Beste Coérs,
Ik heb hier een Philips BWM radio, namelijk de 22DC709/23B. Nadat hij enige kuren kreeg door automatisch uit te gaan, en niet meer aan te willen, is het nu zover dat hij helemaal niet meer aan gaat.
Nu heb ik heb los geschroefd, maar van binnen is weinig afwijkend te zien, en veel moois. Zodra ik spanning op de radio zet, hem aanzet, doet hij niets, maar de spanning begint wel in te vallen (van 12v naar 4v in een duur van 2minuten). Niet direct maar op een bepaalde frequentie. Deze frequentie komt tikkend terug uit een BSP452.
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/infineon/1-Datasheet_BSP452.pdf
Als ik ga meten met de scoop zie ik op de input van die chip een bloksignaal, en die komt er aan de output weer versterkt uit. Voor zover lijkt deze dus goed, en moet het in het circuit erachter zitten. Echter komt ik zelf niet veel verder meer, gezien ik ook geen schema kan vinden.
Ik heb nog enkele foto's gemaakt. Op foto 1 zie je de achterkant van de print met daarop de BSP-chip.
http://www.uploadarchief.net/files/download/21012008%28001%29.jpg
Op foto twee zie je de bovenkant van de print, waar ik het denk ik in het gedeelte rechts onderin moet zoeken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/21012008%28002%29.jpg
Welke componenten vertonen zulks gedrag? Ik d8 in eerste instantie aan de condensatoren, maar die lijken op de componenttesten allemaal ok. Wie kan mij verder, of aan een schema helpen?
Mvg,
Reddie
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Het zijn voor mijn ogen te onscherpe foto's. En ik begrijp niet helemaal waar de spanning inzakt?
Rob.
Inderdaad, zover was ik ook. Het gekke is dat dit geleidelijk en tikkend aan gebeurd. Het is dus niet een directe kortsluiting. Die switch (BSP452) heb ik los gemaakt, waarna het niet optreed. Het versterkte signaal wat hier uit komt activeert dus iets waardoor de kortsluiting ontstaat.
Het lijkt alsof iets verzadigd raakt, zoals een condensator, maar tot zover heb ik er daarvan geen defecte kunnen vinden.
die switch zoals jij het noemt is gewoon een fet, maar die kan er voor 2 dingen inzitten.: voor een beveiliging OF voor de schakelende voeding
en wat bedoel je met versterkte signaal?
ik denk dat je voeding om zeep is. maar dat kun je testen:
hang er een domme load aan en koppel de rest af.
Die switch zit er inderdaad voor een schakelde voeding. Zit namelijk aan de andere kant van de print.
Denk je dat dan de geschakelde voeding om zeep is of voor de geschakelde voeding?
Ik zal de voeding voor de geschakelde voeding eens van een domme load voorzien.
Zo, ik heb de voeding eens van een dummy load voorzien. Ik heb er een H4 lamp aangehangen om te kijken of deze netjes ging branden. En dat deed hij dan ook. De componenten op het voedingsgedeelte nog een keer doorgemeten, deze lijken ok.
Het printje er achter is een geschakelde voeding, iets waar ik minder kaas van gevreten heb, en eigenlijk zonder schema weinig van snap, en al zeker niet met SMD componenten.
De vraag is zou ik het in de geschakelde voeding moeten zoeken. De besproken BSP lijkt een stuurpuls te versterken die naar het circuit van de geschakelde voeding loopt. (dit is het gedeelte binnen het ijzerenframe op foto2 en dan rechts onderin)
Of moet het gezocht worden in de load erachter?
Groetjes,
tja, das nu net de vraag dus: even uitzoeken OF er een spanning uit komt en hoe groot die maximaal is: daar dan de domme load aan vast knopen (uiteraard even kijken wat voor load je dan moet hebben)
de de spanning juist binnen kwam was ik eigenlijk wel vanuit gegaan. hij zal in of na de schakelende voeding kortsluiting maken. Als hij ehet erin doet heb je relatief mzaael denk ik. Als hij het erna doet ..... Kun je heel lang gaan zoeken.
Ik ben vanmorgen weer lekker aan het meten geslagen. Ik heb de transistors en fets in het geschakelde gedeelte na gemeten. Deze lijken wel ok. Na het geschakelde gedeelte kom ik nog een BSPtje tegen. Deze bleek kortsluiting te maken. Dit vond ik raar omdat ik deze al los had gehaald en reeds gemeten.
Ik heb hierop 1 voor 1 de stekkers van het frontje los getrokken (3 stuks) en tot mijn verbazing verdween de kortsluiting op de pootjes van die BSP.
Ik heb de andere twee stekkers weer vast gemaakt, 1 daarvan was van de aan/uit knop. Ik heb de radio wat prik gegeven, hij starte toen wel op.
Ik denk dat ik dus maar eens het frontje ga openen en kijken wat daarin zit.
iig tot zover al bedankt Henk.
Hallo,
zeer interessant, we zitten met hetzelfde probleem. Weet u hoe het front van de radio afgehaald moet worden?
Ik zou u zeer erkentelijk zijn als u mij hiermee zoudt willen helpen.
Bent u inmiddels verder gekomen?
Groeten,
Junior