Op 24 juli 2007 21:18:19 schreef stekkerjack2:
Als je er dan uiteindelijk toch niet aan mag komen hoe wil je er dan een relais tussen gaan zetten?
Op dezelfde manier als ik nu de zekering eruit draai: als niemand kijkt!
Ik persoonlijk ben van mening dat als ik de zekering losdraai of, zoals ik eerder voorstelde, de zekering vervang door een apparaatje met daarin een normale zekering en waar een afstandsbediening op reageert, ik - in ieder geval in technische zin - de paal niet modificeer.
Op 24 juli 2007 21:18:19 schreef stekkerjack2:
Als het je EIGEN terrein is dan mag je gewoon een (flinke)haakse slijper pakken en het ding omzagen.
Wel eerst de stroom eraf!
Goed advies joh.
Maar erg niet waar!
Op 24 juli 2007 21:24:59 schreef Username:
[...]Op dezelfde manier als ik nu de zekering eruit draai: als niemand kijkt!
Ik persoonlijk ben van mening dat als ik de zekering losdraai of, zoals ik eerder voorstelde, de zekering vervang door een apparaatje met daarin een normale zekering en waar een afstandsbediening op reageert, ik - in ieder geval in technische zin - de paal niet modificeer.
Je past de lantaarnpaal technisch aan, ookal draai je er slechts een andere 'zekering' in.
Ik neem aan dat er een gewone huis-tuin-keuken draaizekering in zit? Het gaat je mijn inziens nooit lukken om deze dusdanig aan te passen dat hier een andere schakeling bij past. Let er wel op dat het een en ander ook veilig en volgens de regeltjes moet gebeuren.
Het is inderdaad een gewone huis-tuin-keuken zekering. En het spreekt voor zich dat alles veilig moet gebeuren. Een van de reden waarom ik niet happig ben om hier zelf aan te knoeien.
Ik weet dat er huis-tuin-keuken zekeringen zijn die, zodra ze doorgeslagen zijn, met een druk op de knop op de zekering weer connectie maken. Ik kan me vervolgens voorstellen dat hetzelfde systeem mogelijk is waarbij de fysieke drukknop vervangen is door een afstandsbediening.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Bij kabelexploitanten komt het ook wel voor dat de versterkerkastjes bij mensen in de tuin staan.
De stelregel is daar in het algemeen:
Wie was er eerder?
In jouw geval dus:
Is de woning gezet toen de paal er al stond (of in de bestemmingsdocumentatie gepland op particuliere grond) had je daar bij het indienen van de bouwpapieren rekening mee moeten houden door protest aan te tekenen.
Heeft men die paal echter later pas gezet, zonder je medeweten (of in jouw geval van de huurbaas) ligt de fout bij de gemeente.
Ik denk dat zulke info wel crusiaal is.
@Fantomaz: de paal stond al op het terrein ten tijde van aanschaf. Dikke pech dus....
@iedereen: Weet iemand van het bestaan af van onderstaande?
Ik weet dat er huis-tuin-keuken zekeringen zijn die, zodra ze doorgeslagen zijn, met een druk op de knop op de zekering weer connectie maken. Ik kan me vervolgens voorstellen dat hetzelfde systeem mogelijk is waarbij de fysieke drukknop vervangen is door een afstandsbediening.
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Op 24 juli 2007 21:34:51 schreef Username:
Dat noemen we hier een STOTZ
Maar heb er nog nooit een op afstandsbediening gezien.
Laat het me weten als je er een vindt,zou me veel loopwerk besparen.
Mag ik hieruit opmaken dat iets dergelijks niet bestaat?
Is hier wellicht een techneut die op op zoek is naar een uitdaging???
Op 24 juli 2007 21:47:41 schreef Fantomaz:
In jouw geval dus:
Is de woning gezet toen de paal er al stond (of in de bestemmingsdocumentatie gepland op particuliere grond) had je daar bij het indienen van de bouwpapieren rekening mee moeten houden door protest aan te tekenen.
Heeft men die paal echter later pas gezet, zonder je medeweten (of in jouw geval van de huurbaas) ligt de fout bij de gemeente.
mhm, zo duidelijk is het niet altijd art. 19, bouwvergunning vooruit loppent op een wijziging in het bestemmingsplan? art 17, tijdelijke bebouwing met mogelijkheid tot verlening en definitief. In beide gevallen gemeente grond in pacht
Thevel
Golden Member
Bij de bouwmarkt zijn ontvanger moduultjes te koop welke in verlichtings armaturen gebouwd kunnen worden.
