik was even in verwarring dus ik dacht voor ik iets koop even na vragen. Bedankt
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Op 27 januari 2007 16:24:56 schreef Aleandervz:
[...] Dat verschil hoor je dan niet. [...]
Hij bedoeld denk ik dat je dan geen verschil meer hoort tussen links en rechts, als je van stereo naar mono gaat.
Op deze manier zou je een stereo signaal samen kunnen voegen tot een mono signaal.
Bron links -------\/\/\/\---+------------ mono ingang
---+ 10K | +----
| | |
Bron rechts -------\/\/\/\---+ |
---+ 10K |
| (massa) |
+---------------------+Schema geleend van http://www.epanorama.net/documents/audio/mixer.html
persoonlijk denk ik dat je voor de evenementenwereld geen stereo effect nodig hebt. Een heel enkele keer voor live-bands is het mooier hier en daar enkele kanalen 'offcentre' te zetten. voor een cdtje/mdtje lijkt me dat niet. Maarjah, dat is mijn mening.
maar het is voor sommige dingen. al 2 keer meegemaakt dat als je bijv kanaal links voor grote boxen voor gebruikt waar de standaard muziek uit komt. en ook de spraak enzo. en dan kleinere boxen op kanaal rechts achter zet. kan je het geluid van een act overlaten vloeien van voor naar achter. Dan krijg je een heel ruimtelijk effect. Wat uit ervaring niet snel wordt vergeten.
dan werk je toch ook niet stereo? en in jou voorbeeld zeker niet. Dan heb je dus mono op links je frontset, en mono op rechts je toneelstuk?
Probeer ook je verschillende vragen over de evenementenwereld in 1 topic te zetten.
haha ok maar ik dacht dat daar 2 topics voor nodig waren sorry
(mischien kan een mod het veranderen)
Ja je hebt gelijk. Ok dan gaat ik het schema maken dat is getekend en nogmaals bedankt voor de moeite ik laat nog wel even weten of het werkt en of alles gelukt is 
Volgens mij heb ik het wel eens eerder gezegd, we zijn geen pro audioforum maar een zelfbouw-elektronicaforum (waar overigens ook heus wel de nodige serieuze audiokennis zit 
Voor informatie over het gebruik van prof. audioapparatuur en alles wat daarbij komt kijken zijn andere fora als dat van New-Line en soortgelijke.
Een knutselvraag over een minder gebruikenlijke audioverbinding/interface als dit topic is hier prima, maar vragen over enkel het gebruik horen echt elders en zullen daar ws ook beter beantwoord kunnen worden. (en lees de usermanuals goed, zoek zelf ook alvast.. etc. 
Ontopic:
Vooral bij een (geaarde-) PC lijkt het me niet onzinnig te proberen van de sy ingangen van deze mixer gebruik te maken om gnd problemen voor te zijn. Ik stel mij dan iets voor als:
PC Mixer line in
audio jack tip (L) ----[1k]--+------ Load (tip)
|
audio jack ring (R) ---[1k]--+
audio jack gnd -----+--[1k]--+------ Return (ring)
| |
+--[1k]--+
PC case ----------------------------- X (Sleeve)
Hoe goed de symmetrie uitpakt zal ook afhankelijk zijn van de uitgangsimp van de geluidskaart, maar het zal allicht enkele tientallen dB's beter zijn als asy.
oh bedankt voor de toevoeging. kan ik even proberen kijken wat beter is. Als ik nog even mag vragen: Waarom moeten die weerstanden ertussen? In een gewone kabel moet toch zo weinig mogelijk weerstand zijn om het beste signaal tekrijgen of heb ik dat mis?
offtopic: Waarom ik het hier vraag. Ik heb hier vaker dingen gevraagt en ben altijd goed geholpen. Dus ik weet een beetje wat voor personen hier zitten vandaar.
[Bericht gewijzigd door Aleandervz op ]
We zijn niet zo streng, maar we moeten ergens een grenzen trekken willen we een hobby-elektronicaforum blijven..
Ik praat zelf ook (heel) graag mee over pro audio en licht, maar doe dat dus elders. 
Het idee achter sy verbindingen is dat men de stroomkring van het audiosignaal (via load en return) zo goed mogelijk gescheiden houd van alle mogelijke andere stroomkringen.
Zo is de afscherming (X) apart van die kring en laat men de in- en uitgangsimpedanties in load en return een brug van Wheatstone in evenwicht vormen waardoor gnd-potentiaalverschillen niet zichtbaar zijn voor het signaal.
Bla. Ik schreef ooit een artikeltje over audioverbindingen dat niet perfect is maar een aardig begin vormt.
ok ik begrijp wat je in je artikeltje zegt. Maar... Ik heb dus een pc (die geaard is) aangesloten op mijn powermixer (die ook geaard is) dat is volgens jou artikel een probleem met het audioverbinden. Kan je een schematje geven hoe ik van mijn 'line out' op mijn computer naar mijn powermixer XRL. Jij (Aart) hebt op je site een kabeltje staan tussen je DJ mixer en een laptop. Zoiets dus. Alleen het probleem is dus de aarding.
Op 27 januari 2007 22:00:43 schreef Aart:
PC Mixer line in audio jack tip (L) ----[1k]--+------ Load (tip) | audio jack ring (R) ---[1k]--+ audio jack gnd -----+--[1k]--+------ Return (ring) | | +--[1k]--+ PC case ----------------------------- X (Sleeve)Hoe goed de symmetrie uitpakt zal ook afhankelijk zijn van de uitgangsimp van de geluidskaart, maar het zal allicht enkele tientallen dB's beter zijn als asy.
Dit had je gemaakt. Dit is dus als ik het goed begrijp voor een 6,5 Mm jack SY?? Maar hoe zit het dan met die dubbele aarde? dat snap ik niet, het doel/probleem met die aarde.
Beetje offtopic:
waarom die weerstanden??:P
[Bericht gewijzigd door Aleandervz op ]