Ik zit met nogal een irritant probleem.
Verleden jaar hadden we voor een schoolproject een voedingkje gemaakt met een LM317.
Helaas pindakaas scheelt er denk ik iets mee. Mijn regelaar is nu voor de 2de keer kapot en ik begin dus te twijfelen aan het schema en de print...
Ik denk dat ze kapot gaan wegens oscillaties oid want er staan geen Ctjes van 100nF. Zouu het inderdaad hieraan kunnen liggen? (andere tips zijn ook welkom, heb er nog 2 te maken maar dan met een lm350
)
dit is het schema van de schakeling
de pcb
connectors: Vin => Vout => Ameter
volgens mij is hij niet 'opgestookt' want er wordt een transfo gebruikt met 2 secundaire wikkelingen waarmee je kan kiezen tussen 10VAC of 20VAC
klein is fijn
Moderator
Dat is inderdaad een niet al te handig printje. En dan zeg ik het nog netjes.
Nu heb je wel meteen geleerd waar die 100nF voor zijn, heb je toch nog iets aan die schoolopdracht gehad. 
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
D2 is om C3 leeg te trekken in geval van sluiting zodat die zich niet vie de reg pen van de regelaar gaat ontladen.
Nu heb je wel meteen geleerd waar die 100nF voor zijn, heb je toch nog iets aan die schoolopdracht gehad.
wel een duur lesje, men elektroboer vroeg meer dan 4euries dacht ik.
gelukkig had deze keer een klasgenoot hem opgefikt dus kon hij het betalen
(zijn voeding was al naar de knoppen)
Maar gaat ze naar de vaantjes gewoon omdat die Ctjes ontbreken? (of is dit afhankelijk van de belasting, motoren enzo)
Vanwaar mag ik een grondvlak gebruiken, of liever helemaal geen? Als er geen massavlak mag gebruikt worden moet ik dan met een sterpunt werken?
Ik ben niet van plan om ze nog een derde keer open te gooien...
Owja is er een simpele manier om een stroombegrenzing in te bouwen? (heb ook niet echt veel plaats meer over)
Het mogen vaste bereiken zijn; max: 100mA, 500mA, 1A, geen begrenzing lijken me leuke waardes
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Een C'tje van 100n aan de ingang wordt door de fabrikant aanbevolen als de buffer-elco (C1 in jouw schema) meer dan 15cm van de LM317 verwijderd is. Desondanks blijft het een aanrader.
Verder neem je voor de uitgangs-elco (C2) best een tantaaltje.
Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat een LM317 daardoor stuk gaat. Daarvoor zijn wel andere martelpraktijken nodig...
BTW: vergeet niet dat de weerstand tussen OUT en ADJ bij de LM350 niet groter dan 120Ω mag zijn.
rotte serie fzo? (of fakeies)
En wat is er zo speciaal aan Tantaal condensatortjes?
stukje van wikipedia:
Een tantaal-elco is een elektrolytische condensator die een hoge capaciteit combineert met lage zelfontlading en kleine afmetingen. Tantaal-elco's worden toegepast waar een gewone elco te groot zou zijn of te snel defect zou raken.
Ik heb plaats genoeg dus waarom dan niet een elcotje en een karamisch Ctje?
pros
rotte serie fzo? (of fakeies)
Niets is uitgesloten. Maar het is wel verstandig, eerst de fout bij je ontwerp te zoeken.
En wat is er zo speciaal aan Tantaal condensatortjes?
Ze hebben een erg lage ESR. Zo laag, dat ze stuk geraken als de spanning erover "hard" is, en flink varieert. Als uitgangs-C van een LM317 of een 78xx doen ze het prima.
Op 12 juli 2009 20:59:45 schreef pros:
Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat een LM317 daardoor stuk gaat. Daarvoor zijn wel andere martelpraktijken nodig...
Ze blijken aardig te mishandelen inderdaad
:
http://web.telia.com/~u85920178/tx/317-tx.htm
Op 12 juli 2009 15:16:19 schreef watchout3:
[...]wel een duur lesje, men elektroboer vroeg meer dan 4euries dacht ik.
Waarom gebruik je de TO3 versie?
Maar gaat ze naar de vaantjes gewoon omdat die Ctjes ontbreken? (of is dit afhankelijk van de belasting, motoren enzo)
Nee, dan moet je wel extreem je best voor doen.
