EDIT: nu is het: Versterker kraakt niet meer, maar doet niets meer.

Ik heb hier een versterker die op beide kanalen problemen heeft. De versterker heb ik 6 jaar geleden nieuw gekocht en is nooit echt zwaar gebruikt geweest. Hij staat de laatste 2 jaar wel dagelijks uren aan voor gewoon wat muziek te spelen. Het zou een 2 x 180W @ 4 Ohm zijn (ik belast hem met 1 x 8 Ohm in parallel met 1 x 16 Ohm per kanaal). Maar staat nooit hard want het dient voor muziek voor op men kamer/werkkamer.

Muziek speel ik af via men laptop, de line/koptelefoon out gaat naar het mengpaneel en dan verder naar de versterker ingangen. Gain op het mengpaneel is zo ingesteld dat het niet clipt als het geluid op de laptop helemaal open staat. Want het volume regel ik via laptop.

Het geluid op kanaal B valt soms weg, dit gebeurt enkel als het geluid heel stil staat. Als het geluid weg is, en ik zet het volume wat hoger (via laptop) komt het geluid wel terug. Dan kan ik het terug stiller zetten maar geluid op kanaal B is binnen de korte keren weer weg. Hoe langer het hard staat hoe langer ik er weer tegen kan als het stiller staat. Het wegvallen gebeurt zéér onregelmatig soms heb ik dagen geen last van, soms heb ik meer geen geluid dan wel.

Het probleem op kanaal A is erger IMO, soms begint het spontaan te kraken, ook als er geen audio signaal binnen komt. Het gekraakt overtreft ook altijd het geluidsniveau. Als ik draai aan de volume pot op de versterker tijdens het kraken varieert het volume van het gekraak een klein beetje, bijna niets eigenlijk. Probleem doet zich vooral voor als de versterker juist aan staat.

Ik dacht dat het misschien kwam omdat de versterker dat kraken alleen had als hij koud stond. Maar als de versterker al een hele tijd opstaat op normaal geluidsniveau voor op m'n kamer zijn de eindtransistors nog geen eens warm! Ik kan er gewoon men vingers op houden en voelt niet warm aan.

Beide problemen zijn kanaal afhankelijk en komen dus niet van het mengpaneel, als ik de ingangen van kanaal A en B wissel blijven de problemen zich voordoen op dezelfde kanalen van de versterker.

De versterker is een Xonum XM360, maar daar vind je via google niets van. In de versterker zitten de volgende printen-type-nummers:
SK.8.A97.197 (voeding: diode brug+elco's+relais)
SK.8.A97.196 (de eindtransistors en sturing)
SK.8.A97.351 (volume pot en power-on-led indiatie)

Waar moet ik eens naar kijken voor deze problemen?

gekraak van de potmeters duidt toch op kapotte elco's??

Het gekraak wordt niet veroorzaakt door het draaien aan de volume pots. De volume pots op de versterker zijn bijna nooit verdraait geweest.

Elco zijn nog goed, ding is maar 6 jaar oud.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/xm360.jpg
*Klik*

Gekraak en uitvallen duidt wellicht op een contactprobleem. Neem eens alle interne stekkers los en steek ze weer in. Helpt dat niet, dan alle soldeerverbindingen met een piepklein beetje flux of fluxsoldeer doorsolderen.

Potmeters die altijd stilstaan kunnen ook kraken, probeer er toch maar eens aan te draaien.

Hoe je kanaal B omschrijft lijkt mij dit een slecht speaker relais.

Het schema is niet van deze versterker, deze is mono met andere eindtorren.

Dit is een stereo exemplaar

Zoals Fuzzbass omschrijft,alle contacten eens nakijken en vooral ook de speakon connectors.
Zijn de ingangen aangesloten via jack-plug,of cinch stekker,jack-plug aansluitingen hebben ook al eens last van aanslag.

Verder heeft de versterker ventilator koeling,zuigt dus stof en vuildeeltjes naar binnen,elektronika is vaak statisch en daardoor slaat alles aan,vooral potmeters hebben er last van.

Het relais kan je testen door er zachtjes op te tikken,hapert het geluid dan zit het daar.

De ventilator blaast lucht uit de versterker.

Signaal ingang is via 6.3mm jacks. (aan het mengpaneel cinch)

Dat kraken enz had de versterken al weken, dat was blijkbaar een teken, want nu doet hij niets meer. Hij stond aan, ik een knets, en het geluid valt weg. De 2 5A zekeringen er door. (deze zijn dus doorgeslagen wanneer de versterker aan stond) Voor de 'knets' kraakte kanaal A enorm.

