Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Nr. 13 Triac 40A 600V is hier nog te koop.
o.k bedankt weer wat geleerd !
p.s is het geen idee om dit hierbij te vermelden?
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/6
nog een vraag, tantaal condensatoren, zijn toch altijd elco's klopt dit?
en nog eentje als er op een tantaal Ctje +22 staat als waarde is dit dan 22 micro farad??
en dan deze wat voor een condensator is het??
opschrift= 22n G160 kp u3 merk=philips
en hoe lees ik de waarde op b.v. nr15 eerder in dit topic?
+22 is dan 22µF. De + geeft de aan waar de plus aansluiting op de tantaal zit.
De condensator: 22nF bij 160V. De rest zijn fabrieks codes.
Gaan we nu je hele onderdelenbak één voor één behandelen. Waar is je eigen inzicht?
als je goed leest ben ik hier nog niet helemaal in thuis,
simpele dingen die ik terug kan vinden op internet zoek ik heus wel op voor ik ze hier post,
dus voor alle zekerheid vraag ik het aan jullie experts.
Als dit een probleem is vraag ik me af waar dit forum dan helemaal op slaat, ik neem aan dat de leden elkaar willen helpen.
Ieder zijn vak/hobbygebied toch
Een beetje inzicht wordt wel verwacht, je had eerder in het topic ook al een condensator met opschrift ..n.
dat klopt maar mij ging het er meer om wat voor soort condensator het is, het leek mij geen elco (alhoewel hij er van buiten op lijkt)dan heb ik nog gehoord over bipolair (hier twijfelde ik aan),
vandaar.
Ik ben echt niet van plan om alles hier te posten, alhoewel ik weet dat het best veel is, maar ik heb ook al veel dingen zelf op internet gevonden, ook mede dankzij mensen op dit forum (lof lof),
Ik heb nog enkele componenten, maar ik durf ze al niet meer te posten.
Op 27 januari 2008 14:21:35 schreef MGP:
Het zijn bijna allemaal condensatoren en weerstandarray's.
Tracht eens aan een RS of Farnell 'papieren' catalogus te geraken.
Ze staan er allemaal in met foto, plus nog véél meer.
Een goede start voor een beginner (prutser)Edit/ van de meesten staat er ook bij waarvoor ze het beste kunnen dienen aan de hand van hun eigenschappen.
Heb ik vandaag met gebeld, maar idd je krijgt ze niet, moet ik maar wat anders verzinnen.
toch bedankt!!
Gebruik de edit!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
Op 28 januari 2008 18:44:39 schreef Electronicaprutser:
Ik heb nog enkele componenten, maar ik durf ze al niet meer te posten.
Je kan ook eens posten wat jij denkt wat het is, een forum komt van 2 kanten 
Heb jij weer gelijk in, ok eerste uitdaging:
bij nr.15 die gele philips condensator.
heb ik in 2 verschillende bij beide staat F63 443 Ks op
echter bij de ene staat 6810 en bij de anderen 20000 bovenaan de condesator.
nu dacht ik eerst bij de eerste 63pF en 443 Volt, totdat ik de tweede vond, toen wist ik dat dat niet kon.
nu denk ik dat de eerste 68 pF 10 Volt is
en de tweede 20 pF 1000Volt
kan dit of is het weer een van Philips wazige code's.
(anders zou ik het helaas echt niet weten)
deze dus 
dan nog 3 mkt c tjes
de ene met .47M250 er op ik denk 0,47nF=470 pF 250Volt
de 2e .47J63 dus ook 0,47nF=470 pF maar dan 63 Volt
de 3e 1K63- ik den 1 nF 63 Volt
[Bericht gewijzigd door Electronicaprutser op (12%)]
Op 28 januari 2008 19:30:25 schreef Henry S.:
Haha, een leuke, 63V, 44nF
He prutser he tja..
Oud bericht, maar toch nog even een toevoeging. Ik heb dezelfde C's als jij in #15. Even gemeten en toen kwam er het volgende uit:
Het getal aan de bovenkant is de waarde in pF (bijvoorbeeld 20000 is 20nF). 6810 (pF) is 6,81nF.
F63 is heel waarschijnlijk 63V en F is 1%.
Ik weet niet zeker of ze bipolair zijn of niet. Er zit een afgeronde kant aan, wat zou kunnen betekenen dat je rekening moet houden met de polariteit. Dus even geprobeerd op een lab voeding door de plus en min om te draaien en hij ontplofte niet! Er liep ook geen hoge stroom, dus hij lijkt bipolair. Toch twijfel ik in verband met de behuizing...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarbij dan nog even een opmerking over de uitleg van het getalletje 443 hier ergens boven. Op een condensator van Philips is dat doorgaans de serieaanduiding en heeft niets met de capaciteit te maken, zoals de TS al had uitgevonden. Het catalogusnummer is dan iets als 2222 443 ..... waarbij in de laatste 5 cijfers de capaciteit, behuizingsvorm, verpakking verwerkt zit.
Ik sluit me aan bij de uitleg van PE1RQM over de rest van de opdruk, met nog de opmerking dat het inderdaad foliecondensatoren betreft en dat ze dus niet gepolariseerd zijn. Het schuine kantje kan bijvoorbeeld wel de aansluiting van de buitenste folie aangeven, deze hang je dan om storingen te minimaliseren aan massa of aan de kant die met de laagste impedantie wordt aangestuurd.