Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij metal cans is het tabje altijd de laatste pen, pen 4 in dit geval.
Je bedoelt waarschijnlijk dat het tabje tussen pin 1 en 4 zit... (Dat zit 'ie namelijk)
Het blijft toch een ongelukkige tekening. Bijna iedere andere afbeelding was duidelijker geweest... 
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
op de schakelwalsen staan nummers. deze heb ik erbij vermeld.
je ziet ook de koperen kontakten zitten. duidelijk genoeg?
[Bericht gewijzigd door jongensenwetenschap op (16%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
@Hugo: Bedankt voor de pin-out. (Wat is dat voor een fraai programma?
)
@jongensenwetenschap: Bedankt voor de foto's. Alle schakelaars staan goed, de middelste had geen opdruk, maar kon aan het kontakt zien hoe die staan moet...
Ik twijfel alleen nog aan de 2 fet's. Of deze types erin horen, en of ze goed zitten.

De opdruk op de print klopt in ieder geval niet met een 3N141. (Onder de diode links staat 'D', onder het transistor tabje 'G2', 'S' onder en 'G1' rechts)
Aan de onderzijde van de print is 'S' met 'G2' doorverbonden met een baantje. (Ook vreemd...)
Rechtsonder zit de BF244B
Op 27 oktober 2008 22:06:42 schreef Arco:
@Hugo: Bedankt voor de pin-out. (Wat is dat voor een fraai programma?)
Progje is ECD3 (inmiddels is er een versie 4) van Elektor.
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
Arco
Special Member
Als je alleen al kunt zeggen wat voor fets er in horen ben ik al een stuk verder. Heb nog een mail gestuurd naar Gossen-Metrawatt of ze nog een schema hebben, maar dat zal wel niks worden denk ik...
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
ook daarvoor moet ik er een helemaal openmaken. geen probleem, ik moet toch nog een zekering houder vervangen (bus is gescheurd) Zal wel maar tegen het weekend zijn.
Anderzijds is de 6e (p) meer dan 10 jaar in produktie geweest. ('t was niet voor niets de duurste analoge voltmeter ooit in zijn klasse) Wat ik er mee wil zeggen is dat er wel eens een ander type fet in zou kunnen zitten. spannend...
Arco
Special Member
jongensenwetenschap
Mama look, -a-booboo
yep, en voor die prijs krijg je enkele eigenschappen die (bij mijn weten) uniek zijn. Onder andere in de Ohms stand wordt slechts 1mV uitgestuurd. Diodes kan je er dus niet mee meten, maar het grote voordeel is dat je bij in circuit metingen van passieve componenten de halfgeleiders helemaal niet storen. De meetpennen moeten wel steeds heel zuiver zijn.
Verder 1mV DC en AC volle schaal (dat kom je ook niet gauw tegen), en een zéér kleine spanningsval in de Amp standen.
Als bonus een capaciteitsmeter die de verlieshoek (esr)meemeet.
Het toestel is ook zwaar "student proof"...
(zekeringen + automaat+ overslagneonbuisjes + zenerdiodes)
Arco
Special Member
In de meter zit een dual gate fet 3N141. Deze heeft de aansluitingen D, S, G1, en G2.
S en G2 zitten met een printbaantje doorverbonden. Wordt het hierdoor een gewone fet?
(Ik vraag me dan wel af wat het nut is dat ze een dual gate fet hebben gekozen)
Of heeft deze schakeling soms voordelen?

Arco
Special Member
Weet iemand of de bovenstaande schakeling overeenkomt met een gewone FET? (De Gate 2 is doorverbonden met de Source)
Ik neem aan dat als je zo een gewone fet krijgt, ze die ook wel gebruikt hadden ipv. een dual-gate?
@ arco wat is des tijds de oplossing geweest voor deze meter?
Ik heb er nu ook 1 liggen die dezelfde problemen heeft als jij hier omschrijft.
Ook heb ik nog 2 stuks unigor 3 die helemaal niets doen.
Een update voor alle goerz 6e liefhebbers (heb er zelf ook twee, 1 werkend 1 defect)
Het schema is te downloaden bij BAMA
bama.edebris.com/manuals/unigor/6e
Ola,hartelijk bedankt DC2PCC voor de tip. Ik heb er 4 staan... en drie zonder schema aan de praat gekregen, dat was een hele opgave! Nu nummer 4. Die vertoont hele rare kuren. Maar het is en blijft een fijne meter.
groeten
Kris
Zo, nummer twee doet het ook weer.
