Ik heb een sharp micro component system XL-MP10H.
Hier is geen ingang voor een kabel aan sluiting.
Alleen een voor FM/AM-ringantenne, is er een schema of een adapter voor om het ook geschikt te maken voor kabel aansluiting?
Alvast hartelijk bedankt Paelco
Is die antenne ingang gewoon een coax stekker?
Dan de kabel er gewoon via een coaxstekker aanknopen. anders de kabel aan je antenne schroefjes of what ever voor connector er zit, vast zetten.
Hallo, Hugo Welther,
Daar zit het nou net er is een aansluiting voor een ringantenne, dus geen coax aansluiting.
Er zitten ook geen schroef aansluitingen op.
Alleen en stekker mini stekker aansluiting voor de ringantenne.
Ik weet niet wat ik mij bij die "ringantenne" voor moet stellen.
Maak eens wat goed scherpe foto's van de antenne en de aansluit plug/connector.
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
die "ringantenne" dient alleen voor middengolf,is een loopantenne.
voor fm moet het apparaat open en sluit je een coax aan op de aansluiting waar de sprietantenne of het draadje opzit de mantel aan massa en aan andere eind een steker.
dit aansluiten op de kabel en alles werkt.
gr, weetal
Die set heeft een driepolig contactdinges op de achterkant. Twee van die polen zijn voor de ring, en de bovenste (derde) is voor een draadje voor de FM band.
Het boekje dat erbij hoort raadt gebruik op een buitenantenne af omdat er dan "storingen zullen optreden". Dat betekent dus dat de set niet tegen sterke signalen kan; het gevaar bestaat dat je van alles door elkaar zult horen. (de sterkste stations hoor je dan wel goed - maar dáár heb je geen buitenantenne voor nodig).
Wil je het toch proberen, dan moet de binnenader van de coax dus naar het punt waar nu dat bovenste contact heen gaat. De afscherming van de kabel moet aan massa; dat zit helaas niet op de achterkant, zodat het ding toch open zal moeten.
Frederick E. Terman
Dat heb je wel goed. Is er een mogelijkheid om de sterke signalen te onderdrukken, ik wil het graag aan de coax kabel aan sluiten. Dan zijn de zender "gegevens" gelijk.
Hugo en weetal bedankt voor je inspanning om me te helpen.
Wat Frederick schrijft is de juiste "oplossing"
Het lijkt een beetje gek om eerst een buitenantenne te willen, en dan dat signaal weer te verzwakken. Toch zou het de moeite kunnen zijn, omdat dan de signaal/storing verhouding beter is dan bij gebruik van een binnenantenne.
Het is trouwens het beste als je, bij géén antenne aangesloten, geen zenders ontvangt; maar dat zal wel niet helemaal lukken denk ik.
Persoonlijk zou ik gewoon eerst eens kijken wat er van komt met een buitenantenne aangesloten. Als de signalen echt te sterk zijn (je hoort programma's door elkaar, of één programma duikt op veel te veel plaatsen op), zou je aan een verzwakker kunnen denken.
De standaard verzwakker is een schakelingetje met drie weerstandjes. Het nadeel is dat hij niet regelbaar is.
Voor een proefje zou je gerust eens wat kunnen proberen met een 100 ohm instelpotmeter bij wijze van "hf volumeregelaar".
Hallo Frederick,
Klopt wat je oppert. Als ik alleen het middelse pennetje van de coax gebruik is d zender goed , als ik de aarde erbij aandoe krijg ik een andere zender.
Zonder aarde is er wel ruis.
Moet de potmeter tussen het middelste pennetje en de antenne ingang?
"Tussen"? Hij heeft drie aansluitingen.
De coax van de antenne gaat naar de buitenste twee (het scherm naar de éne, de middenader naar de andere pen).
De middelste aansluiting van de regalaar gaat naar de radio.
De mantel (het scherm) van de coax gaat naar de massa van de radio.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (18%)]
Wat doe je precies?
Wat gebeurt er dan precies?
- heb je, zònder antenne, geen/weinig/veel stations?
- wat voor potmeter heb je, soort, hoeveel ohm?
- wat gebeurt er als je de coax van de buitenantenne aansluit (zonder potmeter; met potmeter)
- wat gebeurt er als je, met potmeter aangesloten, daaraan draait?
Met de "loopantenne" is het geluid goed maar zijn de zender indelingen niet glijk aan de "cai antenne"
Sluit ik de "caiantenne" op de bovenste pen van de radio ingang heb ik slecht geluid doe ik de aarde er bij gaat de zender op een andere frequentie en bliuft het geluid slecht.
Doe ik de potmeter (120 omh) er tussen dan in gesloten toestand blijft het hetzelfde, draai ik de potmeter helemaal open dan krijg ik weer een andere zender (frequentie).
Met "loopantenne" heb ik minder zenders als met de "caiantenne"
Heb je eigenlijk, met de bijbehorende antenne, wel goede ontvangst? Want dat zou van de plaatselijke (tot 30km) zenders toch luid en duidelijk moeten lukken.
Sorry voor het late bericht. Ik wist niet hoe de foto's te versturen. Maar het is nu te zien op: http://picasaweb.google.nl/pjjager/SharpAntenne?authkey=Gv1sRgCOT85Jrf…
Hopelijk is dit wat duidelijker.
Nogmaals mijn verontcshudiging.
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
die loopantenne doet niets op fm.
als ik op foto goed zie dan is bovenste aamsluiting van steker voor fm.
daar de centrale coax op aansluiten.
overigens vind ik het vreemd dat de zenders verlopen als coax word aangesloten,normaal zit hier een hftrap waarna een oscilator volgt(deze bepaalt waar de zender zit)en sharp zal in deze niet anders zijn.
gr, weetal
Bedoeld Paelco soms dat de zenders met kabel op een andere plaats verschijnen dan met een antenne?
Dat is logisch. De kabelboer zet de FM signalen op een andere plaats in de FM-band.
Daar zal je mee moeten leren leven.
De kabelboer "plukt" alle FM signalen uit de lucht en zet deze in een voor hem "logische" volgorde met 200kHz bandbreedte weer op de kabel. Wel binnen de frequentieband van 78 tot 108mHz.
De "logische" volgorde is per kabelboer en woonplaats verschillend.