Robots, waarom zo weinig interesse?

Dit topic is gesloten

Ik schrolde door de forums, en zag dat gemiddeld TS wel veel van electronica af weten. Maar meteen viel me ook op dat de forum (relatief)van Robotica toch niet zoveel bezocht wordt. En dat verbaasde mij. Mijn vraag is waarom.
Misschien weet iedereen dat het een hoop werk is. Anderen zeggen misschien dat het een dure grap is.

Waarom vraag ik dit omdat door een robot te bouwen kan je jou kennis heel snel ontplooien. Je kan van alles in de robot zetten. Luister goed ik bedoel niet een robot die alleen rond draait en obstakels ontwijk. Nee nee dat bedoel ik niet. Je moet een robot maken die je echt laat denken. Ik bedoel een ontwerp die je stimuleert om mensen hersens te bestuderen. Bekijk dit misschien. http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/125 om een idee te krijgen.
Ik ben ook bezig met een robot.

Wat vinden jullie ervan? laten we paar monsters Robots maken, Dan zal je ook gelijk merken hoe populair circuits online zal worden.
Wat denken julie ervan.

Succes
mvgr uZion

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
klein is fijn

Moderator

Zal ik dit dan maar even verplaatsen naar de sectie robotica, dan is daar meteen weer wat meer activiteit. ;)

Robotjes zijn leuke dingen, maar de practische toepassing is 0,0. En zoals je misschien bent tegengekomen bouwt het grootste deel van de members op CO elektronica met practische toepassingen (voedingen, versterkers, meet & regelschakelingen, etc).

Op 24 augustus 2007 22:40:09 schreef klein is fijn:
[...]

Robotjes zijn leuke dingen, maar de practische toepassing is 0,0. En zoals je misschien bent tegengekomen bouwt het grootste deel van de members op CO elektronica met practische toepassingen (voedingen, versterkers, meet & regelschakelingen, etc).

Klopt, ik heb voorheen aaltijd en "obessie" gehad voor robots.. Ik heb er aaltijd al een willen bouwen, misschien ga ik er ooit nog een bouwen voor de hobby.. Maar ik vind ook het mechanishe deel vaak wat lastig te maken bij robots..

Verder ben ik meer geintresseerd geraakt in verlichting/optica in de electronica dus denk aan LEDs en lazers.. Lijkt me opzich wel mooi om daar straks verder mee te gaan..

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

veel fabrieken werken niet zonders robots hoor;)
maar er was ooit een t-v serie met tegen -elkaar vehtende zelfbouw robots, robotwars ofzo.
jammer dat het weg is, kon je volgens mij behoorlijk wat mee winnen

Je moet een robot maken die je echt laat denken.

Je bedoelt, kunstmatige intelligentie? Dat gaat dus de kosten en ontwikkelingstijd enorm opstuwen en oplopen. En wie heeft kennis van weer dit kunstmatige intelleigentie onderwerp? Geen simpel onderwerp, niet te doen voor de gemiddelde hobbyist. Laat dus maar over aan wetenschappers en professoren.

Kijk hier eens naar.

http://youtube.com/watch?v=mBCVprX0WnY

Dit is misschien wel te verwezenlijken, dus met sensors (gyro's) werken en het laten lijken alsof de robot "denkt".
Dat worden insecten en dieren. Robothonden zijn eral volop, spiders ook. Een last-robot-ezel is er dus ook al.

Wat vinden jullie ervan? laten we paar monsters Robots maken, Dan zal je ook gelijk merken hoe populair circuits online zal worden.

Ga maar eens op internet speuren naar de hoeveelheid en soorten robot's, bijna alles is al bedacht. Een nieuw idee is nodig.

RES

Ik vind Robotica wel leuk, elektronica en mechanica worden hier op een toffe manier gecombineerd.
Het nadeel aan robots bouwen is dat het handenvol geld kost en er ongelooflijk veel tijd in gaat.

Maar zoals al kif zei, praktische toepassing is 0,0 (Tenzij je natuurlijk zo'n robot bouwt die je gras maait :D)

Ik zal er nooit een bouwen denk ik...
Maar ahja, ieder doet wat hij graag doet hé :)

If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".

ik denk dat de drempel voor velen is: een goede mechanishe basis. de electroinca zal voor de meestten geen probleem zijn:)

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 24 augustus 2007 22:40:09 schreef klein is fijn:
Zal ik dit dan maar even verplaatsen naar de sectie robotica, dan is daar meteen weer wat meer activiteit. ;)

Ik heb het in "algemeen forum" geplaats juist om de mensen die nooit naar de robotica forum kijkt wat interesse te creeren. Ik wilde juist die groep aanspreken.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!
benleentje

Golden Member

Je hebt mijn aandacht.
Als ik iets bouw moet ik er ook iets aan hebben en robotjes het klinkt leuk maar nee toch maar niet. Hoewel ik wel dol ben op mechanische dingen maken moeten die toch een functie hebben.

