aceje
onder voorbehoud van spel en typefouten
Hoi
Omdat ik nog maar een beginner ben wilde ik eerst aan een simpele schakeling beginnen uit de elex van 1989.
Het is een akkubeschermer met maar weinig onderdelen.
Na ik hem heb aangesloten brandt gelijk de ic door.(oeps)
Ik alles al wel 10 keer gecontroleerd en ik heb niets verkeerd aangesloten.
Maar over een paar dingen twijfel ik een klein beetje.
Diode 1n4001 is 1n4007 geworden?
Ic ua723 is lm723cn geworden?
Het relais gebruikt 40ma?
Pin 13 van de ic is niet doorgetekend?
Hieronder het schema: (als het niet mag haal ik hem wel weg)
Als ik de ic eruit haal en sluit pin 10 en 11 kort dan gaat het relais aan en het ledje uit, dus dat gedeelte is in ieder geval wel goed.
alvast bedankt Groetjes frans
benleentje
Golden Member
Beter bij de volgende test even het relais loskoppelen als dat nog kan.
Dan het ic erin. Volgens mij kan een 723 geen 40mA leveren.
1n4001 of 1n4007 maakt hier niet uit. Een 4007 heeft een veel hogere sper spanning maar is verder identiek.
Zal even de 723 na kijken voor je wat deze kan.
Edit
De Ua723 of lm723 lijken hetzelfde te zijn. Ze kunne beide 150mA uitgang stroom aan dus een 40mA relais zou geen probleem moeten zijn.
Maar toch koppel het relais maar een los en test opnieuw. Best kans dat deze toch de boosdoener is. Mischien het relais voor bv 6V gepakt dan trekt het bij 12V 4 keer zo veel.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (35%)]
aceje
Bedankt voor de reactie.
het relais is 12v dc.
gemeten 280 ohm = 43ma
gemeten ma = 40 ma
ik weet niet of een ic wel is meer gelijk stuk kan gaan. misschien een maandagochtend exemplaar.
alvast bedankt groetjes frans
benleentje
Golden Member
IC's zijn heel erg gevoelig en kunnen inderdaad bij het minste of geringste stuk gaan. Vandaar dat het ontwerpen van een schakeling veel rekenwerk en denkwerk vraagt.
Maar bij een gegeven schakeling van zeker een elektuur zal dat niet gebeuren. Als dat wel gebeurt zoals bij jouw dan zal er toch ergens een fout zitten.
Beste oplossing.
Het relais eruit of ontkoppelen door printspoor door te krassen kan je daarna weer met een afgeknipt pootje van een weerstand weer repareren.
Daarna IC er uit als deze in een voetje zit.
Spanning er op en deze nameten op kritieke punten of de polariteit ook goed zit en ook op juiste punt van het ic.
Daarna IC erin en pootje 6 van het IC meten daar moet 7,5V uit komen.
Daarna schakeling verder testen zonder relais. Als je dan voor de 12V een regelbare voeding aansluit dan moet met het naar beneden draaien van de spanning op een gegeven moment het ledje aan gaan. Als het ledje aangaat weet je dat de schakeling werkt en daarna proberen met het relais erbij.
aceje
Op 4 januari 2009 23:37:28 schreef Henry S.:
IC verkeerd om?
bedankt maar dit kan toch bijna niet fout?
met halve rondje naar boven:
1-14
2-13
3-12
4-11
5-10
6-9
7-8
toch?
@ ben
ik ga eerst maar een nieuwe ic halen, en dan zonder relais even meten.
bedankt groetjes frans
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Is goed, maar je zal niet de eerste zijn die IC's verkeerd om gebruikt. Kon eigenlijk ook niet fout gaan want het IC staat nog eens apart in 3D getekend in dat Elex artikel.
Wat meet je tussen 10 en 11 zonder ic aan mA's?
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Eigenlijk is die 723 bijna foolproof.
Bij kortsluiting op de uitgang wordt de stroom intern beperkt tot een max. van 65mA.
Volgens het ELEX artikel is de stroomopname van de schakeling zonder relais 15mA.
Met het voorgeschreven relais is de totale stroomopname 40mA.
D2 is overigens in de originele schakeling een knipper LED. Maar dat mag het probleem niet zijn.
aceje
@ henry
ik heb daar 0.04 A gemeten met een velleman dvm890 multimeter.
ps dit is wel een erg leuk forum.
ik heb hier al erg veel geleerd.
@ hugo
ik heb een kant en klaar 12v knipperled.
en heb dan natuurlijk die 470 ohm die bij een normaal knipperled ervoor zit weggelaten.
groetjes frans
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Denk je even om de edit: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
Op 5 januari 2009 00:15:44 schreef aceje:
@ henry
ik heb daar 0.04 A gemeten met een velleman dvm890 multimeter.
