Hoi iedereen,
ik hoop dat iemand mij een beetje kan verder helpen. Ik heb namelijk een nieuwe laptop gekocht maar ik kan maar een klein uurtje met de batterij werken wanneer ik hem in het laagste verbruik mode zet en er ook nog niets op doe. Ik sta op het punt om de batterij op te sturen maar eerst eens testen of het wel de batterij is.
Batterij heeft volgende gegevens:
Type: Li-ion
Output: 11,1V
Capaciteit: 4000mAh
Cellen: 6 Cell
Nu heb ik ook een kilowattuurmetertje erbij gehaald en dit zijn volgende gegevens:
- enkel adapter: 20 VA
- Laptop in Bios: 66 VA
- Laptop in WinXp Max verbruik idle: 62 VA
- Laptop en film afspelen: 64 VA
- Laptop en Min verbruik idle: 59 VA
Ik weet niet juist hoe ik de gegevens van de batterij moet gebruiken zodat ik de duur kan berekenen op basis van het verbruik van de laptop.
Klopt het dat duur = Capaciteit batterij (Whr) / verbruik laptop (W)
Maar ik weet niet hoe ik verder moet. Kan iemand mij verder helpen? Dank je.
René Kramer
Ook tegenwind gaat liggen.
Oke we gaan uit van een uur.
Je laptop gebruikt dan ongeveer 50 watt (gokje)
Een uur lang is dus 0.05 KWuur
Je accu kan een uur lang 4 ampere leveren (in de praktijk licht dit altijd even lager dan opgegeven)
Dus 11.1 volt keer 4 ampere is 44.4 Watt
Dat een uur lang is 0.0444 KWuur.
Trek zelf de conclusie maar.
Sjeeses man, en dan zeggen ze op de verkoopssite:
An average of 2.5H battery.
Maar je moet toch het vermogen van de adapter aftrekken van het totaal om enkel dat van de laptop te weten he?
Weer een ervaring rijker dan, als je een laptop koopt laat je dan even inlichten over de gegevens van de batterij ookal staan ze niet vermeld op de site. Ik hoop dat ik hem nog volledig terug kan inleveren omdat ik niet tevreden ben over de prestaties. Want zo korte werkingsduur had ik helemaal niet verwacht. Ik zou al tevreden zijn geweest met een 1.5 uurtje. Bedankt alvast voor de snelle reactie.
René Kramer
Ja ik heb ook rekening gehouden met die trafo. Maar je kan niet simpelweg die 20 VA eraf trekken.
Je trafo heeft namelijk een bepaalt rendement. En het is niet zo dat hij altijd 20 VA in warmte omzet en de rest doorgeeft.
Je geeft aan dat je laptop ongeveer 65 VA gebruikt inc trafo. Dus ik heb een beetje gegokt (staat er ook achter) en ik heb er 50 VA van gemaakt.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
50 Watt continu verbruik is ook wel behoorlijk veel voor een laptop, denk ik. Wordt dat ding niet gloeiend heet?
Ja ik moet zeggen dat de koeling behoorlijk moet werken ook tijdens een idle toestand. Ik heb er een amd turion tl-60 inzitten en deze verbruikt ook veel maar in de datasheets kom ik steeds 35W tegen en dit scheelt toch niet echt zo veel met andere processoren. Ik heb veel reviews en forums gelezen en deze laptop zou kwa prijs/prestatie een ideale keuze geweest zijn. Maar dat de duur zo erg zou tegenvallen weet je natuurlijk pas als je hem in gebruik hebt.
Vuurkat
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
Misschien kan je iets met een auto accu? Daar zit volgens mij wel 10x zoveel in. Alleen is het misschien een probleem dat ie 12V geeft i.p.v. 11.1 -> hoeveel volt staat er op de batterij (meten)?
Misschien kan je een spanningsregelaar gebruiken samen met een accu.
René Kramer
Een auto accu is ook geen 12 Volt. Deze spanning ligt in de buurt van de 13 t/m 14 Volt
En zo een accu past niet in het gat van de laptop ben ik bang.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

ik denk ook niet echt praktisch zo een blok liggen meeslepen, wel grappig 
Ik ben eigenlijk op dit moment sterk aan het twijfelen wat ik zal doen:
a) laptop terug binnenbrengen met risico op extra kosten en extra prijs voor een andere.
b) tevreden zijn met datgene wat ik nu heb ten koste van wat extra geluid en warmte.
