Hoe ben je aan Elektronica begonnen?

Dit topic is gesloten

Ik was als kleine jongen ook steeds benieuwd hoe iets er van de binnenkant uit zag en dus veel spullen gesloopt, de doorbraak kwam op mijn 12de toen ik een Philips bouwdoos EE8 kreeg (40 jaar geleden).

Bij mij is het begonnen toen ik een jaar of twaalf was.
In de schuif van mijn grootvader ( die toen al een jaar of
vier dood was ) vondt ik een bakje met lampjes en batterijen. Aan 1 van die lampjes hingen 2 draadjes gesoldeerd, een rood en een groen, die dan een eindje mooi in elkaar getorst waren.Van zodra ik het lampje deed branden was ik verkocht. Mijn intresse voor elektriciteit sloeg snel over naar elektronica.Zoals blijkbaar velen op dit forum schafte ik mij ook een tandy-bouwdoos met projecten aan en een multimeter ( een naar hedendaagse normen belachelijk groot, analoog toestel).

Enfin, bedank voor de vraag het was leuk om er nog eens aan terug te denken.

Ik werd naar deze site gestuurd na een vraag op tweakers, en dan ben ik ook hier gebleven en meer en meer geinteresseert geworden. Zo ben ik begonnen. :)

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Ik ben het vroegste begonnen:):):):)
Toen ik in nog in de buik zat van mijn mama had ze een schrikdraad(die van koeien :) waar elektriciteit op stond ) vast genomen!!!!! En zo ben ik met elek begonnen. Toen ik 6 was kreeg ik elek doos. En 9 mogt ik met de soldeerbout werken.

Op 9 april 2005 16:23:25 schreef robint91:
Toen ik in nog in de buik zat van mijn mama had ze een schrikdraad(die van koeien :) waar elektriciteit op stond ) vast genomen!!!!!

Dat verklaard veel, funeste hersenschade

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
KT88

Overleden

Op 9 april 2005 16:32:04 schreef Evilest Aedolon:
Dat verklaard veel, funeste hersenschade

You're so predictable! ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 9 april 2005 16:32:04 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Dat verklaard veel, funeste hersenschade

Meschien ik heb nu dysletie.:):)
Foei mama :@

Het was als volgt:

1) Lampjes + Batterijen
2) Doos met schakelmateriaal + hoofdtelefoons + koolmicrofoons.
3) Philips zelfbouw radio.

De radio uit 3) gecombineerd met een microfoon uit 2) welke een zender opleverde (bereik ~5 meter!) had DE fatale uitwerking op mij.Dat was 48 jaar geleden.

MvgEat

KT88

Overleden

Op 9 april 2005 16:45:47 schreef Rd12tf:
Het was als volgt:

1) Lampjes + Batterijen
2) Doos met schakelmateriaal + hoofdtelefoons + koolmicrofoons.
3) Philips zelfbouw radio.

De radio uit 3) gecombineerd met een microfoon uit 2) welke een zender opleverde (bereik ~5 meter!) had DE fatale uitwerking op mij.Dat was 48 jaar geleden.

Heh! Een zelfoscillerende eenkringer? ;-)

Niet lang nadat ik mijn eerste schreden op het electronicapad had gedaan, ontdekte ik het bestaan van de Stentor en aanverwante zaken.
In die tijd was er nog geen kabel, dus werd je overal wel gehoord. Van die tijd dateert ook mijn eerste ontmoeting met de heer Neuteboom ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

hmm ik kreeg op de basischool der kleine elektroniker bouwkit en sins dien ben ik wel verkocht

Lucky Luke

Golden Member

t begon met het boek : batterijen draden en lampjes. toen werden het echte batterijen draden en lampjes, toen werd het kappotte dingen open te schroeven, losse dingen te zien en vast te zetten, vaak deed iets het dan weer.

veel zaklampen gesloopt, 1e onder de kraan gehouden (ben expirimenteel ingesteld, bovendien was ie vuil) die had 1 lampje, 4 contactveren en 2 niMH (toen nog duur) aa tjes van 1100 mah, dus dat ding braakt een wolkje rook uit, ik brande mn hand aan die contactveren, die naderhand aan de batterijen vastgelast bleken, en riep: BRAND!!!!!!!! want dat ding begon te roken nie nemaal meer. toen buiten op de grond gesmeten om de kortsluiting te verbreken, toen in glazen potje naar KCA.

