Wat is het verschil tussen een Radiale Elco en een Snap-in Elco?
Op mijn voeding zit de volgende elco:
deze moet ik vervangen. Waardes die er op staan:
SamYoung 400V 330uF.
Is dit een radiale of snap-in? Of weet iemand waar ik zon eentje kan halen? (Via conrad is duur met zn verzendkosten)
Snap-in heeft twee pootjes aan dezelfde kant, naast elkaar.
Een radiale elco heeft 1 pootje aan elke kant, zoals een weerstand dat gewoonlijk heeft.
Nu kun je zelf wel bepalen wat voor condensator jij nodig hebt 
Waarschijnlijk kun je die bij de lokale audioboer wel halen.
Edit:
Bedankt Hugo, ik zat er naast *schaam*
Het enige verschil is de vorm van de aansluitpootjes en de steek is bij een snap-in groter.
Een radiale elko heeft gewoon draden aan één zijde.
Een snap-in korte dikke pinnen die zodanig zijn gebogen dat als je de elko door de printplaat steek deze er niet meer uit kan vallen.
snap-in
radiaal
@Hagdos. Jij bedoeld Axiaal
thanks heren. Het was mij niet duidelijk wat dat snap in nou was.
Trouwens, 400V 330uF lijkt niet moeilijk te krijgen. Toch zijn de 105 graden moeilijk te krijgen. Maar ga mn best doen
Toevallig weet ik wat je aan het repareren bent
. Maar volgens mij hoef je die elco niet te vervangen. Het probleem zit hem in de secundaire kant.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het ziet eruit als een schakelende (LCD-)voeding. Dan zijn de kwetsbare elco's de laagspanningselco's achter de voedingstrafo('s). Dat wordt ook wel de secundaire kant van de voeding genoemd.
Dat klopt. Het is een voeding van een LCD TV.
Welke elcos zou ik dan moeten vervangen?
En 14 t/m 16 zijn ook elcos? (ze hebben een rubberen jasje aan)
[Bericht gewijzigd door uutgrunn op (22%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
14 t/m 16 lijken me spoeltjes. Alle elco's links vanaf (inclusief) nummer 4 zitten secundair en zijn bij storingen het eerst verdacht, maar voor de zekerheid kan je de nummers 2 en 3 beter ook gelijk meevervangen. Zorg wel dat je low-ESR elco's gebruikt, vooral voor 6, 8 en hoger. Liefst Panasonic FC- of FM-serie of Nichicon. Epcos en BC schijnen ook behoorlijk goede elco's te leveren maar zijn lastiger te krijgen. Voor noodgevallen Jd (maar ook die gaan vroeg of laat om zeep). NA (een van de meest voorkomende hobbymerken) zijn geen low-ESR elco's en moet je in deze toepassing simpelweg niet monteren omdat ze of gelijk storingen geven of na weken tot maanden al op zijn en/of bol gaan staan.
@Bram: axiaal, dus langs een as.. ax.. as.. zo onthoud ik het.
@uutgrunn hieronder: NA elco's zijn ook 105 graden, dus dat zegt helaas niet zoveel. Kijk na ontvangst even welk merk je hebt gekregen.
pwiew, ik dacht al dat ik andere dingen zou moeten vervangen, had net al bericht gehad van de vriendelijke electronica boer uit het centrum van Groningen dat ik morgen mijn elcotjes kon ophalen.
Die merken zeggen niets, maar ik heb elcos besteld allen met waarde 105 graden.
Dit zijn de waardes:
[Bericht gewijzigd door uutgrunn op (31%)]
Misschien flauw maar Radiaal heeft de "R" van RECHTOP.
Andere is uiteraard axiaal.
Die merken zeggen niets, maar ik heb elcos besteld allen met waarde 105 graden.
Die 105 graden zegt ook niets, moet nog wel low-ESR zijn en van een goed merk.
/Edit, ik ben weer te traag.
Groeten, Bram
@maartenbakker
Net gekeken, idd meeste elcos zijn van de door jou genoemde merken.
wow wow
LOW ESR?
Kan iemand dat uitleggen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
maartenbakker
Golden Member
Ook wel low impedance genoemd. Het komt erop neer dat de inwendige wisselstroomweerstand van de elco's zo dicht mogelijk bij 0 ohm moet liggen. Zo voorkom je opwarming door verliezen tijdens het afvlakken (slijtage; bij elke 10 graden warmer halveert de levensduur van de elco) en rimpelspanningen (die voor storingen in je verbruikers zorgen).
