2x 15A H-brug

Ik heb zojuist 2 12V 12aH accu's thuisgestuurd gekregen,
en de motoren voor mijn "iets" grotere robot verwacht ik binnenkort.
Deze motoren hebben de volgende specificaties: 24 V 280 W 15 A.
En zullen aangestuurd gaan worden door een h-brug,
die op zijn beurt weer word aangestuurd door een PIC.

Ook zal er een frame moeten worden gebouwd, maar daar gaat dit topic niet over.
Dit topic gaat over het ontwerpen van de schema's voor de motoren en de voeding.
De electronica die ik ga gebruiken voor het aansturen van de H-brug,
zal op een andere, galvanisch gescheiden, voeding worden aangesloten.

Maar voordat ik ga beginnen moet ik eerst nog iets belangrijks weten,
namelijk of ik de voeding uit de, in serie geschakelde, accu's direct op de motoren kan aansluiten.
Deze spanning bedraagt 25,4 V (2x 12,7), en is dus iets te hoog voor de motoren.
Daar zou ik bijv. met een 24V (lowdrop) regulator minder van kunnen maken,
maar moet er dan bijv. ook een (dikke) elco van 67000 uF worden aangesloten ?
Of eventueel andere "afstem" apparatuur, zodat de accu's de motoren kunnen voeden ?

Dan de H-brug, dit zal voor mij heel anders worden als bij mijn eerste robot,
deze gebruikte namelijk een standaard l293D die 2 200 mA motor(tje)s aanstuurde.
Op internet heb ik al het e.e.a gelezen, en ik ben tot de conclusie gekomen,
dat ik het beste MOSFETS kan gebruiken.
Op internet zijn veel schema's van H-bruggen met MOSFETS te vinden,
alleen ik vraag me af welke H-brug geschikt voor mij zal zijn.
Want er is namelijk niet zomaar een schema beschikbaar voor een 15 A h-brug.
Wel heb ik dit schema gevonden :
http://roko.ca/articles/hbridge/bridge1.gif
Link

Wat ik uit het schema op kan maken:
-is dat er in de H-brug aan de V+ (VCC) kant P-channel FET's worden gebruikt,
net zoals met normale transistors PNP.
-En dat er aan de GND kant N-Channel FET's worden gebruikt,
bij een transistor schema zou dat een NPN type zijn.
-en er zijn natuurlijk 4 diodes aanwezig.
Ik ben dus zelf een beetje gaan rondkijken,
maar vraag me af welke MOSFET ik nu het best kan gebruiken.

Mijn oog was al een beetje gevallen op de IRF3707,
alleen deze is niet erg goed verkrijgbaar.
Ook vraag ik me nog andere dingen af,
bijvoorbeeld of ik direct met een optocoupler de MOSFETs aan kan sturen.
Of dat ik daar eerst weer een transistor tussen moet hangen.

Dan zou ik verder graag de H-brug aansturen met optocouplers,
zodat als er ergens iets fout gaat, niet meteen alles kapot is.
Ik heb zelf ook vast een soort van blokdiagram gemaakt,
voor de duidelijkheid.
http://www.uploadarchief.net/files/download/blok2.jpg

Zo, weer even genoege getypt.
Ik hoop dat jullie mijn (vele) vragen kunnen beantwoorden.

.

Eagle,

Accu's onbelast = 12,7V, belast= 12V.
Dus: geen probleem. :)

En trouwens op 30V draait die motor ook nog wel.
Het wordt alleen een beetje warm(er).

Bovendien valt er wel een paar 100 milivolt over de FET's bij die stroom en dan heb je maar zo minder dan 24V.
Ik denk dat ik me daar drukker over zou maken..

Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.

@ Bart, bedankt voor je reactie.
Ik snap wat je bedoeld, maar over minder dan 24 V maak ik me niet echt zorgen.
Want op 20V doen ze het lijkt mij ook nog goed.
Dus aan de voeding hoef ik niets te doen, dat scheelt al weer.

.

