Zit ik hier met mijn laptopje uit het jaar nul.
En bedacht mij toen,
Ik hoor ook heel veel CW op mijn R 1000.
Ik had al in het forum gevraagd of ik deze CW op mijn laptop
kon omzetten naar iets leesbaars,
dit schijnt te kunnen alleen ik weet niet hoe!
Graag gratis natuurlijk!
Software,
En schema's voor ontvangst en zenden?
Hoe zit het?
Ik weet er niks van af dus maak me maar wat wijs?
Rob007.
Om morse te decoderen CWGET downloaden http://www.dxsoft.com/en/products/cwget/
Hoofd tel. uitgang van de ontvanger naar line in van de soundcard. Eventueel galvanisch scheiden met een 1:1 (modem) trafotje.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
opperjanker
ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.
Koekoeksklok
Michael / PA4MW
Hoi Rob,
Voor het decoderen van morse gebruik ik Mixw. Ik ben erg tevreden over het programma, maar helaas is het programma niet gratis. Met Mixw kan je overigens meer dan alleen morse decoderen, zoals: packetradio, BPSK, SSTV etc. Als interface voor het zenden zou je een PSK box kunnen bouwen. Werkt perfect en kost niet veel. Link: http://www.xs4all.nl/~typens/frag/pskbox/.
Met vriendelijke groet,
Michael
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Op 28 januari 2007 23:20:54 schreef Sparks:
Is er nog wat boeiends te lezen op dat cw gebeuren dan?
wie comuniceren er nog in morse??
Een 100.000+ radio amateurs over de hele wereld.
Daarnaast nog wat overheidsdiensten in de wereld, meestal wel gecodeerd.
killerbeezz16
HF door me brain!
Op 28 januari 2007 23:20:54 schreef Sparks:
Is er nog wat boeiends te lezen op dat cw gebeuren dan?
wie comuniceren er nog in morse??
Hele volksstammen 
Het is nog steeds DE manier om op lange (als in de hele wereld rond) berichten naar elkaar te sturen.
WWW.DXtuners.com
Zoek een mooie ontvanger uit en kijk eens rond de 3,5mhz,7mhz,14mhz, 1,8mhz.
Daar wordt je gewoon weggepiept 
Als je wilt weten wat er ge"piept"wordt moet je gewoon mixW, of CWget downloaden.
Groet
Bas/pd1bjs
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
ja die piepjes ontvang ik hier ook wel
en ook in alle frequentie gebieden wel
packet hoor ik hier en daar ook wel
Maar ik vroeg me af wat voor mensen dat gebruiken
is het alleen wat dxen voor amateurs of weet ik veel
overheden zullen wel wat intresante dingen over en weer sturen
het enige wat ik leuk zou kunnen vinden is qrp over de hele wereld contact maken
killerbeezz16
HF door me brain!
Gewoon je N papiertje halen en antennetje ophangen en zenden maar!
bas
[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]
Alleen ontvangen kan dus.
Maar bedacht me doe je het een moet je ook aandacht geven aan het ander
@rd12tf
http://home.tele2.fr/f5bud/morse.htm
Kijk bij ListenCw, heb het nog niet getest.
Anders is er nog CWget maar dat is niet gratis.
Je hebt 2 manieren (ruwweg)
Via je geluidskaart en een relaiskaart je set bedienen, of via een TNC.
Een kabel van je speaker (van je set) naar je mike/line in ingang, dan een kabeltje van je speaker(PC) naar je set (dus aan de mick ingang van je setje) en ergens een leuk schema van een relais kaart zien te vinden voor bediening ptt
Via een TNC bijna het zelfde alleen je moet je speaker(set) en mike(set) en je PTT aan je set.
Suc6
Bas
-------------------------------------------------------------------------------
@Hugo
Om morse te decoderen CWGET downloaden
http://www.dxsoft.com/en/products/cwget/
heb nog niets binnen gehaald
Vind het toch erg onduidelijk allemaal (zal aan mezelf liggen)
Daarom is CW niet bekent/gelieft misschien?
voor het een kan je dus lomp weg de stekker in de geluidskaart stekken
de ander nog wel een stukje techniek nodig begrijp ik!
Rob007.
opperjanker
ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.
CW get niet gratis?
Toen er ( een paar jaar geleden ) een atikel in ik dacht Electron stond kon je deze gratis downloaden.
Er was ook een versie die voor zenden geschikt was, kon je op je Com poort aansluiten.
Ik hoop dat ik de gratis versie van toen nog ergens op een back-up cd kan vinden, zal vanavond wel even kijken...geen reactie van mij vanavond = niet gevonden.
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Hij is gratis totdat je een x aantal karakters hebt gedecodeerd en dan stopt ie.
Het is een prima programma, alhoewel ik nu MultiPSK gebruik. Ook niet gratis (wel gratis als je niet alle opties wilt gebruiken) maar kan veeeeel meer.
@Rob: Luister eens op de eerste 100 kHz van iedere amateurband, daar vind je ieder uur van de dag talloze CW-QSO's.
Dus vanaf 3,5 MHz, 7,0 MHz, 14,0 MHz etc.
Edit : typo's
[Bericht gewijzigd door echtepino op ]
ach , het is misschien wel leuk om op de piraten banden ook eens iets met CW te gaan doen , leuk idee, Rob 
Op 28 januari 2007 23:44:57 schreef killerbeezz16:
Gewoon je N papiertje halen en antennetje ophangen en zenden maar!
bas
We willen CW op de PIRATENBANDEN , geen licentie dus !!
Ik kan zo wel een paar piepjes op de 6,640Mhz afgeven,mischien is het te horen in Nederland .Maar denk dat het signaal over jullie heen vliegt.
