BoudewijnEctor
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
de spaghetti is anders best lekker hoor, alleen die krimpkous is best taai 
ja ik weet dat draden zo kort mogelijk moeten zijn; ik was alleen bang dat ik die print doormidden druk (ik ben vrij sterk en soms beetje lomp enzo).
btw zo chaotisch is het niet: heb alle draden met krimpkous gelabeld; elke draadkleur+kouskleur is uniek 
nou ja de weerstand over die 2 pinnen klopt niet meer en er hing een huge elektro-meur. Ik heb geen rook oid gezien, maar dat kwam ook omdat ik wat mensen hier aan het vragen was de lamp uit te zetten... ik dacht dat er een vlieg op zat.
je buisjes leven ook nog, dus dat lomp zal wel meevallen ...
Als je gewoon de voet op busjes zet, ( en dan de print ipv de plaat multiplex die je nu gebruikt ) kun je met korte draadjes naar je print toe en hoef je geen enorme gaten in je print te maken.
Dan kun je alles op die print houden, de enige draden ernaartoe komen dan van je volume regelaar, je voeding, en de uitgang.
voor de inkomende signaaldraden *afgeschermde* kabel gebruiken.
|
,|.
/ `
| |
| |
|buis |
| |
| |
| |
|-------|
-|-|-|-|-|-|-|-voet
| | | | |
| | | | |afstandsbus
| | | '. |
-----------|---|-|--|--|------------------ Print
/
/
/
/
draden van buis naar print
BoudewijnEctor
okay.
afgeschermd, als in ?
ik heb kabel met aarde eromheen liggen (voor de verbinding versterker-cdspeler), bedoel je dat?
slim van die buis op busjes, dat zal ik straks eens bouwen!
Op 24 juli 2006 17:31:16 schreef BoudewijnEctor:
okay.afgeschermd, als in ?
ik heb kabel met aarde eromheen liggen (voor de verbinding versterker-cdspeler), bedoel je dat?
Jup, helemaal.
Alles tot en met het rooster van de 1e buis is gevoelig voor storingen, ik heb zelfs het metalen deel van de potmeter aan massa moeten leggen omdat dit brom oppikte ( kunststoffen kast gebruikt )
BoudewijnEctor
okay duidelijk.
echter wil ik eerst de spanningen op enigszins normaal niveau krijgen. Bedankt voor die tip over die potmeter, ook al heb ik wel gewoon een stalen\alu kast.
Zo, dat was even schrikken toen ik de foto's zag...
In http://gentoo-forum.nl/boudewijn/amp/amp_stuk/P1010006.JPG zie ik dat de potmeter niet goed aangesloten is, het is toch een stereo versterker.
Dat er rook uitgekomen is... potmeter toevallig op hoogspanning gehad en met de meetpennen de ingang tegen de massa aangetikt?
BoudewijnEctor
ik heb inderdaad 1 kanaal aangesloten ja.
wat is er niet goed aan ?
die potmeter heeft niet aan de 220 gehangen hoor... alleen aan het printje. (de ene kant aan die schakelaar daar rechts).
Die schakelaar rechts is voor het selecteren van input... die is niet voor 230V geschikt.
http://gentoo-forum.nl/boudewijn/amp/amp_stuk/P1010005.JPG
Je ziet hier ana de voorkant van links naar rechts:
Potmeter
Ingangs-schakelaar (wil ik input1 of 2 horen); die moet nog verguld worden.. maar ik kon er zo gauw geen krijgen, maar dat is later makkelijk te upgraden
Uitgang (1/4" jack)
De spannings-schakelaar.
Alle delen waar 230V op komt te staan zijn ook afgekrompen en van gele draad voorzien... in het kader van : niet aanraken.
Ik neem aan dat je dacht dat ik die kleine schakelaar aan de netspanning had gehangen?
Op 24 juli 2006 21:43:06 schreef BoudewijnEctor:
ik heb inderdaad 1 kanaal aangesloten ja.
Vandaar...
die potmeter heeft niet aan de 220 gehangen hoor... alleen aan het printje. (de ene kant aan die schakelaar daar rechts).
[...]
Maar gaat ook niet zomaar in rook op! Daar is spanning voor nodig geweest.
Ik neem aan dat je dacht dat ik die kleine schakelaar aan de netspanning had gehangen?
Ik heb het niet over netspanning maar hoogspanning >50V.
En met die spaghettie kan je alles verwachten
BoudewijnEctor
hmm object-oriented soldering bestaat helaas nog niet 
nou nee die pot hangt aan de ene kant dus aan de input (via de schakelaar naar de cinch plug achterop)... en verder hangt de andere pin aan de aarde... en de laatste hangt aan de print.
Ik heb mijn multimeter op de bewuste input gehouden... echter is mij ooit geleerd dat een multimeter (in voltage-meet-stand) een enorme weerstand heeft (heb het ook ooit berekend etc etc). ik neem aan dat hier dus geen stroom door heeft gelopen, of zie ik dat verkeerd?
