Ja ja, ik ben nog aan het wakker worden en koffie aan het drinken. Ik maak zo wel even een fotootje van wat ik gedaan heb.

Okay, wakker.

motor :
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/motor1.JPG
http://www.riebeeck.cistron.nl/tesla/moto2.JPG
opschrift : 250W, 2850 RPM
De motor gaat dus net iets minder als een keer per cyclus rond.

Met anker bedoelde ik het draaide gedeelte van de motor, misschien dat mijn gebrekkkige vakjargon me weer eens in de steek heeft gelaten.

Zoals te zien heb ik twee vlakjes op de rotor geslepen. De stator heeft 4 overlappende wikkelingen. Hoe de condensator (2uF)is aangesloten kan ik niet achterhalen zonder destructief onderzoek. De bedrading in dat ding is nogal een puinhoop. Ik neem aan dat twee tegenoverliggende windingen in serie staan met de condensator.

Normaal loopt de motor net iets achter op het draaiveld zoals je al zei. Door de twee vlakjes op de rotor is er op die plek een grotere luchtspleet tussen de rotor en de stator. Ik denk dat het magnetisch veld zich "concentreerd" op de plaatsen waar de lucht spleet smaller is. En blijkbaar gaat de rotor dan strak met het draaiveld meedraaien.
Op deze manier heb ik getest of het ook echt het geval is, en het werkt. Voor ik de de vlakjes had gemaakt liep de motor duidelijk niet synchroon.

Hoe kan dat nu ? er is helemaal geen magnetisme in de rotor als deze evensnel als het draaiveld gaat! behalve als je nu de kortsluiting weghaalt en remanent magnetisme of wat dan ook maar dan kan je dat ding niet belasten...

Die C is simpel aangesloten, stel je hebt 3 windingen, de eindes hangen allemaal aan elkaar, het begin van de ene aan de N het andere aan L1, daarna een C van L1 naar het begin van de 3de wikkeling

ohja:
Anker = Het vaste gedeelte van een DC motor
Bekrachtiging = het draaiende deel van een DC motor

Stator = het vaste gedeelte bij AC motor
Rotor = dat moet je zelf wel uit je duim kunnen zuigen

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]

Nu je dat zegt,ik heb inderdaad eenkeer ergens een discussie gelezen over dat het godsonmogelijk is omdat er geen magnetisch veld kan zijn. De conclusie van die discussie kan ik me niet meer herinneren. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan terugvinden.

Hallo

Weet iemand hoe je de max. spanning van een dirilecticum berekend.

Het gaat bij mij om glas dus per mm glas is de spanning xxV .

En heeft iemand wel is iets over een vacuüm sparg gap gehoord?

Alvast bedankt

Ps. farnell heeft condensatoren voor 15000V bij 1nF

Dan heb je de dielektrische sterkte van het materiaal nodig, normaal gesproken gegeven in kV/mm.
Bij glas is dat rond de 15 kV/mm.
Hoe je het verder uitrekent lijkt me verder simpel.

In teslacoil jargon is een vacuum sparkgap een vonkbrug waar lucht langs de elektroden gezogen wordt met bijv een stof zuiger. Dit om de vonk snel te blussen.
Om die zelfde reden blaas ik er lucht langs

Op 9 mei 2004 12:38:28 schreef fry:

Normaal loopt de motor net iets achter op het draaiveld zoals je al zei. Door de twee vlakjes op de rotor is er op die plek een grotere luchtspleet tussen de rotor en de stator. Ik denk dat het magnetisch veld zich "concentreerd" op de plaatsen waar de lucht spleet smaller is. En blijkbaar gaat de rotor dan strak met het draaiveld meedraaien.
heb ik getest of het ook echt het geval is, en het werkt. Voor ik de de vlakjes had gemaakt liep de motor duidelijk niet synchroon.

Fry neem het van mij aan: een asynchrone motor kan nooit synchroon draaien

je kan hem mss 3000tr/min (zelf 10000 of zo als je wil) laten draaien maar hij draait daarvoor nog niet synchroon

Een synchrone kan natuurlijk wel asynchroon draaien :)

De motor van Fry is een asynchrone kooi-anker motor, de wisselstroom wekt een wisselende magnetisch veld op om de anker (stator). Hierdoor ontstaat er een inductiespanning in de anker waardoor er weer stromen gaan lopen die een magnetisch veld opwekken. De velden in de stator en de anker trekken elkaar aan of stoten elkaar af waardoor de motor gaat draaien.
De inductie in de anker krijg je alleen als de anker achter loop op de draaiing van het magnetisme in de stator. Daarom zal de motor nooit gelijk lopen op de frequentie van het net, dat ding net iets minder dan de netfrequentie van 50Hz.

Als de motor belast wordt zal hij nog meer achterlopen op de netfreqentie, maar van zware belasting is geen spraken

Ok, verklaar het volgende dan maar.

