Ik heb hier een werkende schakeling met een BF245B FET, en als ik het geheel in multisim maak, met een voeding van 22Volt DC, dan krijg ik uit de FET niet meer dan 6,54 mA bij het gebruik van 4 LED's (20mA en 3,4V), hang ik er maar 1 tussen kan ik de stroom wel ietsje laten toenemen ... Nu is dit normaal, dat dit niet erg varieert, het is immers een stroombron, maar hoe komt het dat ik hier geen 15 mA uit krijg, wat toch als maximum staat aangegeven ? En ik dacht net, dat je het kon laten varieren , van het maximum naar het minimum door een weerstand te plaatsen tussen de source en de gate ... ?

Is het trouwens normaal dat deze FET van philips de drain en de source omgedraaid heeft ? Volgens de datasheet is dit zo, en daarom had ik de eerste dan ook per ongeluk verkeerd aangesloten (led killed) ... Fairchild heeft de pinout wel correct ...

Alle tips welkom ...

Bart

Als die geschakeld staat als stroombron, dan heb je een BF256C nodig als ik mij goed herinner, die BF245 gaf mij jaren geleden ook teweinig stroom.

Of een fet uitzoeken (door meten) met een zo hoog mogelijke Idss, en dan "trimmen" met een source weerstand.
In fets (gelijk type!) zit nu eenmaal enorme spreiding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fettest.png

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (18%)]

Maar het is dus kennelijk normaal dat zo'n 256B maar 6,5 mA geeft ... ?

Heb daar net eens een test gedaan, om te zien hoe goed de led's beveiligd zijn tegen snel aan en afschakelen van de voeding (pieken ?) ... Na een paar keer snel de trafo aan en uit gezet te hebben, gaf de LED de geest ... Is dit simpel te ondervangen (condensator ?) ?

Iemand trouwens een uitleg voor de verwisseling van de drain en de source-pins ? Als je zoekt naar de datasheet van de NXP versie (philips) dan zie je, dat deze anders liggen dan bij Fairchild enzo ...

Bart

Kijk maar eens in een datasheet van een fet hoe groot de variatie is in Idss ...

Wat betreft de aansluitingen heb ik blijkbaar geluk gehad!

Hey Bart ik heb ooit eens geexperimenteerd met deze schakeling. Er kom maar een goei 7mA er uit :(

Maar ik heb iets bedacht met mosfetjes :p
http://www.circuitsonline.net/forum/view/51095/1/

Robin

Ik heb een test gedaan, en blijkbaar is het wel genoeg licht hoor. Het moet dienen om de drukknoppen (bTicino) te verlichten in het donker (zodat je ze makkelijker ziet (vindt) ...

Maar als het normaal is dat er maar 7 mA uit komt ben ik gerust, 'k snap alleen nog niet waar die Imax op slaat dan ... Want die zou 15 mA zijn ...
Bedoeling is dus om via een AC spanning een aantal blauwe led's te voeden ..., via de FET ... 't werkt dus, al getest, maar 'k zou willen zorgen dat de led's niet kapot kunnen gaan door eventuele pieken. Niet dat ik die voeding constant zoek af en aan te schakelen, maar ik heb gemerkt bij een test, dat de LED het begaf, na een aantal keer kort na mekaar de voeding aan en af te schakelen ...

Bart

Iemand nog verdere uitleg omtrent m'n bedenkingen ?

bart

Ik zie geen verschil in aansluitingen tussen een NXP en Fairchild datasheet. Beide keren houdt men de ronde kant onder.

Verder, de spreiding van die dingen is levensgroot, ontkom je niet aan. Imax is in dit geval de maximale waarde die je verwachten kan van 'B type.

Wil je een betrouwbare reproduceerbare stroombron voor een bepaalde stroomsterkte dan kom je snel bij een opamp terecht:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/144

Dus, in feite zou dit veel beter zijn dan met een FET te werken ?

Ik heb de datasheet eens bekeken van die opamp's, en ik merk, dat de input-voltage toch heel ruim is, waarom moet ik daar dan nog een 7812 tussenhangen ? Ik stel deze vraag, omdat het anders wel een goede mogelijkheid zou zijn, en ook niet al te duur kennelijk ...