IK heb wel een een goederen lift en een televisie lift voor iemand gebouwt. En ga ik ook nog een een goederen lift voor mezelf maken. Een frees machientje lijkt me ook leuk, al heb ik nu wel al door dat het veeeel duurder word dan ik had gedacht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henry S.

Moderator

Op 24 augustus 2007 23:22:36 schreef uZion:
[...]

Ik heb het in "algemeen forum" geplaats juist om de mensen die nooit naar de robotica forum kijkt wat interesse te creeren. Ik wilde juist die groep aanspreken.

Je hebt een punt. Maar veel users browsen via de active topics.

Move /Algemeen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb altijd al interesse in robots gehad. Je 'ziet' de elektronica zijn werk doen. De elektronica wordt tastbaar. Dat is met bijvoorbeeld HF of audio minder het geval.

Wat mij er altijd van weerhouden heeft is de mechanica.

Ik kon voor een tijdje terug aan een robot komen. Die heb ik dan ook aangeschaft, ik hoef me alleen maar met de elektronica bezig te houden. De mechanica is allemaal al gedaan. Mocht ik toch iets aan de mechanica willen wijzigen dan heb ik een buurman met twee gouden rechterhanden. Overigens zat er al een besturing op, maar die heb ik er afgesloopt, was niet echt bruikbaar. Veel te veel componenten voor wat het moest presteren.

Dat je er veel geld aan kan uitgeven is zeker waar, het ligt eraan wat je er mee wilt doen. Tot nu heb ik het kunnen doen met componenten die ik had liggen, maar daar gaat verandering in komen.

http://www.wilcodejong.nl/projects/tank/PICT0005.JPG

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 24 augustus 2007 22:43:37 schreef Nieko:

Maar ik vind ook het mechanishe deel vaak wat lastig te maken bij robots..

Dat klopt maar momenteel kun je complete behuizing bestellen. http://www.superdroidrobots.com/
Dan moet je alleen het electronica gedeelte nog maken.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Op 24 augustus 2007 22:49:41 schreef RES:

En wie heeft kennis van weer dit kunstmatige intelleigentie onderwerp? Geen simpel onderwerp, niet te doen voor de gemiddelde hobbyist. Laat dus maar over aan wetenschappers en professoren.

Dit is precies mijn vraag, want als je op dit forum kijk. Dan merk je juist het tegengestelde er zijn beginnelingen maar er zijn ook veel geavanceerde mensen. Hobbiesten die met geavanceerde systemen werken. Die in alle talen programeert, die met 32/64 bit AVR en 32/64bit FPGA systemen werken. En dan vraag ik me af waarom geen interesse in robot. Ik ben ook bezig met een robot, waarom doe ik dat, om al mijn kennis te ontplooien. Gaat het veel kosten? Ja. Maar straks ben ik wel tevreden van de kennis dat ik heb gekregen. BV er zijn veel mensen die sonar gebruiken voor obstakel ontwijking, maar hier http://video.google.com/videoplay?docid=-1731134198946609108&q=Rob… zie je dat LASER ook gebruik kan worden. Dit houd wel in dat je tijd moet maken om dit te bestuderen. Dan kan je dit gebruiken om wijzer te worden.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

dan kan je ik je mededelen dat ik sinds enkele weken ook meer bezig ben met robotica.
nog niets concreets, maar wel sensoren en actuatoren werkend zien te krijgen.
als je al deze kennis bij elkaar hebt is er wel een werkend ding van te maken.

wat precies weet ik nog niet, maar het gaat wel een keer komen :)

IF you can't convince them, then confuse them!

Op 24 augustus 2007 23:08:20 schreef jdjere:
Ik vind Robotica wel leuk, Het nadeel aan robots bouwen is dat het handenvol geld kost en er ongelooflijk veel tijd in gaat.

Maar het is niet tevergeefs want je wordt er toch wijzer van. dagelijks maken we toch veel test printen zonder dat ze enige functie in het praktijk hebben. We maken ze meestal om te testen.
Stel je voor je moet een arm maken die een steenblok of een glaswater grijp die op een bepaalde manier gedraait en (autonomous) opgetilt moet worden. Ik praat niet over het mechanische gedeelte, maar over het programma die geschreven moet worden om op elke sensor van de arm te reageren. In het dagelijks leven doen wij dat automatisch maar het is een "hand oog coordinatie" . En dat wordt erg spannend als we dat in een robot moet maken.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Op 25 augustus 2007 21:19:21 schreef WilToyo:
Ik heb altijd al interesse in robots gehad. Je 'ziet' de elektronica zijn werk doen. De elektronica wordt tastbaar. Dat is met bijvoorbeeld HF of audio minder het geval.

