rbeckers
Overleden
Fred,
het gelijkrichten van HF signalen met alleen diodes is niet precies. Voor een experimentje kun je dat wel proberen. Maar voor het preciezere werk moet je toch wat anders proberen, bijv een log detector.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
In een HF-probe doe je het toch ook met diodes? Voor kleine signalen is het niet nauwkeurig, maar voor grootte wel. (als je dus betrouwbaar tot -50dB wilt meten, dan kan het niet; maar als dat niet geeist wordt, dan wel)
Je kan de diodes wat voorspanning geven. Dat scheelt.
Test het eens met de meetzender eraan.
rbeckers
Overleden
Dat bedoelde ik ook met "niet precies" 
Een HF-probe is niet echt nauwkeurig. Voorspanning helpt wel wat.
Voor lagere frekwenties kun je ook een op een opamp gebaseerde gelijkrichter gebruiken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je wilt toch niet zeggen dat je met opamps ook al gelijk kunt richten ?
Ik maak eerst maar eens de vco met een SA602. Die moet een aardige sweep kunnen halen, alleen nog de zaagtand van de scoop tot een handzaam formaat terugbrengen want ik denk niet dat een varicap aan de SA602 het leuk vind met 100V gesweept te worden.
Dan een diode als detector en als het ding perongeluk ook nog fatsoenlijk werkt ga ik een logamp en opampdetector bestellen.
Wel stom, een hele middag aan die oscillator gesleuteld om op de filterfrequentie te komen. Ik wilde eerst op 12MHz uitkomen voor een tweede ladderfilter. Ik had achteraf gewoon zo'n ladderfilter kristal kunnen gebruiken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat snap ik, denk ik, mooi bedacht. Gezien de lage frequentie die ik gebruik moet ik een gewone opamp kunnen gebruiken. Alleen zijn er twee versies. De eerste waarbij het signaal niet negatief mag worden. Dat gebeurd bij een oscillator wel (volgens mij na een Ctje) of ik moet een de boel optillen met DC, de tweede heeft dat nadeel niet maar daar lijkt me een soort onbalans. Het negatieve signaal gaat door de opamp en die zorgt voor een bijna drempeloze gelijkrichting maar in de positieve fase werkt hij gewoon met een diode en zijn nadelen lijkt me. Of het moet zijn dat R2 er voor zorgt dat er toch iets gebeurd.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Het hangt vooral af van het type varicap dat je gebruikt hoeveel sweep je krijgt. En ook van de oscillator-amplitude trouwens; die moet je bij gebruik van een varicap wel begrenzen op 1V ofzo. Daar zijn mooie schakelingen voor.
Als je dan een 200pF varicap (ja, zeldzaam) neemt moet je toch wel een heel eind kunnen komen. Hoe zit die oscillator nu in elkaar? Want waarschijnlijk kan je dat nog wel aanpassen. (ik neem tenminste aan dat je die oscillator al gebouwd hebt, of zit ik er dan naast?)
Op welke frequentie wil je detecteren? Want de opamp moet toch wel een flink hogere gain-bandwidth hebben dan die frequentie. Liefst een factor 100 meer; maar dat is waarschijnlijk niet haalbaar.
fred101
Golden Member
Ik heb nog even met een heel ander idee gespeelt, een varco aangedreven door een motortje 
De oscillator zit nog niet in elkaar. De oude wel maar die zit nu te laag in frequentie. De nieuwe maak ik met een SA602. Gewoon een spoeltje van zilverdraad met daarnaast een varicap diode. hij moet in ieder geval beginnen bij 89Mhz en ik zie wel hoe ver ik hem krijg. 30Mhz omhoog is genoeg maar meer is meegenomen.
Het te detecteren Rf kan ik kiezen. Ik wilde het eerst gewoon naar 0 terugmixen maar die LO is natuurlijk niet echt schoon dus ik denk 455KHz en dan een ladderfiltertje van keramische filters, ik heb nog 3 gematchte liggen. Ik zou ook ongeveer 12MHz kunnen nemen dat staat de LO op zijn derde overtone en is hij het stabielst. Ik kan ook het kristal vervangen voor een 88.9 kristal dan kom ik altijd exact op nul uit maar dan kan ik niet meer filteren of ik moet de oscillator ook door zo'n ladder filter sturen 
rbeckers
Overleden
Fred,
455kHz is met een snelle opamp wel te gelijkrichten, 12MHz wordt moeilijk.
Zie (Z)weetvoetje zijn zinnige (4x Z
) opmerking over gain-bandwith.
Voor 89MHz heb je niet veel spoel nodig. Wel goed afschermen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
ff offtopic, maar je zult er maar last van hebben.
http://uk.youtube.com/watch?v=F1f0KZZZbws&feature=related
Lang leve de powerline.
(Z)weetvoetje
Moet je bij 89 MHz beginnen? Ik dacht dat je MF 60MHz was?
Ja, het kan ook met een SA602. Al zijn het natuurlijk lelijke zwarte blokjes 
Maarja, stabiliteit is ook belangrijk. Daar is zo'n IC'tje waarschijnlijk beter in.
De stabiliteit van de kristalosc. zal de stabiliteit van het apparaat niet beinvloeden; dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Overigens kun je niet na het 60MHz filter ineens naar 455kHz; die stap is te groot. Je zult altijd eerst naar iets tussen 5 en 15MHz toe moeten.