Maar de schakeling moet makkelijk bij in een elektriciteitspotje te duwen zijn, dus, hoe minder componenten hoe beter !

Bart
PS. Kan iemand gericht antwoorden omtrent m'n vraag over de condensator en de FET ... ?

Edit: Idd, nu zie ik waarom ik het fout voorhad met die andere datasheet, ik dacht dat je van boven erop keek, maar je kijkt in feit op de pins ... Sorry

Hmmm, zie wel juist dat die opamp enkel met DC werkt, moet ik dus nog gelijkrichten ook ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

Op 29 februari 2008 22:18:55 schreef on4cet:
Dus, in feite zou dit veel beter zijn dan met een FET te werken ?

Beter te reproduceren voor een bepaalde stroomsterkte

Ik heb de datasheet eens bekeken van die opamp's, en ik merk, dat de input-voltage toch heel ruim is, waarom moet ik daar dan nog een 7812 tussenhangen ?

Omdat in dit geval je 20mA wilt hebben zonder steeds de boel af te moeten regelen.

Als je voeding maar stabiel is vervalt die constante afregeling en is de potmeter eventueel ook te vervangen door twee weerstanden.

PS. Kan iemand gericht antwoorden omtrent m'n vraag over de condensator en de FET ... ?

Je weet zeker dat de voeding geen gekke dingen doet?

Zijn deftige voedingen van Hager voor m'n teleruptoren met groepsschakeling te sturen, maar 't probleem is misschien, dat als die serieus wat vermogen levert op korte tijd, er misschien toch kleine pieken in kunnen zitten, en ik zou niet graag problemen hebben met al m'n leds ...

Is het correct als ik zeg dat die opamp enkel met DC werkt ? In dat geval moet ik nog eens gaan gelijkrichten ook, en dan wordt het schakelingske al wel tamelijk groot
...

Is deze schakeling verder juist hetzelfde, dat ik zoveel led's in serie kan zetten als met die FET, tot ik aan het minimum voltage zit voor die opamp ? M.a.w., dat de resterende spanning altijd over die opamp komt te staan ?

Maak dan de stroom bron zoals in je startpost maar voeg dan ook nog eens een serie weerstand toe voor de led.

Het kan zijn dat dat fet bv niet snel genoeg regelt bij een powerup van de voeding waardoor er mischien even teveel stroom door de led gaat.

Met een serie weerstand kan je deze stroom indammen.

IK zou de serie weerstand dan berekenen voor max 25V en en dan ca 30 mA maar 50mA als piek mag ook nog wel.

Dus 25V en 50mA max piek en Uf 3.4V is dan 432 ohm weerstand. Neem dan een 470 of 560 ohm weerstand en je zit safe.

Op 29 februari 2008 22:33:25 schreef on4cet:
Is het correct als ik zeg dat die opamp enkel met DC werkt ? In dat geval moet ik nog eens gaan gelijkrichten ook, en dan wordt het schakelingske al wel tamelijk groot

De FET schakeling ook!
Anders zal de led het snel begeven.

Is deze schakeling verder juist hetzelfde, dat ik zoveel led's in serie kan zetten als met die FET, tot ik aan het minimum voltage zit voor die opamp ? M.a.w., dat de resterende spanning altijd over die opamp komt te staan ?

Ja, dat is het idee van een stroombron.

@HenryS. : De allesetende LED-schakeling vermeld nochtans dat de schakeling ook op AC kan werken, dat de led enkel wat minder fel gaat branden ... Ik heb hier de test gedaan, gewoon op 23V AC, en de led deed het na lange tijd nog perfect, maar als 't inderdaad niet goed is op langere termijn, zal ik toch maar gelijkrichten ...
Naar stroomverbruik toe, zal het ook wel niet uitmaken of het nu de FET-piste wordt, of de OPAMP-piste, er vloeit immers een bepaalde stroom, en de restspanning komt toch over de OPAMP ... Alleen heb ik met de OPAMP kennelijk wel een grotere range ...

'k zal het eens moeten overpeinzen ...

De led ging trouwens pas stuk doordat ik heel snel na mekaar de voeding in en uittrok, en na de 4de keer ofzo dit gedaan te hebben, was het RIP voor de led ...