Wat is de belasting?
Vanwaar mag ik een grondvlak gebruiken, of liever helemaal geen? Als er geen massavlak mag gebruikt worden moet ik dan met een sterpunt werken?
Ik ben niet van plan om ze nog een derde keer open te gooien...
-Massavlak alleen als je weet wat je doet
-Sterpunt, het nut daarvan is je toch al bekend?
Owja is er een simpele manier om een stroombegrenzing in te bouwen? (heb ook niet echt veel plaats meer over)
Het mogen vaste bereiken zijn; max: 100mA, 500mA, 1A, geen begrenzing lijken me leuke waardes
Ander IC kiezen, L200.
En minder gissen, meer meten. Als iets oscilleert is dat meetbaar en voelbaar.
Waarom gebruik je de TO3 versie?
Vraag dat aan de leraar, waarschijnlijk in de veronderstelling dat hij nu beter zijn warmte kwijt kan ofwel dat er een praktischer koelprofiel kan gekozen worden (lm staat mee op de print en veel hoogte is er niet)
Nee, dan moet je wel extreem je best voor doen.
Wat is de belasting?
de keer da ik de boel heb naar de vaantjes heb geholpen weet ik niet meer.
Mijn ex-medestudent was er zijn gip mee aan het debuggen. Dus hij had er denk ik een H-brug aan gehangen (inductief belast dus)
-Massavlak alleen als je weet wat je doet
-Sterpunt, het nut daarvan is je toch al bekend?
We hebben alleen leren tekenen met eagle, niet hoe je moet tekenen.(had je toch al moeten weten:p)
Een sterpunt is bij audio een must en bij HF is een massavlak dan weer aan te raden als ik me niet vergis. Bij voedingen en digi logica weet ik het niet echt. Bij voedingen vermoed ik geen massavlak, en de massadraad van links naar rechts tekenen(zoals op het schema)
Ander IC kiezen, L200.
te laat, heb hem al gekocht...
Misschien wel een idee voor mijn twee andere voedingen, maar dan zit ik met het probleem dat ik niet de volle 3A kan gebruiken als ik de stroombegrenzing toepas (maar miss dat 2.5A al krap wordt)
En minder gissen, meer meten. Als iets oscilleert is dat meetbaar en voelbaar.
Als het kapot is valt er niet veel meer te meten...
Het enige wat je dan kan doen is eerst raad vragen of het risico nemen en zelf even proberen
ben momenteel nog in de opruimfase dus ik moet nog even wachten voor ik kan gaan meten, anders is het weer binnen de 5min een rommeltje
Op 13 juli 2009 15:40:38 schreef watchout3:
[...]Vraag dat aan de leraar, waarschijnlijk in de veronderstelling dat hij nu beter zijn warmte kwijt kan ofwel dat er een praktischer koelprofiel kan gekozen worden (lm staat mee op de print en veel hoogte is er niet)
Of meneer gebruikt een ontwerp van tig jaar terug, een TO3 heeft hier geen voordelen. Maar was in de jaren 80 standaard.
de keer da ik de boel heb naar de vaantjes heb geholpen weet ik niet meer.
Mijn ex-medestudent was er zijn gip mee aan het debuggen. Dus hij had er denk ik een H-brug aan gehangen (inductief belast dus)
Inductief belasten gaat fout (met dank aan het tegen-EMK), oplossing staat in de datasheet.
Een sterpunt is bij audio een must en bij HF is een massavlak dan weer aan te raden als ik me niet vergis. Bij voedingen en digi logica weet ik het niet echt. Bij voedingen vermoed ik geen massavlak, en de massadraad van links naar rechts tekenen(zoals op het schema)
Volg de stromen! Wat gaat er in, wat gaat er uit, welke stromen hebben invloed op de uitgangsspanning. Oftewel Kirchhoff toepassen( doe je vaak onbewust).
Als het kapot is valt er niet veel meer te meten...
Het enige wat je dan kan doen is eerst raad vragen of het risico nemen en zelf even proberen
Een TO220 versie pakken was een kleine en goedkope moeite?