Een beetje mooie elco (hangt samen met spanning/capaciteit) kan erg laag gaan, 0,01 ohm is geen uitzonderlijke waarde voor een low-ESR exemplaar. Gewone elco's of defecte low-ESR elco's kunnen in slechte gevallen in de meerdere ohms lopen terwijl je soms bij 0,1 of 0,2 ohm al problemen met rimpelspanning kan krijgen.
Stukgaan is trouwens een soort van lawine-effect: als de ESR oploopt wordt de elco warmer waardoor de ESR nog sneller oploopt. Zolang het apparaat aan blijft staan hoef je dat niet eens meteen te merken, maar na even afkoelen is de slijtageslag duidelijk en heb je vaak de poppen aan het dansen.
En inderdaad, wat betreft de merken: let ook op de serie. Voor Nichicon, Epcos en BC zal je het zelf even op moeten zoeken, voor Panasonic is FM de beste en FC een uitstekende 2e keus. Jd en NA elco's komen maar in 1 smaak, Jd zijn middelmatige low-ESR elco's en NA zijn high-ESR en dus ongeschikt voor schakelende voedingen.
LOW ESR zijn speciale elcos met extreem lage interne weerstand. Alleen deze types kun je op een LCD of Computer voeding gebruiken (of andere schakelende voeding zoals op jou foto).
Ga je toch normale elco's toepassen dan is het een kwestie van uren/dagen voordat de voeding weer om zeep is.
Edit: Shit te laat 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 18 mei 2009 15:48:16 schreef uutgrunn:
Net gekeken, idd meeste elcos zijn van de door jou genoemde merken.
Niet alleen het merk he, ook het type!
Low-ESR staat voor lage 'equivalent series resistance'. Z'n interne weerstand dus, omdat elke elco eigenlijk wat meer is dan alleen een condensator.
/e: pff, sneller typen
bestelling geannuleerd. Gelukkig is dit info waar ik dus wat mee kan.
Heeft iemand een goede link waar ik low-esr online kan bestellen? (lijstje van de elcos staat in de thread)
Zelf heb ik ze destijds hier besteld, binnen een paar dagen in de bus :
https://elko-shop.1a-shops.eu/
Ik weet niet of ze alle waarden hebben. Zoals anderen al gezegd hebben , die 400V pot lijkt me niet de eerste prio.
Groeten, Bram
[Bericht gewijzigd door bprosman op (19%)]
thanks Bram, heb direct besteld en betaald, dus maar ff afwachten.
Alleen
35V/100uF/105
50V/0,22uF/105
hadden ze niet. Iemand suggestie waar ik die kan krijgen zonder dat ik veel verzendkosten betaal?
maartenbakker
Golden Member
0,22 hoeft geen low-ESR te zijn denk ik. In plaats van 100u 35V kan je ook 100u met een hogere werkspanning nemen, of eventueel 220u 35V.
Als je nou eens zorgt dat je al je ellende in 1 topic houdt, had ik je al kunnen waarschuwen dat het misschien wel niet aan de voeding ligt, zoals in je andere topic al gesuggereerd werd!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]
Sorry Henry S. Zal er beter op letten. Bedankt iedereen voor de uitgebreide uitleg. Ik zal voorlopig de voeding en inverterboard onder handen nemen.
Even een update over mn Targa LT3020. De TV heeft het beruchte 48.V1448.001 oftewel het V144-001 inverterboard. Deze heeft 8 4009A transformers.
Veel gegoogle resulteerde dat de 4009A rond de 0,979kOhm
bij de pootjes moeten hebben. (gemeten bij 1kOhm) De eerste 6 waren ook prima, maar de laatste 2 gaven niets.
Dus het lijkt het inverterboard te zijn. (zoals eerder mensen al aangaven).
Ik hou jullie op de hoogte.
Ja ik wou eerst ook trafos op het inverterboard vervangen, maar 2x 4009A trafos zijn bijna net zo duur als n vervangende V144-001 inverterboard.
Het defecte board met 6 goede 4009A trafos is wel te koop.
Trafo,s vervangen kan inderdaad en het toestel werkt dan weer EVEN want geloof me de andere trafo,s volgen doorgaans snel.