De 2 mogelijkheden zijn dus nu :
* FET + bruggelijkrichter en weerstand in serie met de LED's
* OPAMP + bruggelijkrichter volgens ref. hier van forum

Bart

De allesetende led bevat een extra diode!

Brugcel is overbodig, 1 diode is genoeg.

Ik zou in jouw geval voor de fet gaan. Met serie weerstand dan kan je hem denk ook gewoon op AC gebruiken.

Maar je zegt zelf dat je goede voedingen hebt. Dat geld dan wel voor de uitgang.
Een trafo kan altijd even korte pieken geven. Dan zou je de trafo moeten schakelen met een nul doorgang detektie.

Een condensator over de fet schakeling kan dan ook weer bepaalde pieken kortsluiten.

Ik denk dat 100nF wel goed is als condensator maar mischien andere betere ideeen.

Op 1 maart 2008 00:23:54 schreef benleentje:
Ik zou in jouw geval voor de fet gaan. Met serie weerstand dan kan je hem denk ook gewoon op AC gebruiken.

Als je de diode niet vergeet.

Hartelijk bedankt aan allen, het gaat dan vermoedelijk toch de FET worden met condensator erover en diode met weerstand in serie met de led's ...

Thanks ...

Een weerstand in serie met de led verknoeit je stroombron weer...

Edit: Hier niet omdat je buiten de loop blijft.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]

Zo stel je de stroom in met een FET:

http://www.uploadarchief.net/files/download/fetstrbron.jpg
De grafiek is de stroom door R2 als functie van de waarde van R1.
Je kan de led beveiligen door er anti-parallel een diode over te plaatsen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fetstrbron2.jpg
Nu de stroom als functie van de belastingsweerstand.
De stroom varieert slecht 1,3 mA.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fetstrbron3.jpg
Als laatste I als functie van de voedingsspanning.
Niks mis met een FET als stroombron!

Heel verhelderende data ... Zit kennelijk maar 2mA op, tussen Vmin en Vmax ...

't zal dan toch met een FET worden, lijkt me simpeler van opbouw en voordeligst qua kosten ...

Hartelijk bedankt, 'k zal 't eens eerst in multisim duwen voor de zekerheid ...

Ik denk dat je verder met een breadboard komt. ;)

Ja, dat is het tweede deel hé, eerst in multisim voor het concept, dan eerste test op m'n voeding (DC), daarna op een halogeen transfo (AC) ...

Hebben jullie eigenlijk goede ervaringen met multisim ofzo ... Soms krijg ik gekke resultaten, maar heb dan een vermoeden dat het eerder aan mijn kunnen zal liggen ...

Misschien nog ineens een vraagje, zou ik niet beter de BF245C nemen in plaats van de BF245B ? Dan heb ik toch net iets meer 'headroom' voor 't geval ik ooit straffere leds in serie wil zetten, wat dus perfect zou kunnen ...

'k ben nog steeds aan 't denken over hoe ik nu het beste de connecties maak tussen de leds onderling, want deze zitten dan in een drukknop voor de verlichting te schakelen, en als ik er bv. eentje zou moeten vervangen, moet ik hem misschien liggen los-solderen ... En met wagoblokjes is ook een heel gedoe, dan heb ik er veel te veel nodig ... Iemand een goed idee (low cost natuurlijk) ?

'k heb juist eens een simulatie gemaakt met zo'n weerstand in serie ... Maar kennelijk wordt de stroom hier toch mee veranderd, ook al is het niet zo veel ...

Zou het kunnen dat ik een spanningsval zie van 1,1 (ongeveer) volt ? Met een Vmax van 30Volt zal dat ook wel geen probleem zijn ! Naar dissipatie moet ik ook al niet zien dacht ik, want hetgeen nu in de weerstand verloren gaat, zou anders in de FET weggestookt worden, maar wat is nu juist het gedrag van die weerstand bij stroompieken ? Want in principe zou die condensator de pieken ook moeten opvangen, of sla ik de bal nu compleet mis ?

Wat is eigenlijk de beste waarde voor condensator om over die FET te zetten, 100 nF lijkt me zo weinig ? En volgens mij niet zo courant in gebruik ook niet ?

[Bericht gewijzigd door on4cet op (12%)]