Hallo,

op de site van CO staat een Eenvoudige lichtsluis,
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/16

maar deze kan alleen maar een ledje laten branden als de lichtsluis onderbroken wordt,

ik wil deze lichtsluis gebruiken voor een Slotcar racebaan als ronde teller dan zal ik ergens een punt moeten aftappen voor aansluiting op een VIA 6522 ( waar zit dat ? )en waarmee moet ik de led D4 en weerstand R4 vervangen ( door wat voor weerstand ) ?

Groetjes.

move feedback --> algemeen

De aansluiting met de VIA met een schmitt trigger op de collector van T2. Dat is 5V logica dus voeding op 5V houden.
Eventueel inverteren.

Led en R4 vervangen: Ledstroom berekenen en spanning over R4 en de led op 5V houden, dan kan je de vervangweerstand berekenen.

Komt niet zo precies, zolang de collecor van T2 maar schakelt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

dankje voor de verheldering,

ik ga het eens uitproberen,

alleen het inventeren, moet dat met een IC of wat anders

of kan het ook door T2 met collector aan V5 en dan op de

emittor van T2 (het aftappunt) en via Led D4 en weerstand R4 aan Massa?

en wat de zendkant betreft (was ik de 1 post vergeten)

kan ik D3 uitbreiden met nog 3 LED's ( totaal dus 4 )

of moet er dan nog wat aan de schakeling veranderen ?

Datasheet van de 4093 opzoeken ;)

Dat is een inverterende Schmitt-trigger...

Wat is V5? 5V? Nee, dat kan niet, dan moet de basisspanning omhoog om de tor te schakelen.
Daarom wordt meestal de belasting via de collector geschakeld.

Zenderkant: De schakeling rond T1 is een stroombron, het maximaal aantal leds is afhankelijk van de voedingsspanning.

Kijk daar mee uit als de onvanger dezelfde voeding gebruikt, de 4093 is gespecificeerd voor 5-15V met een absolute max van 18V.

En ik dacht dat die VIA op 5V draait, mag niet meer hebben, ook niet op de ingang.

Op 8 februari 2007 01:24:52 schreef Henry S.:
Datasheet van de 4093 opzoeken ;)

Dat is een inverterende Schmitt-trigger...

Ja, maar de 4093 heeft per poort 2 ingangen, is het niet makkelijker om de 74ls14 te gebruiken,

en hoe moet ik de bp104 aansluiten, ik zie wel wat de cathode is , maar die zie ik in het schema niet terug.

verder doet de schakeling het wel, als ik de aansluitingen van T3 kortsluit en open doe , gaat de led uit en aan en zie ik een mooie "1" en "0" tussen R4 en T2.

OEI, nu ik nog eens goed kijk ziek ik dat de electronica zaak mij voor de bc547b een bc547c geleverd heeft, maakt dat nog uit?

[Bericht gewijzigd door FlyingEagle op ]

In Elektuur van September 2005 staat er een schema van een slotcar racebaan timer.
Misschien kun je die opstelling van gebruiken, werkt zeer goed.
Werd nagebouw door mijn zoon en volledig geprogrammeerd in Borland C++Builder3.

Op 10 februari 2007 18:43:00 schreef MGP:
In Elektuur van September 2005 staat er een schema van een slotcar racebaan timer.

ja , ik heb de elektuur gevonden , en de schakeling gezien, ziet er erg leuk uit, maar ik zelf heb een 4 baans racebaan.

ik weet niet of je dit schema kan uitbouwen voor 4 auto's ?

74LS14 mag idd ook, BC547C is ook geen probleem.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 10 februari 2007 20:44:51 schreef FlyingEagle:
[...]

ja , ik heb de elektuur gevonden , en de schakeling gezien, ziet er erg leuk uit, maar ik zelf heb een 4 baans racebaan.

ik weet niet of je dit schema kan uitbouwen voor 4 auto's ?

Ik wilde je enkel de schakeling tonen van de lichtsluizen.
Je kunt er zoveel namaken als jouw VIA aankan.
De software van de controller aanpassen is een andere zaak, maar niet onmogelijk.
De source zit bij de software die je gratis kunt downloaden bij Elektuur.

Op 10 februari 2007 21:07:25 schreef MGP:
[...]
Ik wilde je enkel de schakeling tonen van de lichtsluizen.
Je kunt er zoveel namaken als jouw VIA aankan.
De software van de controller aanpassen is een andere zaak, maar niet onmogelijk.
De source zit bij de software die je gratis kunt downloaden bij Elektuur.

dankje voor het tonen van de schakeling, je vertelde in je eerste post in deze thread

Op 10 februari 2007 18:43:00 schreef MGP:

heeft je zoon ook de PIC AT89C2051 geprogrammeerd?

Nu heb ik toch nog een probleem,

in het schema van de eenvoudige lichtsluis
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/16

staat voor T3 een transistor (BP104),

terwijl de behuizing er meer uit ziet als een diode en ook in schema's heeft deze photodiode een anode en een cathode ,

maar hoe moet ik deze correct aansluiten ?

graag jullie hulp.