Deze kun je aansluiten in lantaarnpaal tussen de zekering en de lamp. (dit mag dus eigenlijk ook niet)
De ontvanger moet je wel een beetje vochtdicht zien te krijgen met b.v krimpkous.
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Er zijn geen apparaatjes te koop in de winkel of groothandel die je zo in die lantarenpaal kan draaien en vervolgens op afstand deze kan aan en uit schakelen.
Ook de genoemde "bouwmarkt ontvanger moduultjes" is geen oplossing. de ontvanger moet worden gemonteerd in de paal. deze paal is van aluminium en volledig gesloten. er kan dus geen signaal bij de ontvanger komen en dus zal hij niet schakelen.
er zijn 3 oplossingen.
oplossing 1
zelf gaan sleutelen aan de paal dus de installatie aanpassen (wat dus niet mag. maar wat niet weet wat niet deert.) tot dat de gemeente eens een kijkje komt nemen waarom die paal steeds "defect" is.
Oplossing 2
Gewoon weg naar de gemeente toestappen en situatie uitleggen en voorstel tot modificatie vragen wat bij de meeste gemeentes meestal wordt toegestaan en zal worden uitgevoerd door een techneut van de gemeente zelf.
Oplossing 3
Bij de gemeente een verzoek tot verwijdering aanvragen
en wanneer de paal is verwijderd zelf een lantarenpaal plaatsen die je op afstand kan bedienen.
Verders als ik het topic goed gelezen heb...
Laat het doen door iemand die weet hoe hij met electra moet omgaan.
Greets
Remi
Thevel
Golden Member
Ik neem aan dat het de TS niet de bedoeling is om op grote afstand te schakelen.
Ondanks dat de lantaarnpaal geheel van aluminium is zal het op korte afstand wel degelijk kunnen werken.
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Misschien niet en misschien wel wat betreft de afstanden.
Maar schakelen op 433 met 2 mW zal niet door het aluminium heen gaan daar geloof ik niets van. deze systemen zijn daar niet voor bedoeld.
Wat mogelijk wel zal werken is een klik-aan-klik uit systeem
van het bedrijf wat ook zo heet. zij gebruiken 433 met 10 mW
mogelijk dat dit wel zal werken maar ik betwijfel of je verder dan 2 meter komt.
efin laten we daar geen discussie over starten want dat helpt de TS niet.
beste is dat hij 1 van de 3 oplossingen kiest of oplossing nummer 4.
Oplossing 4
Vrede hebben met de huidige situatie 
Greets
Remi
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Er komt nog een probleem om de hoek kijken. Ten eerste zal die paal worden geschakeld via een centrale en als die uit is, is er ook geen spanning dus zal een schakeling op afstand niet gaan werken, omdat je er geen voeding op kan zetten. Ten tweede moet er voor een dergelijk apparaat ook nog een nulleider zijn en die zit ook niet bij de zekering.
Dan zal je dus een doorgaans ingegoten kabeldoos open moeten slopen om de nul af te takken, dus mijn advies:
Niet doen!
Groetjes Hans.
klein is fijn
Moderator
Dat hoeft niet per see. Volgens mij is de schakelelektronica vaak IN de lantaarnpaal aanwezig en zit deze gewoon op het net geschakeld. Vandaar die puls over het net om de lichten aan te laten gaan.
En je hebt vast de verkeerdom lantaarnpalen wel eens gezien, overdag aan en 's nachts uit.
Spanning is er dus wel, dichtgegoten za het niet zitten (grondkabel zit aan zekering, zekering zit aan kabel van boven, dat zit echt niet afgegoten) en vocht valt enorm mee in een lantaarnpaal (ding is waterdicht en er zit een meter diep de grond in, je zou alleen last kunnen krijgen bij extreem hoog grondwater).
Een ding is zeker, enige (behoorlijke) ervaring vereist.
Op 25 juli 2007 01:27:29 schreef klein is fijn:
[...]
Spanning is er dus wel, dichtgegoten za het niet zitten (grondkabel zit aan zekering, zekering zit aan kabel van boven, dat zit echt niet afgegoten)
Zitten naast elkaar in spatwaterdicht bakje, waar ook de zekering uit steekt. Hier ga je zelf echt niet mee spelen zolang er spanning op staat. De voedende kabel is ivm bescherming (YMVKas) nogal stug en relatief onhandelbaar, dus dat losnemen is niet te doen! eventuele wijzigingen na de zekering. Maar alles is behoorlijk compact...