Inductief belasten gaat fout, oplossing staat in de datasheet.
toevallig de oplossing met diodes? (zoals in mijn schema)
Ik ben in deze datasheet aan het zoeken:
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
Volg de stromen! Wat gaat er in, wat gaat er uit, welke stromen hebben invloed op de uitgangsspanning. Oftewel Kirchhoff toepassen( doe je vaak onbewust).
bedoelde ik ook maar jij kan het beter verwoorden:)
(als je op het schema kijkt zijn links de inkomende stromen, rechts de uitgaande)
Een TO220 versie pakken was een kleine en goedkope moeite?
Goedkoop valt te betwijfelen, in ieder geval al geen 30cent.
Ik ben momenteel een lijstje aan het opstellen voor bij dickbest of niels te bestellen oa 100nF Ctjes en spanningsregelaars (ondertussen ook vakantiewerk aan het doen om het te betalen...
)
Of komt het door het spelen van de spanningen en de 'trage' diodes. (schottky nemen?)
stukje datasheet p9 'protection diodes'
when an output capacitor is connected to a regulator and te input is shorted, the output capacitor will discharge into the output of the regulator. The discharge current depends on the vlue of the capacito the output voltage and te rate of decrease of Vin. In the lm117, this discharge path is through a large junction that is able to sustain 15A surge with no problem. This is not true of other types...
pros
Je mag niet de gewoonte aankweken alles beter dan goed te doen.
Neem nou de uitgangs-capaciteit van een regelaar als de LM317 of een 78xx. Een tantaaltje van 10µF voldoet prima. En dan volstaat een simpele diode als de 1N4148 prima. Die is snel genoeg (sneller dan een 1N400x), en kan de kortstondige piekstroom bij het ontladen van de uitgangs-C zonder moeite aan.
Maar soms zie je schema's waarbij de ontwerper een elco van 100µF of zelfs 470µF aan de uitgang van een spanningsregelaar plaatst. Dat is zinloos. En dan kan het zijn, dat een 1N4148 niet meer volstaat.
de elco is maar 10µF zoals het schema aangeeft.
Maar soms zit op de aangesloten toepassing ook nog een buffer elco enja dan heb je een probleem:)
Ik ga een 14148 gebruiken (zit nu een 1n400x in) en de lm er terug in solderen. En toch maar eens meten, waarschijnlijk heb ik hem kapot gemaakt door onnodig met de schakelaar te spelen, wanneer er bv geen belasting aanhangt.
Op 13 juli 2009 17:13:25 schreef watchout3:
toevallig de oplossing met diodes? (zoals in mijn schema)
Ik ben in deze datasheet aan het zoeken:
http://www.national.com/ds/LM/LM117.pdf
Net anders, zet een diode in sper over de uitgang van de schakeling plus eentje in sper tussen in- en uitgang van de regelaar.
Zo kan een negatieve spanning nooit de regelaar vernielen.
Op 13 juli 2009 17:48:38 schreef pros:
Maar soms zie je schema's waarbij de ontwerper een elco van 100µF of zelfs 470µF aan de uitgang van een spanningsregelaar plaatst. Dat is zinloos. En dan kan het zijn, dat een 1N4148 niet meer volstaat.
Bij een nog grotere elco heb je zelfs kans dat de regelaar gek begint te doen, zoals in de begrenzing klappen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 12 juli 2009 22:05:32 schreef watchout3:
rotte serie fzo? (of fakeies)En wat is er zo speciaal aan Tantaal condensatortjes?
dat geen kat die krengen nog gebruikt.
in 2000 was er een wereldwijd tekort aan tantaal omdat de grootste tantaal mijn ter wereld (congo) in een conflict zone zat ( der zijn maar een paar plaatsen ter wereld waar tantalium ontgonnen wordt. de hoofbrok komt nu uit australie geloof ik)
gevolg ; tantaal werdt verschrikkelijk duur en je kon haast niet aan tantaal condensatoren geraken.
De ontwikkeling van MLCC kwam toen in stroomversnelling.
vandaag is tantaal over en uit. Haast niemand maakt dat nog. Der zijn veel betere technologieen dan tantaal (OScon , MLCC , polymer caps en nog vanalles. )
je kan tegenwoordig MLCC krijgen van 100uf en meer. een tantaal van 10uf kan je makkelijk vervangen door een 1uf mlcc. MLCC zijn stabieler, gaan langer mee , hebben niet de neiging om spontaan in de fik te vliegen , je moet niet opletten hoe je soldeert (temperatuurprofiel), hebben geen polariteit, hebben lagere verliezen , beter bias anf temperatuurgedrag alsook frequentiegedrag. en ze zijn nog eens goedkoper te produceren ook.