Fout: Meternaald slaat helemaal uit naar rechts, in alle bereiken.
Oorzaak: de uitgangscondensator van de chopperversterker bestaat uit 2 100uF Tantaalelco's parallel. Eentje was erg lek, beide vervangen.
Daarna deed de meter helemaal niets meer, het bleek de eindtransistor van de chopperversterker, de B-E-overgang was ondebroken. Na deze vervangen te hebben deed de meter het weer helemaal.
blijkbaar minder goeie transistoren. Ik heb er in het verleden ook verscheidene onderbroken gehad.
Ik ben nog niet aan de laatste meter toegekomen, maar dat gaat niet lang meer duren.
Arco
Special Member
Voor geinteresseerden:
Ik heb het schema van de Unigor 6e wat opgefrist (zag er nogal groezelig uit) en is nu toegevoegd aan de manual:
http://elektrotanya.com/unigor_6e_6ep_multimeter_sm.pdf/download.html
Mocht iemand ook nog de componentenwaardes hebben, dan kunnen die er wellicht ook bij...
@arco, ik heb je zojuist een PM gestuurd met het schema, maar helaas, te laat, je had ze al, alhoewel wel het tweede deel mist in de SM van elektrotanya, het volledige schakeldeck, maar die heb je nu ook 
Voor de rest, zie eerdere posts van mij.
Succes ermee
Arco
Special Member
Bedankt,
Het schema wat ik heb gepost is dit schema, maar dan opgefrist (zonder spikkels, strepen, en vlekken...
)
Het schema van het schakeldek wordt wat lastiger om op te frissen; da's meer spikkels als schema...
gks viseter
Verwennen is verwaarlozen.
In een container met schroot,meest doorgebrande heggenscharen en boortollen, zag ik een multimeter liggen....er zat ook water in maar de wijzer bewoog nog....dacht nog: Hou je in, neem niet alles wat op straat ligt mee, je moeder zei het vroeger nog wel met de beste bedoelingen....smeet(!) het ding eerst weer terug... maar op de terugweg van mijn strooptochtje had ik nog steeds lege handen zodat ik het ding toch maar meenam....
Thuisgekomen ontdekte ik al snel dat op dat foeilelijke, 70erjaren oostblok, grijze "plastic" bakje, toch wel een heel goed afleesbare schaal zat.
Enfin, wat begon als verveling bij slecht weer eindigde in laaiend enthousiasme over een prachtig stuk meetgereedschap. Er zat ook nog een bedrijfssticker op met: "GKT Jülich". Bij nader inzien bleek dat ook niet de eerste de beste dorpssmid te zijn. Over de moertjes waarmee ze open geschroefd moest worden zaten nog hele "Goerz"stickertjes. Ze was dus nog maagd.
Mijn vraag:
Kan iemand mij de waarde van het potmetertje voor de calibratie van het Ohm bereik vertellen? Schema's heb ik wel natuurlijk via dit topic. Het is met "R72 R C just" in het "Schaltbild" aangegeven. Bij mij is dit potmetertje gesneuveld doordat het knopje naar binnen gedrukt is. Ik mat over ongeveer een kwart van het weerstandsbereik 80 Ohm, dus ik schat (indien lineair) dat het ongeveer 320 Ohm zou moeten zijn. De rest was verbrijzeld. Tezamen met de aan/uit schakelaar was dat de enige mechanische beschadiging aan de binnenkant. Verder zaten er wel erg veel condensdruppels (die hier en daar al tot plasjes waren samengevloeid),in het binnenste. Het draaispoel instrument is in ieder geval nog goed. Ik wil het ding dus een kans geven (nadat ze twee dagen op de cv heeft gelegen). Het is tenslotte bijna Kerstmis.
Arco
Special Member
Ik heb het tweede deel van het schema ook opgepoetst voor geinteresseerden. Het origineel zag er niet echt meer uit... 
meetlint
Have you debounced your buttons today?
Mocht er nog iemand eentje zoeken er staat er 1 op ebay.
http://www.ebay.nl/itm/381480907950?_trksid=p2055119.m1438.l2649&s…