Hallo,
Ik wil in mn nieuwe labvoeding de spanning en de stroom en de tempratuur gaan meten, en uit lezen met een display.

Ik wil een 16F876A/ 16F877/A gaan gebruiken
Deze heeft een A->D converter.
Hoe gebruik je dit eigenlijk en heeft iemand misschien aan paar voorbeeldjes?

De tempratuur moet met een DS16/1820 uitgelezn worden

Heb deze toppica al gezien:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45509/1/ad+meten

[Bericht gewijzigd door Technojunk op ]

Als de in de examples van mikroelektronica (mikroC) kijkt bij de easypic3 en dan de 16f877a dan staat daar een voorbeeld met de ds1820.

Ok,
Maar nu het moeilijkste: De spanning meten.. iets met een ADC?

tlc549 gebruiken als 8 bits genoeg zijn?

fripster

Voltage en amperage... ga je even diep schamen.

Titelfix, zijn we de spelfouten ook kwijt, wanneer denk je eéns twee tellen langer na vóór het posten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Euh.. vanaf nu? (Hoop ik)

Ik zoek dus zeg maar een soort DVM maar dan op een 2x16 LCD met stroom..
Ik heb begrepen dat je iets met een A->D converter en registers moet doen?

wanneer je de spanning wilt weten maak je een spanningsdeler waarmee je zorgt dat de spanning die je kan inlezen niet hoger is dan 5 volt. wanneer je max 30 volt kan uitsturen maak je bijvoorbeeld een 6deler. de ingelezen waarde vermenigvuldig je met 6 en zet je op je display. eventueel nog afwerken zodat je 1getal achter de komma hebt.

stroom moet je via een shuntweerstand doen. wanneer je de spanning weet (die meet je, spanningsval over de shunt) en je weet de weerstand(die is natuurlijk bekent, 0.1ohm oid) kan je de PIC de stroom uit laten rekenen.

temperatuur kan je dus doen met de voorbeelden die je kan vinden.
verder kan je kijken op picbasic.nl voor het op lcd zetten en dergelijke.

op display zetten lukt me wel,
Maar ik heb hier nog noooit mee gewerkt dus een voorbeeldje is wel makkelijk.. heeft misschien hier iemand een site/bas.?

En een spanningsdeler was dat?
Zoiets? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/9/90/Spanningsdeler.png
En hoe bereken je dit?

En de shuntweerstand hoe bereken je deze?

Maargoed zonder info/site/bas. e.d. kan ik niks

PS: die weerstanden van de shunt en de spanningsdeler hoeveel watt moeten deze zijn?

EDIT:
Ja.. hiero een site met een ADC http://users.tpg.com.au/gramo/Site/adc.htm

Op 13 mei 2007 17:27:19 schreef Technojunk:

En hoe bereken je dit?

En de shuntweerstand hoe bereken je deze?

Wet van Ohm?

Op 13 mei 2007 17:27:19 schreef Technojunk:

Maargoed zonder info/site/bas. e.d. kan ik niks

Je zult toch zelf iets moeten doen!

Heb nu de 16F887 besteld bij voti,
Hier wil ik wat leuks mee gaan doen..

Een PIC kan meten van 0V tot maximaal 5V.
Als je voeding tot 30V gaat moet je een spanningsdeler maken in de verhouding 1 : 5.
Bijvoorbeeld een weerstand van 1k naar massa en in serie met die 1k weerstand een andere weerstand van 5k naar +30V.
Als het goed is dan geeft het knooppunt van de 2 weerstanden bij 30V een spanning af van 5V dat je met de PIC kunt meten.
In de PIC moet je het weer terug rekenen zodat er 30Volt op het display komt.
Zorg dat de massa van de voeding gelijk is aan de massa van de PIC.

Bij stroommeting is het wat ingewikkelder en daar ben ik nog nooit mee bezig geweest.

Ik zou eerst maar eens proberen of je een spanning van 0...5V in de PIC in kunt lezen.
Als ik jouw was zou ik beginnen met een goedkope PIC, bijvoorbeeld de 12F675 omdat er kansen zijn dat je je PIC stuk maakt als je iets verkeerd aansluit.
Kijk bij de PICBasic instructie ADIN.

OK
Op jou'n site?
als ik op jou site zoek (Zoekmachine google)
VInd ik niks op ADIN

Als ik jouw was zou ik beginnen met een goedkope PIC, bijvoorbeeld de 12F675 omdat er kansen zijn dat je je PIC stuk maakt als je iets verkeerd aansluit.

En hoe moet die arme jongen er dan een LCD op aansluiten ?
Je wil toch wel enige feedback hebben van wat je meet.