Daar is idd behoorlijk wat ervaring vereist.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Het eenvoudigst is om na de zekering een bewigingssensor te plaatsen. Waarom wil de TS de buitenverlichting op de hand schakelen? Ik denk dat hij het licht storend vind, maar als hij er loopt dan het licht wel aan moet wel.
Mijn hobby is sterrenkunde en hierbij kun je geen lantaarnpalen gebruiken! Een bewegingssensor is dus geen optie....
benleentje
Golden Member
JE hebt van die zekeringautomaten die je inplaats van een normale schroefzekering kan plaatsen. Zijn gewoon te koop bij de bouwmarkt.
Als je deze openmaakt (als dat kan), heb je daar de draden om een relais tussen te plaatsen. Met een astandbesturingssysteem kan je dat relais nu schakelen.
ALs je niet bij de nul kan komen voed je de schakeling met batterijen maar dat is wel wat moeilijker moet je wel weten op welke spanning de elektronica werkt en de batterij via een spanningsregulator daarop aansluiten.
De antene van de ontvanger kan je vervangen door een lange draad en deze tape je dan aan de buitenkant van de paal. Dan heb je geen last van de alluminium behuizing. De draad moet wel een geisoleerd draad zijn dus de aders zelf mogen geen contact maken met de paal.
Maar mischien kan dat wel en kan de paal zelf als antennen fungeren. Hmmm interessant 
[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]
Dit klinkt als een mogelijkheid. De lantaarnpaal zelf wordt niet gemodificeerd en per saldo vervang ik alleen de zekering. Het klinkt zelfs niet eens zo moeilijk... Ik ga hier naar kijken. Bedankt!
Weet je toevallig wat de naam is van zo'n zekeringautomaat? Heb ik daarnaast nog een specifiek relais nodig?
Wie ooit zo'n automaat open gepeutert heeft weet dat je die bijna niet meer in elkaar krijgt.
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat die paal op 10 of 16A afgezekerd is, een lichtere schroef automaat kon wel eens spannend worden.
En dan heb je nog een ontvanger nodig die weer ergens voeding vandaan moet halen.
Lijkt me niet the way to go zo ...
klein is fijn
Moderator
Op 25 juli 2007 02:25:01 schreef Henry S.:
Zitten naast elkaar in spatwaterdicht bakje, waar ook de zekering uit steekt. Hier ga je zelf echt niet mee spelen zolang er spanning op staat. De voedende kabel is ivm bescherming (YMVKas) nogal stug en relatief onhandelbaar, dus dat losnemen is niet te doen! eventuele wijzigingen na de zekering. Maar alles is behoorlijk compact...
Ik weet het, ik heb ze zelf ook wel in elkaar gezet.
Feit is wel dat dubbele en enkele vaak dezelfde grondplaat hebben, en dat dit een enkele zal zijn. Er is dus wel wat ruimte beschikbaar. Maar die grondkabel wil je idd niet gaan stoeien, lekker laten zitten.
Het beste kan je gewoon wat tussen de lamp en het zekeringkastje maken. Dan hoef je ook niet de kabel naar de lamp te veranderen, die schroef je gewoon op de schakeling. Extra stukje kabel tussen zekering en schakeling en klaar. Zo heb je meteen fase en nul beschikbaar om iets te voeden.
benleentje
Golden Member
Mischien wat foto's van die paal dan kan je pas advies op maat geven.
Was inderddad vergeten dat de grondplaat moeilijk gaat doen. Maar een echter doe het zelver kan aan een oude zekering wel op een goede manier wat draden prutsen.
En voor die paar milli amps wat de schakeling trekt kan je ook de aarde van de paal misbruiken, dan heb je ook een nul
Maar ben er zelf geen voorstander van om aarde te misbruiken, we moeten goed zijn voor moeder aarde.
Optie 6.
Per ongelijk de paal tegen de vlakte rijen.
Maar ben dan toch bang dat de kosten voor jouw of je eigen verzekeraar zijn.
Lijkt me toch het beste om het via de het gemeentelijke paaraat op te lossen.
Op 25 juli 2007 19:36:48 schreef Sine:
Daarbij kan ik me niet voorstellen dat die paal op 10 of 16A afgezekerd is, een lichtere schroef automaat kon wel eens spannend worden.
Even uit het hoofd: 4A.