@pros. ok die 10ugf aand e output is voldoende. het probleem is met wat je er aan hangt. daar staat meestal ook nog een flink jongen , en het is de reverse ontlading van die dingen die voor miserie zorgt.
in echte circuits kom je dat niet tegen , maar labovoedingen moeten daar tegen kunnen.
Dikke diode over de lm317 ( als het kan een schottky , en ene van meer dan 1 ampere.. mbrf340 bijvoorbeeld )
en ene antiparallel over de uitgang ( tegen kloeffers die de boel ompolen )
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Die dioden D1 en D2 in je schakeling zijn niet zonder meer nodig in vele gevallen, enkel bij grotere elco's dan voorgeschreven in de datasheet, zoals Pros al zei.
Inductieve belastingen zijn (zonder verdere maatregelen) echte killers voor een schakeling, dus maatregelen nemen.
Verder bedenk ik ook iets, aan je ingang zit een omschakelbare wikkeling. Een wikkeling waardoor stroom loopt, en die je onderbreekt, geeft mogelijk ook inductiepieken. Een VDR aan de ingang van je schakeling zou pieken kunnen onderdrukken die boven de maximale werkspanning van je schakeling zouden kunnen komen.
Verder een stroombegrenzing: kan ook met een LM317.
Zie datasheet pagina 19: precision current limiter. Die kan de spanningsregelende LM317 voorafgaan. Dus eerst een stroomregeling en dan een spanningsregeling.
Bedenk wel dat bij grotere stromen die R1 een vermogenweerstand moet zijn. Je kan ze ook schakelbaar maken, met verschillende standen en verschillende weerstanden. 12.5Ω voor 100mA, 2.5Ω voor 500mA, en 1.25Ω voor 1A. De laatste weerstand krijgt het het hardst te verduren en moet een 2Watt type of meer zijn. De andere mogen 1Watt types zijn.
- - big bang - -
Op 13 juli 2009 20:08:43 schreef big bang:
Verder een stroombegrenzing: kan ook met een LM317.
Zie datasheet pagina 19: precision current limiter. Die kan de spanningsregelende LM317 voorafgaan.
De penalty is zo'n 4V verlies.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Dat klopt Henry, tis een beetje 'quick and dirty', maar werkt wel. En hoeft niet veel plaats.
Tis een beetje aan de TS wat hij wil.
In de datasheet staat ook nog een net voedingkje tot 4A, regelbaar in spanning en stroom, maar das dan weer uitgebreider.
- - big bang - -
schottky's van ATX voedingen goed? (denk het wel want die kunnen toch meer A leveren)
Ik denk dat ik de stroombegrenzing in deze voeding achterwege ga laten.
En ik heb ook al liggen kijken naar de oplossingen die de producent voorstelt
Maar in de volgende wil ik er wel een hebben. Die switchers zien er ook wel leuk uit vooral dan de low cost 3A switching regulator (p19). Maar hier kan ik die stroombegrenzing niet op toepassen tenzij ik een lm350 ervoor gebruik:)
Op 13 juli 2009 20:25:40 schreef big bang:
Dat klopt Henry, tis een beetje 'quick and dirty', maar werkt wel. En hoeft niet veel plaats.
Tis een beetje aan de TS wat hij wil.
Quick & dirty en werkt: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/71
dat ontwerp heb ik al even bekeken gehad maar ik zit met het volgende probleem:
Op 11 juli 2009 11:27:33 schreef watchout3:
ik heb ook 2 voedingkjes gekregen opt school.
Het zijn wel 2 grote lompe gevallen, maar ze hebben alle 2 analoge paneelmetertjes en een trafo van 20V 60VA. Het was een zelf bouwsel met oversized weerstanden (ik denk 1W of meer) en een lm317 in to220 behuizing... (gewoon tegen de metalen behuizing gevezen.
Daar moet ik nog een nieuw printje met een lm350 voor maken
Ik zou dus graag de trafo's hergebruiken, en anders wacht ik tot de volgende beurs 
Maar misschien dat ik toch beter een andere trafo zoek, nu ga ik in worst case 81W wegstoken?
20VAC*1.41= 28.2VDC
2802V - 1.2= 27V
27V * 3A= 81W
miss toch maar beter een ampje maken met de trafo's 
t'zal wel wat krap worden