Hallo, ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen.
Ja ik weet het, als je net bent begonnen met het programmeren van pic`s moet je misschien niet hier mee beginnen.
Maar deze ledcubes trekken mijn aandacht.

Ik gebruik proton picbasic voor het programmeren van mijn PIC16F628.
Momenteel werk de cube perfect daar ik gelijk een hex programma in de pic heb geladen.
Maar het liefst zou ik het programma zelf willen maken met picbasic.
Om op deze manier er achter te komen hoe de led aan te sturen.

De cube heb ik gebouwd naar volgend voorbeeld.
http://www.digibytez.nl/projecten/LED-kubus.php

Is er iemand die een voorzet kan geven hoe te beginnen in picbasic.

Mvg.Pascal

Je link geeft een 404 error, maar begin met te kijken hoe je die ledkubus moet aansturen. Ofwel: welke draadjes moeten (weerstand in serie zetten om je leds niet te roosteren) naar + of - om welk ledje te laten oplichten.

Vervolgens verzin je een leuke volgorde waarin ze moeten oplichten en laat je de PIC dat doen met high, low, en delayms. Zie ook www.picbasic.nl . Begin b.v. eens met alle led's op volgorde aan te laten gaan, 1 voor 1. Dan weet je of je stuurmethode klopt.

http://www.digibytez.nl/projecten/LED-kubus.php

dit is volgens mij de juiste link.

De aansturing van de kubus is niet moeilijk, met pin A0,A1 en A2 kan je de laag kiezen waarin je leds kan doen oplichten. Doordat er transistors zijn toegevoegd kan je gerust meerdere lagen tegelijk laten oplichten, in tegenstelling tot mijn eigen kubus. Met B0-7 en A3 kan je kiezen welke leds je laat branden in die laag/lagen.

Ik ken niets van PICBASIC maar in picc-lite zou je dit kunnen doen

PORTA = 0b00001001; A0 en A3 +
PORTB = 0b11111111; alles +

wat ervoor zorgt dat de volledige onderste (of bovenste) laag oplicht.

Op 13 augustus 2008 22:17:43 schreef Lucky luke:
Je link geeft een 404 error, maar begin met te kijken hoe je die ledkubus moet aansturen. Ofwel: welke draadjes moeten (weerstand in serie zetten om je leds niet te roosteren) naar + of - om welk ledje te laten oplichten.

Vervolgens verzin je een leuke volgorde waarin ze moeten oplichten en laat je de PIC dat doen met high, low, en delayms. Zie ook www.picbasic.nl . Begin b.v. eens met alle led's op volgorde aan te laten gaan, 1 voor 1. Dan weet je of je stuurmethode klopt.

Bedankt voor de reactie, dat met de draadjes is geen probleem hoor de ledcube werkt perfect maar weet even niet hoe een begin te maken aan mijn programma in picbasic, Vandaar dat ik hier de vraag had gepost. Hoe te beginnen.

Mvg. Pascal

Leuk, zo'n mini ledkubus. Maar met maar 27 LED's kun je deze bij de gebruikte PIC toch ook iedere LED z'n eigen uitgang geven lijkt me. Dat maakt het aansturen nog eenvoudiger, of vergis ik me nou zo?

Maakt wel verschil in je bekabeling :)

GJ Ik zou ook een led kubus willen maken, maar dan nu net om de principes van multiplexen, leds in matrix, werking schuifregisters enzovoorts te begrijpen ... op een leuke manier. Ik denk dat de TS het waarschijnlijk ook zo'n beetje wil?

Daar heb je ook gelijk in. Ik wil er een van 5x5 maken met pingpongballen. Ik ben nog aan het uitvinden hoeveel ledjes ik per pingpongbal nodig heb voor een mooie egale verlichting.

't Was te denken, het moest iets speciaal zijn ;)

/e: RGB dan ook waarschijnlijk ? :D

[Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op (28%)]

Ik werk zelf niet met de pic.
Ben net begonnen aan de AVR.
Maar het lijkt me niet zo moelijk.
Bijvoorbeeld de led die jij aan wilt sturen hangt aan poort 1 van je PIC.
Dan moet je in pronton die poort 'hoog' maken, dus stroom erop zetten.
Iemand hier van het forum heeft er een tutorial site over.
Die weet ik zo niet uit me hoofd, volgens mij : http://www.picbasic.nl

Dat zou ik eerst is doorlezen (als de link klopt)
Er is genoeg te vinden over pronton.
Maar het principe is dat je poorten 'hoog' en 'laag' maakt.
Wat ik zo uit mijn hoofd weet is dit :

porta = 1;

Zoiets was het.

port staat voor de poort van de PIC
a staat voor de pin van de PIC (kijk de datasheet door)
1 staat voor 'hoog'/aan dus dat er stroom staat op poort a.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad.

Picbasic

High/low porta.0

Maar voor zoiets als dit kan je een klein picje pakken en een paar schuifregisters. Je sluit ze gewoon op elkaar aan en klokt de hoeveelheid registers x 8 aan bits in. Dan ben je met 3 kabels klaar en een klein picje klaar.

Ik zou hier voor charlie plexing gaan, dan kun je de 18 leds aansturen met slechts 5 poorten en ook afzonderlijk aan en uitzetten. Dit is wel een "matrix" systeem, dus eigenlijk is er altijd maar 1 led aan..
//EDIT:
Om dit in proton te doen zou ik een array aanmaken met de waardes voor de poort en een array met de tris waardes voor de poort.
Dan kun je snel door de array loopen om de leds aan te zetten.

[Bericht gewijzigd door BernardV op (33%)]

Op 13 augustus 2008 22:17:43 schreef Lucky luke:
Vervolgens verzin je een leuke volgorde waarin ze moeten oplichten en laat je de PIC dat doen met high, low, en delayms.

Die "high" en "low" instructies zijn zo rot als iets. Je kan beter direct naar het poortregister schrijven door middel van PORTA.x=1/0 Vergeet daarbij natuurlijk niet om op voorhand het TRIS register in te stellen.

Zie www.picbasic.nl/beginners3.htm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]

het voordeel van high en low is dat ze gelijk de pin instellen als output. Dat kan heel wat zoekwerk schelen als je nog niet van tris gehoord hebt.

afijn, als de TS ff die cursus van Frits Kieftenbelt doorleest hoeven we 'm niks meer te vertellen ;)

Op 16 augustus 2008 21:13:55 schreef High-Voltage:
Die "high" en "low" instructies zijn zo rot als iets.

Niet rot, maar traaaaag, die leer je snel af.

Op 18 augustus 2008 01:53:19 schreef Henry S.:
[...]
Niet rot, maar traaaaag, die leer je snel af.

Is dat niet hetzelfde dan? :p

Rot = onbetrouwbaar, en dat zijn die commando's niet, ze werken prima. Alleen wordt elke keer TRIS acties ondernomen als je High/Low gebruikt. Iemand die een beetje ASM kent ziet snel in dat dat tijd vreet tov direkte besturing (ASM viewer rules).