Hallo,
Ik heb een vraagje, ik heb hier een stuurzendertje van zo'n 10 watt. Echter ik wil hier ook graag RDS achter zetten. Als ik deze gewoon aansluit (via het mengpaneel) krijg ik geen rds signaal, waarschijnlijk moet ik de RDS aansluiten na de stereo. Zou iemand mij willen aangeven waar ik de RDS exact moet inpluggen.
Foto's zijn hier te vinden. Alvast bedankt!
http://home.planet.nl/~heeri914/tijdelijk/gijs/zender/index.html
Tussen stereocoder en stuurzender.
@Eindtrap: Hoelang moet de trimmers in de uitgang het nog doen en wat voor coax gebruik je?
Op 9 juli 2007 21:29:47 schreef Henry S.:
Tussen stereocoder en stuurzender.@Eindtrap: Hoelang moet de trimmers in de uitgang het nog doen ?
Hey Henry bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je precies met bovenstaande zin? Ik gebruik als coax H1000
die folietrimmers zijn niet bestand tegen hoge HF-spanning, bij mij spetterden ze dus ook uit.
Niet voor niets worden Arco's aanbevolen!
Sinds wanneer is H1000 wit?
Afhankelijk van het type RDS moet je hem of via de stereocoder laten lopen (dus een poortje op de stereocoder) anders erna, dus tussen de stereocoder en de zender in.
Je MPX signaal uit de stereocoder gaat dan je RDS in. Als je RDS een eigen 57 kHz oscillator heeft kun je ook zonder stereo rds uitzenden. er zijn ook RDSen die locken op de 3e harmonische van de 19 kHz (57 kHz) en het MPX signaal nodig hebben.
Wat betreft de folietrimmers. Bij 10 Watt is een folietrimmer makkelijk te gebruiken. zelfs tot 30 à 35 Watt gaat het wel goed. (eindtrapjes op 13,8 Volt)
Daarboven zou ik idd voor Arco's gaan of nog beter teflontrimmers. Deze zijn makkelijker in te stellen en flitsen minder snel door. De prijs voor orginele Arco's en teflontrimmers ontloopt elkaar niet heel erg veel
Op 10 juli 2007 19:29:18 schreef Wuzzelez:
Afhankelijk van het type RDS moet je hem of via de stereocoder laten lopen (dus een poortje op de stereocoder) anders erna, dus tussen de stereocoder en de zender in.
(Sorry late reactie i.v.m. vakantie)
RDS loopt via de computer(Airomate), Weet je misschien ook welk poortje (totaal 7) van de stereocoder ik gebruiken moet? http://home.planet.nl/~heeri914/tijdelijk/stereo.JPG
type is SPI 20250100
Of zou het dan via de stuurzender kunnen
http://home.planet.nl/~heeri914/tijdelijk/ingang%20stuur.JPG
Alvast bedankt
Sinds wanneer is H1000 wit?
Dacht dat je de coax bedoelde van de zender naar de antenne. Deze heb ik destijds zo gekocht en werkt aardig goed.
chris duzz
te gek JaH !!!
Denk dat het in deze opstelling moeilijk word om het goed aan de loop te krijgen.
Wat het beste zou zijn is om 1 osqilator te gebruiken voor je 19 khz , en 56 khz , dat in verband met het tijdsverschil van 2 qsci's.
Als ik jou ( of U ) was zou ik is opzoek gaan naar zon printje van de zelfde firma als jou coder , waar rds en coder op 1 zitten.
Succes , Chris
Op 4 augustus 2007 12:27:43 schreef küper:
[...]Dacht dat je de coax bedoelde van de zender naar de antenne. Deze heb ik destijds zo gekocht en werkt aardig goed.
Het stukje coax in de zender, als dat 75Ω is dan heb je de beker...
Op 4 augustus 2007 17:11:08 schreef Henry S.:
[...]
Het stukje coax in de zender, als dat 75Ω is dan heb je de beker...
Ja ik begreep dat je dat stukje coax bedoelde. Dit is geen 75Ω coax. Beker gaat aan mij voorbij
Op 4 augustus 2007 12:58:53 schreef chris duzz:
Denk dat het in deze opstelling moeilijk word om het goed aan de loop te krijgen.