Op 11 februari 2007 00:08:47 schreef FlyingEagle:
...
heeft je zoon ook de PIC AT89C2051 geprogrammeerd?
...

Dat heeft iemand anders voor hem gedaan, wij hebben enkel een PIC programmer. Maar het was hem vooral te doen om te leren programmeren (school) in C++ (Builder in dit geval).

Op 11 februari 2007 10:05:01 schreef MGP:
[...]
Dat heeft iemand anders voor hem gedaan, wij hebben enkel een PIC programmer. Maar het was hem vooral te doen om te leren programmeren (school) in C++ (Builder in dit geval).

sorry, maar ik begrijp even niet wat je zoon nu precies geprogrameerd heeft

heeft hij :

a de code voor op de PIC geprogrammerd of

b de code naar de PIC verhuisd of

c het programma geschreven om de schakeling uit te lezen en op het beeldscherm te plaatsen

en je schrijft dat je alleen maar een pic programmer hebt, dan kun je die daar voor (optie b) gebruiken. of zie ik het verkeerd.

nu ik het schema de racetimer van electuur september 2005 bekijk maken deze gebruik van photodiodes BPW41, ik heb zelf in huis de BP104 zijn die een beetje compatible , kan ik ze gerust uitwisselen ?

en maken zij gebruik van een TLC273 kun je daarvoor ook een LM324 gebruiken ?

Die Elektuur racebaan timer bestaat uit 2 delen.
Een geprogrammeerde controller en een PCprogramma in Visual Basic geschreven.

1.Die controller staat in voor de timing en rondeteller en stuurt die continu via RS232 of RS232/USB adapter door naar de pc.Daar werd niets aan gewijzigd.

2.Het pcprogramma verwerkt die gegevens en laat grafisch zien hoe de stand van zaken is op het scherm. Valse starts ed. zitten ingeprogrammeerd. Dit programma werd door de auteur in VB geschreven, mijn zoon heeft dit volledig herschreven in C++.
Alle gegevens en rondetijden blijven op harddisk bewaard.
De start wordt door de PC aan de µC gegeven met die befaamde rode/groene lichten. Een mooi stukje hard en software.
Staat goed beschreven in Elektuur en alle software met inbegrip van de sourcecode, is daar gratis te downloaden.

Op 11 februari 2007 15:36:40 schreef FlyingEagle:
[...]
en je schrijft dat je alleen maar een pic programmer hebt, dan kun je die daar voor (optie b) gebruiken. of zie ik het verkeerd.

Niet elke microcontroller is een PIC. De AT89C2051 is een 8051 microcontroller gemaakt door Atmel. Dat verklaart direct het antwoord, want die kan je dus niet met een PIC programmer programmeren.

Op 11 februari 2007 15:56:54 schreef MGP:

Alle gegevens en rondetijden blijven op harddisk bewaard.
De start wordt door de PC aan de µC gegeven met die befaamde rode/groene lichten. Een mooi stukje hard en software.
Staat goed beschreven in Elektuur en alle software met inbegrip van de sourcecode, is daar gratis te downloaden.

ik heb de software op de elektuur site gevonden, moet nog maar wat puzzelen

bedankt daarvoor. een heel leuk school project.

wat voor schema heeft je zoon gebruikt voor de befaamde rode/groene lichten ?

Alles gaat via het scherm van de pc.
Dit scherm geeft u een idee, onderaan de lichten die werken zoals op een echt circuit.
Als je tevroeg begint te racen, krijg je de melding van een valse start en door wie!
De autootjes moeten dus een klein beetje vóór de lichtsluizen staan.

Op 11 februari 2007 18:35:17 schreef MGP:
Alles gaat via het scherm van de pc.
Dit scherm geeft u een idee, onderaan de lichten die werken zoals op een echt circuit.
Als je tevroeg begint te racen, krijg je de melding van een valse start en door wie!
De autootjes moeten dus een klein beetje vóór de lichtsluizen staan.

leuk, mooi gemaakt . ik zelf had ook zo'n idee van valse starts en start lichten maar dan in ledjes ( mischien duo ledjes) op de ronde teller en de rest van de gegevens op de computer ( Apple IIe )

erg leuk gedaan!!

Hier nog enkele foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/PICT0417.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/PICT0452.JPG

Edit: Met een AppleIIe..!! dat is pas interessant ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op ]

Op 11 februari 2007 18:59:15 schreef MGP:
Hier nog enkele foto's
http://www.uploadarchief.net/files/download/PICT0417.JPG
http://www.uploadarchief.net/files/download/PICT0452.JPG

Edit: Met een AppleIIe..!! dat is pas interessant ;)

leuk dit hele project.

was de boog ook zelfgemaakt of gekocht?

ik heb een apple IIe met 128MB compact flash card en een no-slot clock voor de timing.

Als je goed kijkt zie je dat die boog gemaakt werd met stukjes dubbelzijdige printplaat, gemakkelijk te bewerken en aan elkaar te solderen. Daarna gespoten in witte grondverf.
De reclameplakkers zaten in de doos van de racebaan.