Ik ga zo eens kijken of ik die pot kan openen.
Die spannings regelaar .... heb je die ongeisoleerd tegen de kast geschroefd ?
Dat zou ook nog het eea verklaren ...
Ritsjie
Het kan altijd beter, het wordt alleen duurder...
Ik volg dit nu al een tijdje, mede omdat ik deze amp zelf heb gebouwd, en omdat mijn interresse in buizen en nixies evenredig is aan de werkspanningen van die dingen ten opzichte van transistoren. Na het zien van de foto's moet ik toch effe reageren. Ai ai ai..... Je hebt geluk, dat dit een ampje met buizen is. Als het transistor uitvoering was geweest, had je nu denk ik een handjevol transwasters.... Daarbij is 60 Volt ook echt niet meer een veilige spanning, ook al gaat er in dit geval bijna geen vermogen in zitten. Ik vind dat je erg veel moeite hebt gedaan met de behuizing, en dat is er ook wel aan te zien. Dat je niet weet dat je de bedrading zo kort mogelijk moet houden, kan ook met de mantel der liefde worden afgedekt (wie zei dat laatst zo mooi?). Maar die ontzettend slechte solderingen gaan je nog veel problemen geven. Het is op deze manier een tikkende tijdbom. Luister eens naar wat Hugo heeft gezegd; meet die spanningen eens zonder de buizen erin. En inderdaad, als je die stabilisator rechtstreeks op het chassis hebt geschroefd, zou dat ook die overleden ALPS kunnen verklaren. Vreemd dat je dan wel weer de voeding kan regelen. Hoezo trouwens heb je die TL 783 gekoeld? Die in mijn versterker wordt ook warm, maar waar warmte is, is gezelligheid, niet? Tot een bepaalde grens uiteraard. Tip: Maak een klein printje met je voeding, en bouw de versterker zonder print op. Dat werkt beter, en makkelijker. Succes, en vat dit aub op als POSITIEVE kritiek. Je hebt begrijp ik foto's van Hugo z'n prototype gekregen; dat moet een goed voorbeeld vor je zijn. Als je wil, kan ik je ook foto's sturen van mijn brouwsel.
BoudewijnEctor
ritsjie: pics zijn altijd welkom.
Ja die transistor heb ik gewoon netjes op het koellichaam geplaatst en dat tegen de kast aan geschroefd.
er is trouwens geen spanning meetbar tussen de kast\het koellichaam en de aarde.
ik weet dat bedrading kort moet zijn; alleen ik vond 20cm al kort (UTP cat.5 gaat tot 100m, maar is dan ook digitaal).
ik luister naar hugo : heb de hele zaak ook gemeten zonder buizen.. zal morgen de resultaten posten.
Die 'stabilisator' bedoel je daarmee die LT783?
Koeling moest volgens deze draad trouwens.
Zonder print is me niet echt gelukt; ik heb dan geen overzicht meer....
en hoe voorkom je dan slim kortsluiting ? (delen die elkaar enof de kast raken).
ik vat dit btw op als positieve kritiek; als je negatieve intenties hebt vraag ik me af wat je hier doet 
ik vind het sowieso heel leuk dat iedereen hier zich er (op nette wijze) mee bemoeit... dat geeft mij het gevoel dat ik niet alleen zit te kloten.
Btw: wat is er zo slecht aan die solderingen? Ze glanzen netjes, en ze hebben amper weerstand.
De LT783 is geen transistor en de tap is niet de GND.
Je bent nu een constante kortsluiting aan het maken.
De tap is output!!!!!
Is dat ding überhaupt goed aangesloten, datasheet!
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]
Ja die transistor heb ik gewoon netjes op het koellichaam geplaatst en dat tegen de kast aan geschroefd.
er is trouwens geen spanning meetbar tussen de kast\het koellichaam en de aarde.
Aiiii ...
Dan heb je indedaad volle sluiting, ( en een te grote zekering ! )
Geen meetbaar spannings verschil is logisch, je stabi is netjes via zijn bout verbonden met de kast.
BoudewijnEctor
okay.... oops.
nou ja die ga ik dus morgen loshalen.
Ja ik heb de pinning uit de DS gehaald (ds hier uit je DB gehaald, handig naslagwerk).
Maar... is het dan niet gek dat de output van de voeding wel gewoon klopt?
BoudewijnEctor
btw:
ik heb de potmeter open gemaakt... en eea schoongemaakt met een wattenstaafje.
dit is de meting:
pin 2-3: 0-108K Ohm (naar gelang de draaiing)
pin 2-1: 0-108K Ohm (naar gelang de draaiing)
Pin 1-3: 108K Ohm
Dit voor zowel het ene kanaal als het andere... met dien verstande dat de waarden een heel klein beetje afwijken (1-2 Ohm).
Is hij nog goed?
Dus toch gefrituurt op 60V, via de kast.
Kraakt zeer waarschijnlijk, rijp voor de kliko.
Op 25 juli 2006 00:23:00 schreef Sine:
[...]Aiiii ...