Wat mij er altijd van weerhouden heeft is de mechanica.

Ik probeer mijn conclusie nog niet helemaal te trekken. Maar de rede lijkt mechanica en geldt.

Wat ik ook heb gemerkt dat velen nu wel met robots wil beginnen.
In robot kan je "all your skills" uitoefenen. je kunt gebruik maken van serieel communicatie. SPI communicatie , timers, interupt, preciesie time,Video overdracht, RF comunicatie enz enz

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Op 25 augustus 2007 22:49:17 schreef Jeroen Boere:
dan kan je ik je mededelen dat ik sinds enkele weken ook meer bezig ben met robotica.

Veel succes!!!

Er is ook een ander Moderator die een keer bezig was met een onderzeeër robot maar die heeft er niet verder aan gewerkt. Misschien is het nu de kans om het te doen.

[Bericht gewijzigd door uZion op zaterdag 25 augustus 2007 23:18:15 (28%)

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

@WilToyo

Is dit een werkend systeem?
Die zwarte schaduw bij die transistoren is dat alleen een schaduw of zijn ze gebrand?

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Ik heb de robot WilToyoBut genoemd, uiteindelijk moet hij mijn persoonlijke butler worden, biertjes halen enzo.

Het is een werkend systeem, dat zwarte wat je ziet is vooral viesigheid. Ik vermoed dat de robot al zo'n twintig jaar oud is. Er zaten tekeingen bij van situaties waar hij gewerkt heeft en die waren van 1989.

Die transtoren (H-bruggen) heb ik laten zitten, -daar straks meer over- de aansturing heb ik eraf gesloopt. Ik doe het nu met een uC (attiny2313). Via rs232 zijn de motoren te besturen. Snelheid van de motoren wordt met PWM geregeld. De aansturing bestaat nu uit een uC, een tiental transistoren en een 74hc08 en verder wat weerstanden. Daar heb ik al een printje voor getekend. Behalve de uC is alles smd, printje is 5*3cm. Dat is wat anders dan de print die vooraan ziet zitten. Ik heb hem hier niet bij de hand, maar ik schat hem op zo'n 25*10 cm:o

Van de h-bruggen heb ik geen idee wat transistoren dat zijn, er staat helemaal niets op. Of het is er bewust afgehaald (wat ik me niet kan voorstellen, want waarom zou je dat doen, apparaat is ooit een enkelstuksproductie geweest) of het is er in de loop van de tijd afgesleten.
Spul is redelijk overdesigned, wat ik ook doe, ik krijg die h-bruggen maar niet warm. Zelfs niet als ik de motoren een kwartier lang blokkeer. Die kunnen daar overigens minder goed tegen. Het zijn wel sterke motoren, met de arm die erop zit heb ik een YMVK-as kabel doorgeknipt.

Momenteel ben ik bezig met obstakeldetectie dmv ultrasoon. Het werkt al met gewone snorharen.

Robot is trouwens topzwaar, ding weegt zo´n veertig kilo!!!!

Zo, dat was een heel verhaal beetje off-topic, ik hoop dat het me vergeven wordt. Het is zeg maar een beetje Ter leering ende vermaeck. Binnenkort een filmpje in het show your projects topic.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Op 25 augustus 2007 23:07:14 schreef uZion:
[...]
Ik probeer mijn conclusie nog niet helemaal te trekken. Maar de rede lijkt mechanica en geldt.

Wat ik ook heb gemerkt dat velen nu wel met robots wil beginnen.
In robot kan je "all your skills" uitoefenen. je kunt gebruik maken van serieel communicatie. SPI communicatie , timers, interupt, preciesie time,Video overdracht, RF comunicatie enz enz

geld, met dt???