vele andere gesloop om te kijken hoe het in elkaar zat: ("electrisch zwak maar simpel, meganisch zeer verschilend, met 1 overeenkomst: onhandig" )

en zo kan ik wel meer anecdotes vertellen.

heb trouwens een aardige verzameling kitjes staan.

en enkele zeer simpele dingen zelf ontworpen, bleken nog te werken ook :)

ja, en toen kwam ik hier terecht, en sinsdien zit ik véél te weinig achter de pc naar eigen idee, en véél te veel naar het idee van mn omgeving...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Mijn vader had mij eens op de werkbank gezet waar hij aan zijn oude buizenradio's werkte. Ik was ongeveer 2 jaar. Ik zag een paar gaatjes in de mur en vroeg mij af of je daar spijkers e.d. in kon stoppen.... Ja, dat ging. Rond de zelfde leeftijd eens een telefoon gesloopt (vondt moeder niet leuk en vader lachen) en tijdens de korte afwezigheid van mijn moeder haar naaimachine totaal uit elkaar gehaalt. Ik had namelijk het schroevendraaiertje gevonden in dat doosje met onderdeeltjes.
Maar het is voornamelijk gekomen doordat het ook de hobby van mijn vader was. Die heeft me ook enkele experimenteer dozen gegeven.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik was (vanaf m`n 6e denk ik) al bezig met hout, spijkers en verf. Toen m`n broer me op m`n 8e uitlegde wat een motortje was en hoe het werkte is het begonnen... Oneindig veel één wiel aangedreven "plakband autotjes" gemaakt:D Motortjes samen met "temsi" gaf ook leuke resultaten. Ik heb ook nog een keer zo`n elektronica (vanaf 6 jaar ofzo) doos gehad, maar dat vond ik maar suf, het ging namelijk allemaal over wat ik al wist of begreep... En dan mag je een soldeerbout vasthouden, dan raak je pas echt verslaafd!:P Na een tijdje weet iedereen dat je elektronica leuk vind, en krijg je van alle kanten de oude apparaten. Circuits Online ondekt bij het googlen, en dan gewoon hééél veel lezen...

Was ook al vroeg bezig met elektro, alles moest open. Op men 10e reed ik door de buurt heen en zag ik een deur openstaan met heel veel interessante spulletjes erachter. Ik was er heengegaan en het bleek een klein familie bv te zijn die printjes bedrukte met weerstanden condensatoren enz.

Alle banden met weerstanden die ze over hadden gingen in een bak die ik eens in de maand kwam legen.

Nu werk ik er en ik ben nog steeds helemaal gek van elekrto :P

magnesium is leuk behalve als het zich tegen je keert

6 jaar.

Lampjes tegen de batterij houden, eens bijna brand gemaakt(batterij met een geweldige 0Ohm weerstand aangesloten :() dan in amerika een elektronica doos gekregen(daarvoor deed ik alles met krokodille draadjes) omdat ik me verveelde, geen computer enzo. daarna op een breadboard(nu nog!)

Ook al is het een gekickt topic van 2 jaar oud toch ff mijn begin. Op mijn vierde een spijker in het stopcontact gestoken, misschien is het daar allemaal mee begonnen;). Ik was altijd weg van zoveel mogenlijk lampen op één stopcontact aansluiten (dmv verdeeldozen en stuff). Op men zevende maakte ik mijn eigen verdeeldozen. Op mijn veertiende sloopte ik een kapotte rc-auto, onderdeeltjes losgesoldeerd(heb er destijds een hele dag over gedaan;)) en op conrad gaan zoeken wat het was. Toen ben ik een keer op CO terecht gekomen, en ja, toen was ik om;).

Henry S.