Ik denk dat ik de 16F877 ga bestellen..
wou eerst de A versie doen maar die kan mn proton IDE niet compileren :(

Op 27 mei 2007 17:48:39 schreef Technojunk:
OK
Op jou'n site?
als ik op jou site zoek (Zoekmachine google)
VInd ik niks op ADIN

Syntax

Variable = ADIN channel number

Overview

Read the value from the on-board Analogue to Digital Converter.

Operators
Variable - a user defined variable of type bit, byte, byte_array, word, word_array, dword, or float.
Channel number - a constant, variable, or expression.
Example

'Read the value from channel 0 of the ADC and place in variable VAR1.
DECLARE ADIN_RES 10 ' 10-bit result required
DECLARE ADIN_TAD FRC ' RC OSC chosen
DECLARE ADIN_STIME 50 ' Allow 50us sample time
DIM VAR1 as WORD
TRISA = %00000001 ' Configure AN0 (PORTA.0) as an input
ADCON1 = %10000000 ' Set analogue input on PORTA.0
VAR1 = ADIN 0 ' Place the conversion into variable VAR1

Declares

There are three declare directives for use with ADIn. These are: -

DECLARE ADIN_RES 8 , 10 , or 12

Sets the number of bits in the result. If this declare is not used, then the default is the resolution of the PICmicro type used. For example, the 16F87X range will result in a resolution of 10-bits, along with the 16-bit core devices, while the standard PICmicro types will produce an 8-bit result. Using the above declare allows an 8-bit result to be obtained from the 10-bit PICmicro types, but NOT 10-bits from the 8-bit types.

DECLARE ADIN_TAD 2_FOSC , 8_FOSC , 32_FOSC , or FRC.

Sets the ADC's clock source. All compatible PICmicros have four options for the clock source used by the ADC. 2_FOSC, 8_FOSC, and 32_FOSC, are ratios of the external oscillator, while FRC is the PICmicro's internal RC oscillator. Instead of using the predefined names for the clock source, values from 0 to 3 may be used. These reflect the settings of bits 0-1 in register ADCON0.

Care must be used when issuing this declare, as the wrong type of clock source may result in poor resolution, or no conversion at all. If in doubt use FRC which will produce a slight reduction in resolution and conversion speed, but is guaranteed to work first time, every time. FRC is the default setting if the declare is not issued in the BASIC listing.

DECLARE ADIN_STIME 0 to 65535 microseconds (us).

Allows the internal capacitors to fully charge before a sample is taken. This may be a value from 0 to 65535 microseconds (us). A value too small may result in a reduction of resolution. While too large a value will result in poor conversion speeds without any extra resolution being attained.

A typical value for ADIN_STIME is 50 to 100. This allows adequate charge time without loosing too much conversion speed. But experimentation will produce the right value for your particular requirement. The default value if the declare is not used in the BASIC listing is 50.

Notes

Before the ADIn command may be used, the appropriate TRIS register must be manipulated to set the desired pin to an input. Also, the ADCON1 register must be set according to which pin is required as an analogue input, and in some cases, to configure the format of the conversion's result. See the numerous Microchip datasheets for more information on these registers and how to set them up correctly for the specific device used.

If multiple conversions are being implemented, then a small delay should be used after the ADIn command. This allows the ADC's internal capacitors to discharge fully: -

Again:
VAR1 = ADIN 3 ' Place the conversion into variable VAR1
DELAYUS 1 ' Wait for 1us
GOTO Again ' Read the ADC forever

Euhhh... Als je wat met pics wil, dan zal je zo nu en dan eens een datasheet moeten doorneuzen.
Die zijn doorgaans niet in het NL..

Internet en electronica zijn beide engelstalig georienteerd.
Als je verder wil in dit vak, zou ik dus toch maar mijn engels eens gaan ophalen.

Sluit het zaakje eerst maar eens aan.
We helpen je in het Hollands wel verder.

Als we het niet voortijdig opgeven.

Kan wel engels hoor :)
Alleen soms geen zin
Ben bezig met lezen

heb ook dit gevonden:
- http://users.tpg.com.au/gramo/Site/adc.htm
- http://www.electronics-lab.com/projects/test/022/index.html
- http://www.sprut.de/electronic/pic/programm/adclcd/adclcd.html

OK dat zal..
Heb je er een ASM/BAS/HEX bij?
wat daar gaat het om he!

Ooww, je wilt het uitbesteden...
Uurtarief in de ICT ligt rond de 120 euri.
En dan zit ik aan de low side...

heb je het tegen mij?

Op 27 mei 2007 19:06:38 schreef Technojunk:
OK dat zal..
Heb je er een ASM/BAS/HEX bij?
wat daar gaat het om he!

Je komt zelf al met http://users.tpg.com.au/gramo/Site/adc.htm. Dan is het toch niet zo moeilijk meer om met het schema hierboven en de formules die ernaast staan te bouwen wat je wilt. Of vergis ik me?

Nee..
Ik moet alleen de PIC nog.. ik heb namelijk wel een boel 16F876A 's liggen!