Ik denk dat het inderdaad de mechanica en het geld het doet. Als je zelf iets mechanisch wil maken moet je zelf gaan draaien/frezen/... en daar heb je toestellen voor nodig die niet elke hobby'ist in zijn garage heeft staan.
Ga je de onderdelen kopen of volledige robotkits aanschaffen kan het enorm duur worden.

vb:
- kit met 6 wielen (geen elektronica of zo erbij) - €260
- vette tank - €4500

Waarschijnlijk is die tank dan wel mooi degelijk en groot, maar €4500 wil ik er echt niet aan geven. Als je dan weet dat veel CO'ers op school zitten en dus niet veel geld hebben als student, is het toch normaal dat er weinig robotica aan te pas komt.

ter vergelijking:
een printje maken: tussen de €10 en €100, en dan ga je al straffe dingen moeten uithalen.
een robot maken: €100+
(natuurlijk kan je ook onder de €100 een robot vinden, maar hey, ik wil wel dat die er degelijk uitziet als ik er een maak, niet zo'n speelgoedprul dat je bij de drogist om de hoek haalt)

The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b

@ Uzion,
Waarom zo weinig KI (dat jij onder robotica categoriseerd) op dit forum te vinden is is omdat dit een elektronica forum is. KI is bij uitstek een software aangelegenheid waaronder geheel andere disiplines vallen (psygologie enz.) En voor software en KI aanverwante zaken moet je op andere forums zijn.

door een robot te bouwen kan je jou kennis heel snel ontplooien

Waarom denk je dat als je je bezigt met KI je sneller ontwikkeld dan als je geïntereseerd bent in andere zaken?

klein is fijn

Moderator

Op 26 augustus 2007 00:34:57 schreef kluyze:
vette tank - €4500

Waarschijnlijk is die tank dan wel mooi degelijk en groot, maar €4500 wil ik er echt niet aan geven.

Niet zo vette tank, $14.95

Voor minder geld kan je nog steeds leuke dingen doen.

Ik heb makkelijk praten, van huis uit ben ik mechanish knutselkind. Maar met zulke prijzen voor een compleet onderstel hoeft de mechanica geen groot obstakel voor iemand te zijn. Tweede motortje kan je er zelf nog wel op klussen, krachtiger motortje waarschijnlijk ook wel.
Wat leuke elektronica erbij, het ding een beetje gewicht geven om grip te krijgen, en karren maar.

Henry S.

Moderator

http://www.deagostini.nl/realrobots/ als echt je geld wilt weggooien, in 999 weken heb je je robot. :+

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 26 augustus 2007 01:53:55 (19%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ja die heb ik ook nog gehad. koste iets van 7euro per deel. in het begin was het wel leuk. kreeg je in een deel heel onderstel en in andere wielen en motors, maar uiteindelijk kreeg je bijv. gewoon een bumpertje ofzo. ben er toen maar mee gekapt. denk dat ik 10delen heb gehad en hij kon uiteindelijk lijn volgen, dingen ontwijken en op licht afgaan.

Op 26 augustus 2007 00:51:58 schreef Freddy:
@ Uzion,
Waarom zo weinig KI (dat jij onder robotica categoriseerd) op dit forum te vinden is is omdat dit een elektronica forum is.?

Dit (Video) heb ik alleen als voorbeeld genomen, mijn bedoelingen was niet dat we types robot gaat maken, anders waren we allemaal al werkzaam bij de NASA.
Maar we kunnen wel het idee van neurons overnemen.

Waarom denk je dat als je je bezigt met KI je sneller ontwikkeld dan als je geïntereseerd bent in andere zaken?

Ik ben niet bezig met KI.
Ik heb op de show forum veel mooie projecten gezien. Merkzaam is dat al die projecten alleen 1 ding of een project is (in een bepaalde richting). Bv de ene die maakt een voeding, de ander maakt een versterkertje weer een ander maak een RF transmitter en zo kan ik verder gaan. Maar door een robot te maken moet je al of alles maken. Je moet een stevige voeding maken voor de motoren en een minder kleine voor de uC en nog een aparte voor de ruisgevende onderdelen (servos en deg.) dan moet ook nog een RF TX en RX maken om op afstand te besturen en mischien programmeren, dan moet je ook een versterker maken voor de spraak van het robot. En als je denk dat je helemaal klaar bent met al die aparte printjes, dan ben je allang nog niet klaar. Want dan moeten nog al die aparte printen met elkaar serieel communiceren en ook met de master uC (neurons techniek). Dan moet je ook nog denken hoe je dit allemaal gaat oplossen als bv meer printjes tegerlijker tijd met elkaar wil praten. Met al die interupts enz. Dan heb je ook bv een versterker dat je serieel moet besturen. En dit allemaal hoefde eigenlijk niet totdat je een robot wil maken.
Ik ben van plan om op mijn robot zelfs een SD CARD van 2Gig te installeren als memory. Hierop wordt alle bewegingen en routines van de robot opgeslagen om later plaatsen en routines terug te herinneren.
Dit zijn enkele voorbeelden. En geloof me door al deze onderzoeken wordt je wijzer.

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Dit topic is gesloten