Je kunt naar nul toe mixen; maar dan moet je dat wel op de goede manier doen. En wel als volgt: Je moet mixen met een aantal (minimaal 2) oscillatorsignalen die uit fase zijn. Als het 2 signalen zijn moeten beide 90 graden uit fase zijn, en heb je een afwijking van 3dB. Als je bijvoorbeeld 4 signalen neemt die allen 22.5 graden gedraaid zijn ten opzichte van elkaar, dan is de fout volgens mij kleiner dan 1dB.
Er zijn schakelingetjes voor om de fase goed uit te laten komen. voordeel: Je hebt geen filtering nodig; en de bandbreedte is zeer simpel instelbaar door middel van een paar low-pass filters op audio-frequentie. (afsnijfrequentie is bandbreedte)
Als je zin hebt om 2 log-detectors te maken kun je trouwens met 2 signalen, 90 graden uit fase, de fout zelfs helemaal wegwerken. Maar ik weet niet wat er simpeler is. De logdetectors hoeven alleen maar signalen op audiobandbreedte te doen, dus dat is eenvoudig.
Als het je interressant lijkt om iets dergelijks te proberen, dan lever ik wel een principeschema met meer uitleg.
rbeckers
Overleden
@Jim rea,
dat is een van de redenen dat ik een hekel aan die dingen heb. Het vervelende is dat mensen een dergelijke oplossing kiezen zonder de mogelijke storingen te kennen.
Geen verwijt aan die mensen maar wel een verwijt aan de toepassing van het transporteren van veel data over het daarvoor ongeschikte 230V net.
@(Z)weetvoetje,
die lelijke zwarte blokjes hebben wel mooie witte tekens en zijn ook in een zilver-metallic achtige uitvoering te krijgen.
Is het niet gemakkelijker om van 60MHz naar 10,7MHz en dan 455kHz te gaan?
fred101
Golden Member
Ik zit niet meer op 60MHz dat filter deed het niet lekker naar mijn gevoel. Ik heb dat vervangen door een 88,9MHz ladderfilter. Ik kan met zo'n zelfde kristal in een keer terug naar nul.
Wow, zijn ze er ook in kleurtjes. Dat veranderd de boel. Doe mij maar een doorzichtige met witte letters
kan er dan ook een oranje ledje in ?
(Z)weetvoetje
owh, ok. Je hebt dus eigenlijk het hele originele idee aan de kant geschoven.
Houdt je er rekening mee dat de kristallen ook boventonenen doorlaten? (zijn het trouwens kristallen met grondfrequentie 88.9MHz of is dat al een harmonische?)
In dat geval kun je gewoon in één keer terug gaan naar 1Mz ofzo. Het is een kwestie van passen en meten met kristalletjes hoe je dat doet. Wil je het kristalfilter als filter gebruiken? of wil je ook smaller kunnen meten? Als de filterfluiter goed genoeg werkt, dan hoef je niet echt smaller meer te meten; maar toch. Daarnaast vraag ik me af of de stabiliteit van de osc. genoeg is om met <100Hz resolutie te meten.
@jim: Ik kan me niet voorstellen dat die dingen voldoen aan de normen. Je zou het eens na moeten meten met een veldsterktemeter. Indien ze niet aan de normen voldoen, en dat weet ik bijna zeker, moet het lukken om ze verboden te krijgen.
De norm is dat er op een afstand van 10m van het apparaat een veldsterkte van max. een bepaalde grootte mag zijn. Gezien je de bekabeling wat mij betreft niet bij het apparaat mag rekenen zal je die norm heel snel overschreiden.
Alhier een quote uit de richtlijnen van de europese unie:
1. Beschermingseisen
Uitrusting moet, rekening houdende met de stand van de techniek, zodanig zijn ontworpen en vervaardigd dat wordt
gegarandeerd dat:
a) de opgewekte elektromagnetische storingen het niveau niet overschrijden waarboven radio- en telecommunicatie-
apparatuur en andere uitrusting niet meer overeenkomstig hun bestemming kunnen functioneren;
b) zij een zodanig niveau van ongevoeligheid voor de bij normaal gebruik te verwachten elektromagnetische
storingen bezit dat zij zonder onaanvaardbare verslechtering van het beoogd gebruik kan functioneren.
Het filmpje toont toch wel duidelijk aan dat hier niet aan voldaan is. Ik weet niet hoe de Nederlandse regering deze regelgeving heeft overgenomen. Maar in ieder geval zou het volgens EU-richtlijnen niet mogen.
Een veron oid zou kunnen proberen om deze kastjes te laten verbieden.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (30%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dat verbieden is al geprobeerd, maar met weinig sucses voor zover ik weet.
Nuon heeft er mee geexperimenteerd als alternatief voor adsl en kabel, maar is er mee gestopt wegens ongeschiktheid.
En daarna gingen allerhande cowboy's het importeren.
Tot de Conrad toe, die verkoopt het ook gewoon.
En wij zitten ermee.
Indien het bij mij gebeurt zet ik een dikke amp via een tuner op het net.
Even kijken of ik de ingangsfetjes eruit kan blazen. 
Schatjes!
Tijd voor een nieuwe: http://www.circuitsonline.net/forum/view/67888