Hallo CO'ers
Ik ga vanaf nu mijn printplaten zelf etsen. Nu moet ik ook nog een printboormachine aanschaffen voor het boren van de gaten. Ik heb een tijdje liggen rondzoeken en wat contact gehad met sommige mensen en ben ik op de Proxxon tbm 220 uitgekomen. Deze machine zou zijn geld waard zijn, dus denk ik hiermee een goede koop te gaan doen. Ik ben hier in Lommel is gaan kijken waar ik deze machine kan kopen. Ik kan de machine hier kopen voor 185 - 200 euro incl BTW. De verkoper zegt dat de prijs van de stock in de BeNeLux afhangt. Dit lijkt me niet echt een verkeerde prijs aangezien op de proxxonsite 196,90 euro gevraagd word. Nu heb ik op Ebay deze advertentie gezien. De verzendkosten bedragen 9.50 euro. Nu verschilt de prijs in het beste geval (€200 in Lommel) 60 euro.
Die 60 euro doet me toch hard twijfelen om de machine hier in Lommel te kopen. Heeft er iemand ervaring met de webwinkel Siebershop? Is deze te vertrouwen voor de aankoop van dergelijke machines.
Bvd vdbeke
Deze : http://www.siebershop.de/catalog/product_info.php?cPath=21_23_539_135_… ?
als je belt/mailt en je vraagt koting bij grotere aantal heb ik ook wel intersse, (mischien iemand in voor een IA? , als je er zelf ook een wil heb je al drie man
)
verder lijkt me de shop wel kosjer, ik zou er rustig iets bestellen, goede ervaringen met verschillende duitse shops. (soms beter als de gemiddelde nederlandse "grote" shops, die totaal niet reageren op telefoon od e-mail:) )
ja idd die is het.
Als er animo voor is wil ik gerust eens vragen als er wat korting kan bij afname van meer dan 10 (?) stuks.
Heb je zelf ervaring bij deze shop?
ik zie dat je ook een electronica bedrijfje hebt (link in je signature).
Daar is die printboor toch voor?
Als je bij zo'n webshop je bedrijfs gegevens invult (BTW-nummer) koop je zelfs zonder BTW te betalen 
was het maar, ik maak alleen een klein beetje reclame voor de minionderneming van onze klas. Dit is dus een klein bedrijfje dat we gedurende twee jaar runnen (nu nog een jaar).
Ik ben bezig met een mailtje te sturen naar dat bedrijf en dan hopen op positief antwoord.
uhm, je klas moet toch een mini kolom boor machientje?
joe kun je anders de fabricage van een PCB onderwijzen 
jij verzorgd het onderhoud van het machientje 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (19%)]
nee, dit is een aankoop voor mezelf niet voor de minionderneming.
Zo mailtje is weg, ik hoop dat er toch wel iets van de prijs afkan.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
ja, die is hier te vinden. Ik heb met die verkoper ook contact opgenomen, alleen die vroeg €22.50 verzendkosten. En dan werd dat machientje me toch te duur (€91.50) om no merk te zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en kwam ik op de proxxon tbm 220.
Voor 60-80 euro kun je ook een grotere kolomboormachine kopen van bv Ferm. De kwaliteit zal minder hoog zijn, maar de aanschafprijs ligt een stuk lager. Een nadeel is dat de minimale diameter van boortjes vaak iets van 1.5mm is, dus moet je bv de boortjes van dickbest gebruiken.
Daar heb ik ook al achter gezocht, alleen die maken niet zoveel toeren wat de boortjes ook niet zo fijn vinden.
Een grote kolomboor heb ik hier ook staan maar daar zit te veel spel op de kop wat de boortjes doet breken.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
@atom
Bij die machines heb je ook het nadeel dat de kop "bibbert" en dat daardoor je printboortje al breekt als je de print nog maar raakt.
Al boor ik tevreden met zo'n kolomboormachine door het werkplatform zo hoog mogelijk te plaatsen, heb ik toch wel intresse in een tafelmodel boormachientje. Dus ik doe waarschijnlijk (prijs in afwachting) mee met een eventuele actie.
deze :
dus
kijk dat schiet op
dat zijn er al drie en hetweek eind moet nog beginnen.
(zoek ook nog een low cost ets bak , copleet met verwarming en bubbels
)
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (22%)]
Inderdaad dat schiet op, ik gebruik voor te etsen een oude kookpot en dan op het vuur, zachtjes opwarmen, als ik wil is mijn etsmiddel gemakkelijk op een minuut op 40°C. Voor de bubbels zul je zelf moeten zorgen.
Dus die webshop is te vertrouwen? Want het gaat toch om €140 en voor een student is dat toch wel wat geld.
D'r heeft in het verleden wel eens een CO-actie plaatsgevonden voor een hoogtoerig boormachientje van buitelaar (HBM):
69 euro. Geen proxon-kwaliteit, schat ik zo, maar hij doet 't hier prima.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Over de webshop kan ik niets zeggen, wel over de Proxxon: dat is een prima ding om printjes te boren, en zijn geld zeker waard. Ik zou er wel de boorkop bijnemen. Dat werkt handiger dan de originele boorklemmetjes.
Tsja, ik heb niets te klagen over de kwaliteit. Wel 't gemak dat buitelaar op een kwartiertje rijden van me zit.
Laatst met dat machientje 15 printjes met ±150 gaten per print geboord. Het was een "hell of a job" maar die HBM gaf geen krimp.
Wel een hoop boortjes versleten.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Ik heb hier nog nooit een printboor versleten!
Maar ik heb er wel veel gebroken, voor ik m'n Proxxon had...
Het betreft dan wel wolfram-boortjes, voor wie het niet onmiddelijk begrijpt.
jerome
Golden Member
Idd, bij de plaatselijke handelaar vragen ze of je boortjes vlug moeten verlijten of vlug moeten breken
.
Voor 1mm werk gebruik ik de hss metaalboortjes. Ze zijn wat flexibel en blijven behoorlijk lang snijden.Ze zijn ook gemakkelijker zelf te herslijpen en door hun lengte laten zee toe enkele printen op elkaar te leggen in klein seriewerk.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Ik heb die HBM machine, korting gekregen.
Wolfram-boortjes er in, en gaan met de banaan. echt een prachtding!! aanrader!
Had een kapotte aandrijfriem, heb zo 2 nieuwe gekregen!
Pros: Idd, die boortjes breken sneller dan ze slijten! 
Hoe zit het met het lawaai? die van HBM ziet er nogal ''lawaaierig'' uit:P? verder staat proxxon idd bekend om de kwaliteit, kan dat met de prijs tegen HMB op?