Ik ben net terug van bij een kameraad en we hebben daar liggen testen met een oude intel en een recent nieuwe van den Aldi. Beiden geven 7 VA op enkel adapter en 35 VA op idle stand samen met adapter. Dit ligt toch een pak lager vind ik tov 20 VA adapter en 59 VA op idle bij mij. Wat mij opvalt is om te beginnen het vermogen van de adapter. Maar als ik louter af ga op de duur en de batterij gegevens denk ik dat enkel mijn laptop zo een 39 VA geeft. Een beetje meer maar niet overdreven. Gewoon een zwakke batterij zullen we maar constateren 
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Een 35 watt processor verbruikt in idle geen 35 watt. Er moet gewoon iets mis zijn met je energiebeheer instellingen. De laptops waar ik mee werk (Vrij moderne Acers, weet niet welke precies) halen 3 uur op hun laagste verbruiksinstellingen. Toch zijn ze erg rap als ze hard moeten werken.
Idd, je energiebeheer klopt niet, staat deze soms op thuis/kantoor gebruik?
En kijk de bios eens na op 'Cool & Quiet'.
Btw, dit zijn twee gratis tips die niets met CO te maken hebben, ik verwijs naar www.tweakers.net
Dus aub niet meer 'computer' posts plaatsen.
Ok Henry je hebt gelijk, maar het gaat toch om de accu ?
Mijn ervaring is dat de accu in eerste instantie erg korte levensduur heeft.
Maar naar verloop van tijd groter wordt.
Je moet de laptop dan wel steeds tot bijna lege accu laten lopen.
Waarschijnlijk komt dit effect door te lang gelegen en weinig gebruikt.
Mijn Acer deed eerst ook knap 'n uurtje, maar na 'n jaar gemakkelijk op 2 uur, zoniet langer.
mvg
René Kramer
Dat is bij mij juist presies andersom. 2 jaar geleden haalde hij nog de 2 uur. Nu nog maar 5 minuten.
En bijna altijd de accu zo leeg als het maar kon. Al zou dat toch niet al te veel moeten uitmaken.
Ja idd, ik heb ook een nieuwe acer namelijk een 5105 WLMI en dus ook nieuwe batterij.
Heb ook gekeken in de bios maar daar staat niets van energiebeheer. Als ik gewoon in bios blijf dan is hij ook op 50 min leeg. De enige energiebeheer die ik kan toepassen is dus die van de bijhorende software van acer (die Empowering). Dus daar alles op laagste geeft mij nog maar een uurtje en dat door gewoon niets te doen. Als ik kijk naar de gegevens van mijn batterij kan het wel kloppen. Stel dat mijn laptop 59 VA - 20 VA(adapter) = 39 VA geeft dan is de duur gelijk aan ( 4A * 11,1V ) / 39 VA = 68 min op idle.
Dus eigenlijk een te zwakke batterij voor mijn tl-60 systeem zou ik kunnen inkomen, maar zou dat verbruik van mijn laptop wel kunnen kloppen? Ik vind het overdreven omdat het toch ook maar een 35 Watt verbruikt volgens de sheets.
Sorry voor computer tips maar tweakers heb ik al een topic lopen en hier ging het voornamelijk om de batterij en elektronische formules.
Op 12 november 2007 23:58:10 schreef René Kramer:
Dat is bij mij juist presies andersom. 2 jaar geleden haalde hij nog de 2 uur. Nu nog maar 5 minuten.
Wat Wiedewa bedoelt is dat je de accu eerst moet conditioneren, dat duurt een paar cycli.
Op 13 november 2007 00:07:42 schreef Pilli:
Heb ook gekeken in de bios maar daar staat niets van energiebeheer.
Wat dacht je van kijken in je OS?
Zal men op Tweakers al gezegd hebben dunkt mij.
Sorry voor computer tips maar tweakers heb ik al een topic lopen en dit ging voornamelijk om de batterij en elektronische formules.
Laten we dat zo houden.
Op 12 november 2007 23:58:10 schreef René Kramer:
Dat is bij mij juist presies andersom. 2 jaar geleden haalde hij nog de 2 uur. Nu nog maar 5 minuten.En bijna altijd de accu zo leeg als het maar kon. Al zou dat toch niet al te veel moeten uitmaken.
Snap ik helemaal nix van, de Acer is nu 16maanden en perfect. (echt niet als reclame)
Iedere dag laat ik hem bijna tot leeg, geen probleem.
Moet toch iets met de lader te maken hebben.
Waarschijnlijk iets te vroeg afgeschakeld.
Helaas ken ik de top niet van die Li-ion, maar 'n paar honderste volts meer moet tot volle capaciteit leiden.
En ja jammer dat je er niet overheen mag, dan brand namelijk de hele zaak plat, en dat wil je niet zien.
Mijn raad is dan ook breng gewoon het hele zaakje terug.