Allereerst, ik denk niet dat die 25.4V een probleem gaat vormen voor je motoren, het is maar een paar procent afwijking. Dat gaat normaal geen probleem opleveren.
Een voedingsstabilisator voor dit geval bij een stroom van 15A, dat zou wat anders zijn.

Die voeding (accu's) zou ik zekeren, voor als er wat echt mis moest gaan, dan lopen er immense stromen. Niet dat ze je MOSFETs echt gaan beschermen, die zijn meestal al lang overleden voor je gewone zekering de geest geeft. Maar al de rest, printbanen e.d. blijft toch nog bestaan, anders stook je heel de boel op.

Over afvlakking, monteer altijd redelijk grote elco's, DICHTBIJ het voedingspunt van je brug, liefst low ESR elco's, die hebben een lage inwendige weerstand en kunnen de nodige stroompieken leveren. Verder nog een paar goede ontkoppelcondensatoren bij op dit punt in parallel.
Als je van zin bent de MOSFETs zeer snel te laten schakelen (ik bedoel niet PWMfreq. maar schakeltijd), dan zijn die goede elco's een must! Een gewone elco kan opwarmen en in het ergste geval exploderen. Dus ermee rekening houden. Een zeer snelle schakeltijd geeft weinig verliezen maar dan weer meer EMI storingen. Tis wat afwegen.

Optocouplers zijn niet bepaald snel te noemen, zeker niet om een gate van een flinke MOS in gang te jagen, om de dissipatie bij het schakelen te beperken.
Ik zie ook dat je gekozen hebt voor bovenste Pkan. en onderste Nkanaal mossen, das een mogelijkheid, maar hoe ga je die bovenste MOSSEN aansturen? Vergeet niet dat hun gate ong. 10V naar beneden moet van 24V om te schakelen.
Kan je beter werken met 4 dezelfste MOSFETs en een brugdriver die alles voor zijn rekening neemt.
Kijk eens naar bvb. HIP4081 (das een zeer snelle) of broer HIP4082 (Intersil), gewoon 2 snelle dioden (UF400X)toevoegen plus een 3 tal condensatoren en je bent vertrokken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
elmowww

Golden Member

Interessante schakeling is dit. Wel vaker mee te maken gehad maar een sturing voor dergelijke motoren schudt je niet zomaar uit je mouw.

Nog een paar punten die de sturing moeilijker maken:
- Motoren hebben vaak een hogere opstartstroom, blokkeerstroom en piekstroom. Meet daar aan (scope...) voordat je met je sturing begint.
- Als je wilt PWM'en, wat ik aanneem, moet je een hele goede mosfetsturing maken.

Hoe ik het ontwerp ongeveer zou maken:
- Bipolaire push-pull trap die gemakkelijk enkele amperes kan schakelen voor het sturen van de gate (0...24V)
- Bij PWM zorgen dat je enkel de N-fet gebruikt, omdat vaak beter te krijgen zijn dan P-fets.
- Stroombegrenzing erin maken, kijken of dat lukt.
- Goed rekening houden met de schakeltijden van de fets, zorg dat je nooit kortsluiting maakt (daar wordt het erg spannend van).

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
elmowww

Golden Member

Big bang:

Een P-mos kan je gewoon heel gemakkelijk naar de ground toe trekken om hem open te laten gaan. En naar de 24V om hem dicht te zetten. Daar zie ik geen probleem...

En inderdaad snelle diodes om de pieken bij het schakelen weg te nemen!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Nog een paar opmerkingen:

Ik bedoelde met dezelfste MOSFETs namelijk NkanaalMOSFETs

Verder zoals Elmoww zegt, het kritische punt ligt rond de 'dode tijd' die nodig is tussen het uitschakelen van de bovenste en het inschakelen van de onderste MOS, overlappen die elkaar dan krijg je shoot trough, en dan sneuvelen de MOSFETs. Die dode tijd kan je bij die HIPdrivers instellen. Het is nogal een zware brug, dus beter met de HIP4082, die heeft een veel groter dode tijd bereik.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 25 juli 2007 22:04:03 schreef elmowww:
Big bang:

Een P-mos kan je gewoon heel gemakkelijk naar de ground toe trekken om hem open te laten gaan. En naar de 24V om hem dicht te zetten. Daar zie ik geen probleem...