Moderator

Ik kon vroeger niet van radio's afblijven, toen hebben ze me maar de EE2003 gegeven (heb hem nog na meer dan 20 jaar) Daarna last van het zendervirus :P En dan kom je er nooit meer van af.:D

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Begon op prille leeftijd gefacineerd te raken door oude printplaten waarop gekleurde componentjes zaten, door even later zo'n bruin ceramisch C-tje te openen, want ik moest weten wat erin zat, is het allemaal begonnen. :)
Daarvoor trouwens nog een oude buizenradio (oranje gloed en glimmende metaal in de buizen en warmte)
En daarvoor stak mijn broer een electrospel in de destijds nog 220V-50Hz. :) En in die tijd had mijn vader ook nog HO modeltreintjes. Dit alles opgetelt heeft ertoe geleid dat RES nu met microcontrollers bezig is. (waren er eerst nog niet)

[Bericht gewijzigd door RES op zondag 10 april 2005 14:37:10

RES

Op 9 april 2005 17:07:49 schreef bartobart15:
hmm ik kreeg op de basischool der kleine elektroniker bouwkit en sins dien ben ik wel verkocht

die doos heb ik ook gehad maar de helft ervan werkte niet

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Ik ben begonnen met slopen van kapotte apparaten, (ja in het begin echt nog met een hamer ergens opslaan
totdat ik er hoofdpijn van kreeg:P, Toen
begon ik te slopen met een schroevendraaier, en
sloopte er ledjes, lampjes en motortjes uit, en dan
maakte ik er wat van. Toen kreeg ik een
elektronica pakket en toen nog een:P Toen een
soldeerbout en ging ik onderdelen kopen en
bouwpakketjes maken, en nu ga ik beginnen met microcontrollers:D

Hoi woont er van al die elektronica freaks toevalig eentje in de buurt van Helmond,ik heb geen verstand van elektronica maar zou dit dolgraag leren,iemand hiertoe bereid,mijn email h.gubbels1@chello.nl,bvd Henk.

Hoi woont er van al die elektronica freaks toevalig eentje in de buurt van Helmond,ik heb geen verstand van elektronica maar zou dit dolgraag leren,iemand hiertoe bereid,mijn email h.gubbels1@chello.nl,bvd Henk.

Mijn eerste project was een compleet relaisgestuurd bloksysteem voor de modelbaan met LED's, werkt nog steeds :). Sindsdien vanalles verder onderwikkeld en het is nu mijn werk. Nu bestuur ik complete gebouwen en grote modelbanen.

Eerst interesse was er denk ik toen mijn pa eens onze oude seleco TV openschroefde omdat deze het niet meer deed (waarom hij dat deed weet ik nog niet, hij is timmerman :)), die berg printen en weerstanden die ik toen zag heeft me wel verkocht denk ik. Was toen een jaar of 10. Toen heb ik mezelf aangeleerd wat bepaalde componenten waren, en ben wat gaan knutselen. Zat uren in de bibliotheek te lezen en te studeren (internet was er nog niet). En zo is het balletje gaan rollen.

Btw, Henk hifi, ik woon in Helmond

ik ben pas bezig dus weet ik het nog goed

ik had in het lager altijd rond de 85% ik wou hout doen ik weet niet waarom maar het leek me leuk ik kreeg al een rapport tegen mijn kop van de jufrouw mijn moeder was er bij en die ging er iets aan doen
ze kocht voor mij een doos waar je schakelingen moest na bouwen dit leek mij saai dus ging ik naar google ik typte in circuits --> zoeken in het nederlands--> en dan doe een gok
ik kwam uit op deze site ik heb rond gezien en ik registrede me
ik ben begonnen met een eenvoudig knipperlicht enzovoort

ik zit in het eerste jaar van het VTST ik doe nu een orienteringsjaar A maar je moet al beginnen nadenken voor het volgend jaar ik ben aan het twijfelen tussen IW(industriele wetenschappen) of electro-mechanica dan het jaar electronica-electriciteit

ik weet nog niet wat te doen maar dit was mijn verhaaltje

Don't Blame Me, Blame Yourself..

tja... altijd al een klusjes-jongetje geweest :P Vroeger een heel kunstwerk in de tuin gebouwd waar ik lekker droog in kon zitten (mn moeder vond het niet zo leuk). Ook een tijd tv's, radio's etc uit elkaar gehaalt, maar dat ging vervelen.
Een aantal jaren later was ik een beetje computer-verslaaft geworden, en mn moeder vond dus dat ik maar wat anders moest gaan doen. Toen uit verveling maar de hele bibliotheek doorgelopen, alle boeken bekeken, en toen zag ik in de hoek een rek met allemaal elektronica boeken staan :D Sindsdien is het alleen maar erger geworden met mij...

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

Dit topic is gesloten