Ik heb het volgende gemeten, zonder iets uit te solderen, dus gewoon zoals het op de print zit: Tussen C en E van de 2 onderste PNP eindtransistors die je ziet op de foto (2SA1941) 0R en tussen BC en BE 16R. De 2 andere PNP's lijken ok.

De NPN's (zitten er 4 van aan de onderkant, PNP's zitten boven) lijken er mij ook 2 RIP van. Deze fluiten ook door. Aan de hand van kabeltjes te volgen zou ik zeggen dat kanaal A er door geblazen is. Maar die eindtorren gaan niet van zelf er door. Kanaal A was wel het kraak-kanaal. Een slecht contactje lijkt me niet echt een mogelijke oorzaak.

EDIT: de NPN's zijn 2SC5198
onderaan de koelplaat zitten ook nog 2 klene TO126 NPN transistorkes: 2SD669A, deze lijken ook nog ok.

Op 11 mei 2009 17:29:54 schreef smoerijf:
Ik heb het volgende gemeten, zonder iets uit te solderen,

Begin daarmee.

Mogelijke oorzaak kan de bias zijn, slechte potmeter cq solderingen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Ik heb nu 4 transistor uitgesoldeerd (allemaal van kanaal A, kanaal B is nog intact)

1 PNP en 1 NPN meet in alle richtingen kortsluiting. De andere die ik heb uitgesoldeerd is nog ok.

Zou het slecht voor de versterker zijn moest ik kanaal B nu eens testen? Alles wat met kanaal A te maken sluit ik dan niet aan.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op (15%)]

Kanaal B is intact, net getest.

Daarna heb ik de 2 werkende torren van kanaal A terug gesoldeerd. Na 3 seconden, zekeringen (men laatste) er door en nu heb ik 4 doorgeslagen eindtransistors.

Er zit dus iets niet helemaal goed in de sturing van Kanaal A.

Er zit niets anders op dan alle transistoren van kanaal A te controleren,als ook de emiter weerstanden(grote witte)en alle weerstanden rond de stuurtransistoren.
Op het schema staat geen bias trimmer,ik weet niet of die van jou ook geen trimmer heeft,dan is het een vaste instelling.

Ik vermoed dat het probleem bij de transistor 2q32 ligt 2SD669.

2q30 en 2q29 zijn van de kortsluitbeveiliging,en sluiten de basis van de eindtransistoren af,deze kunnnen ook erdoor zitten.

Kijk de speakon stekkers eens na!Kan ook sluiting in zitten.

Draadje naar de speakon uitgangen was niet aangesloten tijdens de test. Dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Closeup van de print:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/xm3602.jpg
*Klik*

EDIT: Q32 is ok, Q32 heb ik niet uitgesoldeerd omdat er niets merkwaardig te meten viel. Maar de print spoortjes van Q32 zien er niet echt echt gezond uit/staan op breken.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op (21%)]

De volgende test even met een 40W lamp in serie met de netstekker. Helder licht betekent foute boel, maar je torren blijven dan wel heel.

Vergeet vooral niet je print na te kijken op doorgebrande sporen, en meet alle drivertorren.

Ik heb alleen de kanaal A-kant nagemeten en van B ben ik wijselijk afgebleven. Ik kan geen verdachte tor vinden. (allemaal gedubbelcheckt) Diodes zijn ook nog goed en alle weerstanden heb ik ook maar nagemeten, ook allemaal goed.

Kan het gekraak iets te maken hebben met dit probleem?

([nieuwsgierig] Als je het schema bekijkt, is dit dan eigenlijk een goede versterker? [/nieuwsgierig])

Eerlijk gezegd vind ik dit wat broddelwerk, vaste ruststroom, jaren '70 eindtrappen.
En als het echt zoveel vermogen kan leveren zijn die factoren al not done. Maar ik zie geforceerde flutkoeling...

En overgecompliceerd, ze hadden blijkbaar een heleboel onderdelen over, dat is helemaal niet nodig:
http://sound.westhost.com/projects-1.htm

Zoals ik al zei, kijk ook goed naar de print, een onderbreking kan genoeg zijn voor jouw vuurwerk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

is dat gekraak iets van cross-over vervorming?
je zou eventueel die 2r90 kunnen vervangen door een instelbare weertsand van de zelfde waarde.
hier kun je dan de bias stroom mee instellen, misschien moet die wel ietsje hoger.