Een enkele tl balk is 2 keer per cyclus even uit.
Mijn motor draait 3000 rpm volgens mij. Er zit een zwarte disc op met een witte band.
Als ik de tl op de draaiende disc laat schijnen zie ik een zwarte band . Die band staat volkomen stil tenopzichte van het motorhuis. Als je de motor iets tegehoudt door de as iets vast te houden, blijft de band stil staan. Als ik de motor nog iets zwaarder belast zie je de band ineens gaan ronddraaien. Laat ik de as los springt de band meteen terug naar exacte dezelfde positie en blijft daar staan.

Dit type motor is waarschijnlijk door honderden coilers omgebouwd tot een synchrone motor op de manier die ik beschreven heb. Ik heb op tientallen sites voorbeelden gezien. Sommige hebben met strobes en scoops alles nagemeten, ze worden synchroon. Hoe het exact werkt kan ik je niet vertellen.

Als je de onaangepaste motor belast gaat hij langzamer draaien maar blijft lekker klinken.
De aangepaste motor klinkt brommerig als hij niet synchroon kan draaien en klinkt als een zonnetje als hij het wel doet.
De motor is minder sterk als voor de aanpassing.

Door die 2 wikkelingen weg te halen zorg je er voor dat de inductie in de anker groter wordt waardoor er nog grotere stromen gaan lopen in de anker. Daardoor gaat de anker nu nog meer achter gaat lopen op de velden in de stator. Eerst was dat om de 90 graden en nu om de 180. Door de grotere manetisme in de rotor gaat deze nu veel strakker achter het magnetisch veld van de stator aan.

[Bericht gewijzigd door sNiks op ]

Op 9 mei 2004 12:58:07 schreef fry:
Nu je dat zegt,ik heb inderdaad eenkeer ergens een discussie gelezen over dat het godsonmogelijk is omdat er geen magnetisch veld kan zijn. De conclusie van die discussie kan ik me niet meer herinneren. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan terugvinden.

Fry, op het eerste zicht zou men zeggen, kan niet, want wat jij hebt is een inductiemotor met kortsluitrotor.
De rotor bevat kortgesloten staven die als secundaire van de transformator dienen , gevormd door de stator wikkeling. Door de stroom in de kortsluitrotor vormt deze op zijn beurt een magnetisch veld, dat de rotor meesleurt met het draaiveld van de stator.De rotor draait altijd trager dan de cirkelfrequentie, anders zou er geen inductie meer zijn. Het verschil in snelheid noemt men de slip.
Dat afslijpen van de rotor lijkt me een zeer interessante oefening, want het is mogelijk dat de rotor dan door het remanente veld toch lockt op het draaiveld en een pseudo-synchrone motor wordt. Gezien de zwakte van dat veld zal uw motor echter bij de minste belasting terug in zijn asynchrone regime draaien. Maar een vonkenbrug is nu een van de zeldzame toepassingen die de motor zo goed als niet belasten. Het afslijpen zal zeer nauwkeurig moeten gebeuren, anders zal de motor vreselijk trillen.
Al je handig bent , kun je misschien twee permanente magneetjes inwerken in de rotor. Zal veel beter gaan.
(bij een motor van 3000 t/sec.)

Wat bedoel je precies, grotedikken ?
De motor start op als een gewone inductie motor. Als de rotor snelheid in de buurt komt van van de snelheid van het draaiveld, wordt dan de ijzerenkern domweg aangetroken door het magnetisch veld van de stator ? Er lopen dan geen inductie stromen meer in de kort gesloten windingen van de stator enz. ?

Het kost inderdaad niet veel moeite om de motor weer asynchroon te krijgen. Maar het is sterk genoeg om een plastic disc synchroon te laten draaien.
Ik had al ergens gelezen dat je minimaal een 150 watt motor moet hebben om het voor elkaar te krijgen.

Dat slijpen heb ik dus al gedaan, gelukkig ben ik vrij handig met gereedschap. Het inderdaad vrij lastig om die vlakjes perfect symetrisch te krijgen.

Dat ding start op als synchrone motor volgens mij vanwege het remanent magnetisme maar dit kan helemaal geen kracht leveren, dat was ook mijn vermoeden

de rotor kan toch nooit even snel draaien als het draaiveld van de stator:s Onbelast zal het er wel niet ver vanaf zitten.
En als je het ankerblik afslijpt, heb je dan niet gewoon meer verliezen?