Ja, kan hier nog wel bij een 24V voeding, die gate heeft meestal wel een isolatiespanning tot max. 30V.
Maar toch, hier en daar eens een piek op de voeding, en tis gebeurd.

Trouwens, een gate verder insturen dan bvb. 12V wordt zelden gedaan, daar je dan de gatecharge vergroot, die lading moet ook weer afgevoerd worden bij uitschakeling, en belast je driver meer.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 25 juli 2007 22:04:03 schreef elmowww:
Een P-mos kan je gewoon heel gemakkelijk naar de ground toe trekken om hem open te laten gaan.

Let wel even op de toegestane gatespanning, die kan bv 20V zijn....

Verder stem ik ook voor een speciaal daarvoor gemaakte FET-driver.

Hou er rekening mee dat je schakling iig korte tijd bestand moet zijn tegen de blokkeerstroom, dat is 24V / (de ohmse weerstand van je motor). En dat is VEEEEL!

Als je de motorstroom wil meten (lijkt me verstandig) let dan op dat je draadgewonden weerstanden neemt, geen kool of metaal film (door schade wijs geworden).

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Het in- en uitschakelgedrag kan je ook nog regelen met de gateweerstanden. Je kan zelfs snel uitschakelen en trager inschakelen waardoor je meer veilige dode tijd schept.

Was overlaatst nog bezig aan een reconditionering van een brug, en door foutieve gateweerstanden doordat ik een kleurenring verkeerd gezien had(470 Ohm i.p.v. 47 Ohm) zat de brug net in shoot trough, die MOSFETs warmen snel op en de vodingselco moest het uitzweten. Hij is net niet uit elkaar gevlogen, maar was al wel opgezwollen en aan het gassen.

Zoals Elmoww opmerkte, een scoop is een must om een en ander te bekijken en in te stellen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Bedankt voor de snelle reacties, hoewel ik alles probeer te begrijpen,
doe ik dat nog lang niet, maar ik doe mijn best.
Ik wardeer jullie reacties, en deze probeer ik dan ook mee te nemen.
Ik ben begonnen aan het schema, zodat jullie daar (eventueel) kritiek op kunnen geven.
Want alleen maar praten is niet echt mijn ding.

@big bang : die HIP4082 brugdriver ziet er handig uit,
maar ik vraag me af wat je er nu eigenlijk mee wint ?
Want als je de MOSFETs hebt, en je kan die op een of andere manier aansturen.
Dan ben je er toch ook ?
Het schakelen zal niet zeer snel gaan gebeuren,
wel pwm'en maar het echt aan-uit zal maximaal om de 3sec. plaatsvinden.
Maw ik denk dat ik toch een gewone elco ga gebruiken.
Ik weet niet wat je onder redelijk groot verstaat ?
In het voorlopige schema heb ik 4700 uF en 100n
Verder wil ik graag de besturingselectronica goed beschermen,
vandaar het optocoupler idee, je zei dat deze niet snel genoeg zijn.
Zijn er alternatieve methoden, om toch "veilig" de h-brug aan te sturen ?

Dit is het voorlopige schema :
http://www.uploadarchief.net/files/download/schemav1.jpg
voor de fuse dacht ik aan een 32 A ?

@elmowww : Ik ben idd van plan om te gaan pwm'en,
alleen ik zie niet in, hoe je in zo'n h-brug alleen maar N-FETs kan gebruiken.
Verder beschik ik zelf niet over een scoop,
maar een goede kennis wel.
Ik vraag me af wanneer je de door jou genoemde stromen meet ?
Opstartstroom lijkt me duidelijk, maar de blokeer stroom,
en de piekstroom ?

Wat in mijn ogen ook een mogelijkheid zo kunnen zijn,
is als je dan die P en N mfets hebt,
die je met 0 of 24 V aan te sturen,
of je dat niet met een normale transistor kan doen.
Die je vervolgens weer aan laat sturen door 5V.

.

