Beste mede Co,ers.
Ik heb laatst een kleine FM zender gemaakt.
Nu hij eenmaal in een mooi koper doosje is gemaakt werkt hij best goed. Hij moet alleen even 5 minuten opwarmen en dan is hij stabiel.
Hij doet op dit moment op 93.7 z'n werk. En komt een paar 100 meter ver.
Hij is aangesloten op een afgestelde open dipool. Die op dit moment gewoon binnen staat.
Nu dacht ik, ik wil zonder een sterkere zender te maken toch iets verder proberen te komen. En kwam die ross dipole met gamma match tegen.
Ik kan op internet wel vinden hoe ik hem moet maken. Ik bedoel de lengte van materiaal enz. Maar ik kan nergens vinden hoe het in elkaar zit en hoe ik de coax op de antenne aan moet sluiten.
Weet er toevallig hier iemand een site waar dit allemaal mooi met foto's op staat ?
Ik heb zelf nog nooit een goeie antenne gemaakt, maar eens moet de eerste keer zijn he 
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Google is idd my best friend. Daar heb ik dus oa deze site gevonden: http://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Antennes/Halve%20golf%20dipo…
Maar daar kan ik niet helemaal in vinden hoe nu alles in en aan elkaar moet. 
Ze stoppen tegenwoordig alles in een spreadsheet... 
Maar de bouw is recht toe recht aan, handjevol alu, zie ook m'n linkje.
Aan die link heb ik idd al iets.
Ik snap alleen de drager straler constructie niet helemaal.
Als ik nu bv een drager neem van 25mm in het vierkant. Boor er aan het uit einde een gat door heen en steek daar de alu buis door. En zet dit alles vast met een schroefje. (parker)
Nu moet de gamma match achter de straler maare hoe moet ik daar dan m'n connector vast maken. Ik mag hem dan toch niet op de drager monteren ? Dan zou die match buis niet achter de straler zitten.
Zo'n Ross antenne is gewoon een dipool variant Meer gain dan de dipool die je nu gebruikt zit er dan echt niet in. Een richtantenne is het zeker niet.
Hij is in ieder geval al mooier dan deze die ik nu heb staan.
Ik wil hem dan ook goed stevig maken zodat ik hem eventueel ooit in een mast buiten kan hangen. En dat zonder dat er stukken van af vliegen als het een keer hard waait
.
En een normale dipool is zo makkelijk te maken dat het niet echt spannend is he 
Ik heb trouwens ook al aan zo'n slim jim zitten denken. Maar die wordt wel erg groot. Daar zijn in ieder geval mooie foto's van en zou ik volgens mij zonder problemen na kunnen bouwen.
Alleen die lengte he 
Maar 75cm langer, toch?
Bovendien hoeft die onderkant (de stub) niet vertikaal. Horizontaal werkt het net zo goed; de stub straalt toch niet is de bedoeling.
En dan is hij net zo hoog als een gewone dipool.