misschien door die assymetrie van de rotor dat je idd verandering krijgt in je magnetisch veld

maar het is en blijft een kooirotor en je blijft slip hebben
slip is het verschil tussen aangelegde frequentie en omwentelingfrequentie, en dit resulteerd in een trager draaiende rotor

als beide zouden gelijk zijn (synchroon) heb je immers geen verschil meer tussen het statorveld en het geinduceerde veld op de rotor. dit betekend dat er geen stroom meer kan vloeien in de rotor dus dat je geen koppel meer kan leveren. en aangezien een motor toch wat mechanische wrijvingsverliezen te verwerken heeft, heb je een bepaald nullastkoppel nodig om de motor te laten draaien

wil je motor echt 3000 tr/min laten draaien hang er dan een frequentieomvormer voor, dan kan je doen wat je wil

maar noem aub een asynchrone motor geen synchrone
dat is hetzelfde als een appel tegen een peer zeggen ;)

wat hij heeft gedaan is vrij simpel hij heeft een asynchrone motor van 2850 rpm dit houd in dat hij een slip heeft van 150 rpm
nu door het aanpassen van het anker heeft hij een asynchroon motor gekregen die zoveel slip heeft dat hij synchroon lijkt te lopen
normaal zou deze motor 6 polen hebben en 50hz dus 3000 rpm lopen(synchroon)maar door de slip die nodig is voor het draaien draait ie 2850
ik denk dat hij zo heeft lopen slijpen dat hij nu maar 2500
rpm loopt op 6 polen de slip is dus toegenomen naar 500 rpm
daardoor lijkt hij synchroon te lopen maar dat doet ie niet

3000 rpm is 3000/60 = 50 omwentelingen per seconde.
Als de tl 100 keer per seconde uit is moet je dus twee zwarte vlakjes zien.

aanschouw :
vrij beroert avietje van 10 mb die 6 keer te snel afspeelt
het enige licht in de kamer is een enkele tl balk.

Ik zet de motor aan en je ziet twee donkere plekken 180 graden tegen over elkaar. Ik laat hem zo'n 20 seconden draaien, de band blijft in de zelfde positie. Nu draai ik de motor in zijn geheel even heen en weer. Je ziet de band mee draaien.
Dan zet ik de motor uit en je ziet ziet verschillende patronen onstaan omdat het toerental afneemt.
Vervolgens zet ik de motor weer aan en de band is weer zichtbaar in exact de zelfde positie als daarvoor, dan belast hem 3 keer en je ziet de band verdwijnen en weer terug schieten als ik de as loslaat.

Het belasten doe ik door drie vingers op de as te duwen en voordat dat hij asynchroon wordt heb ik toch bijna blaren(iets overdreven).

Als de motor zou slippen kan dit dus niet. Dan zou de band moeten ronddraaien. Als de motor 2500 rpm zou draaien kan het al helemaal niet.

Als je een beter bewijs wil verzin dan maar een andere test.

Ik ben wel benieuwd naar wat er nu precies gebeurt. Dat het iets anders moet zijn als de normale werking van de motor lijkt me overduidelijk. Het remanent magnetisme in de kern moet erg klein zijn, dus of dat het allemaal verklaard weet ik nog niet zo zeker, voor mijn gevoel blijft de motor met een te grote belasting synchroon daarvoor..

PS k.p.meinesz , Ik ben geen idioot die eerst zijn motor volledig kort slijpt en dan een hele dag gaat beweren dat tie een synchrone motor heeft gemaakt terwijl dat ding ding al lang rokend in de vuilnisbak ligt en de stoppen weer vervangen zijn.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

slipen betekend niet dat de motor slipt

slip is de grootheid die het frequentieverschil omvat tussen draaiveld 3000tr/min en de eigenlijke rotorsnelheid, die ietslager ligt :)

Dat snap ik Sp3ci3S. Verklaar dat filmpje nou maar :)

fry het feit dat dat streepje niet beweegt betekend toch alleen maar dat hij een gelijk toerental draait dus dat het niet schommelt.

Nope, het betekent dat het schijfje synchroon draait met de knipperfrequentie van de tl.

Op 10 mei 2004 07:59:47 schreef fry:
Dat snap ik Sp3ci3S. Verklaar dat filmpje nou maar :)

dan belast hem 3 keer en je ziet de band verdwijnen en weer terug schieten als ik de as loslaat.

dat is het nu juist

synchrone motor: bij verschillende belastingen blijft ie zijn nominaal synchroon toerental behouden (toerental is afhankelijk van het aantal polen)

asynchrone motor: het toerental veranderd met een veranderende belasting

je kan natuurlijk zooien met je motor (slijpen ;), een frqsturing voor hangen) maar het blijft een asynchrone motor.
nullast = 2850tr/min (vb) -> belasten minder toeren

je moet ook weten dat een rotary sparkgap ook een belasting is, een vonk doven vergt ook vermogen (niet veel denk ik maar toch)

in jou geval zou je misschien moeten proberen die motor te slijpen of zo, zodanig dat je in regimebelasting 3000tr/min haalt. als je de motor bijwerkt op nullast tot 3000 tr, zal dit toerental niet behouden blijven eens die sparkgap daarop gemonteerd zit.

kan je niet gewoon een andere motor gebruiken??!
veel eenvoudiger