macsimski
Sigh...
begonnen als een draadje over een philips pr9300 meetbrug, bedacht ik mij dat iedereen wel meet-apparaten nheeft staan waarvan niet helemaal duidelijk is waar ze voor zijn/hoe ze werken.
dit lijkt me een uitgesproken plek om het daar eens over te hebben en die apparaten bij ons ind de hoek eens uit het stof te halen.
Ik ben daar eind vorige maand al bij mijn ouders mee begonnen en en het een en ander kwam al naar boven: oa de PR9300 dus.
maar ook een Philips scoop van rond de tweede wereldoorlog in een afwijkende kleurstelling, generieke opschriften zoals P1, P2 enz. en al maar in alles een GM3155b
ik heb het vermoeden dat dit een militaire uitvoering is geweest, of eentje voor studie-doeleinden om em blind te kunnen bedienen. het ontbreken van enige uitleg op de voorkant vind ik raar. wel is het officieel gedaan, gezien het typenummer op het voorplaatje links onderaan.
dus niet zo obscuur, maar wel vragen achterlatend..
wie doet de volgende?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het typenummer 9581 (zonder letters ervoor) is ook erg apart. Serienummer 943 wijst erop dat het in elk geval geen los prototype of ombouwexemplaar is. Lijkt me ook een vrij grote serie voor zo vlak na de oorlog (als ze bij 1 beginnen zijn er minstens 943 stuks gemaakt en meest waarschijnlijk een kleine 1900), ik zou dan eerder aan productie voor de oorlog denken. Wat voor datumstempels kom je tegen en wat staat er op dat plaatje dat binnenin te zien is op een van je foto's?
Jij komt trouwens wel de leukste dingen tegen! Mijn Philips-kennis komt meer uit de consumenten-hoek en vooral de iets nieuwere spullen, maar ik vind het altijd leuk om bij dit soort dingen mee te kijken en zo mogelijk mee te denken.
P.S. Ik denk dat er op het Buizenradioforum (NFOR) misschien wel wat kenners zouden kunnen rondlopen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Laat ik in dat kader dan maar een oud topic van mij oprakelen.
Dit apparaat heb ik ooit op de kop weten te tikken. Het ziet er behoorlijk modulair opgebouwd uit, maar internet kan me er weinig over vertellen.
Wat ik zo gehoord heb kon je er moment en snelheid mee meten, en hoorde er nog een hoop schroot bij waarmee je de boel mechanisch aan een motor kon koppelen.
Iemand bekend met de pinbezetting van die grote connectors? Neem aan dat dat input is, en het andere setje (analog output + bcd) allemaal output (na de "verwerking" als het ware). De snelheidsmeter is misschien gewoon een frequentiemeter (pulsen per tijdseenheid?), geen idee hoe dat met de momentmeting zit?
klikbare plaatjes:
Ik heb wel wat gevonden van vibro meter. Het bedrijf bestaat ook wel (http://vibro-meter.com/ Condition Monitoring for Rotating Machinery on Land, Sea and Air), maar dit specifieke apparaat (of deze modules) kon ik niks over vinden.
Het enige is een verwijzing naar de ICT 610 en de PDC 753 in dit PDFje. Daar wordt iets in onderzocht en wordt gemeten m.b.v. de genoemde modules. Staat ook wel IETS in over hoe de opnemer werkt. Misschien had ik toch ook die hoop schroot mee moeten nemen, hoewel ik daar waarschijnlijk toch niets mee had gedaan..
macsimski
Sigh...
de opbouw komt me wel bekend voor. ik zou denken philips, want ik heb in dezelfde stijl een philips voedingsmodule. elke module heeft aan de achterkant een steekconnector om em electrisch met de kast te verbinden.
de grote tuchel multiconnectoren waren de voorlopers van de hartings van later. ik denk dat het geen seriematig apparaat betrof, maar een op maat gemaakte installatie. dat maakt het uitzoeken ook meteen heel erg moeilijk. pinouts zijn dan niet algemeen bekend, maar alleen binnen het bedrijf die het apparaat bouwde. het kan ook uit de eigen technisch dienst van een bedrijf komen. dan kom je helemaal nergens, omdat de kennis dan voornamelijk "in de kop van de ouwe" zat.
misschien hebben ze zelfd een bestaand niet meer in gebruik zijnd apparaat omgebouwd. nieuwe display's er op en hoppa...
de bovenklep er af en draden volgen lijkt me het enige wat uitkomst kan bieden. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hmm... Ik herinner me nu dat er al een meetapparatuurtopic loopt. Om dieper op apparaten in te gaan is het misschien handiger per apparaat een topic te openen? Laten we even afwachten wat de mods ervan zeggen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Tja, ik vond het ook enigszins redundant, 2 topics over meetapp., maar het lijkt me ook weer niet nuttig om per apparaat een topic te openen, tenzij je er specifieke vragen over hebt of de discussie over 1 apparaat het verzameltopic gaat overschaduwen.
macsimski
Sigh...
okiedokie, we verhuizen naar het grote meetapparatuur feest parade festival op:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/59571/last
ik zal het draadje daar weer oppakken met de gm3155b.
Op 5 oktober 2009 12:11:05 schreef macsimski:
de opbouw komt me wel bekend voor. ik zou denken philips, want ik heb in dezelfde stijl een philips voedingsmodule. elke module heeft aan de achterkant een steekconnector om em electrisch met de kast te verbinden.
Nou... er zijn in het verleden door ontelbare bedrijven dergelijke kastjes gebouwd, en we bouwen voor een klant nog in deze rekken.
Op 5 oktober 2009 13:44:00 schreef Jochem:
Tja, ik vond het ook enigszins redundant, 2 topics over meetapp., maar het lijkt me ook weer niet nuttig om per apparaat een topic te openen, tenzij je er specifieke vragen over hebt of de discussie over 1 apparaat het verzameltopic gaat overschaduwen.
ik kan het niet beter verwoorden, dank u.
Verder in het grote meetapparatuur topic.