hoi iedereen..
wij zijn voor een schoolopracht bezig en daarvoor hebben we een VU meter voor nodig. de VU meter op deze site leek me ok maar ik moet er ongeveer 10 tot 150 dB mee kunnen meten. hoe maak ik op die VU meter ee zoort schaalverdeling zodat ik heb in kan stellen op bijv. 10 tot 30, 30 tot 60, 60 tot 90, 90 tot 130 enz enz.
lukt dat met wat weerstanden, ik denk zelf namelijk van niet....
alvast bedankt.
GreetzZZ Bart.
Je kunt met weerstanden prima het signaal met een vast bedrag (in dB) verzwakken.
Maar weet je wel wat 150 dBm is? Dat is een vermogen van 1 TW. Ofwel 1000 Gigawatt.
(dus 1 000 000 000 000 Watt).
Ik denk niet dat je daar weerstandjes voor kunt kopen, en anders passen ze niet in het kastje. 
terwijl ik wilde replyen antwoord F. E. T. al...
150 dB? das idd mega veel, hij had het nog uitgerekend ook...
140 dB dynamiek (onafhankelijk van of het nu dBu, V, SPL, m of wat ook is) is ook zeer veel, volgens mij zijn er geen voorversterkers en meetschakelingen die dat redden.
Ik zou denken aan iets iets met al dan niet automatisch bereiken omschakelen.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Op 1 maart 2007 16:36:42 schreef Henry S.:
De dB grafiek in je boek niet gezien?
* High met Henk vraagt zich af wat Henry hiermee bedoeld, ik moest ff puzzelen voor die terugreken formule...
Grafiek met aan de ene kant doodse stilte en aan de andere kant een F16 
Isdus niet voor je rekenwerk maar voor de TS om de dB verhoudingen te snappen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Maar, alle gekheid op een stokje: met drie weerstandjes bouw je een keurig verzwakkertje van 10 dB, of 20 dB ofzo. Met een schakelaar (dubbelpolig) zet je hem ertussen of niet. Met een aantal van die dingen kun je net zoveel verzwakken als je wilt (10, 20, 30 etc.)
Voor welke impedantie is het bedoeld?
/edit stomme vraag, een VU meter is voor 600 Ohm. Maar iets zegt me dat dit niet een standaard meter wordt qua impedantie, aanspreektijd, traagheid meternaald etc.. 
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]
Is maar net wat je als 0dB neemt ... Voor dB(v) of -u zal het zeker op gaan.
Wat TS zoekt is een combinatie van een verzwakker en voorversterker, 10 uV (-100 dB(V)) zou te halen moeten zijn met een een goede preamp en lage bronimp, dat geeft zoals High met Henk al aangaf dan 300V (+ 50 dB(V)) voor volle uitslag op de hoogste schaal.
Qua uitvoerbaarheid, nut en veiligheid van de meting lijken me dat ook wel de grenzen.
Zeker geen gemakkelijke opdracht, de door mij geliefde NTI A1 haalt het bijvoorbeeld al (net) niet.
woepsie dat zijn echt grote getallen.
klein foutje ik bedoelde dB (A), van ongeveer het geluid van een ademhaling tot een F16 van vlakbij
dB(A) is dB SPL maar dan gecorrigeerd voor de gevoeligheidscurve van het oor bij een normale intensiteit. Pak m beet 60 dB.
Meten van geluiden met een intensiteit > 90 dB SPL met een A filter vind ik persoonlijk niet zo zinnig, de karakteristiek van het gehoor vervlakt bij hoge niveau's.
(Ik ga hier qua akoestische theorie wat kort door de bocht, i know)
Met min of meer normale meetmicrofoons zul je niet gemakkelijk onder de 30 of boven de 120 (?) dB komen, het dynamisch bereik is dan echter "slechts" 100 dB, dat is qua elektronica al een stuk gemakkelijker.
Als het met een en dezelfde microfoon moet wordt het al weer lastiger.
[edit]
Allicht kun je aan de hoge kant van het bereik iets doen met acoustische demping en een filter om voor afwijkingen in het spectrum daarvan te corrigeren.