Goedenmiddag iedereen,
ik heb geprobeerd om een lichtdimmer met een triac te maken volgens het volgende schema:
http://www.finimuis.nl/htm/0330.htm
Het schema kan maximaal 1 kw dimmen.
Ik heb alleen in plaats van de tic226d een tic226m genomen maar volgens de datasheet moet dat geen probleem zijn.
Wat er gebeurt is het volgende.
230 gaat naar de dimmer, vanuit de dimmer naar ingeschakeld relais naar de lamp. 60w normale lamp.
Ik kan een paar keer dmv de potmeter de lamp dimmen maar op een gegeven moment blijft hij gewoon op 100% branden. De tic zit op een goede koelplaat en wordt absoluut niet warm.
Ik heb de print op gaatjesbord gebouwd maar ik meet nergens sluitingen e.d.
Ik heb wel de L1 weggelaten. Volgens de aanwijzingen bij het schema mocht dat.
Hebben jullie een idee wat er fout kan zijn.
Mvg,
Matthijs
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Zet L1 terug als je niet heel erg asociaal wilt zijn...
Verder kun je eens de dimmer van deze site gebruiken.
Dank voor je antwoord.
Volgens de site kon de spoel weggelaten worden. Daarom heb ik hem niet geplaatast
Ik zal eens kijken of ik iets heb dat daar gebruikt kan worden. 't is geen klein spoeltje..
Wat is er beter aan de dimmer van deze site dan het schema wat ik liet zien?
Edit:
ik heb een spoel gevonden uit een oude theaterdimmer.. eens zien of dat wat oplevert
[Bericht gewijzigd door Inflammae op (14%)]
MGP
LDmicro user.
In onderstaande link staat een PDF waar diverse regelaars te zien zijn.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/57206
Ik denk dat je een fout gemaakt hebt, die regelingen kunnen tegen een stootje bij niet inductieve belastingen zoals een lamp.
Zijn alle weerstandswaarden juist ? diac nog goed ?
Juist aangesloten, geen kortsluiting enz..
Ik heb een spoel er tussen gezet en nu werkt het wel.. Ik vind het wel vreemd maar het probleem is opgelost.
Bedankt voor jullie hulp
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Als je die spoel weglaat, en je regelt de dimmer bv. op ±50%, is C1 in jouw schema tot de topwaarde van de netspanning opgeladen (meer dan 300V!) op het ogenblik dat de triac ontsteekt. Die laatste krijgt dus niet alleen de lampstroom te verwerken, maar hij moet daarnaast C1 ontladen. Die laatste kan --zij het kortstondig-- een stroom leveren waar de triac buikkramp van krijgt.
En dat alles herhaalt zich 100 maal per seconde!
Als de spoel zit waar hij hoort te zitten, zal hij beletten dat de stroom plots van 0 naar max. toeneemt.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
En het helpt flinke storingen door die plotse stroomtoenames en spanningssprongen te filteren voor ze op het net gestuurd worden en nog andere zaken in de war sturen.
Die L/C kombinatie geeft gewoon een 2e orde laagdoorlaatfilter.
- - big bang - -
Hartstikke bedankt voor de uitleg..
Stel dat het dus zonder spoel zou moeten zou ik C1 ook weg moeten laten, maar het blijft dus wel aan te raden om de spoel te gebruiken.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Dat heb je goed begrepen. Voor ohmse weerstanden zijn spoel en C beslist een aanrader, omdat de stroom in een minimum van tijd van 0 naar max. gaat, en zo'n steile flank aardig wat storing veroorzaakt.
Daarom wordt er --als de triac enkel als aan/uit-schakelaar fungeert-- in- en uitgeschakeld tijdens een nuldoorgang.
Als je motoren, trafo's of andere inductieve belastingen wil dimmen, heb je een gans andere schakeling nodig.
En dan dit nog: het zal je misschien opgevallen zijn, dat je de lamp niet netjes van uitgedoofde toestand naar voluit kan regelen. Eerst gebeurt er niets, en dan gaat de lamp plots op 1/4 van haar lichtsterkte branden. Dat kan voorkomen worden door een paar extra-componenten:
R1, D1 en D2 zorgen er voor, dat de spanning over C2 niet kan naijlen op de netspanning. Daardoor kan je gelijkmatig dimmen, ook als je van 0 begint.
Anoniem
Pros heeft 100% gelijk.
Als je de spoel weglaat staat C parallel aan de triac. Nooit een C parallel aan de triac zonder weerstandje in serie. De ontlaadpiek is fataal.
Een triac heeft een beperkte ontsteeksnelheid.
Anders dan bij een transistor is de gate maar een klein stukje van de chip. Bij ontsteking, breidt de geleiding zich over de hele chip uit vanuit de gate.
Als in die ontsteekfase een heel sterke stroomverandering plaatsvindt,(zoals bij een condensatorontlading) dan vloeit die stroom maar over een heel klein deel van de chip. Er ontstaat een kleine hete plek en het P en N materiaal smelt ter plekke in elkaar.
(eigenlijk diffusie)
Hierdoor verdwijnt de sperlaag en vormt de triac een definitieve kortsluiting tussen de anodes.
De maximale stroomverandering per tijdseenheid dI/dt is een parameter die in de datasheets beschreven staat. Er zijn triacs die daar beter tegen kunnen dan andere.
Hallo Allemaal,
Ik heb zojuist de schakeling van Pros gebouwd die hierboven staat. Ik moet namelijk een verwarmingsspiraal (soort grote dompelaar voor theewater te koken) van 2000 W (!) dimmen voor een precisie verwarmingsinstallatie.
Ik heb als Triac de TIC126N genomen, maar ik denk dat dat ook het probleem is:
Ik heb de schakeling nu aangesloten op een 60 W gloeilamp.
Als ik de potentiometer een heel klein beetje open draai gaat de lamp minder fel branden; ik denk op halve kracht; maar daarna gebeurt er eigenlijk niks.... Behalve een zacht knetterend geluid en een lichte elektrische brandlucht uit de potmeter als ik hier aan draai...
Wat gaat er mis???
Alex.
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Een TIC126 is een thyristor. De schakeling van Pros is bedoeld voor een Triac. Een wezenlijk ander component.
Neem een TIC226.
Op 16 november 2008 11:26:12 schreef Hugo Welther:
Een TIC126 is een thyristor. De schakeling van Pros is bedoeld voor een Triac. Een wezenlijk ander component.Neem een TIC226.
Aha. Had beter nog even online kunnen kijken. Net een 1000 W belasting er op aangesloten. Nu is de diac wit ipv blauw en hij gaf ook even licht en rook...
Heb hier nog wel een TIC263M liggen maar weet niet of die nog wel heel is.
Update: dit is dus ook stuk gegaan... Heb maar een nieuwe vraag gesteld in het forum.