Dat is precies wat je moet meten.
Voor het inprikken van de nieuwe 723 alle aansluitingen even nakijken. Print of breadboard?
aceje
Ik zal denken aan de edit.
Het is euro print(zo noem je dat toch) met eilandjes van 3.
En de ic zit op een voetje dus dat is makkelijk.
Bedankt groetjes frans
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Ik vond het toch wel een grappige schakeling, dus maar even opgebouwd op een stukje gaatjesprint.
Het werkt wonderwel. Als je de spanning verlaagd begint de LED (ik had even geen knipper LED) flauw te branden als teken dat de spanning inzakt. Vlak voor het omschakelpunt brand de LED al voluit.
Even wat foto's:
Spanning is 12V, relais is aangetrokken.
Spanning daalt naar 11V, relais valt af en LED gaat aan.
toevallig had ik een uA723 in de junkbox
En ook maar even een foto van de onderkant
aceje
Ziet er netjes uit hugo.
Ik vondt het ook een leuke schakeling.
vooral om mee te beginnen, is dit goed te doen voor mij.
als mijn pc het weer doet, zal ik ook eens een foto uploaden.(zit nu achter een nood-pc)
ik heb nog een een paar keer naar mijn print gekeken, en weet nu eigenlijk toch wel zeker dat het aan de ic ligt.
ik had dan wel de lm723cn gebruikt inplaats van de ua723, maar die zijn als het goed is precies hetzelfde.
nog bedankt voor het meedenken.
groetjes frans
Hugo Welther
Moderator
Ik heb hem uitgeprobeerd met een uA723, LM723 en een CA723.
Het maakt allemaal geen verschil, werkt gewoon.
aceje
Joepie hij doet het.
De ic was niet goed. (zeker een maandagochtend exemplaar)
Ik maar denken, wat heb ik fout gedaan?
Gelijk ook maar een foto.
ps ik zal het de volgende keer netter doen, maar het is nog maar de eerste he;)
Bakken en braden.
Allemaal hartelijk dank met het helpen.
Groetjes frans
Ik zou deze schakeling ook graag bouwen. Ik zou het leuk vinden mocht iemand mij het artikel willen bezorgen.
mvg Steven
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
miljaar, zit ik heel dat topic te doorlezen, is dat al 5jaar oud...
wat kan je nu nog meer nodig hebben dan het schema hierboven??? de werking is hier al half uit gelegd, schema staat er in detail op zowel als 2 personen die boven en onderkant fotos erop hebben gezet
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Op 1 februari 2014 20:31:25 schreef Sjoerd Kreyns:
Nee hoor. Maar je mail adres staat niet openbaar.
Aangepast.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb de schakeling ook net gebouwd, ua of lm maakt idd niks uit. deze is nu als accu beschermer in m'n 12v systeem gebouwd met een 40amp auto relais op het nc contact. testen zonder relais werkt overigens niet, de spoel is een deel van de schakeling..
Ik loop toch tegen een gebrek aan kennis aan hoe moet ik mijn relais in de schakeling krijgen
ik heb deze ik weet niet waarvoor de 5 aansluitpunten staan.
ik heb ook eens alles nagemeten en de de 47k werstand gaf me een waarde van 95k volgens mij klopt dat niet of heb ik het mis?
(kleur code op weerstand klopt wel )
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Met effe googelen kan je alles vinden over dat kleine relais op internet!
En inderdaad, maak liever een nieuw topic dan een 5 jaar oud omhoog te kicken, daar houden de moderators niet van.
Je krijgt nochtans een waarschuwing in rode letters, dat heb je dus gewoon genegeerd.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (58%)]
Ik denk dat het logischer is dat alles rond 1 onderwerp/schakeling op 1 plaats blijft dan dat er 30 draadjes over het zelfde gaan. Nu blijven mijn "domme" vragen bij het originele onderwerp.
Ik zou als moderator meer problemen hebben met van die posts waar niemand iets mee is. Toch bedankt voor uw zeer verhelderende bijdrage.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Helaas zijn dat de regels.
Het kicken van topics
Het is niet wenselijk dat oude (ouder dan 3 maanden) topics omhoog gekickt worden door er een nieuw bericht in te posten. In het topic zal een rode waarschuwing te zien zijn als je iets probeert te posten in een oud topic. Post alleen in een oud topic als je echt iets zinnigs hebt toe te voegen.
Het kicken van een je eigen topic om het hoog in de lijst te houden is niet toegestaan als de laatste reactie minder dan 24 uur geleden is.
Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.