Wel, ik zal proberen wat duidelijker zijn.
Bekijk je gepostte schema van je Hbrug. Hoe gaat dit in zijn werking? De meeste mensen replikeren daarop, wel je moet dat zien als schakelaars die open en dicht gaan. Gaat die linkse bovenste en rechtse onderste toe, dan draait de motor bvb. links; gaat daarentegen de linkeronderste en rechterbovenste toe dan draait de motor rechts.
En met PWM kan je periodiek in- en uitschakelen en zo de stroom regelen waardoor hij trager draait.
Maar daar houdt het dan meestal bij op.

Er zijn komen veel meer zaken bij te pas, om dit tot een goed ontwerp te dopen. Mede door het feit dat je te maken hebt met een motor, wat een inductieve component is (een spoel), als er stroom loopt door een spoel, en je schakelt die in korte tijd uit, (wat met de MOSFETs gebeurt) dan onstaan er zeer hoge inductiespanningen, die moeten kunnen wegvloeien. Daarom beginnen we al met over elke MOSFET parallel over drain en source een snelle vrijloopdiode te zetten, in sperrichting. De dioden moeten de maximale motorstroom aankunnen en snelle typen zijn. Ga nu uit van dit schema met allemaal NkanaalMOSFETs, dan moet de kathode aan drain en anode aan source. Het kan ook met bovenste Pkanaal MOSFETs, maar die hebben bij grotere stromen slechtere eigenschappen. Volgende beredeneringen
zijn met 4 identieke Nkanaal MOSFETs.

Verder stuur je de gate van een MOSFET t.o.v. zijn source.
Voor de onderste is dat geen probleem, das t.o.v. de massa een signaal opwekken van ofwel 0V ofwel 12V.

Voor de bovenste MOSFETs wordt dat al wel een probleem. Je moet op de gate een signaal zetten dat 12V hoger ligt dan de source, MAAR, die spanning op de source staat zelf op en neer te springen, met de motoraansluitingen mee. Daarvoor zijn Hbrugdrivers gemaakt die je het lastige werk uit handen nemen. Ze sturen de onderste FETs gewoon aan, en hebben een floating high side driver, deze 'zweeft' mee op en neer met de source en levert het gatesignaal voor de bovenste gates.
Ik zeg niet dat het niet gaat zoals Elmoww aanhaalde, met Pkanaal MOSFETs waarvan je de gate naar beneden toetrekt, naar massa om ze in te schakelen, maar de spanning op de gate-source overgang wordt dan wel al redelijk groot. Maar het gaat nog bij een 24V voeding. Dit zou nooit gaan bij een brugspanning van bvb. 60V.

Verder beschermt zo'n driver je tegen verboden toestanden.
Je mag hem commanderen de linkse bovenste én linkse onderste FET in te schakelen, hij weigert dit uit te voeren, dit zou tot een kortsluiting leiden, waardoor de FETs zouden sneuvelen. En zo'n driver zit tussen je stuurcircuit en je vermogenscircuit, das op zich ook al een bescherming.

Als je meer wil weten over MOSFETs en toepassingen, dan kan ik je volgende leesvoer aanraden:

International Rectifier Application notes
Onder de titel HEXFET POWER MOSFETs vind je allerlei applicaties, met veel uitleg. AN936 en AN944 bevatten al veel basisinfo om meer te leren. Alleen jammer dat ze nog geen AN hebben voor Hbruggen met uitleg.
AN936 bevat basisinfo, AN944 leert je wat gatecharge is, en dat heb je nodig voor je driver.

- - big bang - -

edit: ondertussen is er bij je vorige post een aanpassing gekomen, ik zal dat morgen eens verder bekijken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Over de HIP4082:
Dit is een driver voor 4 N-channel fets. De bovenste 2 fets hebben een gatespanning nodig die hoger is dan de voedingsspanning. De HIP4082 kan deze spanning maken dankzij het wisselende PWM-signaal.
Er moet dus PWM aangeboden worden. De dutycycle mag ook niet te hoog worden, bij zo'n 90% gaat het al fout, dus de motor kan nooit voluit draaien.
Er zijn ook drivers die een losse ingebouwde boostconverter hebben, zoals de LT1336. Daarmee heb je bovenstaande nadelen niet. De LT1336 ligt momenteel bij mij op de 'testbank' :P.