Dan heb je indedaad volle sluiting, ( en een te grote zekering ! )
Geen meetbaar spannings verschil is logisch, je stabi is netjes via zijn bout verbonden met de kast.
Of een meetfout.
Op 25 juli 2006 00:24:52 schreef BoudewijnEctor:
okay.... oops.nou ja die ga ik dus morgen loshalen.
Ja ik heb de pinning uit de DS gehaald (ds hier uit je DB gehaald, handig naslagwerk).Maar... is het dan niet gek dat de output van de voeding wel gewoon klopt?
En dat bevestigt de meetfout. Je kan heel goed 60V tussen output en massa meten als je massa niet goed aan de kast zit.
BoudewijnEctor
ik ga zo even die stabi loshalen... domme move van me btw.
had er niet bij nagedacht dat op het 'vlakje' ook spanning kon staan.
ik zie nu idd ook out bij de 'tap' staan.. had alleen op de pinning gelet.
okay heb ik mezelf bij dezen genomineerd voor de gouden-pruts0r-awaard op CO? 
Als ik het zo zie, dan is je pot misschien nog OK.
Gewoon proberen, je kunt altijd nog een andere kopen, toch?
Sine, die van jou is een echte Alps "Black Beauty" klein middel type. Er was nog een grotere, en de reeks is nog wel ens gewisseld, er kwamen bijv. ook zwart plastic behuizingen voor.
Zuinig op zijn, worden niet meer gemaakt.
Op E-bay gaan ze voor kleine fortuintjes weg.........
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
BoudewijnEctor
zo ik ben nog weer eens even bezig-geweest.
Wat oplapwerk... iemand had de ADJ pin van de stabi afgerost (lekker ... die lag hier op tafel, en ik was het niet); even opnieuw gesoldeerd (en de spanning is nog goed!).
ik kwam erachter dat R7 geen goede verbinding met de aarde had (lees: ik had het verkeerde gaatje gesoldeerd).
Heb een en ander nagemeten, hier komt de data:
Voedings-spanning: 60.8V (alles is gemeten tov de aarde).
Over C9, C10, C1 en C2 staat keurig 60.8v.
R5: 0v
R3: 0v
C3: 24.5
R6: 24.8
C5: 41.5
R7: 24.5
Knooppunt R3/C3: 60v
Knooppunt R6/R7: 24.5v
Knooppunt K\A van v2 en C8: 0v
Over R10: 0v
Knooppunt C5/R8: 60v
Over R4: 0v
Ik vind het vrij vreemd dat ik bijna altijd dezelfde waardes meet... en begin daarom ook enorm aan die multi-meter te twijfelen. Ik ga denk ik morgen eens voor een Fluke kijken.
Dit alles is gemeten *zonder* buizen in de sockets.
Wat is een goede volgende stap?
(ik heb wo. as. met HW een afspraak staan, maar ik wil zelf zover mogelijk komen, anders had ik ook een kant-en-klaar amp kunnen kopen).
Zou het slim zijn om die componentjes opnieuw te halen (die kleine prut) en dan gewoon even opnieuw alles op een bordje te solderen?
De spanningen verhouden zich vrij logisch tegenover elkaar.
Het vreemde is dat je aan c10 netjes 60V meet, over R6 en R7 zou je 30V moeten meten.
Zonder buizen zou je over C2 ook 60V moeten meten, over C5 ook trouwens ...
BoudewijnEctor
okay dan denk ik dat ik morgen even die gewone condensatoren terug ga zetten.
of is dat een onlogische stap?
bij die visatons was het de vraag of het slim was; iedereen is het ervoer eens dat de philipsjes geen gekke dingen doen.
Meet je de volgende spanningen over die componenten?
Zo ja:
R5: 0v OK, er loopt geen stroom
R3: 0v OK, er loopt geen stroom
C3: 24.5 OK
R6: 24.8 OK
C5: 41.5 OK, [edit] wel juist, je maakt met de meter een spanningsdeler met R9..R8
R7: 24.5 OK
Meet je de volgende spanningen t.o.v. de GND?
Zo ja:
Knooppunt R3/C3: 60v OK,al zou dat wat lager mogen zijn
Knooppunt R6/R7: 24.5v OK
Knooppunt K\A van v2 en C8: 0v OK, er loopt nu geen stroom
Over R10: 0v OK, er loopt nu geen stroom
Knooppunt C5/R8: 60v OK
Over R4: 0v OK, er loopt nu geen stroom
Dat kleine grut heb ik wel in voorraad.
BoudewijnEctor
jup maar ik wil nog even zelf eraan werken tot woensdag.
reden: ik begin het nu beter te snappen (dat sowieso ook met software debuggen).
Ik ga zo even R8 en C5 checken.
wat is trouwens een nette multimeter voor mijn gebruik?
Fluke is vrij aardig hoor ik van wat bekenden; en dan denk ik dat een 110 of 112 wel aardig is als ik de specs bekijk.
Correct?
@hugo : ja ik meet over een component, tenzij ik het over een kruising heb.
[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]