Wat het beste zou zijn is om 1 osqilator te gebruiken voor je 19 khz , en 56 khz , dat in verband met het tijdsverschil van 2 qsci's.
Als ik jou ( of U ) was zou ik is opzoek gaan naar zon printje van de zelfde firma als jou coder , waar rds en coder op 1 zitten.Succes , Chris
RDS op de ingang zender aansluiten gaat dus waarschijnlijk niet werken?
ff op het forum van Airomate vragen
volgens mij moet je de rds direct van de 192 khz geluidskaart op de mpx ingang van de zender aan sluiten
edit: zie net dat je al op het forum hebt gekeken. Ik ben het eens met terrorhawk. Gewoon de stereo eruit donderen en zowel stereo als rds via pc. Nog betere kwaliteit ook!
succes
westhoek
[Bericht gewijzigd door westhoek op (30%)]
gewoonandre
Wie niet knooit, komt er nooit!
Mag ik vragen welke geluidskaart je gebruikt ?
Hier werkt het niet omdat mijn kaartje niet tot 192Khz gaat.
(Binnenkort maar eens opzoek naar eentje voor een zacht prijsje)
Ik gebruik al een poosje Airomate en werkt goed.
Je zit alleen met de vertraging van het stereo gebeuren.
Maar met beetje pc is het wel te doen. Zelf heb ik hem staan op 0.05 seconden. Dat is dus zo ongeveer dat als je praat dat je via de boxen jezelf hoort met klein beetje vertraging. Het hangt een beetje van je pc af hoe snel hij de stereo kan omzetten naar een MPX signaal(uiteraard ook met RDS)
Küper: Ik weet niet of het zo kan, maar volgens mij kun je de stereo encoder gebruiken om er stereo van te maken (die in de zender zit)(zonder vertraging) Dan laat je het signaal naar de line-in van de geluidskaart (zie forum airomate voor geschikte kaarten) en er dan direkt via de line-out weer uit gaan om dan door te gaan naar de zender. Op deze pc installeer je de laatste versie van Airomate. Deze ondersteund ook alleen RDS (stereo encoding is al gebeurt door de encoder). En daar voer je dan je RDS gegevens in. Als je hem dan op "aan" zet dan moet hij de extra gegevens van de RDS ook meezenden naar de line-out en dus ook door de zender in de ether.
Van het verhaal van Osqilators en qsci's heb ik geen kaas gegeten, maar volgens mij wordt daarmee bedoeld dat als je hem er gewoon tussen ploft dat de uitgang van de stereo-encoder wordt opgeblazen omdat hij geen signaal terug verwacht (van de pc)/ niet op gebouwt is.
Tenminste zo beredeneer ik het. Kan iemand dit bevestigen?
Westbroek: Klopt. En als je Airomate moet geloven wordt links en rechts beter gescheiden dan bij de hardwarematige versie. Heb zelf geen hardwarematige versie zodat ik kan verglijken, maar Airomate doet het netjes al zeg ik hetzelf.
Gewoonandre: Lees even goed op het forum van Airomate. Daar staat als je even zoekt prezies welke kaarten goed tot zeer goed zijn. Ook welke iets minder. Tip van mijn kant: Koop GEEN Creative. Blijkt dat deze slecht/niet werken omdat ze iets met het signaal knoeien zodat de stereo / RDS info niet goed werkt.
Op 13 augustus 2007 19:02:31 schreef westhoek:
zie net dat je al op het forum hebt gekeken. Ik ben het eens met terrorhawk. Gewoon de stereo eruit donderen en zowel stereo als rds via pc. Nog betere kwaliteit ook!succes
westhoek
Oke bedankt.
Kan iemand me misschien uitleggen hoe ik het beste de stereocoder er tussen heen kan halen?
Op 3 september 2007 19:44:58 schreef Henry S.:
'er tussen heen'... En dat betekent?
Euh... dat ik er geen gebruik van wil maken....
Echter de op die "pinnetjes" van de stereocoder komen de audio en stroom kabels binnen. Volgens mij hoef ik die(kabels) niet allemaal te verplaatsen