Wat dus een goede optie zou zijn,
is 4 N-Mosfets + 4 snelle diodes + een brugdriver ?

Voor die N-MOSFETs, dacht ik aan een "enhancement" type.
(omdat je deze "open" stuurt met een hogere spanning)
En dan aan de BUZ36 (of IRF250), deze kan namelijk 200V 22A 150W "schakelen".

Voor de diodes de reeds aangekaarte UF4007(?) 4x,
en dan nog de brug driver, de HIP4082 beschikt eigenlijk over alle nodige eigenschappen.
Alleen ik zou wel graag willen dat ik de motoren 100% kan laten draaien,
En dan zou de LT1336 een goede optie zijn.

In de datasheet van de HIP4082 zag ik al een schema staan,
dus dat gaat denk ik wel goed komen.
Maar nu zou ik nog graag willen weten, als ik de zojuist genoemde opstelling maak,
of deze dan ook echt werkt.
Met andere woorden zijn er nog andere componenten nodig ?

.
elmowww

Golden Member

De mosfets die jij noemt voldoen misschien, maar ik zou voor groter gaan. Eerst de stromen meten:

Maak een PWM regelaar (bijvoorbeeld de motorregelaar op deze website) met een zware mosfet (IRF104 als ik me niet vergis bijv.), een zeer kleine precisieweerstand en een scoop.

code:


+ ----
      |
      |
    Motor
      |
   Regeling
      |_______
      |       |
     | |      |
     |R|    Scope
     | |      |
      |_______|
      |
- ----

Bekijk nu de spanningspieken over de vermogensweertand, en bereken met de wet van ohm de stroompieken. Indicatie van de weerstand: 0,01 of 0,1 ohm.

Die pieken moet je mosfet aankunnen.

Blokkeerstroom: zoals Wouter al zei: meet de weerstand van de motor, en berken met de wet van ohm de stroom. (dit werkt alleen bij blokkeren, ik denk dat deze stroom ongeveer gelijk is aan de piekstroom, maar dat weet ik niet zeker).

Als je de stromen hebt, kun je mosfets uit gaan zoeken.

En in je schema staan de bovenste 2 diodes verkeerd om

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik wil ook ooit nog eens een motor sturing gaan maken.

Paar nuttige sites:
http://homepages.which.net/%7Epaul.hills/SpeedControl/SpeedControllers…
http://roko.ca/articles/hbridge.php?page=1 (edit, deze had je zelf dus ook al gevonden :))

[Bericht gewijzigd door Scout77 op donderdag 26 juli 2007 11:37:39 (11%)

-= lekker belangrijk =-

Op 26 juli 2007 10:56:34 schreef Eagle Eye:
Voor die N-MOSFETs, dacht ik aan een "enhancement" type.
(omdat je deze "open" stuurt met een hogere spanning)
En dan aan de BUZ36 (of IRF250), deze kan namelijk 200V 22A 150W "schakelen".

Besef dat FETs voor een hogere spanning meestal een hogere Rdson hebben. Een 200V FET lijkt me nogal overdreven.

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

Bedankt voor de reacties allemaal,
het lijkt me inderdaad het beste om eerst de opzet van elmowww uit te voeren.
Voor de PWM-regelaar ben ik nog opzoek naar een beter verkrijgbare FET.
Elmowww kaarte de IRF104 aan, maar deze is niet (zeer slecht) verkrijgbaar.
Is er een alternatief voor deze FET ?

.

Voor die schakeling kan je zowat elke N-channel fet pakken.

Kijk maar eens rond bij conrad bijvoorbeeld.
Als je die 280W-motor ermee wil regelen zou ik 3 goede fets 'parallel' zetten, d.w.z. ieder met een eigen gateweerstandje van 56 Ohm ofzo. Dat heeft als voordeel dat je weinig verliezen hebt, geen koelplaat nodig en het belangrijkste: je fets blijven heel.

elmowww

Golden Member

Sorry, ik bedoelde de IRF1404.
Die vind ik de laatste tijd wel fijn werken :)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Bedankt allemaal zover,
ik zal die pwm-regelaar en daarna de h-brug in elkaar gaan knutselen.
Als ik verder ben gekomen, zal ik het wel posten.