Ik heb de baken functie al gereed staan =21wpm ,delay beacontime at 30sec
staat al 5 minuten aan
staat nu uit ben het gebliep zat(21:16)
ik heb op 10 mtr weleens gebruik gemaakt van cwget en cwtype werkt goed samen alleen ik gebruikte hiervoor een president lincoln en die is volgens mij te breedbandig.
maar toch wel een paar verbindingen gemaakt
Misschien een vreemd idee, ik heb er vier jaar over gedaan, voor ik het hier durf weer te geven. Altijd bang met uitgebreide ervaring op het gebied van "domste van de klas", om zoiets te zeggen.
Waarom programma's gedownload als je het op het gehoor kunt leren nemen?
Hele volksstammen gingen u voor, en het is een stuk makkelijker te leren dan in de tijd dat er geen opnameapparatuur en geen computers waren.
Daar komt nog bij dat het handschrift van menigeen begrip van de inhoud van het bericht vergt, die kan een programma je niet leveren.
ETE betekent alles OK ontvangen en TET dat je de sleutel wilt wisselen met je gesprekspartner, tis maar dat je het weet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (98%)]
Grappige site, ook na vier jaar.... ! 
Maar de scoring snap ik niet. Wat zijn mijn 'Levenshtein errors'? Ik heb de link gevolgd en snap dat verhaal, maar begrijp niet wat het hiermee te maken heeft.
Sent Received Errors
Group Group [rood]
UVI87NI UVI87NI UVI87NI 0
5/IBI 5/IBI 5/IBI 0
1HG4M 1HG4M 1HG4M 0
,AUQ ,AUQ ,AUQ 0
US US US 0
RUY/B7 RUY/B7 RUY/B7 0
8F.M09 8F.M09 8F.M09 0
/CGWK /CGWK /CGWK 0
LW5 LW5 LW5 0
XKZ XKZ XKZ 0
6DPHX, 6DPHX, 6DPHX, 0
Y6 Y6 Y6 0
Q?546Y Q?546Y Q?546Y 0
21Q 21Q 21Q 0
?5U ?5U ?5U 0
T4A5 T4A5 T4A5 0
3VRC 3VRC 3VRC 0
Groups: 17 (85 characters), Errors: 0 = 0%
Levenshtein-Errors: 2 = 2.3 %ik sein en decodeer cw aan hoge snelheden en ik moet hierbij vertellen dat bij het gebruiken van een programma het veelal zal mislopen bij het decoderen. De reden is dat een programma de spatie's tussen letters en woorden heel exact zal opnemen.
Het decoderen van bijvoorbeeld een radioamateur die eerder gebrekkig seint valt in het niks met een programma, het zal een brabbelvertaling zijn. Enkel de geseinde teksten opgewekt door een machine (bv pc) worden perfect gedecodeerd, als het signaal het toelaat natuurlijk.
Best is zelf cw te leren en na een jaar of wat hoor je het als muziek.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op die site ben ik nu al een paar weken aan het oefenen en dat is de beste die ik tot nu toe kon vinden. Ik ben gewoon weer bij les 1 begonnen en nu bij 10. Bij het met letter woordjes oefenen (4 letters) met de letters tm les 10 haalde ik gisteren 30wpm (zonder meeschrijven, maar wel na een keer of 4 luisteren) Echt gaaf.
Mijn decoder ontcijfert schrift met onregelmatige spaties, hij decodeert zelf mijn gehak dus dat wil wat zeggen
Ik heb het wel eens met en pc geprobeerd maar dat was geen succes. Volume moest precies goed en ook de software. Ik kan nu met een potmetertje even bijpieken.
ik stel mij de vraag welke decoder u gebruikt. Stel dat een decoder X tijd gebruikt voor hij een ander woord ziet, dan kan er geen gekakketak gedecodeerd worden. Zelfs een ervaren seiner heeft daar soms moeite mee, laat staan een "machine" die geprogrammeerd is. Dit heeft niks te maken met een pot of zoiets als instelling. Het feit dat de spatie tussen letters vastligt zegt al alles en daar werken alle machines mee. Zelfs de spatie "in" de letters en cijfers ligt vast. Geen enkele machine of pc kan daar iets van maken als het niet gegenereerd is door een andere machine, tenzij door een geoefend seiner.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan zal jij het wel weten. Bij deze ligt die snelheid niet vast. Hij moet even doorstarten met een paar letters en vanaf daar kan je varieren wat je wil. Hij decodeert vanaf 1wpm tot 255wpm
Ik ben er in ieder geval blij mee en aangezien ik een beginner ben luister ik er mee naar andere beginners die alles behalve regelmatig seinen en hij decodeert dat toch behoorlijk goed. Hij mist wel eens een letter maar meer dan 95% is goed. Dat was nog met de oude firmware. Ik heb nu de nieuwe binnen maar nog niet kunnen testen.
Het is geen commerciële decoder, het is zelfbouw. Ik heb het analoge naar digitaal deel gemaakt en een andere amateur het decoder deel.
Met die potmeter kan ik de toondetectie bijregelen. Ik kan zo de lockfrequentie van de decoder van ongeveer 750 tot 850Hz verstellen.
Als ik daar een sounder achter zou hangen heb ik een "synthetisch" qrm vrij CW
Dat wordt de volgende uitbreiding.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Die pauzes tussen de tonen, letters en woorden zijn precies vastgelegd in de Morse code. Hoezo zou een machine dat niet kunnen decoderen? En hoezo hebben ervaren seiners daar moeite mee? Ik heb zelf ooit ook het examen gedaan, en dat ging toch echt prima hoor. Ook software doet dat zonder problemen.
Waar zit het probleem dan volgens jou?