En laat je daar advies geven.
mvg
Op 13 november 2007 01:00:09 schreef Wiedewa:
[...]Snap ik helemaal nix van, de Acer is nu 16maanden en perfect. (echt niet als reclame)
Helaas geldt dan niet voor veel accu's...
Iedere dag laat ik hem bijna tot leeg, geen probleem.
Hopelijk doe je dat omdat je de laptop mobiel gebruikt anders is het zonde van je accu, elke cyclus verkort de levensduur.
Zit je laptop altijd aan het net, laad dan de accu op en leg deze weg op een koele plaats.
Hoi heb toevallig ook een nieuwe 5105 wlmi , en ook ik kan +/- 1 uur de notebook aan hebben ....
is dus toch een kwaal
m.vr.gr.
Rene
ik heb een laptop van medion en deze gaat +- 4uur 4.5 uur mee op minimaal energie verbruik.
de batterij is een li-ion battery 14.8V gelijkspanning
en 4400 mAh
en het help inderdaad als je de batterij volledig ontlaad en dan pas volledig oplaad. zo gaat de batterij ook wel iets langer mee.
dit is juist hetzelfde als je da batterij in stukken oplaad
je kan deze beter in 1keer volledig opladen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Iedere keer als ik probeer de aanwijzingen van "hoe goed om te gaan met oplaadbare batterijen" op te volgen, gaat het de volgende keer weer mis, en zeggen ze in de winkel dat iedereeen weet dat het fout gaat als ik het doe zoals ze de vorige keer gezegd hadden dat het moest. Maar goed. Lithium ion batterijen schijn je niet te mogen laten liggen als ze leeg zijn. Als je hem leeg hebt getrokken ASAP weer opladen.
@ rew: ik heb je een mailtje gestuurd op Nooit emailadressen posten!, zou je deze eens willen bekijken.
Seg maar is het eigenlijk ook normaal dat een adapter zonder te zijn aangesloten aan de laptop al een 20 VA (Watt) geeft.
Dit zou toch normaal gewoon niets moeten zijn want er wordt toch geen stroom getrokken. Of ben ik mis?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]
René Kramer
Dit is normaal, hij word namelijk warm, dat kost ook energie. Het is mischien een beetje aan de hoge kant. Maar dat heeft gewoon te maken met de slechte kwaliteit van de trafo. Niets om je zorgen over te maken.
Op 13 november 2007 01:00:09 schreef Wiedewa:
Moet toch iets met de lader te maken hebben.
Waarschijnlijk iets te vroeg afgeschakeld.
Het hele spul is orgineel en zo gekocht. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het niet op elkaar is afgestemd.
En ik ging meestal net zo lang door totdat de laptop zichzelf uitzette. Dus te vroeg opladen is het ook niet geweest. De accu is denk ik gewoon helemaal op.
Mijn raad is dan ook breng gewoon het hele zaakje terug.
En laat je daar advies geven.
Tja, de Acer draait ondertussen al meer dan 2 jaar, misshien wel meer dan 3, ik ben de tel een beetje kwijt.
Dus terugbrengen gaat zoiezo niet meer. En ik moet zeggen dat hij het ook een tijd (1 jaar ong) heel goed heeft gedaan.
Maar daarna is het erg snel bergafwaards gegaan.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
Ah is een hoeveelheid elektronen, ik denk dat u A bedoeld.
Om het gemiddelde vermogen te meten moet u een vermogensmeting doen.
Dat klinkt flauw, maar de afwijking zal hier bij berekenen van P uit U en I nogal fors zijn, dit soort smps'jes trekt itt ohmse lasten stroom in korte periodes om de bufferelco bij te laden.
U kunt het verbruik met en zonder belasting meten, als u het redement van de voeding onder belasting wilt weten moet er ook secundair gemeten worden.
idd die Ah moet A zijn, foutje, ik zat met de batterij in mijn gedachten.
Maar moet je nu die 90 mA die de adaptor constant aan stroom trekt vermenigvuldigen met die 220 V of die 19 V. Want iedereen zegt onmiddelijk dat 20 W niet kan voor een adaptor die eigenlijk niets zou moeten verbruiken. En daarom misschien dat ik die 19 V moet gebruiken hiervoor omdat 1,71 W een meer realistische waarde zou zijn.
Om het vermogen te bepalen dat de adapter (onbelast) verbruikt moet je rekenen met de primaire spanning (230 V) en de primaire stroom (0,09 A). Die mag je echter niet zomaar met elkaar vermenigvuldigen, er moet ook rekening gehouden worden met de cos phi en de golfvorm van de stroom. 20 VA is namelijk niet altijd gelijk aan 20 W.