.

Op 26 juli 2007 08:48:24 schreef Zonnepaneeltje:
Over de HIP4082:
Er moet dus PWM aangeboden worden. De dutycycle mag ook niet te hoog worden, bij zo'n 90% gaat het al fout, dus de motor kan nooit voluit draaien.
Er zijn ook drivers die een losse ingebouwde boostconverter hebben, zoals de LT1336. Daarmee heb je bovenstaande nadelen niet. De LT1336 ligt momenteel bij mij op de 'testbank' :P.

Miljaar, das waar ook, dat had ik nog niet door gisteren.
Ik heb enkel ervaringen met de HIP4081(A)
Ik dacht dat HIP4081 en HIP4082 zo goed als identiek waren, op de dodetijdregeling na, maar das niet waar, de 4082 heeft ook geen chargepumps op de drivers, dus PWM moet, voor het tussentijdse bijladen.
En dan kan het goed zijn dat je niet aan 100% uitsturing komt. Met dank Zonnepaneeltje, voor de rechtzetting.

Aan Eagle Eye, de bovenste 2 dioden in uw schema staan op zijn kop, gewoon omdraaien.

Op 26 juli 2007 10:56:34 schreef Eagle Eye:
Wat dus een goede optie zou zijn,
is 4 N-Mosfets + 4 snelle diodes + een brugdriver ?

Voor die N-MOSFETs, dacht ik aan een "enhancement" type.
(omdat je deze "open" stuurt met een hogere spanning)
En dan aan de BUZ36 (of IRF250), deze kan namelijk 200V 22A 150W "schakelen".
Voor de diodes de reeds aangekaarte UF4007(?) 4x,

Mosfets zijn eigenlijk altijd enhancements, dus geen probleem. Zoals gezegd, die 200Vtypen hebben een redelijk hoge Rdson, die worden warmer door meer verlies bij grotere stromen, een 60V type met voldoende stroomcapaciteit heeft minder verlies.
Die dioden UF4007, die had ik in een vorig verhaal bedoeld voor bij de driverIC te zetten, niet voor over de MOSFETs, daar ga je zware, snelle dioden moeten voor gebruiken.
Ze moeten de motorstroom (evenals de MOSFETs) kunnen verdragen en snel zijn, dit zie je in de datasheet onder 'reverse recovery time'. Om ongeveer een idee te geven, fast recoverys liggen rond een 100..200ns(nanoseconden), ultrafast recovery ordegrootte enkele 10tallen ns.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

EAGLE EYE,

Feliciteerd met je project!!!
Momenteel ben ik ook bezig met een "grote" robot(ongeveer 50x50). De motoren die worden ook PWM gestuurd.

Alleen wil ik bij voegen, de beste resultaat bij het sturen heb ik gekregen door niet beide complementaire mosfet direct te schakelen maar de bovenste die laat ik continue "aan" en de onderste krijg de pwm pulsen. En bij het uitschakelen schakelt je alleen de onderste fet uit wacht zo'n 200ms en dan de bovenste.
Ik bestuur de 8 onafhankelijk mosfet serieel. Ik heb N en P mosfet gebruikt. En push en pull transistoren voor de gate gebruikt.
Ik ga kijken of ik later wel eens wat foto's kan sturen.

Succes!!

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Heb je die diodes nog nodig bij een mosfet brug? Daar zitten in de fet toch al diodes ingebouwd.(In tegenstelling tot de meeste transistoren, sommige darlingtons dan uitgezonderd)

Die "ingebouwde diode", is in elke MOSFET aanwezig, ze ontstaat door de opbouwstruktuur. Alhoewel ze de zelfde stroomcapaciteit hebben als de desbetreffende MOSFET zelf, zijn ze eerder nogal traag, en vandaar dat de sommigen er andere snelle dioden rondbouwen, anderen niet. Ik riskeer er in ieder geval geen zware MOSFETs voor.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten